اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Monday, July 30, 2007



شرایط دریافت تابعیت آلمان



راه "آلمانی شدن" آسان نیست. شرط اول این است که هر فرد هشت سال در آلمان زندگی کند. شرایط دیگری هم وجود دارد تا کسی بتواند تابعیت ‌این کشور را بدست بیاورد.
در حال حاضر ۳ / ۱۵ میلیون نفر با پیشینه‌ی مهاجرتی در آلمان زندگی می‌کنند، یعنی حدود ۶ / ۱۸٪ از کل جمعیت ۸۲ میلیونی این کشور. اکثر قریب به اتفاق - حدود ۹۶ ٪- این افراد در مناطق قدیمی آلمان و عمدتاّ شهر های بزرگ مثل برلین، اشتوتگارت و فرانکفورت ساکن‌اند و تنها ۴ ٪ -حدود ۶۰۰ هزار نفر- در آلمان شرقی سابق زندگی می‌کنند. نزدیک به نیمی از خارجی‌های آلمان – ۳ / ۷ میلیون نفر- هنوز تبعه‌ی این کشور نشده‌اند. در این میان حدود یک‌چهارم از آنها کسانی هستند که در آلمان متولد شده‌اند. بر اساس آمار منتشره، از هر سه کودک زیر پنج سال در سراسر آلمان، یکی دارای پیشینه‌ی مهاجرتی است.

ملیت مهاجران

حدود ۶۲ ٪ مهاجران را اتباع کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. ترکیه با ۲ / ۱۴ ، روســــیه ۴ / ۹ و لهستان با ۹ / ۶ درصد، بیشترین تعداد مهاجران ‌آلمانی را تشکیل می‌دهند.

ده درصد مهاجران حتی تحصیلات ابتدایی را هم تمام نکرده‌اند

آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهند که مهاجران در مقایسه با افراد آلمانی، از سطح سواد پائین‌تر و مهارت‌های شغلی محدودتری برخوردارند. میزان بی‌کاری در بین ‌آنها بیشتر است و بسیاری از آنها فاقد هرگونه مهارت لازم برای امرار‌معاش هستند. در مقابل تعداد مهاجرین کارگر، نسبت به آلمانی‌های کارگر، دو برابر است. طبیعتاً تعداد کارمندان خارجی در آلمان کمتر است. آنها عمدتاً در بخش صنعت و بازرگانی فعال‌اند یا هتل و رستوران دارند.

روند نزولی اهدای تابعیت

با وجودی که تعداد مهاجران از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا کنون در برخی برهه‌های زمانی – مثل موج ورود کارگران در دهه‌ی ۱۹۶۰، یا هجوم حدود یک میلیون لهستانی در دهه‌ی ۱۹۸۰ و هجوم روس‌ها پس از ویرانی دیوار برلین - به شدت رشد داشته‌است، اما طبق آمار رسمی، تعداد تابعیت‌های صادر شده برای مهاجران، در سال‌های اخیر افت معناداری داشته‌ است.

در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ خارجی، موفق به دریافت تابعیت کشور آلمان شده‌اند که ۵ / ۶ درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است. این نخستین بار در طول پنج سال‌ گذشته است که آمار افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۰۶ هم، مثل گذشته، بالاترین تعداد در اختیار ترک‌هاست: ۳۳ هزارو ۵۰۰ نفر. مقام دوم را صربستان و مونته‌نگرو، با ۱۲ هزارو ۶۰۰ و لهستان، با شش‌ هزار و ۹۴۰ نفر در اختیار دارند. ایران هم، با سه هزار و ۶۷۰ نفر تبعه در این سال، در رتبه‌ی هشتم این جدول قرار دارد.

راه پر پیچ‌وخم

هنوز آزمون خاصی برای دریافت تابعیت آلمان وجود ندارد. البته داوطلبین موانع بسیاری در راه دارند. مهمترین شرط گرفتن تابعیت، این است که فرد داوطلب هشت سال پیوسته، در آلمان زندگی کرده باشد. در طول این هشت سال، سفرهای حداکثر شش ماهه به خارج از آلمان بلامانع است. البته این زمان برای کسانی که در دوره‌های آموزشی شرکت کنند به یک‌ سال کاهش می‌یابد. این دوره‌ها، شامل ۶۰۰ ساعت، آموزش زبان و۳۰ ساعت آموزش مبانی حقوقی و اجتماعی آلمان می‌شوند.

