اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Sunday, January 28, 2007


فراخوان به تظاهرات


بمناسبت سالگرد استقرار رژیم فاشیستی، مذهبی ملایان حاکم بر ایران، تظاهراتي برابر سفارت جمهوري اسلامي در شهر برن - سوئيس برگزار ميگردد.
در این روز یکصدا و کوبنده فریاد بر می آوریم که 28 سال است:

قيام ما را به غارت برده ايد
ملت ایران را در فقر وتنگدستي نگه داشته ايد
جوانان، دانشجویان، کارگران و آزاد انديشان را به خاك و خون كشيده ايد
زنان را سركوب كرده ايد
مطبوعات آزاد و سایتهای اینترتی را توقیف و اصحاب قلم و اندیشه را زندان نمودید
ويران كرده ايد، جنگ آفريديد، كشتار كرده ايد، خون ريختيد و اعدام كرديد


هموطنان آزاده و مبارز
بخود آئيم و شرايط حساس و سرنوشت ساز كنوني را بي مسئوليت پشت سر نگذاريم وظيفه تاريخي به ما حكم ميكند تا در غربت، سفير فرياده هاي آزادي خواهانه مردم كشورمان باشيم .
از شما در خواست ميگردد تا براي هر چه مستحكمتر و يك پارچه تر برگزار شدن اين تظاهرات ما را همراهي نمائيد.


زمان : شنبه 10 فوریه 2007 از ساعت 15- 13
مكان : برن هلوتیا پلاتس
ساعت حرکت از زوریخ 10:30 و از بادن ساعت 11 ایستگاه اتوبوسها

كميته برگزار كننده تظاهرات

اتحادیه پناهندگان ایرانی
حزب سوسیالیست ایران
حزب کمونیست کارگری- حکمتیست
فدراسیون پناهندگان ایرانی

همبستگی جهانی دانشجویان ایرانی

برای اطلاعات بیشتر با شماره های 37 17 434 076 و 41 41 675 078 تماس حاصل فرمایید.



