اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Saturday, April 29, 2006


تأئید "تحت تعقیب قرار داشتن زنان در ایران بدلیل جنسیت" در یکی از دادگاههای آلمان


26.04.06 - ترجمه وتلخیص : حنیف حیدر نژاد مددکار اجتماعي ، مشاور امور پناهندگی و مهاجرين

دادگاه اداری شلسویگ هولشتاین طی حکمی، به شماره پرونده: 14 A 62/99 در تاریخ 16.02.06 در مورد یک زن ایرانی ، تحت تعقیب قرار داشتن بدلیل جنسیت را به رسمیت شناخت

در بند 1 ماده 60 قانون اقامت آلمان در بررسی و به رسمیت شناختن دلایل پناهندگی از جمله آمده است:
" تحت تعقیب قرار داشتن بدلییل تعلق به یک گروه مشخص اجتماعی نیز می تواند مانع از اخراج و بازگرداندن یک خارجی
( متقاضی پناهندگی) شود، در صورتی که در خطر قرار داشتن جان و جسم و یا آزادی شخص با جنسیت وی مرتبط باشد".
"در پیوند قرار داشتن خطر با جنسیت"، از جمله موارد جدیدی است که از آغاز ژانویه 2005 در قانون جدید مهاجرت/ اقامت آورده شده است. اما بسیاری از منتقدان بر این عقیده هستند که از این ماده در اعطای پناهندگی به خارجیان تا کنون بصورت بسیار محدود استفاده شده است.
در مورد زنان ایرانی اینک یکی از دادگاههای اداری در آلمان با صدور حکمی براین واقعیت که زنان در حاکمیت جمهوری اسلامی به دلیل جنسیتشان با محدودیت و سرکوب روبرو هستند، صحه گذاشته و بویژه با نام بردن از احمدی نژاد و تأکید بر شدیدتر شدن این وضعیت از زمان روی کار آمدن وی، فراتر از یک " تک مورد" ، بر سیاسی بودن این وضعیت اذعان و بدین ترتیب می پذیرد که این وضعیت فقط محدود به خانمی که پرونده وی را بررسی کرده اند نبوده، بلکه باید این مسئله را به عنوان یک پدیده و مشکل سیاسی- اجتماعی زنان در ایران در نظر گرفت.
در این حکم از جمله آمده است که دادگاه متقاعد است که طرز زندگی خانم متقاضی پناهندگی غربی می باشد و اضافه می کند که وی بدلیل اعتقادی ، چون سکولار می باشد، حاضر به قبول و پذیرش ارزشها ی مذهبی که از طرف رژیم اعمال می گردد نیست و کاملا مشخص است که در صورت اخراج به ایران، با این گونه طرز فکر و طرز زندگی ورفتار، جان وی در خطر قرار خواهد گرفت.
در جای دیگر این حکم اشاره می شود که گروهائی که در ایران بر اساس خواست رهبر مذهبی و برای رعایت ارزشهای اسلامی علیه زنان اقدام می کنند، متمایل به حاکمیت هستند. ( از طرف رژیم و در حمایت از سوی رژیم این اقدامات را انجام میدهند) واین وضعیت از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد آشکارا شدیدترهم شده است.

توصیه:
این حکم می تواند به بسیاری از زنان ایرانی متقاضی پناهندگی که در آلمان پرونده آنها بسته شده کمک کند تا با کمک یک وکیل مجرب (به فاصله حد اکثر سه ماه بعد از صدور این حکم)، تلاش کنند تا درخواست مجدد ارائه دهند.
ارائه درخواست مجدد هزینه های خود را به همراه دارد، توجه داشته باشید که علاوه بر جنبه عمومی حکم فوق که به آن اشاره شد، لازم است در درخواست مجدد وضعیت خاص متقاضی نیز بررسی گردد، از این رو تأکید می شود قبل از هرگونه اقدام، با یک وکیل مجرب تماس حاصل کنید تا یقین حاصل شود که آیا در مورد شخص شما نیز می توان از این حکم کمک گرفت یا نه؟






اطلاعیه

دست جنایتکاران وزارت اطلاعات رژیم آخوندی از حریم پناهندگان ایرانی کوتاه!

هشدار به فعالین حقوق بشر و مخالفین سیاسی رژیم ضد بشری جمهوری اسلامی نسبت به تحرکات جدید وزرات اطلاعات

سایت حکومتی موسوم به " خبرگزاری میراث فرهنگی " رژیم جمهوری اسلامی، درعملیاتی فرهنگی- آخوندی اقدام به مفتحوری ، دزیدن وچاپ مطالبی از اینجانب نموده است.

هر فعال سیاسی ضد رژیم در یک بررسی مختصر از این سایت بخوبی می تواند دست وزارت اطلاعات را در آن ببیند. این سایت با ظاهری بزک کرده تلاش دارد تا همچون برنامه های تلویزیونی رژیم برای خارج کشور، جنایات روزمره در ایران را لاپوشی کرده وسعی دارد تا از این طریق در بین ایرانیان خارج کشور جای پا ایجاد کرده تا بتواند با نفوذ در بین ایرانیان خارج کشور اهداف پلید خود را پیش ببرد.