داوطلب باید خرج خود و خانواده‌ی خود را تأمین کند

فرد متقاضی باید از پس مخارج خود و افراد تحت تکفل خود بربیاید. در این مدت نباید هیچ‌گونه کمک‌معاش دولتی دریافت شود. البته افراد زیر ۲۳ سال از این قانون مستثنا هستند.


آشنایی به زبان آلمانی ضروری است

تسلط به زبان آلمانی ضروری است. این تسلط از طریق ارائه‌ی مدرک مربوط یا به پایان رساندن موفقیت‌آمیز یک دوره‌ی زبان سنجیده می‌شود. در صورت عدم وجود موارد فوق، کسب نمره‌ی قبولی در یک آزمون زبان ضروری است. اطلاعات زبانی باید به حدی باشد که فرد بتواند آلمانی صحبت کند، دایره‌ی لغات قابل‌قبولی داشته باشد و قادر به خواندن و درک متون آلمانی باشد.



محکومیت‌های قضایی سنگین مانع دریافت تابعیت

اگر فرد متقاضی پیش از ارائه‌ی درخواست تابعیت، سابقه‌ی محکومیت قضایی سنگین داشته باشد، با درخواست او موافقت نخواهد شد. تخلف‌های نوجوانان، جرایم مالی که مدت حبس برای آنها، حداکثر۱۸۰ روز باشد و حبس تعلیقی تا حداکثر شش ماه جزء این قانون به حساب نمی‌آیند.

علاوه‌ براین‌ها، اقامت فرد متقاضی پس از دریافت تابعیت هم، باید موجه باشد. به این معنی که وضعیت کار و زندگی باید برای سال‌های بعد هم روشن باشد. البته قانون‌گذار، افراد دارای تابعیت کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، ایسلند، لیختن‌اشتاین و سوئیس را از این قانون معاف کرده است. کسانی که اجازه‌ی اقامت در یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا را داشته باشند، نیز مشمول این قانون نمی‌شوند.
کسانی که اجازه‌ی سکونت در ‌آلمان را داشته باشند، هم از این قانون مستثنا شده‌اند. اجازه‌ی سکونت در واقع اجازه‌ی اقامتی است که محدودیت زمانی ندارد. همچنین این اجازه‌ی سکونت نمی‌تواند محدود به زمان تحصیل یا فرار از شرایط جنگ باشد.

به رسمیت شناختن قانون اساسی

کسی که تقاضای دریافت تابعیت کشور آلمان را دارد، باید این کشور را به عنوان یک کشور دموکرات آزاد بپذیرد و به اصول و مبانی آن اعتقاد داشته باشد و حق ندارد فعالیتی انجام دهد که در نهایت بر ضد نهادهای قانونی یا منافع کشور آلمان تمام شود. سوابق شخص در موارد فوق از نهاد حراست از قانون اساسی استعلام می‌شوند. هر فرد برای دریافت تابعیت ‌آلمان باید تابعیت قبلی خود را واگذار کند.

دارنده‌ی تمام شرایط فوق، "حق" دریافت تابعیت آلمان را خواهد داشت

در صورت داشتن تمام شرایط فوق، "حق" داشتن تابعیت آلمانی برای فرد احراز می‌شود. اما با نداشتن یک یا چند شرط هم می‌توان "آلمانی" شد. این‌جاست که صحبت از تابعیت "مشروط" به میان می‌آید. یعنی زمانی‌ که نمایندگان دوایر دولتی بر اساس شرایط خاص تصمیم‌گیری می‌کنند. در چنین شرایطی امکان موفقیت تقاضای کسی که به‌طور موقت کمک‌معاش دولتی – مثلاً برای پولی که برای فرزندان پرداخت می‌شود - دریافت می‌کند وجود دارد، البته در صورتی‌که دولت اطمینان حاصل کند که فرد به زودی قادر به تأمین معاش خود و خانواده‌ی خود خواهد بود. تشریفات قانونی اخذ تابعیت هم می‌توانند در موارد خاص تغییرات مختصری کنند. مثلاً خارجی‌های مقیم آلمان یا آوارگان می‌توانند با اقامت کمتر از هشت سال، تابعیت آلمان را بدست بیاورند. کودکان و همسر متقاضیان هم می‌توانند تبعه‌ی آلمان شوند، حتا اگر کمتر از هشت سال در این کشور اقامت داشته باشند. این زمان هشت ساله برای هر کدام از آنها متفاوت است.

با ازدواج هم می‌توان تبعه شد

همسر هر شهروند آلمانی حق دریافت تابعیت آلمان را دارد. گرچه این نوع تابعیت نیز مشمول شرایط خاصی است. زمان اقامت همسران برای دریافت تابعیت، سه سال است. تسلط به زبان هم –هرقدر مختصر- باید احراز شود.

