اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Wednesday, March 19, 2008





Sunday, March 16, 2008


پناهجويان ناموفق عراقي از بريتانيا اخراج مي‌شوند

‬ لندن - وزارت كشور بريتانيا به بيش از ‪ ۱۴۰۰‬عراقي كه با درخواست پناهجويي آنان موافقت نشده ، دستور داده است تا در مدت سه هفته خاك بريتانيا را ترك كنند.
بر اساس يك سند افشا شده به تاريخ ششم مارس كه در شماره روز پنجشنبه روزنامه گاردين چاپ لندن چاپ شده ، اداره كنترل مرزي و مهاجرت وزارت كشور به اين عده از پناهجويان عراقي اعلام كرده در صورت عدم بازگشت داوطلبانه به كشور خود در فاصله سه هفته ، تمام كمك‌هاي مالي و مسكن آنان قطع خواهد شد.
گزارش حاكي است كه از نظر دولت لندن ، عراق اكنون كشوري امن محسوب مي شود و از اين پس ناامني جان شهروندان آن ، دليلي براي دريافت پناهندگي در بريتانيا نخواهد بود.
سند افشا شده از سوي اين نشريه همچنين حاكي است كه وزارت كشور بريتانيا پناهجويان عراقي را مجبور به امضاي اظهارنامه‌اي خواهد كرد كه هر اتفاقي براي آنان پس از خروج از بريتانيا روي دهد، دولت لندن مسووليت حقوقي در قبال آن نخواهد داشت .
بر اساس اين سند افشا شده ، هم اكنون از نظر جكي اسميت وزير كشور بريتانيا، مسافرت اتباع پناهجوي عراقي به كشور خود هم ممكن است و هم معقول .
شوراي پناهندگان بريتانيا در واكنش به سند افشا شده اعلام كرد، اين سند نمونه تكان‌دهنده اي از سياست دولت براي گرسنه نگاه داشتن متقاضيان پناهندگي به منظور مجبور كردن آنان به خروج از اين كشور است .
كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد نيز در پاسخ به اين گزارش اعلام كرد ، به علت ادامه درگيري ها، بازگشت پناهجويان عراقي به بخش‌هاي مركزي ، جنوبي و قسمت‌هايي از شمال عراق همچنان خطرناك و غير قابل توصيه است .
وزارت كشور بريتانيا از سال ‪ ۲۰۰۵‬تاكنون تلاش گسترده‌اي براي بازگرداندن پناهجويان به مناطق شمالي عراق از طريق اجاره هواپيماهاي دربستي كرده ، ولي هنوز اقدامي براي بازگرداندن پناهجويان به مناطقي چون بغداد يا بصره در مركز و جنوب عراق انجام نداده است .
تعداد پناهجويان عراقي كه به دليل ناامني كشورشان و بر اساس مصالح انساني تا پايان سال ‪ ۲۰۰۵‬اجازه اقامت موقت در بريتانيا دريافت كرده اند و بايد بر اساس مقررات جديد به كشور خود برگردند ‪ ۱۴۰۰‬نفر تخمين زده مي شود.
بر پايه آمار رسمي ، از ماه اوت سال ‪ ۲۰۰۵‬تاكنون ‪ ۹۰‬پناهجوي كرد عراقي به كشور خود بازگردانده شده اند.



Monday, March 10, 2008





فشار بر دولت بریتانیا در حمایت از هم جنس گرایان ایرانی


دولت بریتانیا برای اعطای پناهندگی به دو ایرانی همجنس گرا که در صورت بازگشت به ایران احتمالا با تهدید اعدام روبرو هستند تحت فشار است.حامیان حقوق بشر از دولت خواسته اند به پگاه امام بخش و مهدی کاظمی، بر خلاف تصمیم اولیه، پناهندگی اعطا کند.
یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا نیز گفته این عده باید طبق قوانین حقوق بشری حمایت شوند.
پگاه امام بخش که همجنس گراست 3 سال پیش و با دستگیری شریک زندگی اش از ایران به بریتانیا آمد.
مهدی کاظمی، یک همجنس گرای ایرانی دیگر 4 سال پیش به بریتانیا آمد.
او برای تحصیل زبان انگلیسی به این کشور آمده بود ولی هنگامی که خبردار شد شریک زندگی اش در ایران به اتهام لواط اعدام شده درخواست پناهندگی کرد.

