اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Thursday, March 30, 2006



مجلس نمايندگان ژاپن روز پنجشنبه لايحه‌اي را به تصويب رساند كه در آن انگشت نگاري و گرفتن عكس از تمامي افراد خارجي به هنگام ورود به اين كشور اجباري اعلام شده است

به دنبال تصويب لايحه "تجديد نظر در قانون كنترل مهاجرت و شناسايي پناهندگان" در مجلس نمايندگان ژاپن، اين لايحه به مجلس مشاوران ارسال خواهد شد كه با توجه به حمايت قاطع نمايندگان حزب حاكم ليبرال دمكرات و حزب ائتلافي آن (كوميتونوين) تصويب اين لايحه قطعي به‌نظر مي‌رسد.
دولت ژاپن هدف از ارايه اين لايحه را به پارلمان اين كشور، تشديد مبارزه با تروريسم از طريق ايجاد مانع براي تروريست‌ها به‌منظور ورود به ژاپن عنوان كرده است.
دولت ژاپن عنوان مي‌كند كه گرفتن عكس و انگشت نگاري مانع از جعل هويت و ورود غيرقانوني خارجي‌ها به اين كشور خواهد شد.
اين لايحه در چارچوب طرح اقدام عليه تروريسم كه در دسامبر سال ‪۲۰۰۴‬ ميلادي به تصويب دولت ژاپن رسيد، صورت مي‌گيرد.
به موجب اين لايحه افراد خارجي در زمان ورود به ژاپن بايد تمامي اطلاعات هويتي خود را از جمله عكس و اثر انگشت، به صورت داده‌هاي الكترونيكي به مقامات مسوول ارايه كنند و تنها پس از تاييد هويت آنان، اجازه ورود به خاك ژاپن پيدا مي‌كنند.
بر اساس لايحه ياد شده، از ديپلمات‌ها و مقامات كشورهاي خارجي، كره‌اي‌هاي مقيم ژاپن و خارجي‌هاي مقيم و افراد زير ‪ ۱۶‬سال انگشت نگاري و عكس گرفته نمي‌شود.
به موجب اين لايحه، هواپيماها و كشتي‌ها نيز قبل از ورود به خاك ژاپن بايد اسامي سرنشينان و مسافران خود را به مقامات ژاپني ارايه دهند.
در همين حال انجمن وكلاي ژاپن ضمن مخالفت با انگشت نگاري از اتباع خارجي، اين مساله را مغاير با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در زمينه حقوق سياسي و شهروندي عنوان كرده است.
دولت ژاپن پيشتر عنوان كرده كه براي پيشگيري از جعل پاسپورت، يك گونه چيپ "آي سي" در آن كار گذاشته خواهد شد كه در حافظه پاسپورت چهره و ديگر اطلاعات دارنده به ثبت رسيده است.
دولت ژاپن قصد دارد استفاده از اين پاسپورت مجهز به "آي سي" را از سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي شروع كند.
با استفاده از اين پاسپورت در هنگام ورود به فرودگاه علاوه بر اينكه بوسيله مامور، چهره فرد با عكس پاسپورت مقايسه مي‌شود، بوسيله رايانه هم اطلاعات موجود در "آي سي" چك مي‌شود.





نو مسیحی افغانی از ایتالیا به خاطر اعطای پناهندگی تشکر کرد
عبدالرحمن که به خاطر گرویدن به مسیحیت از سوی برخی از مقامات افغانستان به اعدام تهدید شده بود، به خاطر حمایت و داده شدن پناهندگی سیاسی ازایتالیا تشکر کرد. لاریپوبلیکا می‌نویسد ماموران سرویس اطلاعاتی ایتالیا روز دوشنبه بعد از آزادی او از زندان در کابل، او را تا رم همراهی کردند. در این سفر سازمان ملل نیز نقش موثری داشت.






هواداران حقوق پناهندگان ایرانی در سوئد طی تظاهراتی خواهان به رسمیت شناخته شدن حق اقامت پناهندگان مخفی شدند
در آستانه پایان اعتبار قانون موقت پناهندگی در سوئد روز جمعه، این کشور در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، صحنه اعتراضات گسترده پناهجویان مخفی و سازمان‌ها و تشکل‌های مدافع و حامی آنها بود. عبدالله اسدی، سخنگوی فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئد، در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید تظاهرات روزهای اخیر در دفاع از حقوق پناهجویانی بود که مدتها به طور مخفی زندگی می‌کردند ولی به خاطر مبارزات زیاد در دفاع از آنها، دولت سوئد مجبور شد در 15 نوامبر قانونی وضع کند که به موجب آن تمام پناهجویان مخفی خود را به اداره مهاجرت معرفی کردند و قرار بود ظرف 4.5 ماه به آنها جواب بدهند. وی می‌افزاید از 30 هزار پناهجو، فقط پرونده 15 هزار تن بررسی شده است. 4 هزار نفر جواب منفی گرفتند و 12 هزار نفر جواب مثبت. وی می‌گوید اعتراض ما این است که این پناهجویان نباید باردیگر به زندگی مخفی پناه ببرند و حق پناهندگی و حق اقامت آنها باید به رسمیت شناخته شود.



Wednesday, March 29, 2006




جان فرانكو فيني " معاون نخست وزير و وزيرامور خارجه ايتاليا امروز از هيات دولت اين كشور براي عبدالرحمان تقاضاي پناهندگي سياسي خواهد كرد

روزنامه ايتاليايي " كوريره دلاسرا " در شماره روز چهارشنبه خودنوشت: ارتداد ازاسلام با مرگ تنبيه مي‌شود و"عبدالرحمان" بخاطر واكنش و فشارهاي غرب و حتي نامه پاپ به كرزاي نجات پيدا كرد.
كرزاي كه ميان فشار روحانيون و مابقي جهان قرار گرفته بود سرانجام به يك مصالحه رسيد وافغاني مرتد را داراي مشكلات رواني خواند تا از مرگ نجات پيدا كند.
عبدالرحمان پس از حكم دادگاه دوشنبه شب آزاد شد و مقامات كابل نيز او را در يك بهداري نزديك كابل پنهان كردند تااز حمله بسياري از همشهري‌هاي خشمگين در امان باشد.
عبدالرحمان وقتي در زندان بود اعلام كرد كه قصد دارد به هر قيمتي كه شده در كشورش بماند، زيرا در غيراينصورت طالبان پيروز مي‌شوند، ولي پس از آزاد شدن نظرش تغيير كرد و درخواست پناهندگي سياسي كرده‌است.
ايتاليا نخستين كشوري بود كه به درخواست وي پاسخ مثبت داد و به‌احتمال قوي درخواست فيني تبديل به واقعيت خواهد شد، از سويي نيز" جوزپه پيزانو" وزير كشور نيز پناهندگي او را تاييد كرد. "اريگو ميليو" رييس كميسيون عدالت و صلح واتيكان نيز ازاين اقدام ابراز رضايت كرده افزود: اين‌اقدامي است كه مورد پسند ما مي‌باشد و بايد تبديل به يك تفكر بشود كه همواره آنرا دنبال كرد.