بیشترین تعداد خارجیانی که با حداقل هشت سال اقامت در آلمان، با درخواست تابعیت‌شان موافقت شد، ۸۰ هزار نفر و در سال ۲۰۰۴ بودند. از این تعداد ۲۰ هزار نفر، همسر و کودکان افراد تبعه‌ی ‌آلمان بودند.

هزینه‌ی درخواست تابعیت آلمان، ۲۲۵ یورو است. که البته تخفیف یک بخش یا تمام آن نیز قابل درخواست است.

شاید وجود همین شرایط نه چندان آسان، تعداد تقاضاهای موفق برای دریافت تابعیت را، در سال‌های اخیر کاهش داده است.





آمريكا به كشورهاي ميزبان پناهندگان عراقي كمك مالي مي‌كند



آمريكا اعلام كرد كه ‪ ۱۵۳‬ميليون دلار به كشورهاي اردن ، سوريه و لبنان به عنوان ميزبان پناهندگان عراقي كمك مي‌كند.
سفارت آمريكا در امان روز يكشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين كمكها براي اموزش كودكان عراقي ، خدمات بهداشتي اوليه و بازگشت اين پناهندگان است.
پس از حمله آمريكا به عراق و آغاز درگيريها در اين كشور حدود يك ميليون و ‪ ۴۰۰‬هزار عراقي به سوريه ، ‪ ۷۵۰‬هزار نفر به اردن و شماري ديگر به ساير كشورهاي منطقه مهاجرت كرده‌اند و بيش از اين تعداد در خود عراق آواره شده‌اند.
نشست كشورهاي ميزبان پناهندگان عراقي روز پنجشنبه گذشته براي كاهش مشكلات اقتصادي و اجتماعي كشورهاي ميزبان در امان برگزار شد.



Tuesday, July 24, 2007



تحریم کنفرانس 'همزیستی' از سوی مهاجران ترک


چهار گروه اصلی مهاجران ترک در آلمان کنفرانس "همزیستی بهتر" در برلین را تحریم کرده اند.

هدف از برگزاری این کنفرانس، که به فراخوان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برگزار شده است، بهبود روابط میان جوامع مهاجر آلمان، تبادل نظر و يافتن راه هايی برای همزيستی بهتر ميان مهاجران وآلمانی ها بوده است.

چهار گروه اصلی مهاجرترک در اعتراض به مقررات جدید مهاجرت در این کشور، این کنفرانس را تحریم کرده اند.

رهبران این گروه ها می گویند مقرراتی که اخیرا اعلام شده است باعث می شود که دو میلیون مهاجر ترک در آلمان به شهروندان دسته دوم تبدیل شوند.

مقررات جدید از جمله می گوید که مهاجرانی که به دلیل ازدواج به آلمان می آیند باید به زبان آلمانی تسلط نسبی داشته باشند.

گروه های ترک به ویژه به این ماده از مقررات جدید اعتراض دارند و تهدید کرده اند که مخالفت خود را به دادگاه قانون اساسی آلمان ارجاع خواهند داد.

گروه های ترک که کنفرانس برلین را تحریم کرده اند همچنین در مقابل محل برگزاری این گردهمایی دست به تجمع اعتراضی زدند.

گزارشگر بی بی سی در برلین می گوید که تحریم کنفرانس برای دولت آنگلا مرکل بسیار خجالت آور است چون انگیزه از برگزاری آن بهبود روابط میان جوامع مهاجر و آلمانی ها بوده است.

به دنبال نا آرامی های خشونت بار در میان جوامع مهاجر فرانسه در سال گذشته، آنگلا مرکل برای جذب مهاجران و همزیستی بهتر آنها در جامعه آلمان تلاش کرده است.

وی یک سال پیش اولين نشست دولتی در این مورد را با حضور سی نماينده از احزاب سياسی و گروه های مختلف مهاجر و کليسا و سنديکاها در شهر برلين برگزار کرد.

قانون جدید مهاجرت در آلمان

مجلس آلمان به تازگی (14 ژوئن) تغییرات در قانون مهاجرت این کشور را تصویب کرد.

این مصوبه قرار است، خطوط اصلی تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا، در مورد موضوع مهاجرت و پناهندگی را اجرا کند. مهمترین بند این قانون، دادن حق اقامت به خارجیان با اجازه اقامت موقت و بالا بردن سن ورود به آلمان برای کسانی است که همسرانشان در آلمان زندگی می کنند.