Thursday, January 25, 2007




پیگیری اخراج افغانى‌ها از ايران از اوايل سال آينده

روز گذشته فرمانده نیروهای انتظامی، اسماعیل احمدی مقدم بار دیگر خبر از طرح اخراج گسترده‌ی مهاجران افغانی از ایران را داد. به گفته‌ی او این اقدام که به دلیل سرمای شدید در افغانستان موقتا به کندی پیش می‌رود، از اردیبهشت سال آینده به طور جدی پیگیری می‌شود. طرح بازگرداندن خارجیان غیرمجاز از سال ۱۳۸۱ در دستور کار مقامات مسئول قرار گرفته اما تا کنون با توفیق چندانی روبرو نبوده است.
فرمانده‌ی نيروی انتظامی اسماعيل احمدی‌مقدم در تازه‌ترين اظهارات خود بار ديگر به مسئله‌ی اخراج خارجيانی اشاره كرد كه بدون مجوز در ايران سكونت دارند. او می‌گويد «در حال حاضر با توجه به سرمای بسيار سخت و طاقت‌فرسای افغانستان و همچنين وجود مشكلات معيشتی برای آنان تا حدودی طرد افاغنه از كشور با كندی پيش می‌رود، اما اميدواريم در ارديبهشت اين امر با سرعت بيشتری صورت پذيرد‌.» احمدی‌مقدم می‌افزايد «يكی از اقداماتی كه برای جلوگيری از ورود اتباع بيگانه به كشور انجام داده‌ايم، ديوار و كانال‌كشی مرزهای شرقی كشور است كه تا‌كنون ۳۰۰ كيلومتر از اين طرح را انجام داده‌ايم و انتظار می‌رود تا پايان سال اين امر به پايان برسد.»
طرح بازگرداندن خارجيان از سال ۱۳۸۱ مطرح و پيگيری می‌شود اما تا كنون با موفقيت چندانی همراه نبوده است. حدود يك ماه پيش عليرضا احمدی، رييس اداره تابعيت و امور پناهندگان وزارت امور خارجه در گفتگويی با ايسنا به تشريح علت‌های شكست طرح بازگشت داوطلبانه‌ی افغانيهای مقيم ايران پرداخت. او معتقد است «بايد پس از ۲۷ سال، مشكل رسيدگی به امور افغانهای ساكن ايران و افغانهايی كه هر روز از مرزهای كشورمان تردد می‌كنند را تا به حال حل می‌كرديم و خودمان را با «نمی‌شودها» و «اما اگرها» سرگرم و قانع نمی‌كرديم.» احمدی با اشاره به آسان بود تردد‌های غيرمجاز در مرزها می‌افزايد «پس از سالها مقاومت در مرزهای شرقی، هنوز هم بزرگترين مشكل خود را انسداد مرزها اعلام می‌كنيم؛ حال آن كه در مورد قرارگاهی كه برای رسيدگی جدی به اين مساله در مرز احداث كرده‌ايم، توجه كافی نداريم.»
بنا به گزارش ايسنا احمد حسينی، مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت كشور، شهريور ماه امسال از برنامه دولت برای ساماندهی اتباع مجاز افغانی تا سه ماه آينده (پايان آذر ماه) خبر داده بود. با اين همه همچنان آمار دقيقی از تعداد افغانهای ساكن ايران در دست نيست. چندی پيش احمد حسينی در نشستی در كابل تعداد افغانها در ايران را ۱ ميليون و ۹۳۰ هزار نفر اعلام كرد و افزود «از اين تعداد ‪ ۹۲۰هزار تن پناهندگان ثبت نام شده و بقيه ثبت نام نشده هستند.» اين در حالی است كه محمدحسن صالحی مرام، مديركل اشتغال اتباع خارجی وزارت كار و امور اجتماعی مهرماه امسال تعداد افغانی‌های غيرمجاز در ايران را ۳ ميليون نفر اعلام كرده است. صالحی مرام همچنين از آغاز طرح اخراج خارجيان غيرمجاز از ششم آبان ماه خبر داده بود. به گفته او قرار است تا پايان سال ۵۰۰ هزار نفر از كشور اخراج شوند.



Wednesday, January 24, 2007


سياست اتريش درباره خارجي‌ها تغيير نمي‌كند
"يوزف پلاتر" وزير كشور جديد اتريش روز دوشنبه گفت: سياست اين كشور درباره خارجيان در دولت ائتلافي كنوني تغيير نكرده و خط مشي گذشته همچنان ادامه خواهد يافت.
وي كه عضو حزب دمكرات مسيحي اتريش است، افزود: مسير جدي كه در قبال خارجي هااز قبل آغاز و منجر به كاهش درخواست متقاضيان پناهندگي در اتريش شده بود، همچنان ادامه خواهد يافت.
به گزارش رسانه‌هاي اتريش، پلاتر همچنين درباره پيشنهاد وزير كشور سابق مبني بر ارايه كارت‌هاي كه براساس آن مهاجران مي‌توانند با توجه به نياز بازار كار به مدت دوازد ماه در اتريش كار كنند، گفت كه اكنون اين امر تحقق پذير نيست.
پلاتر همچنين افزود: ما اكنون با كاهش زياد مهاجران روبرو هستيم و چون اين وضعيت براي كشورمان بسيار خوب است، ادامه خواهد يافت.