Tuesday, March 28, 2006



نومسیحی افغانی از سازمان ملل تقاضای پناهندگی کرد
عبدالرحمن، افغانی که بعد از گرویدن به مسیحیت در آلمان، در افغانستان تحویل قوه قضائیه داده شد و در خطر اعدام قرار دارد، از سازمان ملل تقاضا کرد در خارج از افغانستان به او پناهندگی داده شود. روز دوشنبه چند صد شهروند افغانی در مزار شریف به خیابان ها ریختند و به محاکمه او اعتراض کردند. رهبر مذهبی مزار شریف علی عصار گفت بگذارند دولت جمهوری اسلامی افغانستان مطابق مصلحت و شریعت اسلامی اعدام این مرتد را عملی نمایند. دولت افغانستان که از سوی تندروان مذهبی برای اعدام عبدالرحمن زیر فشار قرار دارد، از سوی دیگر با جامعه جهانی به خصوص دولتهای آمریکا و اروپا مواجه است که رسما خواستار رعایت اصل آزادی مذاهب در افغانستان شده اند. کشورهائی که به افغانستان کمک کردند از یوغ طالبان خلاصی باید، اعدام فردی به جرم تغییر دین را خلاف موازین حقوق بشر و آزادی می دانند.





رویاروئی هواداران سختگیری علیه مهاجرت غیرقانونی با کلیسای کاتولیک و گروه های خواهان شهروندشدن مهاجران
کمیسیون قضائی سنای آمریکا در اجلاس روز دوشنبه خود، سرنوشت 11 میلیون بیگانه غیرقانونی در آمریکا را به بحث می‌گذارد، در حالیکه تظاهراتی که در حمایت از مهاجران غیرقانونی با کمک تشکیلات کلیسای کاتولیک در شهرهای مختلف برپا شد، بیشتر از انتظار مورد استقبال قرار گرفت به طوری که شمار تظاهرکنندگان در لس آنجلس به نیم میلیون نفر بالغ گردید. در دو سوی دعوا در آمریکا بر سر اصلاح قانون مهاجرت، گروههای قدرتمندی قرار گرفته‌اند که حمایت آنها از یک حزب یا حزب دیگر می‌تواند نتیجه انتخابات پارلمانی 2006 در آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.



Monday, March 27, 2006




وزارت امورخارجه ازبكستان باصدور اعلاميه‌اي خواستار تعطيلي نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در اين كشور شد
دراين اعلاميه كه‌روزدوشنبه دربرخي ازسايتهاي خبري منطقه‌منتشرشد، به‌زمان دقيق تعطيلي دفترنمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد در ازبكستان اشاره نشده است.
به گزارش پايگاه خبري اينترنتي "اوز ريپورت"، دراين بيانيه بااشاره به تثبيت اوضاع درتاجيكستان و پايان عمليات نظامي در افغانستان ، بر پايان فعاليت نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد دراين كشور تاكيد شده است .
دراين اعلاميه آمده است: مسايل مربوط به بازگرداندن آوارگان افغان به وطنشان بطور كامل حل و فصل شده و نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد درتاشكند وظايف محوله خودرا بطور كامل انجام داده است و دليلي براي ادامه حضور آن در ازبكستان وجود ندارد.
وزارت امورخارجه ازبكستان تصريح كرد: اين نمايندگي درسال ‪ ۱۹۹۳‬ميلادي در ازبكستان با هدف تامين بازگشت آوارگان تاجيك از افغانستان و تركمنستان و انتقال كمك بشردوستانه به پناهندگان در افغانستان آغاز به كاركرده بود.
دراين گزارش همچنين آمده‌است :باوجود اينكه جمهوري ازبكستان مقاوله‌نامه سال ‪ ۱۹۵۱‬ميلادي درمورد پناهندگان و پروتكل الحاقي آن درسال ‪ ۱۹۶۷‬راامضا نكرده ولي براي فعاليت نمايندگي كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد در تاشكند هرگونه مساعدت و كمك لازم را ارايه كرده است.
اعلاميه وزارت امورخارجه ازبكستان حاكيست: درسالهاي ‪ ۱۹۹۳‬تا ‪ ۱۹۹۷‬ميلادي بيش از ‪ ۱۷‬هزار نفر از آوارگان تاجيك از افغانستان و از ماه ژانويه سال ‪ ۱۹۹۸‬ميلادي تاماه مي‌سال ‪ ۱۹۹۹‬ميلادي نيزبيش ازچهارهزارو ‪ ۵۰۰‬آواره تاجيكي ازتركمنستان ازطريق خاك ازبكستان به تاجيكستان بازگردانده شده‌اند.
براساس اين اعلاميه، نمايندگي اين كميساريا درسالهاي ‪ ۲۰۰۱‬تا ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي ازطريق پل "دوستي" (ترمذ - خيرتان) بيش ازچهارميليون دلار كمك بشردوستانه به افغانستان ارسال كرده است.
وزارت امورخارجه ازبكستان تصريح كرده است كه اين كميساريا از سال ‪۲۰۰۵‬ ميلادي تاكنون ازخاك ازبكستان براي انتقال كمكهاي بشردوستانه به‌افغانستان استفاده نكرده است.



Sunday, March 26, 2006


بازتاب پناهندگی فرزندان یک کارگزار جمهوری اسلامی در قطر در رسانه های محافظه کار
پناهندگی فرزندان یکی دیگر از کارگزاران نظام اسلامی به کشوری خارجی بیش از آن که با واکنش های انتقادآمیز رسانه های محافظه کار روبرو شود، این سئوال را در برابر افکار عمومی ایرانیان قرار داده است که اگر جمهوری اسلامی آنگونه که سردمداران آن تبلیغ می کنند، نعمتی برای ایرانی ها به شمار می رود، چرا وابستگان درجه اول مقامات این حکومت تاب تحمل آن را ندارند. پایگاه خبری آفتاب نیوز وابسته به محافظه کاران در یادداشتی نوشت: فرزندان رئیس پیشین فدراسیون شمشیربازی که از مسئولین وزارت امور خارجه بوده و سالها در سفارتخانه های ایران در کوبا و عربستان فعالیت داشته، به کشور قطر پناهنده شده و با تغییر نام و ملیت خود، به عضویت تیم شمشیربازی این کشور در آمده اند. هفته نامه شما ارگان موتلفه اسلامی نیز در تازه ترین شماره خود نوشت: ماجرای تغییر تابعیت جوان ایرانی که از قضا نه یک فرد عادی، بلکه فرزندان مهدی محمدزاده دیپلمات ایرانی و رئیس پیشین فدراسیون شمشیربازی هستند، تعجب برانگیز است. احسان و هادی محمدزاده در جام جهانی شمشیربازی پیراهن تیم ملی قطر را به تن کردند.