شرح مطلب:



Tuesday, April 25, 2006


بنا به اخبار رسیده به دبيرخانه سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى سه پناهجوى ايراني به نامهای :

۱- جزا شهبازی ۲- احمد خدا مرادی از تاریخ 1/2/1385 و ارسلان خلیلی از تاریخ 12,04,2006 در وان ترکیه علی رغم میل باتنی خود در اعتراض به جواب ردی و بی توجه بودن یوان وان به وضعیت خود از تاریخ 1/2/ 1385اقدام به اعتصاب غذا کرده اند .

پناهجويان مبار، انسانهاى عزيز! ما اين شرايط را درک ميکنيم ، اين بيحرمتيهايى که به شما روا مي بينند براى ما نا آشنا نيستند، وجود ما، نفس اتحاد و تشکل و سازمان يافتگى ما اساسا ريشه در پاسخگويى به اين مهم دارد. ما براى خاتمه دادن به اين اجحافاتى که بر شما و خود ما ميرود متحد و متشکل شده ايم. راهي جز جنگيدن و تلاش سرسختانه نداريم، بايد اين راه را پيدا کنيم و براى آن قبل از هر چيز به حفظ جانمان نياز داريم .

خود کشي راه حل نيست ، خودزنى از سر ياس و سرخوردگى و استيصال ما را به جايى نميبرد . به اطراف خود نظرى بيافکنيد ، در دنیا انسانهاى بيشمارى وجود دارند که ميتوانند و بايد به شما کمک بکنند . انسانهای متمدن نميتوانند با ديدن اين درجه از لاقیدی یو ان نسبت به پناهندگان آرام بگيرند . اعتصابتان را بشکنید و جان تازه اى بگيريد و مبارزه را در اشکال ديگرى ادامه دهيد .

روى سخنم با شما ، انسانهای مترقی ، احزاب سیاسی و چپ ، نهادهاى مدافع حقوق بشر و با شما ايرانيان خارج کشور است. اين پناهجويان به کمک ما نياز دارند ، بايد یو ان ترکیه را وسيعا محکوم کرد و تحت فشار قرار داد . بياييد متعهد بشويم که فراريان جهنم اسلامى را تنها نميگذاريم و دراين نبرد نابرابرى که به آنان تحميل شده است در کنارشان خواهيم بود .

بايد به اين اوضاع خاتمه داد . پناهجويان ، اين قربانيان نظام استثمارگرانه و سرتا پا وحشى تروريسم اسلامى حاکم بر ايران ، نبايد بيش از اين در تنگنا قرار بگيرند و به آنچه که باور ندارند پناه ببرند . اينان فراريان رژيم ضد انسانى و ضد آزادى و ضد رفاه و شادي و احترام به انسان هستند ، دليلي وجود ندارد عليه آنچه که خود باور دارند که چيزى جز محترم شمردن ارزشهاى انسانى ، شادى و آزادى ، رفاه و امنيت نیست ، عمل بکنند.

با ارسال نامه هاي اعتراضي به دفاتر و ادرسهای زیر از درخواست این سه عزیز حمایت کنید و يك نسخه از آنرا نیز براى سازمان ما نيز بفرستيد.

زنده با اتحاد و مبارزه

مینو همیلی معاون دبير سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى

۲۳ اوریل ۲۰۰۶

UNHCR Ankara

Via E-mail: turan@unhcr.ch

Fax: 0090 3124412173

UNHCR VAN

Via Email:turva@unhcr.ch

Fax: 0090 4322148404

Humen Rights Organization in Turkey(i.h.d)

m@multeci.org

Amnesty International Turkey section

posta@amnesty-turkiye.org fax: 0090-212- 258 44 59

The UN Refugee Agency (Ankara)

turanpi@unhcr.ch fax: 00 90 312) 441 21 73



Friday, April 21, 2006


اعتصاب غذای ارسلان خليلی وارد دهمين روز خود شد


بدين وسيله به اطلاع ميرساند که آقای" ارسلان. خليلی کرندی" پناهجوی ايرانی مستقر در شهر وان ترکيه در اعتراض به سياست های ضد بشری و ضد پناهندگی کميساريای عالی پناهندگان ملل متحد و رفتارهای ضد انسانی انها در کشور ترکيه از روز چهارشنبه12,04,2006 در دفتر سازمان حقوق بشر شهر وان «IHD» دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. او امروز وارد دهمین روز اعتصاب غذای خود رسيده است. قابل ذکر است روز سه شنبه ارسلان خليلی در يک مصاحبه مطبوعاتی با راديو،تلويزيون و روزنامه های منطقه ای اهداف خود را از اعتصاب غذای نامحدود خود اعلام کرد و گفت که اعتصاب خود را تا رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه می دهد.



