اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Thursday, June 29, 2006




تحصن چهار پناهجوی ایرانی در مقابل شهرداری شهر Lünen
در آلمان28.06.06 - سایت انتگراسیون - حنیف حیدر نژاد مددکار اجتماعي ، مشاور امور پناهندگی و مهاجرين

از روز سه شنبه 20.06.06 همزمان با روز جهانی پناهجویان(!)، چهار پناهجوی ایرانی که در یکی از ساختمانهای پناهجویان در شهر Lünen زندگی می کنند در اعتراض به رفتار غیر انسانی اداره خارجیان این شهر نسبت به خود، در جلوی شهرداری این شهر تحصن کرده و شب را در این مدت در هوای گاها به شدت بارانی، آنهم بدون هیچ سر پناهی به صبح رسانده اند.
اداره خارجیان شهر Lünen به بهانه انتقال افراد مجرد به ساختمان دیگری، از این چهار پناهجوی ایرانی درخواست کرده بود که اتاقهای خود را تخلیه و به محل جدید بروند. پناهچویان ایرانی که بین 4 تا 8 سال است که در آلمان زندگی می کنند، دلایل اداره خارجیان را نپذیرفته و از تخلیه اتاقهای خود خودداری می کنند. این بخشی از سیاست فشار روانی اداره خارجیان است که از طریق آن، ادارات خارجیان در سراسر کشور تلاش دارند تا با ایجاد فشار به طرق مختلف ، پناهجویان را مجبور کنند که آلمان را ترک نمایند.
بعد از آنکه یک روز قبل از آن در جلسه ای درشهرداری شهر با شرکت مقامات مسئول، راه حلی برای این مسئله پیدا نمی شود، پناهجویان اعلام می کنند که کماکان در اتاقهایشان خواهند ماند. روز بعد اداره خارجیان با کمک پلیس اقدام به تخلیه اتاقهای این افراد کرده و قفل درب اتاقها را نیز تعویض می کنند. پناهجویان نیز در اعتراض به این اقدام غیر انسانی در جلوی شهرداری شهر تحصن می کنند. افرادی از شورای شهر و نیز یکی از کشیشان فعال و انساندوست شهر به اضافه تعدادی از شهرواندان عادی و یکی از مراکز مشاوره مربوط به خارجیان در این شهر از این حرکت پناهجویان حمایت کرده و وکیل آنان نیز یک " درخواست سریع" در اعتراض به این تصمصم شهرداری به دادگاه شهر ارائه می کند.
بدلیل تعطیلات تابستانی و نبودن شهردار و افراد شورای شهر، حل مشکل این پناهجویان در حال حاضرچشم انداز چندان روشنی ندارد، ولی از طرق مختلف برای حل آن تلاش می شود.خبر مر بوط به این تحصن تا کنون چند بار در روزنامه های محلی منعکس شده و یک گزارش رادیوئی و یک مصاحبه تلویزیونی نیز در ارتباط با این موضوع منتشر شد ه است.