Friday, March 24, 2006



پكن دليل ورود اتباع كره شمالي به چين را مشكلات اقتصادي دانست

به‌نوشته روزجمعه روزنامه "چاينا ديلي"، "چين گانگ" سخنگوي وزارت خارجه چين به دنبال ديدار " آنتونيو گوترس" كميسر عالي پناهندگان سازمان ملل با گروهي‌از اتباع كره شمالي به خبرنگاران، گفت اين اتباع كره شمالي، به دليل سياسي به صورت غيرقانوني وارد چين نشده اند، بلكه مشكل آن‌ها اقتصادي است.اين سخنگوي وزارت خارجه چين درادامه به ديداركميسرعالي امور پناهندگان سازمان ملل با " تانگ جيا شوان" عضو شوراي دولتي و مقام‌هاي وزارت خارجه، بازرگاني و امنيت عمومي چين اشاره كرد و گفت در اين ديدارها ، دو طرف ضمن افزايش آشنايي با يكديگر ، در خصوص همكاري بيشتر درباره پناهندگان‌به‌شناخت مشتركي رسيدند."آنتونيو گوترس" كميسرجديد كميسارياي عالي سازمان ملل درامور پناهندگان ‪ ۲۸‬اسفند براي سفري پنج روزه و گفت وگو با مقامات چين وارد پكن شد.



Thursday, March 23, 2006


حدود ‪ ۴‬ميليون و ‪ ۳۵۰‬هزار پناهنده فلسطيني زير پوشش "آنروا" هستند

سازمان كاريابي و حمايت از پناهندگان فلسطيني "آنروا" با انتشارآماري اعلام كرد: شمار پناهندگان فلسطيني زير پوشش اين سازمان حدود ‪ ۴‬ميليون و ‪ ۳۴۹‬هزار و ‪ ۹۴۶‬نفر هستند.بر اساس اين آمار، يك ميليون و ‪ ۸۲۷‬هزار از اين پناهندگان در اردن زندگي مي‌كنند و در اين كشور ده اردوگاه وجود دارد كه در آنها ‪ ۲۸۸‬هزار و ‪ ۱۱۰‬پناهنده زندگي مي‌كنند. در اين كشور سه اردوگاه غيررسمي نيز وجوددارد.بر اساس اين آمار، شمار پناهندگان فلسطيني در نوار غزه به ‪ ۹۸۶‬هزار نفر مي‌رسد كه حدود ‪۴۷۹‬هزار و ‪ ۳۸۴‬نفر در اردوگاهها زندگي مي‌كنند.



Wednesday, March 22, 2006


چين بر تقويت مناسبات با كميسيارياي عالي پناهندگان سازمان ملل تاكيدكرد


چين ابراز اميدواري كرد همكاري اين‌كشورباكميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل تقويت شود."چين گانگ " سخنگوي وزارت خارجه چين روز چهارشنبه با انتشار بيانيه اي با اشاره به سفر "آنتونيو گوترس" كميسر عالي پناهندگان سازمان ملل به چين خاطر نشان كرد كه اين سفر به تقويت و ارتقاي سطح اعتماد متقابل پكن و اين سازمان مساعدت خواهد كرد."لي جائو شينگ " وزير خارجه چين با اين مقام سازمان ملل ديدار و با وي درباره همكاري‌هاي دو طرف در ارتباط با مساله پناهندگان بحث و تبادل نظر كرده است.





كميسرسازمان‌ملل درامورپناهندگان ومقامات چين وضعيت پناهندگان رابررسي مي كنند
"آنتونيو گوترس" كميسرجديد كميسارياي عالي سازمان ملل درامور پناهندگان و مقامات چين درباره پناهندگان گفت وگو مي‌كنند.از هفته گذشته بحث مهاجران غيرقانوني در چين مطرح شد و پيش بيني مي‌شود اين موضوع ووروداتباع كره‌شمالي به‌مراكز چندكشور در چين و تقاضاي پناهندگي آن‌ها و چگونگي كمك به پناهجويان درنشست مقامات‌چين وكميسر جديد كميسارياي عالي سازمان ملل درامور پناهندگان مورد بررسي قرار گيرد.كميسارياي عالي سازمان ملل درامور پناهندگان هم اكنون ‪ ۲۳‬ميليون پناهجو و آواره را در جهان تحت حمايت دارد.





ناامني در جنوب سودان به جلوگيري از بازگشت مهاجران كمك مي‌كند

كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد روز شنبه هشدار داد كه وجود ناامني در مناطق جنوبي سودان مي‌تواند از بازگشت صدها هزار مهاجر از كشورهاي همسايه به ميهن جلوگيري به عمل آورد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره ، "هلن كو" سخنگوي كميسارياي عالي پناهندگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وضعيت بسيار ناگوار است.اين حمله باعث متوقف شدن روند بازگشت پناهندگان به جمهوري دموكراتيك كنگو به سودان شده است. حدود ‪ ۱۳‬هزار سوداني به كنگو پناه برده‌اند.



Tuesday, March 21, 2006



سال نو را به همه ایرانیان، به خصوص پناهندگان تبریک می گوئیم
با آرزوی به زانو در آمدن همه دیکتاتورها