Wednesday, April 19, 2006



سازمان ملل: "جنگ باتروريسم" آمريكا عامل اصلي تشديد آوارگي در جهان است


كميسر پناهندگان سازمان ملل، برنامه "جنگ با تروريسم" به رهبري آمريكا را عامل اصلي تشديد آوارگي و موج مهاجرت در سطح جهان خواند و تاكيد كرد:
سياستمداران برخي كشورها تلاش مي‌كنند به مردم القا كنند "مهاجران تهديدي براي امنيت كشورها" هستند.

به‌گزارش روز چهارشنبه پايگاه اينترنتي روزنامه اينديپندنت، "آنتونيو گوترس" كميسر سازمان ملل با ارائه گزارشي از آمار مهاجران و آوارگان جهان، ديدگاه سياسي برخي كشورها كه پناهندگان را زمينه جدي بروز تروريسم مي‌شناسند بكلي منسوخ شمرده و مورد انتقاد قرار داد.

وي گفت: "جنگ باتروريسم" اصلي‌ترين عامل تاثيرگذار در رشد پديده آوارگي و مهاجرت در جهان است. پناهندگان تروريست نيستند بلكه خود قرباني اين پديده هستند.

گوترس با انتقاد شديد از كشورهايي كه با پناهندگان بدرفتاري و آنان را شكنجه يا زنداني مي‌كنند، افزود: از متقاضيان پناهندگي انگشت‌نگاري، آزمايش‌هاي امنيتي و بسياري موارد غير ضروري ديگر مي‌شود، در حاليكه اگر فردي تروريست باشد هرگز از اين مجاري وارد كشور بيگانه نمي‌شود.

وي از دولت‌ها خواست از اعزام مجدد پناهندگان به كشورهايي كه سابقه بد در رعايت حقوق بشر دارند، پرهيز كنند.

در گزارش گوترس آمده است: شمار مهاجران و پناهندگان به كشورهاي مختلف در ‪ ۲۵‬سال گذشته به پايين‌ترين حد خود رسيده بود اما وقوع جنگ‌هاي داخلي باعث رشد زياد آوارگي شده است.

براين اساس، با احتساب بازگشت شمار زيادي از آوارگان به كشورهاي خود (افغانستان، آنگولا، ليبريا، بروندي و سيرالئون) آمار پناهندگان امروز به ‪ ۹/۲‬ميليون نفر رسيده كه پايين‌ترين حد در ‪ ۲۵‬سال گذشته است.

اين آمار درسال ‪ ،۱۹۹۲‬بيش از ‪ ۱۸‬ميليون نفر بوده است.

افزون بر اين آمار، ‪ ۲۵‬ميليون انسان هم اكنون در جمع آوارگان هستند كه مجبور به ترك خانه‌هاي خود شده‌اند اما در شهرهاي ديگري از كشور خود بسر مي‌برند.

گوترس با اعلام اينكه ‪ ۷۰‬درصد پناهندگان جهان مربوط به كشورهاي درحال توسعه است، آوارگي درون كشورها را "بزرگترين ناكامي جامعه بين‌الملل از ديدگاه بشردوستانه" خواند.

به‌گفته گوترس، مسائل سياسي، اقتصادي و محيط زيست عامل اصلي مهاجرت و پناهندگي شناخته شده است.

بيشترين آمار آوارگان مربوط به فلسطينيان است كه حدود ‪ ۴/۲‬ميليون نفر آنان به كشورهاي خاورميانه مهاجرت كرده‌اند.

كميسر سازمان ملل در امور پناهندگان همچنين "مهاجرت و محيط زيست" را دو چالش بزرگ جهان امروز دانست.






'از تعداد پناهجويان در جهان کاسته شده است'

گزارش کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان حاکی از اين است که شمار پناهندگان در جهان به پايين ترين رقم در بيست و پنج سال اخير رسيده ولی هشدار داده شده که نظام بين المللی برای پناهندگی که پس از جنگ جهانی دوم پياده شد اکنون در موقعیت حساسی قرار گرفته است.

شمار پناهندگان در سال 2005 حدود 9 ميليون و 200 هزار نفر بوده است.

سازمان ملل متحد می گويد درحال حاضر عوامل اساسی که برای تهيه نظام پناهندگی در نظر گرفته شده بود مورد سئوال قرار گرفته است. پناهجويان اکنون کمتر کسانی به نظر می آیند که احتياج به امنيت و محافظت دارند و' بیشتر مهاجرين غيرقانونی، تروريست ها و جنايتکاران بالقوه محسوب می شوند.'

درگزارش مورد بحث، علت کاهش تعداد بيجاشدگان در سال گذشته ميلادی خاتمه جنگ های داخلی در تعدادی از کشورهای آفريقايی و مناطق ديگر جهان عنوان ولی افزوده شده که تدابير برای محدود کردن موارد پناهندگی در برخی کشورها نيز در کاهش شمار پناهندگان موثر بوده است.

کميساريای عالی سازمان ملل و تعدادی ديگر از سازمان های بشردوستانه بين المللی پيش از اين نيز هشدار داده بودند که در سال های اخير، پناهجويان با خصومت و سوء ظن بيشتری از سوی اهالی کشورهای ميزبان دست به گريبان بوده اند.