Friday, January 19, 2007




پايان بلاتكليفی، انتظار هزاران جوان پناهجو در آلمان

در حدود ۲۰۰ هزار نفر به دلايل سياسى، محدوديت هاى مذهبى و يا به علت تحت تعقيب بودن از كشور خود گريخته و در حال حاضر در آلمان زندگى می‌كنند. اين افراد جدا از كسانى هستند كه به طور رسمى با در خواست پناهندگى آنها موافقت شده است. در اين بين افرادى نيز وجود دارند كه تا كنون در خواستى براى پناهندگى ندادند، ولى سالهاست كه در آلمان زندگى می‌كنند و بلاتكليف‌اند.
دولت آلمان با وجود مطلع بودن از اين امر بنا به دلايل انسان دوستانه، اصطلاحا وجود آنها را تحمل می‌كند، اما اين امكان نيز وجود دارد كه هر زمانى كه دولت آلمان تصميم بگيرد آنها را به وطن خودشان باز گرداند.
جوانان بسيارى نيز در بين اين افراد به چشم می‌خورند كه سالهاست با همين وضعيت بلا تكليفى در آلمان زندگى می‌كنند. براى آنها آلمان همانند وطن اصلى‌شان به حساب مىآيد، دوست دارند كه در همين كشور به دانشگاه بروند، به حرفه‌ای مشغول شوند و در آينده تشكيل خانواده دهند. آنها نيز به همراه ديگر اعضاى خانواده‌شان مدت‌هاست كه با اجازه اقامتى موقت در آلمان روزهاى خود را سپرى می‌كنند.
«رهات» كه به تازگى ۲۰ ساله شده است، از ۱۵ سال قبل به همراه خانواده‌اش مجبور به ترك پاكستان شده و به آلمان آمده‌اند. اما بعد از گذشت اين زمان طولانى هنوز هم برای او و خانواه‌اش اجازه اقامت موقتى صادر می‌شود. رهات از روزهاى اول و كلا فضاى حاكم بر زندگيش اين گونه تعريف می‌كند:
” خيلى وضع‌مون بد بود، همش بلا تكليفى، نمی‌دونى بايد برگردى يا مىتونى بمونى، واقعا مشكل بزرگى است. مثل بچه‌هاى اينجا نمی‌تونى زندگى كنى، از هيچ چيز نميشه لذت برد، چون همش به اين سئوال فكر می‌كنى كه آخرش چى می‌شه؟ مشكلات تو خونه هم كه سر جاش، مادر مريض، نمی‌دونم چه بلايى قراره سر ما بياد؟ بى‌خيال هم كه نمی‌تونى باشى.“
رهات معتقد است كه اين احساس بلا تكليفى تاثير مستقيمى بر روى فعاليت‌هاى روزمره می‌گذارد و باعث به وجود آمدن يك نوع بى‌هدفى و عدم انگيزه كافى در تمام سطوح زندگى می‌شود.
رهات در ادامه می‌گويد:
”ما بچه كه بوديم اومديم، تقصير ما كه نبوده، بايد ديد كه وقتى بر می‌گرديم پاكستان چه سرنوشتى در انتظارمون است. حتما گدا مىشيم يا يه چيزى تو همين مايه‌ها، چون زبون اونجا را كه درست حسابى بلد نيستيم، فرهنگ خودمون و آدم‌هاى اونجا رو هم كه نمی‌شناسيم. خوب پس قراره چه بلايى سر ما بياد؟“
به عنوان يك پناهنده حقى براى استفاده از امكانات دولتى ندارند، ماهانه مبلغ ۱۱۰۰ يورو از طرف دولت به هر خانواده كمك مالى می‌شود كه اين مبلغ در مقايسه با مخارج زندگى كه دارند، بسيار ناچيز است و كفاف هزينه‌هاى آنها را نمی‌دهد.
دولت آلمان به تازگى براى حل مشكل پناهندگانى كه مدت طولانى در اين كشور زندگى می‌كنند و هنوز وضعيت اقامت آنها مشخص نشده است، راه حلى انديشيده است.
طبق قانون جديد كسانى كه بيش از ۶ سال از زمان اقامتشان در آلمان می‌گذرد و در اين مدت به زبان آلمانى نيز تسلط پيدا كرده‌اند، مجاز به دريافت اقامت دائم در اين كشور می‌شوند.
اما وضعيت كسانى كه هنوز مدت اقامتشان به ۶ سال نرسيده و يا زبان آلمانى را هنوز فرا نگرفته‌اند كماكان روشن نيست.
رهات كه قصد دارد درآينده در رشته جامعه شناسى درآلمان تحصيل كند با مثبت ارزيابى كردن قانون جديد، اين تصميم دولت آلمان را قدمى مهم و رو به جلو می‌داند و در ادامه می‌افزايد:” دوست دارم منم مثل آدم‌هاى ديگه كه اينجا زندگى می‌كنند، حق زندگى داشته باشم، منم اينجا تو آلمان جا افتادم و فكر می‌كنم كه حق اين را داشته باشم كه از يه موقعيتى برخوردار بشم كه اون كارهايى را كه دوست دارم، اونطور كه خودم دلم می‌خواد انجام بدم.“