Sunday, March 19, 2006



چگونگی عملکرد رژیم استبدادی-ارتجاعی ومبارزه با آن

بر نامه های نابخردانه و ماجراجویانه رژیم آخوندی در ماههای اخیر،از طرفی مواضع مداخله جویانه وتهدیدآمیز محافل امپریالیستی از جمله دولت آمریکا،انگلیس و دول غربی، از طرف دیگر مسائل بسیار مهمی پیرامون مواضع نیروهای سیاسی و چگونگی اتخاذ سیاستهای درست و مردمی متناسب با اوضاع فعلی ایران می باشد.
پیشاپیش در بررسی چگونگی عملکرد رژیم استبدادی و سیاستهای آن در مورد منافع مردم چیزی مشخص که همیشه برنامه های رژیم زیر پوشش منافع ملی، همه چیز را به نفع خود به پایان برساند. با توجه به موقیعت فعلی کشور وتحت فشار گذاشتن ملائیان از طرف دولهای سرمایه داری،در صورتیکه خود رژیم نقش فعال نمایندگی سرمایه داری را در ایران ایفا می کند.
طبق سخنان اخیر محمود احمدی نژاد که تاکید بر توسعه سرمایه داری خصوصی دارد و با ایجاد اختلافات طبقاتی واختلافات نژادی جامعه را به این سمت صیقل می دهد.
با توجه به حداقل دستمزدها،اکثریت عظیم کارمندان و کارکنان که زیر خط فقر زندگی می کنند مبالغ هنگفتی از بودجه کشور برای توسعه بسیج،سپاه ونهادهای پوسیده یی چون موسسه خصوصی خمینی به ریاست آیت الله مصباح یزدی در نظر گرفته شده بطور مثال همین موسسه تنها سهمی برابر با بیش از سه ونیم میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده است و با در نظر گرفتن صحبتهای مصباح یزدی که می فرماید مردم باید ناصر باشند نه ناصب یعنی اینکه مردم باید هر چیزی را که ملائیان برای آنها تکلیف کرده اند انجام دهند و اعمالی را که مورد پسند آقایان نیست حق برخورداری و انجام و اظهار نظر در مورد آن به طور کلی ممنوع می باشد و ندارند.
آیا می توان اینها را نماینده مردم تلقی کرد اینها که خود را طافته جدا بافته می دانند و فقط امر کردن را وظیفه خود می دانند.
پایگاه طبقاتی آن عمدتاً بر کلان سرمایه داری تجاری وسرمایه داری بورکراتیک و انگلی رشد یافته در داخل دستگاه دولتی متکی می باشد.نگاهی به سیاستهای کلان اتخاذ شده بخصوص در بودجه امسال از سوی احمدی نژاد، در عرصه های اقتصادی-اجتماعی، که موید وابستگی طبقاتی و خط مشی ضد مردمی می باشد.
سیاستهای اقتصادی در راستای حمایت بی چون وچرا از منافع بزرگ سرمایه داران،خوصوصاً مافیای بازار،بی توجهی به منافع قشرهای محروم ودر نتیجه تعمیق بی سابقه فاصله میان فقرو ثروت وگذران زندگی بیش از نیمی از جامعه در فقر یا زیر خط فقر و محرومیت در کنار سیاستهای خشن و سرکوبگرانه بر ضد نیروهای دگراندیش وسرکوب مبارزات بر حق کارگران، دانشجویان و زنان کشورمان به روشنی پرده از ماهیت واقعی رژیم بر می دارد.
حال با توجه به نامشروع ونامردمی بودن رژیم آخوندی که بدون هیچ گونه تردید می توان گفت که نماینده مردم و خلق های ایران نیستند،با وجود برنامه های ماجراجویانه این ملائیان که بخاطر ثبات پایه های قدرت وحکومت خود به دنبال سلاحهای هسته ای تحت پوشش بدست آوردن انرژی هسته ای صلح آمیز هستند.

سوالی برای من و بطورکلی برای تک تک ما پیش می آید.که در این موقعیت فعلی که رژیم تحت فشارهای گوناگون قرار دارد. و هر لحظه احتمال تحریم اقتصادی یا جنگ می باشد. چه روشی و چگونه اقدامی را ملّت پیش پا بگیرند که خلق ما نیز مانند خلقهای افغانستان و عراق قربانی کشورهای سرمایه دارنشویم،که نخواهند با بمبهای فسفری و ده تنی برای ما آزادی و دمکراسی را به ارمغان بیاورند. نگرانی اینجاست که ماجراجویی وبازی کردن رژیم با دولهای دیگر هرلحظه امکان تحریم و جنگ علیه کشور را بوجود می آورد که محرومان جامعه قربانیان آن خواهند بود.

نگارنده در اینجا از کلیه نویسندگان مبارز در گوشه و کنار دنیا تقاضا دارد که راه های که بتوان هم با رژیم استبدادی-ارتجاعی و هم با سرمایه داری جهانی مبارزه کردرا برای خوانندگان خود روشن نمایند. وعواقب تحریم وحمله نظامی که گریبان گیر قشر محروم جامعه میشود را باز کنند تا نیروهای مبارز راه خود را آگاههانه انتخاب کنند.
به امید روزی که پرچم صلح و دمکراسی بر کشورمان برافراز گرددو دست تمامی قدرتمندان داخلی وخارجی از ایران کوتاه شود.

زنده باد آزادی نابود باد ارتجاع و استبداد


محمود سهرابی 16.03.2006 سوئیس




گزارش سال 2005 کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد

به نصف تنزل کردن آمار پناهجویان در کشورهای صنعتی نسبت به سال
2001
میزان پناهجویان ایرانی به ثبت رسیده در کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2005، 7720 نفر می باشد که کاهشی برابر 13% را

نشان میدهد.



17.03.06- ترجمه وتلخیص : حنیف حیدر نژاد مددکار اجتماعي و مشاور امور مهاجرين

بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد که امروز 17.03.2006 منتشر شد، طی پنج سال گذشته آمار متقاضیان پناهندگی در کشورهای صنعتی نصف شده است. در 50 کشور صنعتی جهان، آمار متقاضیا ن پناهندگی همچنان رو به کاهش بوده و به پائین ترین میزان خود طی دو دهه گذشته رسیده است. از سال 2001 میزان تقاضای پناهندگی در 50 کشور صنعتی به میزان 49% کاهش پیدا کرده است. در سال 2005 در مجموع دراین کشورها 336000 درخواست پناهندگی به ثبت رسیده است که 15% کمتر از سال قبل می باشد. در 25 کشور اتحادیه اروپائی شاهد پائین ترین میزان ثبت متقاضیان پناهندگی از سال 1988می باشیم. در آلمان ودانمارک این میزان، پائین ترین کاهش نسبت به سال 1983 ، در سوئیس پائین ترین میزان نسبت به سال 1986 ودر انگلیس کمترین میزان نسبت به سال 1993می باشد. در اتحادیه اروپائی، تقاضاهای های ثبت شده پناهندگی در سال 2005، 16% کاهش نسبت به سال 2004 را نشان میدهد. این میزان برای 10 عضو جدید اتحادیه منهای 35% و برای 15 کشور دیگر، منهای 12% رشد را نشان میدهد.
در جدول اصلی ترین کشورهای مبداء پناهجویان، کشور ایران در ردیف پنجم قرار میگیرد. میزان پناهجويان ایرانی به ثبت رسیده در کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2005، 7720 نفر می باشد که در مقایسه با رقم 8880 نفر در سال 2004 ، کاهشی برابر 13% را نشان میدهد.متقاضیان پناهندگی از کشورهای صربستان ومونته نگرو، کوزوو، روسیه ( به انضمام چچن) در بالای لیست قرار دارند. میزان درخواستهای ثبت شده پناهندگان از عراق و هائیتی نیز رو به افزایش است.منبع :
http://www.unhcr.de/unhcr.php/cat/27/aid/1358
لیست کشورها: http://unhcr.de/pdf/581.pdf