مهدی کاظمی با رد درخواست پناهندگی اش از سوی بریتانیا به هلند گریخت.
هلند از قوانین مهاجرتی برخوردار است که امکان گرفتن پناهندگی در مواردی این چنین را تسهيل می کند.
با این همه از آنجا که درخواست پناهندگی اولیه آقای کاظمی در بریتانیا رد شده، احتمال دارد هلند نیز درخواست پناهندگی اش را نپذیرد.
هاله افشار، عضو مستقل در مجلس اعیان بریتانیا، به بی بی سی گفت بریتانیا باید در صورت وجود تهدید جانی برای افراد به آنها مجوز پناهندگی بدهد:
"دولت ایران روی این مسئله تاکید دارد که روابط هم جنسها با هم غیرقابل قبول و در نتیجه جرم است. بر همین اساس همجنس گرایان، چه مرد و چه زن، توقیف و شکنجه شده اند."
" چون جامعه ایران این رفتار را محکوم می داند این عده با مجازات های بسیار شدیدی روبرو هستند."
فعالان حقوق بشر می گویند از زمان تاسیس جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 بیش از 4000 مرد و زن همجنس گرا در ایران اعدام شده اند.
پگاه امام بخش، که پرونده اش اکنون در درست بررسی است، می گوید جانش در خطر است:
"من مجبور شده ام پدر و مادر پیرم، و خواهر جوانم را ترک کنم، دو فرزند دوست داشتنی دارم. مجبور شدم همه را رها کنم چون زندگی ام در خطر بود."
خانم امام بخش هنوز منتظر تصمیم دولت بریتانیاست اما مهدی کاظمی با استرداد قطعی از سوی هلند به بریتانیا و از آنجا به ایران روبروست.
فعالان حامی حقوق بشرمی گویند استرداد آقای کاظمی به ایران نقض آشکار وظایف بریتانیا طبق کنوانسیون امور پناهندگان است.
به نظر این حامیان حقوق بشر چنین کاری نمونه ای دیگر از شیوه دولت دراولویت دادن به کاهش تعداد پناهندگان در بریتانیا بدون در نظر گرفتن اهمیت پرونده افراد است.



Saturday, March 08, 2008




حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از همجنسگرای ایرانی

بيش از ۶۰ نماینده پارلمان اروپا در نامه ای خطاب به روسای دولت های بريتانيا و هلند، از یک همجنسگرای ۱۹ ساله ايرانی که تقاضای پناهندگی اش در بریتانیا رد شده و سپس به هلند گریخته است، حمایت کردند.
بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، درخواست پناهندگی این جوان ایرانی به نام سید مهدی کاظمی در هلند بررسی نخواهد شد و دولت هلند باید او را به بریتانیا برگرداند. مدافعان حقوق بشر می گویند از آنجا که تقاضای پناهندگی او در بریتانیا رد شده، او با خطر استرداد به ایران رو به رو خواهد شد.
در فراخوانی که به صورت نامه سرگشاده برای يان پيتربالکننده نخست وزير هلند، همتای بريتانيايی اش گوردون براون، يانس يانسا، رئيس ادواری اتحاديه اروپا، هانس گرت پوترينگ رئيس پارلمان اروپا و فرانکو فراتینی، معاون کميسيون اروپا که مسئوليت امور قضايیرا عهده دار است ارسال شد، بيش از ۶۰ نماینده پارلمان اروپا خواهان آزادی فوری سيد مهدی کاظمی همجنس گرای ۱۹ ساله ايرانی از بازدشتگاهی در هلند و قبول درخواست پناهندگی وی شدند.
سياست دولت بريتانيا مبنی بر رد تقاضای پناهجويان ايرانی که به علت گرايش های جنسی شان مجبور به ترک جمهوری اسلامی شده اند، به هيچ وجه قابل قبول نيست و اتحاديه اروپا تاکنون چندين بار در اين رابطه به دولت بریتانیا هشدار داده است.
مارکو کاپاتو، نماینده پارلمان اروپا
سيد مهدی کاظمی که هم اکنون که در محوطه فرودگاه آمستردام هلند در بازداشت به سر می برد، چندی پيش در پيامد دستگيری جوانی به نام پرهام در تهران که با او قبلا دارای روابط جنسی بوده، از بريتانيا درخواست پناهندگی کرد.
پس از رد اين تقاضا از سوی مقامات بريتانيايی، سيد مهدی از ترس استرداد به جمهوری اسلامی ايران به طور غير قانونی به آلمان و سپس به هلند گريخت و در اين کشور به اتهام مهاجرت غيرقانونی دستگير شد.
در اين فراخوان که در زير آن امضای پيش از ۶۰ نماینده پارلمان اروپايی از بيش از ۱۵ کشور و از کليه جناح های سياسی به چشم می خورد، از دولت های هلند و بريتانيا خواسته شده با تقاضای پناهندگی سيد مهدی کاظمی موافقت کرده و بر مبنای بخشنامه های کميسيون اروپايی از بازگرداندن او به جمهوری ايران خودداری شود.
مارکو کاپاتو، یکی از نمایندگان که نگارش اين متن را به عهده داشته و يکی از حاميان کارزار برای قبول درخواست پناهندگی همجنسگرايان کشورهايی که در آنها برخی از گرايش های جنسی جرم به حساب می آيد، به راديو فردا گفت: «ما به شدت نگران امنيت جانی همجنسگرايان در جمهوری اسلامی ايران هستيم زيرا تاکنون چندين جوان همجنسگرا در اين کشور با این اتهام به اعدام محکوم شده اند و اين حکم در مورد آنها به اجرا گذارده شده است.»
مارکو کاپاتو افزود: «پرهام، جوانی که مهدی کاظمی در ايران با او روابط جنسی داشت، در اواسط سال ميلادی گذشته اعدام شد و بنابراين بازگرداندن اين پناهجوی ايرانی به کشورش برابر با صدور حکم اعدام برای اوست.»
مارکو کاپاتو اضافه کرد: «سياست دولت بريتانيا مبنی بر رد تقاضای پناهجويان ايرانی که به علت گرايش های جنسی شان مجبور به ترک جمهوری اسلامی شده اند، به هيچ وجه قابل قبول نيست و اتحاديه اروپا تاکنون چندين بار در اين رابطه به دولت بریتانیا هشدار داده است.»