Wednesday, June 28, 2006


۳۵۰۰‬غيرنظامي سريلانكايي براي نجات جان خود به هند گريختند

شمار غيرنظاميان تاميل سريلانكا كه از ژانويه ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي تاكنون براي نجات جان خود به سواحل تاميل نادو هند گريختند، به ‪ ۳۵۰۰‬نفر رسيد.
خبرگزاري "سرويس خبري هند و آسيا" روز سه‌شنبه گزارش داد: ‪ ۴۱‬خانواده شامل ‪ ۱۳۲‬تاميلي روز دوشنبه و امروز (سه‌شنبه) از منطقه شمال و شمال شرق سريلانكا به سواحل ايالت تاميل نادو هند گريختند.
اين تعداد پناه‌جو شامل ‪ ۴۹‬مرد، ‪ ۴۴‬زن و ‪ ۳۹‬كودك هستند.
فرار ساكنان منطقه تاميل‌نشين پس از آن صورت مي‌گيرد كه قتل "پارامي كولاتنگا" معاون ستاد مشترك ارتش سريلانكا در روز دوشنبه كه به جدايي‌طلبان ببرهاي تاميل ايلام نسبت داده شد، اوضاع را به شدت متشنج و آتش بس موجود ميان دولت سريلانكا و جدايي‌طلبان را به مخاطره انداخته است.
اكنون ساكنان غيرنظامي مناطق تاميل‌نشين سريلانكا از آن وحشت دارند كه زد وخوردهاي پراكنده بين ارتش سريلانكا و جدايي‌طلبان ببرهاي تاميل ايلام تبديل به جنگي تمام‌عيار شده و بار ديگر قتل، خونريزي و نابودي را براي آنان به ارمغان آورد.
فرار غيرنظاميان تاميل از ماه ژانويه ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي و در اوايل درگيري‌هاي پراكنده و حملات انتحاري و انفجاري بين ارتش سريلانكا و جدايي طلبان آغاز شد.
"اس.سي چاندرا هاسن" يكي از مسوولان سازمان غيردولتي امدادرسان كه به پناهندگان فراري كمك مي‌كند، در اين ارتباط گفت: با توجه به تشديد اوضاع ، انتظار مي‌رود تعداد پناهندگان از اين نيز فراتر رود.





اعتصاب غذاي 200 ايراني كرد در مرز عراق و اردن

كميسيون عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام كرد، 200 ايراني كرد كه دو سال پيش از عراق فرار كردند در مرز بين عراق و اردن در اعتراض به وضعيت دشواري كه دارند اعتصاب غذا كرده‌اند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «DPA» آلمان، يك سخنگوي اين كميسيون كه خواست نامش فاش نشود، امروز اعلام كرد: «هنوز تصميم گرفته نشده است، چه سازماني بايد به اوضاع اين افراد رسيدگي كند».اين منبع از افشاي جزييات بيشتر در اين باره خودداري كرد. «جمال الكردي» سخنگوي اين پناهجويان اعلام كرده است كه اين گروه به دليل بي‌اعتنايي جامعه بين‌الملل تصميم گرفته‌اند اعتصاب غذا كنند. كميسيون عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد موفق شده است در طول اين دو سال براي صدها نفر از اين كردها از كشورهاي سوئد، ايرلند و نيوزيلند اقامت بگيرد. شمار ايرانيان كردي كه در شمال عراق زندگي مي‌كنند بنابر اعلام اين كميسيون در حدود 10 هزار نفر تخمين زده مي‌شود.
------------------------------------
توضيح يک هموطن کرد در مورد خبر فوق : اين آوارگان از کردهاي فيلي ايراني هستند که قبلاً در اردوگاه آلتاش قرار داشتند و در زمان بعث نيز از ابتدايترين حقوق انساني بي بهره و در رنج زندگي بودند نميدانم چگونه بوده اين طرفداران بعث و صدام تاکنون هم بدون شناسنامه و هويت اند ! و هم اکنون آنهايي که در الرمادي باقي مانده اند هرروز با خطرات تهديد و ترور مواجه هستند و براي امرار معاش و زيستن ساده خود بايد در ميان آتش و گلوله هفت خان رستم را طي نمايند.و آنهايي که در اردوگاه الکرامه قرار گرفته اند تاکنون در سختترين شرايط در انتظار اقدامات سازمانهاي مربوطه بسر ميبرند.فقط خواستم بگويم اين افراد طرفدار صدام و رژيم بعث نبودند بلکه به نوعي زندان و دربند اين رژيم بودند.
منبع خبر: پیک ایران



Friday, June 23, 2006




روز جهانی پناهجویان و آوراگان: نگاهی به برخی نمونه ها
21.06.06 - منبع: سايت انتگراسيون - حنیف حیدر نژاد
از سوی سازمان ملل متحد 20 ژوئن به عنوان روز جهانی پناهجویان و آوراگان اعلام شده است. اینکه چرا بسیاری خانه و کاشنه خود را رها کرده و آواره می شوند و اینکه پناهندگی و شرایط زندگی آوراگان و پناهجویان چگونه است، به ندرت پوشش خبری لازم را به خود گرفته و معمولا اخبار آن در لابلای بسیاری خبرهای دیگر است که پخش می شود. گزارش زیر تلاشی است برای ارائه یک تصویر کلی از این پدیده جهانی . این گزارش تمرکز خود را بر ابعاد این مسئله در ارتباط با ایرانیان و نیز ایرانیان در آلمان قرار داده است.