Thursday, March 16, 2006



پلیس ترکیه پس از بازداشت 32 تن از پناهجویان کرد معترض آنها را به قونیه منتقل کرد
خطر دیپورت به ایران پناهجویان را تهدید می کند
پس از تحصن دیروز (چهارشنبه) حدود 200 تن از پناهندگان کرد ایرانی در مقابل سازمان ملل متحد در آنکارا که منجر به زدوخورد میان پلیس و تحصن کنندگان شد، بیش از یکصد تن از این پناهندگان بازداشت شدند. اکثر پناهندگان بازداشت شده پس از ساعتی آزاد شدند اما 32 تن از آنها به بازداشتگاه شهر قونیه منتقل شدند و امروز محاکمه می شوند. به گفته بستگان این پناهجویان خطر دیپورت این افراد را تهدید می کند. ناصر اشرفی یکی این پناهندگان که همسرش جزو این بازداشتی هاست در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: «اینها از دیروز تا حالا در بازداشت بسر می برند. امروز به دفتر استانداری قونیه رفتیم، معاون استانداری به میان ما آمد و گفت موضوع شما در دست ما نیست و باید بوسیله نخست وزیر حل شود. شماری از بستگان این زندانی ها در آنجا تحصن کردند اما با تهدید پلیس به نتیجه نرسید.» در سایر شهرهای اطراف آنکارا پلیس این گروه از پناهندگان را تحت فشار قرار داد که برای
حل مشکلاتشان اقدامی نمی توانند انجام دهند و درصورت برگزاری تحصن با واکنش شدید روبرو خواهند شد(rm) صدا .






















دست پليس ترکيه از سر پناهجويان ايرانى کوتاه
باز هم سرکوب، باز هم ضرب و شتم


سرکوب اعتراض بحق پناهجويان ايرانى مقيم ترکيه موسوم به "شمال عراق" يکبار ديگر در مقابل ديدگان "کميسارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان"، صورت ميگيرد.
٢٠٠ نفر از پناهجويان ايرانى موسوم به کيس شمال که در ميان آنان کودکان نيز بودند، ساعت ١٠ صبح روز چهار شنبه ١٥ مارس در ادامه اعتراضات چندين ساله خود به اين نهاد به اصطلاح پناهنده پذير در مقابل دفترشان در آنکارا تجمع کردند تا صداى حق طلبانه خود را که بناحق بيش از چهار سال است در انتظار نگاه داشته شده اند، به گوش UN و رسانه هاى جمعى و از اين طريق مردم جهان برسانند.

اما پليس هميش آماده به سرکوب ترکيه با لباس و تجهيزات ضد شورش طبق معمول بنا به درخواست دفتر UN در آنکارا وارد عمل ميشود و به پناهجويان معترض اولتيماتوم ميدهد تا در ظرف مدت کوتاهى به تجمع خود پايان داده و به شهرستانها و محل زندگى خود برگردند در غير اينصورت به آنان برخورد خواهد شد. با اتمام زمان اولتيماتوم پليس بصورت وحشيانه به تجمع آرام پناهجويان حمله کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعداد زيادى از آنان را دستگير و روانه امنيست شهر آنکارا کردند و تا رسيدن اين خبر ٥٠ نفر از آنان کماکان در زندان بسر ميبرند و در زندان نيز طبق گزارشات رسيده مورد تهديد و بيحرمتى و ضرب و شتم قرار گرفته اند.

شايان ذکر است که اکثريت اين پناهجويان از شهرستانهاى دور دست و با تحمل مشکلات مالى و امنيتى و پليسى ايکه به آنان تحميل شده است، آماده حضور در چنين حرکتهاى اعتراضى ميباشند.

سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى ضمن حمايت کامل از مطالبات بر حق پناهجويان ايرانى "موسوم به کيس شمال عراق" اعمال وحشيانه پليس ترکيه را در برخورد به اعتراضات برحق آنان محکوم ميکند و ضمنا کميسارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان، را مسئول و بانى بغرنج تر کردن کيس ١٢٠٠ پناهجوى ايرانى ميداند که قريب به ٥ سال در سرگردانى و بلاتکليفى محض بسر ميبرند.

بيمرز، يکبار ديگر بر تلاشهاى خود براى نجات اين کيس ويژه از بحرانى که بوسيله UN و وزارتخانه هاى ترکيه ساخته شده است، کوتاه نخواهد آمد و در خارج کشور اقداماتى را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
ما همه انسانهاى آزاديخواه را به دفاع از اين انسانهاى شريف و آزاديخواه، فراميخوانيم.

دبيرخانه سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى- بيمرز
١٤ مارس ٢٠٠٦



Wednesday, March 15, 2006



عده ای از پناهندگان سیاسی کرد ایرانی مقابل درب سازمان ملل در آنکارا تحسن کردند
ساعت ده صبح امروز چهارشنبه، حدود دویست تن از پناهندگان سیاسی کرد ایرانی در مقابل درب سازمان ملل در آنکارا تحصن کردند. گروه یک هزار و دویست نفری پناهندگان سیاسی کرد ایرانی که بیش از چهار سال است در ترکیه به سر می برند، می گویند در شرایط بسیار بدی قرار دارند و دفتر پناهندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و وزارت کشور ترکیه در راستای حل مساله آنها و فراهم آوردن موجبات انتقالشان به کشورهای پناهنده پذیر اقدامی انجام نمی دهد. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در گزارش رسمی خود می گوید دولت ترکیه به این پناهندگان کرد ایرانی مجوز خروج از این کشور را نمی دهد، اما مقامات وزارت کشور ترکیه در نشست با این پناهندگان به طور شفاهی این ادعا را تکذیب کردند. تحصن امروز این پناهندگان بار دیگر با دخالت پلیس بدون نتیجه پایان پذیرفت. سه تن از نمایندگان پناهندگان در مصاحبه با رادیو فردا از وضع نامناسب زندگی و مشکلات مالی و روانی که برای خود و فرزندانشان بوجود آمده می گویند.





يك گزارش پارلماني در انگليس نشان مي‌دهد كه براي بستن پرونده پناهجويان محكوم به اخراج از اين كشور و اجراي قطعي اين احكام، بيش از ‪ ۱۰‬سال وقت لازم است.