اين سازمان ها گفته اند که پس از حملات انتحاری يازدهم سپتامبر در آمريکا، بدبينی نسبت به خارجيان افزايش يافته و تمايز بين پناهجويان و مهاجران غيرقانونی باعث دشوارتر شدن وضعيت پناهندگان واقعی شده است.

اين وضعيت به خصوص از آن روی بحرانی تر شده است که بسياری از پناهجويان واقعی از همان مسيرهای غيرمجاز برای دريافت پناهندگی استفاده می کنند که مورد بهره برداری مهاجران غيرقانونی نيز قرار می گيرد.

در گزارش کميسر عالی سازمان ملل که تحت عنوان "وضعيت آوارگان جهان: جابجايی انسانی در هزاره جديد" انتشار يافته تعداد مهاجران در سطح جهانی در سال 2005 حدود 175 ميليون نفر تخمين زده شده است در حاليکه پناهجويان و پناهندگان تنها بخش کوچکی از اين رقم را تشکيل می دهند.

انتقاد از رويکرد به پناهندگی



حدود 70 در صد از آوارگان و بيجاشدگان در کشورهای درحال توسعه جهان اسکان يافته اند و سهم کشورهای پيشرفته در اين زمينه کاهش يافته است.

در اين گزارش همچنين آمده است که در سال های اخير، معيارهای شناخته شده پناهندگی تحت تاثير ملاحظات سياسی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته و ضوابط اساسی ناظر بر موقعيت پناهندگان با چالشی جدی مواجه شده است.

به گفته کميساريای عالی سازمان ملل متحد، کشورهای ثروتمند و فقير به يکسان روش هايی را به اجرا می گذارند که با رويه های مورد انتظار در برخورد با مساله پناهندگی سازگار نيست.

بنا برگزارش مورد بحث دو مناقشه دراز مدت در آفريقا يعنی ناآرامی ها در جمهوری دموکراتيک کنگو و سودان به تنهايي موجب بی خانمان شدن 7و نیم ميليون نفردر سال 2005 شده اند.

در پايان این گزارش خاطرنشان شده که با وجود بهبود کلی در وضعيت بين المللی پناهندگان، هنوز بیش از حداقل 33 بحران دراز مدت درنقاط مختلف جهان ديده می شود.متجاوز از بيست و پنجهزار نفردر هريک از اين مناطق آشوبزده، حداقل پنج سال است که به صورت آواره زندگی می کنند
B.B.C



Tuesday, April 18, 2006





مشکلات زندگی مهاجران
گفتگو با حنیف حیدرنژاد

































زندگى در خارج از كشور براى بسيارى از ايرانيان بخصوص جوانان ايرانى آرزوى بزرگى است. تصور بسيارى بر اين است كه مشكلات زندگى كمتر خواهند شد. اما مهاجران ايرانى در اينجا نيز با مشكلات خاص خود روبرويند. در اين باره گفتگويى را داشتيم با آقاى حنيف حيدرنژاد، مددكار اجتماعى و مشاور امور مهاجران در شهر بوخوم آلمان:

دویچه‌وله: آقای حیدرنژاد مهاجرانى كه به شما مراجعه مى‌كنند عمدتا ایرانی هستند؟

حیدرنژاد: بله! من الان چندسال است که در یک مرکز مشاوره در شهر بوخوم آلمان کار می‌کنم که به این مرکز مراجعین مختلفی از کشورهای مختلف مراجعه می‌کنند. برای مثال، در سال ۲۰۰۵ از ۲۰ کشور مختلف ما مراجعه‌کننده داشتیم، اما به دلیل اینکه من خودم ایرانی هستم و برای پناهنده‌ها خیلی مهم است که بتوانند با زبان مادری با مشاور خودشان در ارتباط باشند، چیزی حدود ۷۰درصد مراجعین ما را سال گذشته، یعنی سال ۲۰۰۵، ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند.

دویچه‌وله: عمده‌ترین مشکلات مهاجرین ایرانی را در آلمان شما در چه می‌بینید؟

حیدرنژاد: فکر می‌کنم این سوال در دو قسمت باشد. شما گفتید، مهمترین مشکلات مربوط به ایرانی‌های مهاجر، ولی من ترجیح می‌دهم در مورد ایرانیانی که در حال حاضر در مرحله‌ی پناهندگی هستند و یا درخواست پناهندگی‌شان رد شده و یک برگه‌ی اقامتی به اسم «Duldung» دارند، در درجه‌ی اول اشاره كنم، بعد می‌توانم در مورد ایرانیان مهاجر هم در مجموع چیزی بگویم. در مورد ایرانیانی که برگه‌ی اقامتی «Duldung» دارند، باید بگویم در حال حاضر در آلمان حدود ۲۰۰هزارنفر خارجى هستند که پرونده پناهندگی آنها بسته شده است که البته منظورم مجموع آنهاست. از این ۲۰۰هزارنفر خارجی چیزی حدود ۴۷۰۰ نفرشان ایرانی هستند که اینها اغلب افرادی هستند که بیش از ۵ سال است در آلمان بسر مى‌برند. پرونده پناهندگی آنها رد و بسته شده است و در نتیجه الان دنبال این هستند که به‌نحوی بتوانند مسئله اقامتشان را اینجا حل و فصل بکنند.