این قانون که با ۳۹۸ رای موافق در برابر ۱۷۰ رای مخالف به تصویب رسید، توافقی بین احزاب سوسیال دمکرات و دمکرات مسیحی آلمان بوده است.

از نکات مورد تاکید قانون جدید، مبارزه با ازدواج های اجباری است. به عقیده قانونگذاران، بالا بردن سن همسران به ۱۸سال برای آمدن به آلمان و دانستن زبان آلمانی می تواند از ازدواج های اجباری خارجیان در آلمان جلوگیری کند.

یافتن اجازه کار تا پایان سال ۲۰۰۹ و عدم دریافت کمک های دولتی خانواده ها، اقامت حداقل ۶سال برای خانواده ها و ۸ سال برای افراد تنها، شرایط لازم برای دریافت حق اقامت است.

در ماه نوامبر سال گذشته، مصوبه ای مشابه به تصویب رسید که تنها شامل کسانی می شد که تا آن زمان، سالهای یاد شده را در آلمان اقامت داشته اند.

تصویب این قانون مخالفت هایی را از سوی احزاب و سازمانهای کلیسایی و مراکز دفاع از حقوق خارجیان برانگیخته است.

"فولکر بک"، سخنگوی فراکسیون سبزهای مجلس آلمان در یک مصاحبه مطبوعاتی، این قانون را به دلیل زیر پا گذاشتن حمایت از خانواده مورد انتقاد قرار داد.

وزیر کشور آلمان، که عضو حزب دمکرات مسیحی است، از این قانون دفاع کرده و آنرا در جهت تطابق بهتر خارجیان در آلمان قلمداد کرده است.

مهاجرين در آلمان طيف های مختلفی دارند. بزرگترين گروه به عنوان کارگران مهاجر از ترکيه به آلمان آمده اند و گاه تا نسل سوم هم در آلمان زندگی می کنند.



Wednesday, July 18, 2007



آوارگان مسلمان دارفور بدنبال پناهندگی از اسراییل


خيابان های روبروی پارلمان و مقر دولت اسراییل در اورشليم روز چهارشنبه شاهد گردهمایی صدها نفر از سياهپوستان سودانی گريخته ازمنطقه بحرانی دارفور بود.
اين آوارگان آفريقایی همراه با صدها نفر از اسراییلي هایی که به حمايت از آنان برخاسته اند، از دولت اسراییل مي خواهند که به آنان برای هميشه اقامت دائم اعطا کند و از تحويل اين گروه به کشور ديگری خودداری نمايد.
اين آوارگان از طريق گذرگاه های مصر با نوار غزه و با طی کردن صدها کيلومتر با پای پياده خود را به اسراییل رسانده اند.
اسراییل اعلام کرده که به طور موقت آنها را اسکان خواهد داد ولی نمي تواند به آنان موقعيت پناهندگی اعطا کند و در هر حال، آنها پس از مدتی به کشور سومی برده خواهند شد.
دولت اسراییل استدلال کرده که اين کشور تنها مي تواند يهوديان را از ديگرکشورهای جهان بپذيرد و به آنان مقام شهروندی دائم اعطا کند.



Monday, July 09, 2007


گزارش از گردهمايی به مناسبت هشتمين سالگرد ۱۸ تير در شهر وان ترکيه
گردهمايی و تجمع که به دعوت فراخوان کميته هماهنگی به مناسبت هشتمين سالگرد قيام ۱۸ تير اعلام شده بود، امروز با استقبال گسترده ايرانيان پناهنده در شهر وان ترکيه مواجه شد.اين گردهمايی که قرار بود ساعت ۱۱ صبح امروز انجام شود با توجه به جو امنيتی حاکم بر اين شهر که هم مرز با ايران است از ساعتی قبل از برگزاری تجمع با ممانعتهايی روبرو گرديد.به دنبال اين اتفاق اين گردهمايی در همين روز به يک مکان خصوصی انتقال يافت که در ان تجمع کنندگان همراه با روشن کردن شمع، سرود يار دبستانی سر دادند و در ادامه مقالاتی را که در مورد چگونگی به وجود امدن قيام ۱۸ تير ، ريشه ها و پيامدهای ان و پيام خانواده های شهدای اين قيام که توسط اقايان، جزا شهبازی، امير شعاعی وند و باسط قادرزاده تهيه شده بود روايت گرديد، همچنين سروده ای حماسی در رابطه با اعتراضات دانشجويی توسط مسعود مجيری خوانده شد.شرکت کنندگان ضمن حمايت از حرکتهای دموکراسی خواهانه مردم ايران و يادمان قيام دانشجويی ۱۸ تير ماه ۷۸ و همچنين حرکتهای اعتراضی زنان، معلمان وکارگران و ديگر اقشار جامعه ، هماهنگی و پشتيبانی خود را از همه اين حرکتهای ازاديخواهانه ابراز داشتند و ضمن محکوم کردن دستگيريهای پی در پی اخير، خواستار ازادی بی قيد و شرط همه زندانيان سياسی در بند شدند.در پايان اين گردهمايی ، شرکت کنندگان تاکيد کردند که نظام ازاد و کاملن دموکراتيک که بر پايه رای و نظر واقعی ملت باشد، حق مسلم مردم ايران است، ايرانی ازاد واباد در دامان ايرانی سکولار و دموکرات.اسامی تعدادی از شرکت کنندگان در اين تجمع عبات بودند از۱ـ امير شعای وند ۲ـ حسن عبدالهی ۳ـ مجيد روزگاری ۴ـ باسط قادرزاده ۵ـ جزا شهبازی ۶ـ فايق ولی زاده ۷ـ فاروق ولی زاده ۸ـ مسعود مجيری ۹ـ توحيد سامانیو
همچنين جمع بسياری ديگر از خانواده های هموطن ايرانی که در اين بزرگداشت شرکت داشتند.