كميته‌اي از نمايندگان پارلمان انگليس با انتشار گزارشي تفصيلي از وضعيت پناهجويي در اين كشور اعلام كرد كه كاهش ورود پناهجو و افزايش شديد رد اين تقاضاها تاثيري در حجم انبوه پرونده‌هاي به جا مانده نگذارده است.
بر اساس اين گزارش، بسياري از پناهجويان وقتي در مورد اقامت خود از وزارت كشور و دادگاههاي انگليس جواب منفي دريافت مي‌كنند، به جاي پذيرش راي اخراج خود، پنهان شده و به طور مخفي به زندگي در اين كشور ادامه مي‌دهند.
اين در حالي است كه در عمل عده كمي از پناهجويان رد شده نهايتا از انگليس اخراج مي‌شوند و از اين رو قضات دادگاههاي مهاجرت و پناهندگي معتقدند كه وقت و هزينه زيادي صرف تصميم‌گيري در امري مي‌شود كه محقق نمي‌شود.
علاوه بر پنهان شدن، متوسل شدن به روشهاي انسان‌دوستانه، دارا بودن فرزند و همسر، ازدواج با اتباع انگليسي و يافتن راهكارهاي مختلف قانوني از ديگر روشهاي تلاش براي عدم اخراج پناهجويان از اين كشور و يا به تاخير انداختن آن گزارش است.
هم اكنون آمار دقيقي از پرونده‌هاي انباشته شده قبلي پناهجويي در انگليس وجود ندارد. خوش بينانه‌ترين پيش بيني نشانگر وجود ‪ ۱۵۵‬هزار پرونده و بدبينانه‌ترين شكل حاكي از ‪ ۲۸۳‬هزار و ‪ ۵۰۰‬پرونده سرگردان در اين مورد است.
پارلمان انگليس خواستار اجراي روشهاي سختگيرانه و قراردادن يك ميزان حداقل مشخص براي اخراج پناهجويان مردود شده از اين كشور است.
در سپتامبر سال ‪ ۲۰۰۵‬دولت انگليس ‪ ۱۳۵۰‬پناهجو را از انگليس اخراج كرد.
اين تعداد اگرچه بيشترين ميزان در سالهاي اخير است، ولي به مراتب كمتر از تعداد واقعي پناهجويان رد شده بود.
نمايندگان انگليس پيشنهاد كرده‌اند كه يا اين پناهجويان در بازداشتگاه نگهداري شوند و يا به بدن پناهجويان رد شده در فاصله دريافت حكم و اخراج قطعي يك ردياب الكترونيكي متصل شود تا امكان اختفا و يا متواري شدن آنان از بين برود.
"توني مكنالتي" معاون امور مهاجرت وزارت كشور انگليس ضمن اعلام اين كه روند اخراج پناهجويان رد شده سيري صعودي دارد، گفت كه اخراج پناهجويان امري بسيار پيچيده و زمان‌بر است.
در همين ارتباط شوراي پناهندگان انگليس (رفيوجي كانسل) در واكنش به گزارشهاي مربوط به نگهداري پناهجويان در بازداشتگاههاي موقت در اين كشور بيانيه‌اي صادر و اعلام كرد كه اين اقدام عملي نادرست و غير انساني است.
اين شورا تاكيد كرد، پناهجويي جرم نيست و با متقاضي پناهندگي نبايد مانند بزهكاران رفتار كرد.




مسوولان امنيتي قزاقستان "داستان قادراف" معاون رييس حركت‌سياسي اجتماعي "مكانيم قرقيزستان" از مخالفان دولت قرقيزستان را تحويل اين كشور داد
.
به گزارش روز سه‌شنبه تلويزيون خصوصي "پيراميدا" قادراف هفتم مارس (‪۱۶‬ اسفند) تحويل مسوولان امنيتي قرقيزستان شده است.
قادراف به راه‌اندازي تظاهرات و اشغال كاخ رياست جمهوري قرقيزستان در تاريخ ‪ ۱۷‬ژوئن سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي (‪ ۲۷‬خرداد ‪ (۸۴‬متهم شده و تحت تعقيب قرار داشت.
مسوولان امنيتي قرقيزستان قادراف را همچنين متهم به همكاري با "حرمت باريكتاباس اف" رييس حركت "مكانيم قرقيزستان" كرده‌اند كه مي‌خواستند دولت را سرنگون كنند.
به دنبال شكست نيروهاي هوادار "مكانيم قرقيزستان" در اشغال كاخ رياست جمهوري ، قادراف و باريكتاباس اف از قرقيزستان فرار كردند.
دادستاني كل قزاقستان بنابه درخواست مقامات قضايي قرقيزستان ، قادراف را هفتم ژانويه سال جاري ميلادي (‪ ۱۷‬دي ‪ (۱۳۸۴‬در شهر آلماتي بازداشت كرده بود.
كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان از مقامات قزاقستان خواستار عدم استرداد وي به بيشكك شده بود.
اين سازمان بين‌المللي از اقدام اخير مقامات آستانه انتقاد كرده و اين برخورد را مغاير با اصول مقاوله نامه سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام كرده است.
دولت قرقيزستان نيز دوم دي ماه ‪" ۸۴‬مخامبيت ابژان" دبير اول كميته مركزي اتحادجوانان وطن پرست قزاقستان وازمخالفان دولت "نورسلطان نظربايف" رييس جمهوري قزاقستان را تحويل مقامات قضايي اين كشور داده بود.
دادستاني كل قزاقستان ، ابژان را به اختلاس يك ميليون و ‪ ۳۶۲‬هزار تنگه از بانك شعبه "اي.تي.في" شهر آستانه پايتخت اين كشور در تاريخ ‪ ۱۱‬ماه "مي" سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي (‪ ۲۱‬ارديبهشت ‪ (۸۴‬و فرار به قرقيزستان متهم كرده بود.
پليس قرقيزستان ‪ ۱۳‬دسامبر (‪ ۲۲‬آذر) ابژان را دربيشكك بازداشت كرده‌بود.





