اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Saturday, February 17, 2007



استقبال سازمان ملل از طرح آمريکا برای پناهندگان عراقی

سازمان ملل متحد از طرح های آمريکا برای اعطای حق پناهندگی به هفت هزار پناهجوی عراقی استقبال کرده است.
آنتونيو گوته رز، سرپرست کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل، طرح آمريکا را "گامی خيلی خوب در جهت صحيح" توصيف کرد.
اين رقم جهش عظميی نسبت به 463 پناهنده ای است که آمريکا از زمان آغاز جنگ عراق پذيرفته است نشان می دهد.
همزمان آمريکا 18 ميليون دلار به کميساريای پناهندگان کمک خواهد کرد تا صرف ميليون ها پناهنده ديگر عراقی کند.
اين اقدام آمريکا در واکنش به انتقادها نسبت به شمار پناهندگانی که تاکنون پذيرفته صورت می گيرد.
آقای گوته رز گفت: "ابعاد مساله چنان عظيم است که هيچ چيز کفايت نمی کند اما من فکر می کنم اين يک شروع خيلی خوب است، گامی خيلی خوب در جهتی صحيح."
سازمان ملل تخمين می زند که تا 50 هزار عراقی هر ماه از خانه های خود می گريزند که مجموع آنها از زمان آغاز جنگ به 8/3 ميليون نفر می رسد.
اکثر پناهندگان عراقی رهسپار سوريه و اردن شده اند. اما هر دو کشور سعی کرده اند مانع سيل پناهندگان شوند که باعث محدود شدن گزينه های پناهجويان شده است.
هفت هزار پناهجويی که آمريکا قول داده به آنها ويزا دهد از کشورهايی که از قبل به آنها رسيده اند به آمريکا خواهند رفت.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفت که اين ارقام تنها يک "هدف" موقتی است و نه يک حداکثر ظرفيت برای پذيرش پناهجوی عراقی.





در خواست حمایت فوری یک ژورنالیست از فعالان حقوق بشر و پناهندگی

اینجانب مسعود مجیری به شماره کیس C-54935 ژورنالیست ، همکار روزنامه نوید اصفهان ، نویسنده کتاب بختک ، خبرنگار هفته نامه صدا ، مدیر اجرائی ادبی رد پای هنر، سردبیر نشریه دانشجوئی طلوع اصفهان ، نویسنده کتابهای در افشای قتل های زنجیره ای و کتاب دشنه در قلب شوکران میباشم .
یکبار در دانشگاه اصفهان به جرم شرکت فعال در تظاهرات و سخنرانی در سالن اجتماعات دانشگاه ( سالگرد 18 تیر 81) دستگیر شده و بار دیگر در سال 82 به دلیل نگارش مطلبی در باره سعیدی سیر جانی دستگیر شده ام و مدت 54 روز در حبس و زیر شکنجه بوده ام .
پس از دو و نیم سال زندگی در ترکیه و گرفتن جواب ردی ، از طرف سازمان ملل پرونده ام در جریان بازنگری مجدد قرار گرفته است .
بدینوسیله از شما فعالان حقوق بشر و پناهندگی درخواست حمایت دارم لطفا نامه های حمایتی خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال کنید و یا با شماره فکس 2702 438 0312 فکس کنید.
turan@unhcr.org
با تشکر مسعود مجیری
13 فوریه 2007



Monday, February 12, 2007



گزارش تظاهرات 22 بهمن 1385 مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن سوئیس

به دعوت کمیته برگزار کننده تظاهرات ( متشکل از احزاب و گروههای زیر) جمعی از ایرانیان تبعیدی و پناهندگان سیاسی مقیم سوئیس تظاهراتی را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در برن پایتخت سوئیس برپا کردند.
تظاهرات کنندگان در طول مسیر با در دست داشتن پلاکاردها و کاریکاتورها یکصدا و کوبنده تنفر و انزجار خویش را از رژیم دیکتاتور آخوندی به نمایش گذاشتند.
در این تظاهرات که با حمایت تعداد بسیاری از احزاب و گروهها و افراد مستقل سیاسی تشکیل گردیده بود، تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهایی از قبیل:
کارگر، دانشجو، اتحاد اتحاد
قبل از انرژی هسته ای، نان کار مسکن و آزادی، حق مسلم ماست
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
آخوند جنایت می کند، اروپا حمایت میکند
و مرگ بر جمهوری اسلامی مخالفت خود را با حکومت جمهوری اسلامی ابراز کردند و خواستار دست نیافتن رژیم ضد مردمی و فاشیستی مذهبی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شدند.
این حرکت اعتراضی که از ساعت 13 شروع شده بود با خوانده شدن قطعنامه تظاهرات به زبان فارسی توسط خانم فاطمه دواشی و آلمانی توسط آقای امید اصلانی در ساعت 15 بعد از ظهر به پایان رسید.
کمیته برگزار کننده تظاهرات
10 فوریه 2007
اتحادیه پناهندگان ایرانی
حزب سوسیالیست ایران
حزب کمونیست کارگری ایران –حکمتیست
فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی
همبستگی جهانی دانشجویان ایرانی



برای دیدن عکسهای بیشتر به سایت سرپناه مراجعه کنید:

آلبوم 1 ، آلبوم2 ، آلبوم 3



Friday, February 09, 2007





انطباق قانون آلمان و اتحاديه اروپا در مورد گرويدن مسلمانان به مسيحيت


عبدالرحمان، يك افغانی مسيحی شده، كه با خطر اعدام روبرو بود
اجراى مراسم دينى در حوزه‌ى عمومى و بطور جمعى يك حق انسانى است و آزادى انسان‌ها تنها نيايش در كنج خانه‌ها نيست. در صورتى كه دولت‌ها اين حق را از كسى سلب كنند، طبق قانون اروپا مى‌توان به افراد پناهندگى داد. اين در مورد گرويدن مسلمانان به مسيحيت نيز صدق مى‌كند. گفتگويى با وكيل دادگسترى «پتر اشتورتسن‌برگر» (Peter Stürzenberger)

دويچه وله: آقاى اشتورتسن‌برگر در آلمان چه تغييراتى در مورد انطباق قوانين آلمان با قوانين و مقررات اتحاديه‌ى اروپا در ارتباط با تغيير دين مسلمانان رخ داده است؟
پتر اشتورتسن‌برگر: در آلمان قرار است يكى ديگر از قوانين بسيار مهم اتحاديه‌ى اروپا به اجرا درآيد و آن حق اجراى مراسم دينى بطور عمومى در كشور فردى است كه در آلمان تقاضاى ‌پناهندگى داده است. تاكنون دادگاه‌هاى پناهندگى آلمان در موارد پيگردهاى دينى بدين بر اين اعتقاد بودند، كه در صورتى كه فرد در كشور خود مى‌توانسته حداقل مراسم دينى را در محيط خصوصى بجا آورد، آزادى دينى داشته است، آنچه كه به زبان حقوقى به آن Forum internum مى‌گويند. ولى قانون اتحاديه‌ى اروپا از اين فراتر مى‌رود و مى‌گويد كه يك شهروند نه تنها بايد از آزادى اجراى مراسم دينى در حوزه‌‌ى خصوصى خود برخوردار باشد، بلكه اين آزادى بايد به حوزه‌ى عمومى نيز تسرى يابد، بطورى كه فرد بتواند بطور مشترك با همدينان خود مراسم عبادى را به‌جاى آورد. از اين پس در اين زمينه قوانين آلمان با قوانين اروپا تطبيق يافته است.

دويچه وله: آيا مقررات حاكم بر اروپا تأثيرى بر روى احكام ردى پناهندگى نيز خواهد داشت؟
پتر اشتورتسن‌برگر: بطور حتم چنين خواهد بود. اگر شما مسلمانى را بشناسيد كه تغيير دين داده و مثلا به مسيحيت گرويده است، ولى تقاضاى پناهندگى‌اش در دادگاه رد شده است، آنگاه اين فرد بايد پرونده‌اش را بار ديگر مورد بررسى قرار دهد و تقاضاى پناهندگى مجدد بدهد. آنها مى‌توانند استناد كنند به مصوبه‌ى شوراى اتحاديه‌ى اروپا مورخ ۲۹ آوريل ۲۰۰۴ به شماره‌ى 2004-83-EG .

دويچه وله: آيا مى‌توانيم بگوييم كه الان اين مقررات مصوبه‌ى اتحاديه‌ى اروپا به قانون آلمان بدل شده است؟
پتر اشتورتسن‌برگر: البته اين هنوز اتفاق نيافتاده است، هرچند كه مقرر شده بوده كه تا تاريخ ۱۰ اكتبر ۲۰۰۶ به جرگه‌ى قوانين ملى آلمان بپيوندند. ولى از سوى ديگر بايد توجه داشت كه قوانين اروپا به منزله‌ى قوانين بين‌المللى بر قوانين ملى آلمان اولويت دارند. بنابراين قوانين اروپايى در آلمان قابليت اجرايى دارند، هرچند كه بطور رسمى هنوز وارد مجموعه‌ى قوانين آلمان نشده‌اند. قانون سابق آلمان مصوبه دادگاه فدرال آلمان بود و بر اساس آن اگر كسى تقاضاى پناهندگى مى‌كرد و مى‌گفت كه من نمى‌توانم در عرصه‌ى عمومى، يعنى در جامعه و در ملاء عام و بطور جمعى با هم‌دينان خود مراسم نيايش را برگزار كنم، اين دادگاه به اين فرد پناهندگى نمى‌داد و مى‌گفت كه اگر فرد در حوزه‌ى خصوصى و در كنج خانه‌اش اگر بتواند مراسم خود را بجاى آورد كافى است. حال اين وضع در آلمان تغيير كرده و طبق قانون مؤمنان به اديان گوناگون بايد بتوانند در كشور خود بطور علنى و جمعى مراسم خود را برگزار كنند و اين يك حق خدشه‌ناپذير محسوب مى‌شود و جزو حقوق اوليه‌ى انسانى است. اگر كسى به اين دليل تقاضاى پناهندگى‌اش رد شده باشد، مى‌تواند بار ديگر پرونده‌اش را به جريان بياندازد. كسانى هم كه در خارج از كشور تغيير دين داده‌اند نيز مى‌توانند از مقررات جديد بهره گيرند. ولى يك چيز را دادگاه‌ها همچنان به دقت بررسى خواهند كرد و آن اينكه آيا اين تغيير دين از اسلام به مسيحيت از روى ايمان واقعى بوده است يا خير.



Tuesday, February 06, 2007



از جاده ابريشم تا جاده نايلون، روايت يک طراح ايرانی در سوئيس

درنا کوزه گرروزنامه نگار مقيم سوئيس


"جاده نايلون" نام کتاب مصوری است که به تازگی توسط پارسوآ باشی در سوئيس منتشر شده است.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R