سازمان ملل از وضعيت پناهندگان در اتريش انتقاد كرد

نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در اتريش روز شنبه از وضعيت پناهندگان در اين كشور انتقاد كرد.
"رولاند شون باوئر" سخنگوي اين نهاد، زير پا گذاردن حقوق پناهندگان و نيز محروميت برخي از آنان از خدمات رايج اجتماعي را دليل اخطار كميسيون اروپا به اتريش ذكر كرد.
كميسيون اروپا روز پنجشنبه گذشته اعلام كرد كه از اتريش و ‪ ۱۴‬كشور ديگر اروپايي به دليل نقض حقوق پناهندگان شكايت مي‌كند.
شون باوئر در اين زمينه گفت: برخي از پناهندگان در زمينه‌هايي از جمله دريافت كمك هزينه فرزندان از سوي دولت اتريش پشتيباني نمي‌شوند.
وي با اشاره به مدت زمان نسبتا طولاني براي اقدامات لازم در جهت روشن شدن وضعيت پناهندگان افزود: سالانه ‪ ۴۰‬درصد از متقاضيان واجد شرايط پناهندگي شناخته مي‌شوند.
اين سخنگو كمبود كارمندان با تجربه و انتظار متقاضيان براي جواب از مراجع بالاتر به دليل ضعف در مراحل اوليه تصميم‌گيري را موجب طولاني شدن اين دوره در اتريش برشمرد كه به وضعيت اجتماعي متقاضيان لطمه وارد مي‌كند.
شون باوئر همچنين وضعيت افرادي كه تقاضاي پناهندگي آنان خارج از چارچوب كنوانسيون ژنو باشد را بسيار دشوار توصيف كرده و امكان اشتغال اين افراد را كه بسياري از آنان از تخصص در رشته‌هاي گوناگون برخوردار هستند، بسيار ناچيز برشمرد.




انتقاد از قوانين اقامت و پناهندگي در اتريش

شوراي الحاقي غير وابسته حقوق بشر در وزارت كشور اتريش قوانين مربوط به حقوق اتباع خارجي و اقامت و پناهندگي در اتريش را بشدت مورد انتقاد قرار داد.
به نوشته سايت شبكه راديو تلويزيوني اتريش به نقل از اين شورا قوانين تصويب شده در مورد حقوق اقامت و پناهندگي اتباع خارجي در اتريش، مغاير با كنوانسيونهاي حقوق بشر دراروپا و همچنين قانون اساسي اين كشور است.
اين شورا در گزارشي كه روز دوشنبه منتشر كرد افزود: قوانين مصوب مجلس اتريش در اين زمينه به دليل سختگيري زياد، بارها مورد انتقاد سازمانهاي غير دولتي قرار گرفته است.
اين گزارش مي‌افزايداين موضوع موقعيت را براي مقامات مسئول در ارگانهاي اقامت و پناهندگي بسيار محدود كرده است.
"مانفرد نواك"، كارشناس حقوق بشر و عضو اين شوراي الحاقي در وزارت كشور اتريش دراين گزارش خواستار اصلاحات اساسي و تجديد نظر در اين قوانين و طريقه عملكرد آن از سوي مقامات مربوطه شد.
پيش از اين كميسيون اروپا تهديد كرده بود كه از اتريش و ‪ ۱۴‬كشور اروپايي ديگر به دليل نقض حقوق بشر درباره پناهندگان شكايت مي‌كند.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R