پلیس ترکیه به پناهندگان معترض حمله ور شد


در حدود 200 پناهنده کرد ایرانی که بیش از 5 سال است در انتظار انتقالشان از ترکیه به کشورهای امن پناهنده پذیر می باشند جهت اعتراض به سیاست تعویق هدفدار و کشنده اسکاندهیشان که با همکاری دولت ترکیه و کمیساریای عالی پناهندگان اجرا می شود از ساعات اولیه صبح امروز در جلو درب دفتر کمیساریای پناهندگان در آنکارا تجمع کرده ، خواستار پاسخ گویی مسئولین آن کمیساریا به خواستهایشان شدند. اما متاسفانه بر طبق روال معمول از پلیس ترک جهت مداخله و پراکندا کردن معترضین کمک خواستند و آنها نیز که از چند روز قبل در آماده باش بودند و از همان ساعات اولیه پناهندگان را محاصره کرده بودند به جمعیت معترض که در میانشان زن و بچه هم حضور داشتند حمله ور شده و پس از ضرب و شتم وحشیانه همگی را دستگیر و به مکانهای نامعلومی انتقال دادند.که بر اساس آخرین خبر گروهی از آنها بعد از بازجوی تحت نظر پلیس جهت بازگرداندن به مراکز اقامت موقتشان در 15 شهر ترکیه به بازداشتگاه ترمینال آنکارا منتقل شده اند و پلیس جهت خرید بلیط از آنها پول مطالبه نموده است.
این اقدامات پلیس نرکیه عملیست که در برابر اقدامات اعتراضی و به حقه این پناهندگان مرتبا تکرار می شود. ما از همه انسانهای آزادیخواه ، دلسوزان و غمخواران این پناهندگان و کلیه سازمانهای مدافع حقوق بشر و پناهندگی و احزاب و سازمانهای سیاسی می خواهیم جهت توقف این نوع اقدامات وحشیانه موضعگیری جدی نموده و خواهان آزادی دستگیر شدگان ، رسیدگی به وضعیت این پناهندگان و انتقال سریعشان به کشور امن پناهنده پذیر شوند

15/03/2006
واحد خبر رسانی پناهندگان کرد ایرانی در ترکیه-کیس موسوم به شمال عراق

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با افراد دستگیر شده زیر تماس حاصل فرمائید
00905552066734 فرهاد 00905553876589 جمیل



Tuesday, March 14, 2006




Monday, March 13, 2006



اقتصاد ايران، برنده بزرگ تمديد اقامت پناهندگان افغانی

در حالی که ايران با افزايش سختگيری ها می کوشيد پناهندگان افغان را وادار به بازگشت کند و در سال آينده شمار آنها را به صفر برساند، تهران توافق کرده است اقامت پناهجويان افغان را در سال آينده تمديد کند، اما به نظر می آید این تصمیم بیشتر بخاطر اقتصاد جمهوری اسلامی اتخاذ شده است تا رفاه آوارگان.
اين توافق که در نشست اخير کميسيون سه جانبه ايران، افغانستان و کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل به دست آمده، به مهاجران افغانی دارای کارت اقامت در ايران امکان می دهد سال آينده نيز در اين کشور بمانند.
تمديد اقامت مهاجران افغان بعد از برنامه گسترده ای صورت می گيرد که ايران پس از سرنگونی حکومت طالبان برای بازگشت مهاجران به اجرا گذاشت و سعی کرد در مدت کوتاهی سايه سنگين آوارگان افغان را از سرش بردارد.
ايران با ايجاد محدوديت هايی نظير سختگيری با شاغلين افغان و دريافت شهريه از دانش آموزان افغان در سال جاری نشان داد که ديگر حاضر نيست فرصت های شغلی و تحصيلی در اختيار پناهندگان افغانستان بگذارد.
دولت جمهوری اسلامی برای دانش آموزان مقاطع ابتدايی ۷۰ هزار تومان و برای دانش آموزان دبيرستانی ۱۱۰ هزارتومان شهريه تعيين کرد تا فشار پرداخت شهريه، زمينه بازگشت خانواده های مهاجر را فراهم کند.
گفته می شود همزمان با تمديد مهلت اقامت افغان های مهاجر، توافق هايی برای تحصيل رايگان دانش آموزان افغان نيز فراهم شده است، اما وزارت آموزش و پرورش ايران واکنشی به اين تصميم نشان نداده است.



Thursday, March 09, 2006



برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان از ايران به كشورشان به مدت يك سال ديگر تمديد شده است
.
تمديد اين برنامه روز چهارشنبه در نهمين نشست كميسيون سه جانبه كه در مشهد برگزار شد، صورت گرفت.
در اين نشست "احمد حسيني" مديركل اداره‌امور اتباع و مهاجرين وزارت كشور به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران، "نعيم قياسي" معاون وزير مهاجرت و عودت افغانستان و روساي دفاتر كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در افغانستان،ژنو و ايران حضور داشتند.
بر اساس توافق صورت گرفته در اين نشست، قرار است ‪ ۵۰۰‬هزار مهاجر افغان از آغاز تا پايان سال ‪ ۱۳۸۵‬در چارچوب برنامه مشترك به طور داوطلبانه به كشورشان بازگردند.
كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل نيز در چارچوب اين توافق متعهد شده است بودجه مورد نياز براي بازگشت يكصد و ‪ ۵۰‬هزار مهاجر افغان را از ايران فراهم كند.
اين نهاد بين‌المللي همچنين توافق كرده‌است كمكهاي خود به مهاجران افغان ساكن ايران را همانند گذشته ادامه داده و بر ميزان اين كمكها بيافزايد.
دولت افغانستان هم بر اساس توافق صورت گرفته،تعهد كرده است كه با اجراي سياستهاي تشويقي براي جذب هر چه بيشتر مهاجران تلاش كند.
مديركل اداره‌امور اتباع و مهاجرين وزارت كشور در پايان اين نشست در يك كنفرانس خبري گفت:با توجه به اينكه فصل اصلي بازگشت مهاجران افغان از ايران شش ماهه اول سال است، تلاش خواهد شد تا در اين مدت زمان سقف تعيين شده براي بازگشت تحقق يابد.
احمد حسيني برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه در سال ‪ ۸۴‬را ناموفق خواند ولي تاكيد كرد:سياست جمهوري اسلامي و همچنين دولت افغانستان بر اين است كه پرونده آوارگي اتباع افغان هر چه زودتر بسته شود.
بر اساس آمارهاي رسمي حدود ‪ ۷۰‬هزار مهاجر افغان سال ‪ ۸۴‬در چارچوب برنامه مشترك از ايران به كشورشان بازگشتند.
سقف تعيين شده براي اين سال بازگشت ‪ ۲۰۰‬هزار مهاجر افغان از آغاز ماه خرداد تا پايان اسفند ماه جاري بود.