دویچه‌وله: اینها با چه مشکلاتی بطور عمده روبرو هستند؟

حیدرنژاد: مشکل درجه اول این افراد نامعین بودن وضعیت اقامتی‌شان است که این وضعیت بلاتکلیفی‌شان فشارهای روحی و روانی برایشان ایجاد می‌کند، نمی‌دانند فردای‌شان چه می‌شود و اجازه‌ی کار ندارند. یعنی افرادی که چنین وضعیتی دارند اجازه کار ندارند و فقط در یک شرایط بسیار بسیار استثنایی می‌توانند درخواست کار بدهند تا شاید با اجازه کارشان موافقت بشود. از طرف دیگر موظف‌اند در یک محدوده‌ای که برایشان مشخص کرده‌اند فقط تردد و مسافرت بکنند، نمی‌توانند حتا برای دیدن افراد فامیل‌شان به شهر دیگری بروند، مگر اینکه از قبل اجازه کتبی برای اینکار گرفته باشند و این اغلب با طی مسافتی طولانی همراه خواهد بود که پول رفت و آمدشان هم بعهده‌ی خودشان هست. مشکل دیگرشان کمبودها و محدودیت‌های پزشکی‌‌ست، به این معنا که آن امکاناتی که بصورت معمول یک نفر که پناهندگی‌اش قبول شده و یا کسی که زیر پوشش خدمات تامین اجتماعی‌ست در آلمان از آن برخوردار است، این دسته از افراد از آن برخوردار نیستند و در نتیجه بصورت دائم با یکسری مشکلاتی از این نوع روبرو هستند. بخصوص اگر خانواده، زنها و بچه‌ها را در نظر بگیریم، این مشکلات برای آنها مشکلاتی جدی‌ست.

دویچه‌وله: مشکلات عمده‌ای که شما از آنها اسم بردید، فقط مربوط است به کسانیکه وضعیت اقامتی‌شان مشخص نشده یا کسانی که وضعیت اقامتی‌شان هم در آلمان مشخص شده و به شما مراجعه می‌کنند؟

حیدرنژاد: آن کسانیکه وضعیت اقامتی‌شان مشخص شده و به آنها می‌گویند افرادی که اقامت گرفته‌اند که این اقامت یا اقامتی محدود است برای ۳ سال و یا اقامت نامحدود که از امسال البته اسمش عوض شده است، ولی بهرحال به معنی افرادی هستند که اینجا دیگر اقامت محکم دارند. این افراد مشکلاتشان یک چیز دیگر و یکجور دیگر است. بله! اینها هم به ما مراجعه می‌کنند، ولی مشکلات اینها اغلب در زمینه، مثلا، پیدا کردن کلاس زبان خوب و یا پیدا کردن کار و یا یک رشته‌ی تحصیلی خوب و مناسب است و یا بتوانند یک خانه مناسب پیدا کنند و مشکلاتی از این قبیل که بیشتر مربوط به یک زندگی‌ جاافتاده در آلمان است و اینگونه مسایل را دربرمی‌گیرد.

دویچه‌وله: شما در مورد کودکان و زنانی گفتید که دچار مشکل هستند. در مورد کسانیکه وضع اقامتی‌شان مشخص شده، شما این مشکلات را در مورد آنها هم می‌بینید؟

حیدرنژاد: بله، بله! متاسفانه یکی از مسایلی‌ست که بصورت باز زیاد در مورد آن صحبت نمی‌شود. یعنی اگرچه پدر و مادرهایی هستند که خودشان زیر فشار مسئله اقامتی قرار دارند و یا مسایل روزمره از قبیل پیداکردن کار و بچه‌ها هم به ناگزیر زیر فشار هستند، ولی مشکلات دیگری هم وجود دارد، در مورد خود این بچه‌ها که زیاد بیرون از آن صحبت نمی‌شود، از جمله هستند خانواده‌هایی که مسئله‌ی اقامتی‌شان هم شاید حل و فصل شده، ولی بچه‌هایی آنها کماکان زیر فشارهایی هستند. مشکلاتی که معمولا این بچه‌ها در طول زمان با آن مواجه می‌شوند، اینها را می‌کشاند به سمت یکسری ناراحتی‌های شخصیتی و مشکلات شخصیتی، و یا مشکلات هویتی. به این معنی که این بچه‌ها روز اولی که به آلمان آمدند شاید بیش از ۸، ۹ یا ۱۰سال نداشتند، اما حال ۱۵ـ ۱۴ ساله شده‌اند و بعد از مدتی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که اولین سوال برایشان این است که ما اصلا کی هستیم، ما چی هستیم، چی شد و چرا ما آمدیم اینجا، چرا ما این مشکلات را داریم و چون در طول مدت زندگی‌شان در آلمان با یکسری مسایل در خانواده مواجه شده‌اند که پاسخ درستی هم از پدر و مادرهایشان نشنیده‌اند، دچار یکسری ناهنجاری‌های شخصیتی و ناراحتی‌های روحی می‌شوند.