Wednesday, June 21, 2006




یک پناهجوی ایرانی در دانمارک پس از ابلاغ حکم دیپورت به وی، خود را حلق آویز کرد!
به اطلاع می رساند روز 19 ژوئن 2006، یک پناهجوی ایرانی به نام "مجید ثمری" 37 ساله که در شهر هانست هلم (Hanstholm) در شمال دانمارک زندگی میکرد، با دار زدن خویش با طناب، به زندگی خود پایان داد. به گزارش دوستان وی روز جمعه 16 ژوئن به وی ابلاغ شده بود که بلیط برگشت وی به ایران آماده است و باید مورخه 19 ژوئن به ایران برگردد. صبح روز نوزدهم هنگامی که دوست وی به سالن بیلیارد می رود چشمش به پیکر بی جان مجید که از سقف خود را حلق آویز کرده بود می افتد. ساعت 13:30 همانروز تمام پناهجویان آنجا دست به تحصن میزنند. تعدادی از پناهجویان هنوز در اعتصاب غذا به سر می برند و قرار است روز جمعه 23 ژوئن در مقابل پارلمان دانمارک تجمع و تحصن کنند.
گزارش از فرشید درخشانی از کپنهاک






گزارش تظاهرات سراسری روز پناهجو در سوئیس / برن

رأس ساعت 14 بعد از ظهر بیش از یازده هزار تظاهرات کننده از احزاب، سازمانها، گروههای مدافع حقوق بشر و پناهندگی از کشورهای مختلف در شهر برن /سوئیس برای مخالفت با فشارها و قوانینی که بر علیه پناهجویان وضع شده است شرکت داشتند.
در این تظاهرات تریبون آزادی در اختیار سازمانها و پناهجویان قرار داشت تا بیانات ومطالبات خود را اعلام کنند.
خانم Ruth Dreifuss یکی از اعضای سابق کونسه فدرال هیئت هفت نفره درسخنرانی خود قوانین جدید را مغایر با حقوق بشر خواند و خواستار لغو و برداشتن فشاربر روی پناهجویان گردید، ضمناً با سردادن شعارهای از قبیل همبستگی جهانی، تمام انسانها از حقوقی برابر و مساوی برخوردارند و حمایت خود را از پناهجویان و مخالفت با قوانین ضد بشری آقای بولوخر را اعلام کردند.
اتحادیه پناهندگان ایرانی، حزب سوسیالیست ایران- واحد سوئیس و حزب کمونیست گارگری - حکمتیست نیز در کنار دیگر نیروها با جبهه گیری در مقابل قوانین ضدحقوق بشری وحمایت از پناهجویان، با این شعار که هیچ انسانی خود تصمیم نگرفته کجا و در چه منطقه ای (کشوری) متولد شود، همبستگی خود را با نیروهای چپ و مترقی و مدافع حقوق بشر اعلام نمودند.






Thursday, June 15, 2006




آلمان قهرمان اخراج پناهجویان
14.06.06 - منبع: سايت انتگراسيون - حنیف حیدر نژاد
سازمان حقوق بشری پرو آزول( طرفدار پناهندگی) در آلمان به عنوان قوی ترین سازمان فعال در امور پناهجویان و پناهندگان و خارجیان دو ویژه گی برجسته دارد، اول کار تخصصی و کارشناسانه در امور پناهندگی و تسلط به قوانین و امور حقوقی در سطح داخلی، اروپائی وبین المللی و دوم کار علنی افشاگرانه وانتقادی تند وتیزبر علیه قوانین وسیاستهای تبعیض آمیز دولت و نهادهای مختلف دولتی و اداری در آلمان.
همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان، این سازمان به یک ابتکار با ارزش دست زده است تا هرچه بیشتر توجه افکار عمومی را به مسئله شرایط غیر انسانی زندگی پناهجویان در این کشور جلب نماید.