Friday, March 07, 2008




سوئد: علت اخراج ديپلمات ایرانی، جاسوسی درباره پناهنده ها بود


يک منبع آگاه در وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که ديپلمات ايرانی به دليل مظنون بودن به «جاسوسی درباره پناهنده های ايرانی در سوئد» اخراج شده است.
این دیپلمات ایرانی، اوايل سال جاری میلادی اخراج شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در اعتراض به این تصمیم دولت سوئد، به تازگی يک ديپلمات سوئدی را از تهران اخراج کرده است.
خبرگزاری رويترز به نقل از آژانس خبری سوئد، تی تی، از قول يک منبع آگاه، دليل اخراج ديپلمات ايرانی از سوئد را مظنون بودن به جاسوسی درباره پناهندگان ايرانی در سوئد اعلام کرده است، اما غفران النداف، سخنگوی وزارت خارجه سوئد درباره دليل اخراج اين ديپلمات چيزی نگفت.
سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفت که اخراج ديپلمات سوئدی که معاون سفير هم بوده، ارتباطی با چاپ کاريکاتورهای حضرت محمد در دانمارک يا يک عکس طراحی شده از پيامبر اسلام توسط هنرمند سوئدی، ندارد.
با اين حال وی تاکید کرد: «اوايل امسال از يک ديپلمات ايرانی خواسته شد که سوئد را ترک کند، در قبال آن از يک ديپلمات سوئدی خواسته شد که از ايران برود.»
خانم النداف گفت که اخراج ديپلمات سوئدی ارتباطی با چاپ کاريکاتورهای حضرت محمد در دانمارک يا يک عکس طراحی شده از پيامبر اسلام توسط هنرمند سوئدی، ندارد.
آخرين برخورد ديپلماتيک ايران و سوئد مربوط به تابستان سال جاری می شود.
در شهريور ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی ايران يک ديپلمات سوئدی را در اعتراض به چاپ يک کاريکاتور از پيامبر اسلام در يک روزنامه سوئدی فراخوانده بود.
خانم النداف تاکيد کرده است که سفير سوئد در ايران و همکارانش در سفارت سوئد همچنان مشغول کار خود در ايران هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد همچنين گفته است که به نظر نمی رسد اين اتفاق ارتباطی با ممنوع الخروج شدن پروين اردلان، فعال حقوق زنان در آستانه سفر به سوئد داشته باشد.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R