دویچه وله




پناهجويان ايرانی در آستانه استرداد توسط دولت ترکیه

علی جوانمردی (آنکارا)

در پی صدور حکم استرداد شماری از پناه جويان ايرانی در ترکيه توسط پليس، کميساريای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد می گويد تلاش خود را به عمل آورده تا از استرداد پناهجويان سياسی به ايران جلوگيری کند.
پناهجويان و پناهندگان ايرانی در ترکيه ادعا می کنند در پی نشست های اخير مقامات امنيتی ايران و ترکيه، فشار پليس بر پناهجويان بيشتر شده و صدور حکم های ديپورت افزايش يافته است.
دفتر کميساريای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد در آنکارا می گويد قوانين وزارت کشور ترکيه با موازين اين سازمان ازهم جدا بوده و رابطه ای ميان صدور احکام ديپورت پناهجويان ايرانی با مسائل سياسی و امنيتی ديده نمی شود
طی دو هفته گذشته، ۵ پناهجو در وان، دو پناهجو درآنکارا و ۷ پناهجوايرانی در شهر ادرنه، حکم ديپورت به ايران دريافت کرده اند.
علی عالم زاده پناهجوی سياسی وعضو حزب مشروطه ايران که خود در آستانه ديپورت قرار گرفته می گويد: «بعد از آن سفر اخيری که رواسای دو کشور با هم داشتند، يک تفاهم نامه ای امضا شد که بعد از آن موج جديدی از اعمال فشارها را ما داشتيم».
او می افزايد:« قبل از آن هم ما با مشکلات عديده ای در اينجا در شهر وان روبرو بوديم ولی بعد از آن احساس می کنيم که اين فشارها يک مقداری سيستماتيک شده و نمود وتبلور بيشتری پيدا کرده، و در واقع روی صادر کردن حکم ديپورتشان با کسانی بود که چه در ايران و چه در اينجا فعال سياسی بودند و موضع گيری های تندتری نسبت به حاکميت جمهوری اسلامی داشتند».
عالم زاده می گويد:«از اين رو ما اين احکام ديپورتی را کتبی دريافت کرديم و به هرحال منتظر اين هستيم تا ببينيم در آينده چه می شود».
در همين زمينه، پژمان پيران پناهجوی ديگری که حکم ديپورت او نيز صادر شده، می گويد بارها در اداره پليس ترکيه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
آقای پيران می افزايد:«حکم ديپورت به عنوان بخشی از پروسه فشار برمخالفين نظام جمهوری اسلامی ايران و پناهجويان ايرانی بوده و هست. متاسفانه تا به حال اين جانب توسط پليس و اطلاعات کشور ترکيه به کرات مورد ضرب و شتم قرار گرفته ام».
او می گويد:«حتی به مرگ و ديپورت هم تهديد شديم. آن هم در خود اداره پليس ترکيه که در حقيقت بخشی از اين پروسه و سياست های دولت ترکيه را در قبال پناهجويان ايرانی نشان می دهد. ولی در حقيقت نمی توانم بگويم که برای آينده چه فشارهای ديگری را پيش رو خواهيم داشت و چه حق و حقوقی را برای دفاع از خودمان داريم».
اين پناهجوی ايران می افزايد:«اين مسايل بی ارتباط نيست با ديدار مقامات ايرانی و ترکيه و همين پيشنهاداتی که اخيرا دولت ترکيه برای حجم تبادلات تجاريشان داشتند واين مسئله واقعا جای نگرانی دارد. برای خودمان و دوستانمان و ديگر پناهجويان ايرانی که در حقيقت در يک فشار فوق العاده زيادی بسر می برند».
به گفته سخنگوی دفتر UN در شهر « وان»، مذاکراتی صورت گرفته تا حکم ديپورت پناهجويان سياسی عملی نشود اما علی عالم زاده می گويد هنوز لغو حکم ديپورت آنها ابلاغ نشده است
دفتر کميساريای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد در آنکارا می گويد :«قوانين وزارت کشور ترکيه با موازين اين سازمان ازهم جدا بوده و رابطه ای در ميان صدور احکام ديپورت پناهجويان ايرانی با مسائل سياسی و امنيتی ديده نمی شود».
به گفته سخنگوی دفتر UN در شهر « وان»، مذاکراتی صورت گرفته تا حکم ديپورت پناهجويان سياسی عملی نشود.
اما علی عالم زاده می گويد هنوز لغو حکم ديپورت آنها ابلاغ نشده است. او می افزايد:«هنوز هيچی به ما ابلاغ نشده است و صادر کنندگان حکم هيچ عقب نشينی از مواضع نداشته اند. ما اين جا برای پناه بردن به دولت ترکيه نيامده ايم ، ما به اميد سازمان ملل متحد آمده ايم و کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل در واقع بايد خانه امنی باشد برای مردم جهان. ما به اينجا آمده ايم و همه پرونده های باز داريم» .
پژمان پيران معتقد است قدرت گرفتن و استقلال پليس ترکيه برای صدور حکم ديپورت، پناهجويان ايرانی را نگران کرده است.
پژمان پيران:«آنچه که مسئله ساز هست و باعث نگرانی های پناهجويان ايرانی ديگر هم هست قدرت گرفتن و استقلال دولت ترکيه برای ديپورت های دسته جمعی آندسته از پناهجويانی است که دچار استيناف شده اند و جواب منفی شان را از کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به صورت دسته جمعی گرفته اند».
او می افزايد:«عده ای از دوستانمان هم که در ايران زندانی سياسی سابق هم بودند و از ايران گريزان شده اند و به اينجا آمده اند. اخيرا حکم ديپورتشان از وزارت کشور ترکيه ابلاغ شده که اين واقعا جای تاسف دارد و باعث نگرانی است».
به گفته پناهجويان ايرانی، طی ماههای اخير شمار ايرانيانی که بدلايل سياسی برای دريافت پناهندگی وارد ترکيه می شوند، افزايش يافته و در چنين شرايطی افرايش صدور حکم ديپورت پناهجويان ايرانی، نگرانی های زيادی را در بين اين پناهجويان ايجاد کرده است.