200.000 von Abschiebung bedroht ! Jede Unterschrift hilft !
در چند ماه اخیر شعار اصلی دولت و رسانه های تبلیغی در ارتباط با جام جهانی فوتبال در آلمان این جمله می باشد: " جهان، میهمان نزد دوستان خود" این جمله و تبلیغات حول و حوش آن تلاش دارد تا چهره ای باز از آلمان در برابر خارجیان نشان دهد.سازمان پرو آزول با اشاره به این جمله، بر این واقعیت تأکید دارد که درست در زمانی که تلاش می شود تا این چهره در بیرون تبلیغ و برجسته شود، خارجیان بسیاری در آلمان در بدترین شرایط زندگی کرده ودر ترس دائم از خطر اخراج بسر می برند. در اطلاعیه این سازمان به 200 هزار نفر پنا هجویانی اشاره می شود که در لیست اخراج قرار دارند. از این تعداد بیش از 120 هزار نفر بیش از 10 سال است که در آلمان زندگی می کنند ونتیجه گیری می کند که در واقع آلمان قهرمان جهان در اخراج پناهجویان می باشد. در اطلاعیه دیگری این سازمان ای پرسش را مطرح می کند که راستی آلمان دوست کدام خارجیان است؟ خارجیان فوق متخصص یا ورزشکاران برجسته ای که می توانند برای مسابقات جام جهانی به آلمان بیایند؟ یا انسانهای گریخته از چنگ و دیکتاتوری وبی عدالتی وسرکوب وستم؟ در اطلاعیه دیگری این سازمان به برخی از کشورها اشاره می کنند که تیم فوتبال آنها به آلمان می آیند اما درست و همزمان با آن، آلمان یسیاری از پناهجویان همان کشورها را در لیست اخراج قرا داه است. در بین این کشورها به ایران وبه بیلان نقض حقوق بشر در آن اشاره می شود و اینکه ایرانیان بسیاری بدلیل مخالفت با این شرایط در کشورشان ناگزیربه آلمان پناهنده می شوند ولی اکثر آنها جواب منفی می گیرند.
همزمان با بیانیه مطبوعاتی، سازمان پرو آزول در ابتکار دیگری اقدام به انتشار یک کارت پستال کرده است. این کارت پستال یا برچسب، لوگوی فدراسیون فوتبال را به گونه ای دیگر نشان میدهد. در حالی که در لوگوی اصلی چهره های نشان داده شده شاد و خندانند، در لوگوی سازمان پرو آزول این چهرها گریان و افسرده هستند که اشاره ای است به واقعیت حاکم بر زندگی بسیاری از پناهجویان و خارجیان در آلمان. این لوگو کارت قرمزی را به نشانه اعتراض به سیاست پناهندگی دولت آلمان نشان داده که با این تیتر همرا است: " کارت قرمز بخاطر تاکیتک اخراج پناهجویان آلمان".



Rote Karte für Deutschlands Abschiebetaktik!
„Die Welt zu Gast bei Freunden“ – mit diesem Motto wirbt Deutschland zur WM. Weltoffenheit, Gastfreundschaft und Integration – für viele Flüchtlinge in Deutschland sieht die Realität ganz anders aus. 200.000 geflohene Menschen, darunter viele Kinder, sind von Abschiebung bedroht. Familien werden auseinander gerissen, Kinder von ihren Eltern getrennt – manchmal mitten in der Nacht, ohne jede Ankündigung....
mehr
این سازمان خواهان توقف اخراج پناهجویان ودادن اجازه اقامت به دارندکان دولدونگ شده و از مردم درخواست کرده در اعتراض به سیاست پناهندگی دولت آلمان این کارتپستال را امضاء وبه آدرسهای داده شده بفرستند.
لينک اصل مطلب به آلماني
منبع:
http://www.if-id.de/files/de/Asyl/Asyl2006/Asylbewerber_WM_ProAsyl.php