دویچه‌وله: آقای حیدرنژاد، چیزی که امروزه در ایران مورد توجه برخى از دختران جوان است، اینکه فکرمی‌کنند به خارج از ایران سفر بکنند و چون امکانی وجود ندارد، بعضى از آنها به این مسئله تن می‌دهند که با آشنایی با کسی که در آلمان هست و از طريق ازدواج به آلمان بیایند. شما مشکلات این زنان جوان را بطور عمده چطور ارزيابى مى‌كنيد؟

حیدرنژاد: من وضعيت افرادی را که بنوعی می‌خواهند آینده‌ی خودشان را در خارج از کشور دنبال کنند، درک می‌کنم. این حق انسانی آنهاست. ولی متاسفانه در این موردى که شما از آن گفتید، من تجربه‌ی خیلی خیلی منفی دارم. شاید بهتر است بگویم که از هر ۱۰ مورد، من فقط ۲ مورد مثبت را می‌توانم اسم ببرم و ۸ مورد دیگر، البته من از تجربه‌ی خودم مى گويم و نه در سراسر آلمان، تجارب منفی‌ست. به این معنی که چنین خانم‌هایی که به اینجا آمده‌اند بعد از یک مدتی با مشکلاتی با همسران خود مواجه شده‌اند که ناگزیر شده‌اند به آن زندگی مشترک، پایان بدهند. بطور مشخص این افراد بعد از مدت کوتاهی که اینجا با هم زندگی می‌کنند، متوجه می‌شوند که دیدگاههایشان و خواسته‌هایشان از زندگی کاملا با هم متفاوت است. اکثرا مردهایی که چنین ازدواج‌هایی را در آلمان دنبال می‌کنند، تفکر، خواسته‌ها و انتظاراتشان مربوط به ۱۵ یا ۲۰ سال پیش است و زنی را انتظار دارند که با آن خواسته‌ها و ایده‌آلها همخوانی داشته باشد. در صورتیکه دخترها و زنان جوان ما که از ایران می‌آیند در واقع به آینده نگاه می‌کنند، پیشرفت و مدرنیسم مورد نظرشان هست و بعد در یک نقطه‌ای اینها با هم تلاقی می‌کنند. به این معنی که نمی‌توانند همسازی و همسازگاری داشته باشند. درست در چنین نقطه‌ای‌ست که آن رویا و یا آن خواسته‌هایشان دیگر نمی‌تواند با همدیگر بصورت مشترک ادامه پیدا کند. متاسفانه هستند مردهایی که این واقعیت را نمی‌توانند بپذیرند و زنها را در یک چنین وضعیتی زیرفشار قرار می‌گذارند، و بعد خانم‌هایی که به این ترتیب ازدواج کرده اند ناگزیر می‌شوند زیر فشار از همسرشان جدا بشوند. و این زیر فشار از همسر جداشدن بسادگی نیست و انواع مشکلات روحی و اجتماعی را برای آنها ایجاد می‌کند.

دویچه‌وله: آقای حیدرنژاد، با سپاس از اين گفتگو.



Monday, April 17, 2006



کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درمورد وضعیت پناهندگان سودانی در صورت اخراج از چاد هشدار داد

کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر دولت چاد 200 هزار سودانی را که از دارفور به چاد پناهنده شده اند، اخراج کند این افراد جایی برای رفتن ندارند. رئیس جمهوری چاد تهدید کرد که پناهندگان دارفور را اخراج خواهد کرد. سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت چیزی از مقامهای رسمی چاد درباره اخراج پناهندگان نشنیده است. وی گفت نمی تواند گمانه زنی کند که اگر پناهندگان سودانی از چاد اخراج شوند کجا خواهند رفت. چاد مدعیست که شورشیان این کشور به سودان وابستگی دارند و در تلا ش برای بی ثبات سازی چاد هستند.



Sunday, April 16, 2006




فراخوان اقدام فوري براي جلوگيري از ديپورت يك پناهنده ايراني در وان تركيه



بنا به گزارش رسيده از شهر وان تركيه، يكي از پناهندگان ايراني به دليل اينكه درخواست پناهندگي اش قبول نشده و در معرض ديپورت به ايران قرار دارد دست به اعتصاب غذا زده است. وي كه ارسلان حقيقي نام دارد، از پرسنل نيروي هوايي بوده و درصورت ديپورت به ايران جانش درخطر حتمي قرار خواهد گرفت. پناهنده مزبور با نوشتن اين نامه اعلام اعتصاب غذاي نامحدود نموده است. از كليه ايرانيان آزاده و فعالان پناهندگي مي خواهيم كه با نوشتن نامه به ارگانهاي پناهندگي و حقوق بشري و به خصوص به دفتر سازمان حقوق بشر شهر در شهر وان كه شماره فكس آن در انتهاي نامه ارسلان داده شده بر صرورت پذيرش حق پناهندگي وي تأكيد نمايند. نامه ارسلان خليلي: از تاريخ 12آوريل 2006 دراعتراض به برخورد غير قانوني و برخلاف قوانين بين المللي مصوب 1951ژنو و همچنين اعتراض به حكم ديپورت از طرف دولت تركيه به اعتصاب غذاي نامحدود دردفتر سازمان حقوق بشر شهر وان اقدام نمودم.
شماره فاكس سازمان حقوق بشر دروان 00904322121403
ارسلان خليلي