Saturday, January 13, 2007



مخالفت سازمان ملل با باز گرداندن پناهجویان ایرانی

علی جوانمردی (آنکارا)

دفتر کميساريای عالی سازمان ملل متحد در آنکارا اعلام کرده از استرداد پنج پناهجوی ايرانی شهر وان ترکيه جلوگيری کرده است. پليس ترکيه پيشتر گفته بود که اين پنج پناهجوی ايرانی را به دليل فعاليت سياسی آنها به ایران باز می گرداند.حکم اخراج اين پناهجويان از ترکیه که دو تن از آنها در فعاليت های سياسی وابسته به حزب مشروطه ايران مشارکت داشته اند، توسط وزارت خارجه ترکيه صادر شده است.يک مقام پليس ترکيه که نخواست نامش فاش شود در مصاحبه با راديو فردا گفت: «حکم ديپورت اين پناهجويان به دليل فعاليتسياسی آنها صادر شده و دولت ترکيه در چهارچوب سياست حسن همجواری با ايران به هيچ گروه سياسی مخالف جمهوری اسلامی در ترکيه اجازه فعاليت نمی دهد.»اما اين پناهجويان می گويند که به دليل انتشار اخبار وضعيت پناهندگان و پناهجويان ايرانی شهر وان، تهديد شده و حتی بارها توسط پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. آنها می گويند که هنوز پليس ترکيه آنها را به اخراج از اين کشور تهديد می کند.