Sunday, June 11, 2006



اعتصاب غذای یکصد پناهجوی افغان در اسلو وارد هفدهمین روز خود شد
یکصد پناه‌جوی افغان که تقاضای اقامت آنها در نروژ رد شده است در اعتراض به حکم اخراج خود در برابر کلیسای جامع اسلو دست به اعتصاب غذا زدند که روز یکشنبه وارد هفدهمین روز خود شد. دولت آلمان به مهاجران غیرقانونی افغانی که تقاضای پناهندگی آنها در مراحل مختلف مورد قبول قرار نگرفته است تا روز 26 می فرصت داده بود کشور را ترک کنند یا منتظر باشند که با توسل به زور از نروژ اخراج شوند. ظاهر اطهری، سخنگوی اعتصاب کنندگان در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید حال یک نفر وخیم شد و از بخش اورژانس به بیمارستان انتقال یافت. وی می‌افزاید علاوه با دو هزار پناهجوی افغانی، سایر افغانیان مقیم نروژ هم از اعتصاب‌کنندگان حمایت می‌کنند. وی می‌گوید پناهجویان با استناد با ناآرام بودن وضع کشور خود، با اقدام دولت نروژ در جدا ساختن اهالی قندهار و کابل برای اخراج، مخالفت کردند و گفتند اوضاع تمام افغانستان ناآرام است و هیچکس نباید deport شود



Tuesday, June 06, 2006



کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد اقدام دولت سوريه مبني بر استرداد يک پناهجوي ايراني به مقام هاي جمهوري اسلامي را تقبيح کرد
کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل با ابراز نگراني نسبت به سرنوشت ايرانيان پناهجو در سوريه، خواهان توضيح مقامات دمشق شده است. استرداد یک پناهجوي ايراني به مقامات جمهوري اسلامي در حالي صورت گرفته که اين فرد از سوي يک کشور اروپايي، اقامت پناهندگي دريافت کرده بود. همه این پناهجويان ايراني در سوريه احتمالا از اعراب خوزستان هستند. ران ردموند سخنگوي کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در ژنو شمار اين پناهجويان ايراني را هفت تن اعلام کرده که همگي از چند هفته قبل به دست پليس سوريه افتاده اند. ميانجيگري نمايندگان آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، باعث مي شود که سه تن از اين افراد آزاد شوند. به گفته سخنگوي آژانس، از اين هفت ايراني عرب تبار، شش تن از سوي کميساريا به عنوان پناهنده شناخته شده بودند و نفر هفتم توانسته بود شهروندي هلند را به دست آورد.



Monday, June 05, 2006



شماری از پناهجویان کرد ایرانی در اعتراض به عدم پاسخگویی کمیساریای عالی پناهندگان پای پیاده به سوی خاک اردن راه افتادند
193 تن از پناهجویان کرد ایرانی در مرز عراق و اردن در اعتراض به عدم پاسخگویی کمیساریای عالی پناهندگان پای پیاده به همراه خانواده هایشان به سوی خاک اردن راه افتادند و در آنجا متحصن شدند. آنها می گویند حاضر به بازگشت به عراق نیستند و تا پذیرفته شدن درخواست پناهندگی شان به تحصن و اعتراض خود ادامه خواهند داد. این پناهجویان از رفتن به مناطق کردنشین عراق خودداری می کنند و می گویند ایرانی هستند و بیش از این حاضر به زندگی در عراق نخواهند بود. یک سخنگوی این پناهندگان بنام عزیزی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید نیروهای اردنی پس از ساعاتی از پیشروی آنها در اردن جلوگیری کردند. وی می گوید ما تا رسیدن به خواستهایمان به تحصن خود ادامه خواهیم داد.



Friday, June 02, 2006



اعتصاب غذای سه پناهجوی ایرانی در قبرس
طبق ایمیل رسیده از قبرس، سه پناهجوی ایرانی که در بازداشتگاه به سر می برند ،اعتصاب غذا کرده اند.
اعتصاب کنندگان شامل دو مرد و یک خانم هستند که حال یکی از آقایان به علت نخوردن آب وخیم گزارش
شده است.
از همه افراد و یا سازمانهائی که می توانند کمک کنند تقاضای کمک شده است
تلفن تماس در قبرس 0035799752785



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R