Friday, April 14, 2006



سازمان كمك‌هاي بشردوستانه كميسيون اروپااز خروج افغان‌ها از ايران حمايت كردند

به گزارش روز چهارشنبه دفتر تهران كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، كمك اين سازمان جهت تمامي فعاليتهاي حمايتي برنامه بازگشت داوطلبانه كه توسط كميساريا با همكاري اداره امور اتباع ومهاجرين خارجي وزارت كشور اجرا مي‌گردد، صرف خواهد شد.
در اين گزارش آمده است: اين كمك سخاوتمندانه،پناهندگان را قادر خواهد ساخت در حين بازگشت، دارايي‌هاي بيشتري با خود ببرند و اين دارائيها به ادغام اوليه پناهندگان دركشورشان كمك خواهد كرد.
در اين گزارش همچنين با اشاره به اينكه كميساريا هنگام تكميل پروسه بازگشت پناهندگان از سلامت آنها اطمينان حاصل خواهد كرد مي‌افزايد: اين كمك در حمايت از فعاليتهاي كميساريا جهت مطلع كردن پناهندگان از برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه و شرايط كشورشان نقش موثري ايفا خواهد نمود.
براساس اعلام روابط عمومي دفتر تهران كميسارياي عالي سازمان ملل متحد درامور پناهندگان، از زمان امضا اولين قرارداد سه جانبه در زمينه بازگشت دوطلبانه پناهندگان افغان ازايران بين دولت جمهوري اسلامي ايران،افغانستان و كميساريا، بيش از يك ميليون و ‪ ۴۰۰‬هزار پناهنده افغان به كشورشان بازگشته‌اند كه دراين ميان ‪ ۸۴۴‬هزار نفر آنان با كمك كميساريا بازگشته‌اند.



Tuesday, April 11, 2006




تظاهرات آمريكاييان در دفاع از حقوق مهاجران

آمريكا؛ چهره‌اى مملو از فرهنگ‌هاى گوناگون، شاد، خوش‌روحيه و صلح‌جو
.
روز گذشته ـ دهم آوريل ـ صدها هزار تن از مردم شهرهاى مختلف آمريكا در اعتراض به قانون جديد مهاجرت دست به تظاهرات زدند. قانون جديد، ميليون‌ها مهاجر غيرقانونى را در رديف تبهكاران قرار مى‌دهد، گرفتن حق اقامت را دشوار و مقررات شديدترى براى حفاظت از مرزهاى كشور وضع مى‌كند.
معترضان خواستار لغو سخت‌گيرى‌هاى درج شده در قانون جديدند. در حال حاضر بيش از ۱۱ ميليون مهاجر غيرقانونى در آمريكا
زندگى مى‌كنند كه بيشتر آنان به كشورهاى آمريكاى جنوبى و مركزى تعلق دارند
Deutschewelle






«بدون پاسخ» قصه زندگی یک دختر جوان مهاجر از کره شمالی به کره جنوبی

برای آن دسته از شهروندان کره شمالی که موفق به فرار از کشور خود می شوند و به کره جنوبی پناه می برند، تشکیل زندگی جدید در یک جامعه سرمایه داری قدرتمند سرشار از دشواری است و اغلب با تحمل بیگانه ستیزی در جامعه جدید همراه است. یک دختر جوان متولد کره شمالی به نام یانگ سعی می کند از سئول به کره شمالی تلفن کند، اما موفق نمی شود. این موضوع یک فیلم مستند کوتاه به نام «بدون پاسخ». در این فیلم یانگ قصه زندگی جدیدش را در کره جنوبی در قالب یک پیام تلفنی خیالی که برای دوست پسرش در کره شمالی می گذرد تعریف می کند.



Monday, April 10, 2006



دولت سویس هنوز صدور حکم جلب وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی را تایید یا تکذیب نکرده است
سویس حکم جلب بین المللی حجت الاسلام علی فلاحیان وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی را در ارتباط با قتل یکی از مخالفان حکومت ایران صادر کرد. هرچند دولت سویس تاکنون درباره صدور این برگ جلب رسما خاموش مانده است، خبرگزاری رویتر از زوریخ گزارش داد که نسخه ای از این برگ جلب را دریافت کرده است. در این برگ جلب که به امضای بازپرس پرونده قتل دکتر کاظم رجوی رسیده است علی فلاحیان متهم به صدور فرمان قتل دکتر کاظم رجوی، برادر مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق، شده است. کاظم رجوی شانزده سال پیش در سویس ترور شد و به گفته یکی از منابع نزدیک به مجاهدین خلق، بدستورعلی فلاحیان که در آنزمان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بود گروهی متشکل از 13 تن برای کشتن رجوی به دقت زمینه چینی کردند و از آن میان چهار تن حکم را اجرا کردند.