Wednesday, January 10, 2007




سازمان ملل خواستار کمک به آوارگان عراقی شد

هزاران تن از شهروندان عراقی به دليل ادامه خشونت خانه های خود را ترک کرده و آواره شده اند
سازمان ملل متحد با اعلام آماری از آوارگان و بيجاشدگان عراقی خواستار دريافت کمک های بين المللی برای بهبود شرايط آنان شد.
در گزارش کميساريای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است که در حال حاضر، از هر هشت عراقی يک نفر محل مسکونی خود را ترک گفته و در نقطه ديگری در داخل يا خارج کشور سکونت گزيده و هر ماه نيز تا حدود پنجاه هزار نفر ديگر در اثر ادامه خشونت و درگيری های فرقه آواره می شوند.
اين سازمان خواستار دريافت شصت ميليون دلار کمک بين المللی برای ارايه خدمات اضطراری به آوارگان عرقی شده است.
به گفته سازمان ملل، آوارگان جنگ عراق می توانند به گسترده ترين مورد جابجايی جمعيت در خاورميانه از سال زمان تاسيس کشور اسرائيل در سال 1948 و آوارگی فلسطينيان منجر شود.
اکثر پناهجويان عراقی در خارج به کشورهای سوريه، اردن، مصر و لبنان گريخته اند در حاليکه در داخل عراق نيز بسياری از اهالی خانه های خود را ترک کرده و در اردوگاه های آوارگان يا نزد خويشان و آشنايان خود سکنی گزيده اند.
سازمان ملل هشدار داده است که ادامه خشونت و نا امنی در عراق باعث افزايش شمار بيجاشدگان می شود و بيم آن می رود که تعداد آنان به چند صد هزار نفر برسد.
از زمان اشغال عراق در سال 2003 تا کنون حدود دوازده درصد از مردم عراق محل های سکونت خود را به دليل ادامه خشونت ها از جمله درگيری های فرقه ای ترک کرده اند.
همچنين، هزاران نفر نيز قبل از بروز درگيری های اخير آواره شده بودند.



Friday, January 05, 2007


کتک کاری ایرانی ها و پاکستانی های پناهجو

در بامداد سه شنبه گذشته، هنگامي که قرار بود بخشی از پناهجويان شهر کاله در فرانسه در محلی سرپوشيده سکنی داده شوند، ميان پناهجويان ايرانی و پاکستانی زدوخوردی خشونت آميز روی داد که به زخمی شدن ۱۶ مهاجر پاکستانی منجر شد. در ميان مجروحان حال دو تن وخيم اعلام شده است.برپايه نخستين خبرهای رسيده از سوی ماًمورين انتظامی، هنگامي که ۲۰ مهاجر پاکستانی در يک اردوگاه صحرائی در خواب بودند، توسط گروهی از مهاجرين ايرانی مسلح به چاقو و ميله های آهنی مورد حمله قرار گرفتند.معاون استانداری، پاتريک اسپانيول که اين نزاع را يک تصفيه حساب قبلی بين دو جمعيت ايرانی و پاکستانی مهاجرين در شهر کاله" ميداند گفت : به نظر نميايد که دليل اين نزاع، اختلافات نژادی بين اين دو گروه باشد.برخی از شاهدان عينی معتقدند که ريشه اين نزاع، تعيين تسلط از سوی اين افراد برای دراختيار گرفتن قلمروشان در اردوگاه بوده است.در حوالی ظهر، هنگام توزيع ناهار بين پناهجويان، هيچ يک از آنان حاضر به دادن توضيحی پيرامون اين زد و خورد نشد.سخنگوی يکی از انجمنهای مدد رسانی به اين پناهجويان مي گويد: نزاع اصلی بين اتباع کشورهای مختلف در اين محل، بر سر تعيين قلمروشان در پارکينگ های کاميونهایی است که عازم بریتانیا هستند اين يا آن مليت، بر سر گزينش اين يا آن پارکينگ در نزاع دائم هستند. نزاعی که رفته رفته به جنگ بين دسته های مختلف تبديل شده است.۶ تن از ضاربين که همگی از اتباع ايرانی هستند، اما هويتشان افشا نشده است، برای بازجوئی، همچنان در مرکز پليس شهر کاله در بازداشت بسر مسبرند.
رادیو فردا



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R