Iran: Internationaler Haftbefehl gegen den früheren Geheimdienstchef der Mullahs
Sonntag, 09 April 2006
NWRI – Heute gab die vom iranischen Widerstandsrat gewählte Präsidentin, Maryam Rajavi, bekannt, dass der Schweizer Untersuchungsrichter, Jacques Antenen, einen internationalen Haftbefehl für Ali Fallahian, den früheren Geheimdienstchef des klerikalen Regimes erlassen hat. Er war ein Berater des Obersten Führers Ali Khamenei in Sicherheitsfragen und ein Mitglied des Expertenrates.
Der Haftbefehl wurde wegen Fallahians direkter Beteiligung an der Ermordung von Professor Kazem Rajavi, einem renommierten Anwalt für Menschenrechte und ein Vertreter des Nationalen Widerstandsrates Irans (NWRI) in der Schweiz, erlassen.



Friday, April 07, 2006




مهاجرت پزشکان، کشورهای فقیر را با کمبود پزشک روبرو ساخته است
سازمان بهداشت جهانی سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد، اعلام کرد کمبود پزشک، پرستار و سایر کارکنان امور بهداشتی، موجب بیماری بیش از حد و مرگ، در کشورهای فقیر جهان می‌شود. در گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی که روز جمعه منتشر شد، آمده است که بیش از چهار میلیون پزشک و کارکنان بهداشتی در 57 کشور جهان مورد نیاز است و این نیاز بیشتر در کشورهای آفریقایی و مناطق روستایی آسیا وجود دارد تا در مبارزه با بیماریهایی چون ایدز به کار گرفته شوند. این گزارش حاکی است که بسیاری از پزشکان کشورهای فقیر برای درآمد بیشتر به کشورهای ثروتمند مهاجرت می‌کنند و به طور متوسط از هر چهار پزشک فارغ‌التحصیل در آفریقا، یک پزشک در کشورهای پیشرفته کار می‌کند.



Sunday, April 02, 2006


به نام آزادی
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضو ها را نماند قرار

آزادی و برابری
خواسته و آرزوی همیشگی بشر بوده است و برای رسیدن به این مطلب همواره
در طول تاریخ مبارزات گوناگونی را شاهد بوده است
رفع تبعیض مذهبی , رفع تبعیض قومی , آزادی ادیان ,
دفاع از حقوق پایمال شده زنان , دفاع از حقوق کارگران , دفاع از حقوق فعالین سیاسی , و آزادی زندانیان سیاسی خواسته های ما در این جریان میباشد.
با راه اندازی این جریان بر آن شدیم که با یاری یکدیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران را افشا کنیم .
هیچگونه گرایشات سیاسی در این جریان مطرح نمیباشد بویژه در مورد زندانیان سیاسی هیچگونه دسته بندی وجود ندارد .از آنجا که همه این عزیزان مورد ظلم قرار گرفته اند. بنابراین فعالیت در راستای احقاق حقوق این عزیزان را وظیفه خود میدانیم .امید داریم تا با همیاری شما عزیزان گامی رو به جلو و تکاملی در این زمینه برداشته باشیم تا به وظیفه انسانی و ملی خود عمل نموده باشیم .




به امید روزی که هیچ عضو بدرد آمده ای در این پیکر نماند.

فعالان حقوق بشر در ایران
Human Rights Activists in Iran

Hra.Iran@Gmail.com





تظاهرات در شهر کاسل، آلمان، در اعتراض به بازگرداندن اجباری بهزاد صمدی به ایران
با آنکه از سرنوشت بهزاد صمدی پناهجوئی که قرار است از آلمان به ایران بازگردانده شود، اطلاعی در دست نیست، گروه های ایرانی و آلمانی در یک راهپیمائی در شهر کاسل به حکم اخراج او از آلمان اعتراض کردند. این پناهجو یکبار هنگام عودت به ایران در فرودگاه فرانکفورت دست به خودسوزی زد. اولیا احمدی دبیر فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در آلمان در مصاحبه با رادیوفردا می گوید این تظاهرات از سوی فدراسیون پناهندگان ایرانی و شورای شهر کاسل و حزب چپ آلمان فراخوان داده شده بود. وی می افزاید بهزاد صمدی در بیمارستان زندان به سر می برد و دیروز به فرانکفورت منتقل شد و قرار است به ایران پرواز داده شود ولی هیچکس حتی وکیل او نمی داند کجاست. از ساعت سه بعد ازظهر دیروز اعتراض نشسته ای در فرانکفورت در این باره برپا شد



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R