Wednesday, March 08, 2006



بريتانيا جزئيات مقررات جديد مهاجرت را اعلام کرد

دولت بريتانيا جزئيات طرح خود برای ايجاد تغييرات قابل توجه در مقررات ناظر بر مهاجرت، برای کسانی که قصد کار يا تحصيل در بريتانيا را دارند اعلام کرده است.
مقامات مسئول در امر مهاجرت می گويند سيستم جديدی پياده خواهد شد که براساس شمار امتيازات متقاضيان خواهد بود و به اين ترتيب برای کارگران ماهر جوان، ورود به بريتانيا از کشورهايی که عضو اتحاديه اروپا نيستند آسان تر خواهد شد
.
سيستم مهاجرت بريتانيا بسيار پيچيده و بعقيده بسياری دارای نقائص زيادی است. دولت بريتانيا اذعان دارد که تا حدود نيم ميليون نفر در بريتانيا بطورغير قانونی زندگی می کنند.
در حال حاضر ۸۰ طبقه بندی برای کسانی که می خواهند از خارج از اتحاديه اروپا برای کار يا تحصيل به بريتانيا بيايند وجود دارد. اتباع ۲۵ کشور عضو اتحاديه اروپا هم اکنون اجازه کار در بريتانيا را دارند.
اکنون دولت می گويد برای اين که مهاجرت به طور موثرتری کنترل شده و کسان واجد شرايط بتوانند بهتر از اين کشور استفاده کنند سيستم تازه ای را در نظر می گيرد.
براساس سيستم تازه مانند سيستم های موجود در آمريکا و استراليا، به خارجيان در ارتباط با ميزان تحصيلات، تجربه کاری و نيز آشنايی به زبان های خارجی، امتياز داده می شود و برای اينکه متقاضيان ويزای کار دريافت کنند بايد تعداد امتيازاتشان در حد تعيين شده باشد.
با پياده شدن اين سيستم برای کارگران بسيار ماهر ورود به بريتانيا سهل تر می شود ولی برای آندسته از کارگران خارج از اتحاديه اروپا که دارای مهارت کاری قابل توجهی نيستند، ورود به اين کشوردشوارتر خواهد شد.
چارلز کلارگ، وزير کشور بريتانيا در مورد لزوم تغيير مقررات مهاجرت بريتانيا می گويد:" ما در کاهش تعداد پناهجويانی که به دلايل نادرست به بريتانيا می آيند موفق شده و آنرا به پايين ترين سطح در طی ده سال اخير رسانده ايم. ولی در عين حال سيستم دادن امتياز را به اجرا می گذاريم تا برای کسانی که قصد کار يا تحصيل در بريتانيا را دارند و اقتصاد ما از وجود آنها منتفع می شود ورود به بريتانيا آسان تر شود."
جوانانی که تخصص های عالی دارند مانند پزشکان و مهندسين خواهند توانست بدون دعوت شدن بکار به بريتانيا بيايند.
کارکنان ماهر مانند پرستاران، آموزگاران و نيز لوله کش ها اجازه خواهند داشت در جاهايی که با کمبود نيروی کار ماهر روبرو هستند کار کنند.
کارگران کم تجربه تنها در صورتی اجازه ورود به بريتانيا را خواهند داشت که قرار است جای خالی بخصوصی را پر کنند و بايد اين تضمين را بدهند که پس ازخاتمه کار، کشور را ترک خواهند کرد.
حزب مخالف محافظه کار، از سيستم دادن امتياز برای اجازه کار در بريتانيا استقبال کرده است. ولی دميان گرين، سخنگوی اين حزب عملکرد دولت در ارتباط با مسئله مهاجرت را مورد سئوال قرار داده و گفته است:" باعث تعجب است که ما از حقايق بسياری بی خبر هستيم. از آنجا که سيستم کنونی دچار هرج و مرج است طبيعی است که پياده کردن يک سيستم تازه ضروری است. ولی با توجه به مشاهدات ما در طی ۵ سال اخير، در اينکه اين دولت و اين وزارت کشور بتوانند از سيستم جديد بخوبی استفاده کنند ترديد دارم."
به نمايندگی های بريتانيا در خارج توصيه خواهد شد که در تشخيص تقاضانامه های مغاير با واقعيت، جديت بيشتری کنند. برای اطمينان خاطر از اين که متقاضيان، مقررات ويزا را رعايت می کنند لازم است که شرکت ها يا دانشگاه های بريتانيايی مربوطه، ضمانت کارگران يا دانشجويان خارجی را بکنند.
کارگران برخی رشته ها بايد يک ضمانت نامه مالی بدهند که در پايان رواديد اقامت در بريتانيا و هنگام خروج از اين کشور به آنان مسترد خواهد شد. شخص کارفرمايان نيز در صورت استخدام کارگران غيرقانونی جريمه خواهند شد.
در پايان ۵ سال، تنها کارگران ماهری که از نظر مالی خودکفا هستند و به زبان انگليسی آشنايی کامل پيدا کرده اند می توانند درخواست اقامت دائم کنند.
مقررات جديد از سال آينده ميلادی به اجرا درخواهد آمد.





زنان و دختران، افغان، عراقي و ايراني مدافع حقوق زنان و كودكان پناهنده در ايران روز چهارشنبه گردهم آمدند
تا "چالش‌هاي موجود و فراروي زنان در منطقه" را بررسي كنند و روز جهاني زن را گرامي دارند.

اين گردهمايي را كمی
سارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران و انجمن حمايت از زنان و كودكان پناهنده - حامي - با شعار "صلح براي زنان، زنان براي صلح" در فرهنگسراي دانشجوي تهران برگزار كردند.
و
پلیس جمهوری اسلامی با توسل به خشونت، از برگزاری تجمع به مناسبت روز جهانی زن در پارک دانشجوی تهران جلوگیری کرد



Tuesday, March 07, 2006





هشت مارس
روز جهانی زن بر همه زنان و مردان آزاده
مبارک باد








06/03/2006

فراخوان پناهندگان کرد ایرانی در ترکیه- کیس موسوم به شمال عراق


1200 پناهنده کرد ایرانی در فاصله سالهای 2001 تا 2003 میلادی جهت پناهندگی و اسکاندهی در کشور سوم از کردستان عراق به ترکیه گریختند و خود را به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این کشور معرفی نمودند
اما متاسفانه با گذشت بیش از 5 سال از ورودشان و با وجود اعلان رسمی کمیساریای پناهندگان مبنی بر قبولی پناهندگی آنها در 04/12/2003 اقدامی جدی در جهت بهبود وضعیتشان و انتقال به کشور سوم انجام نگرفته است . از سوی دیگر حکومت ترکیه در یک موضع گیری جدی مخالفت خود را نسبت به اسکاندهی این پناهندگان در کشورهای پناهنده پذیر اعلام داشته است و حکومت این کشور تا به امروز هم این گروه 1200 نفری را که مرکب از زن و بچه و مردان هستند به عنوان پناهنده یا پناهجو نمی شناسد و اقامنشان را در ترکیه در زیر قانون "یابانجی"خارجی ها در ترکیه منوط به پرداخت هزینه ای ممکن ساخته است.
سرنوشت این گروه که اکثرا از اعضا و فعالان سازمانهای سیاسی کرد و ایرانی بوده اند نامشخص بوده و در صورت ادامه این وضعیت و پایان دوره اقامت موقتشان در ترکیه با توجه به توافقات مشکوک قبلی حکومت ترکیه و کمیساریای عالی پناهندگان آینده ناامید کننده ای در انتظارشان می باشد.
آخرین امید آنان به اقدامات حمایتی شما و فشارهای همه جانبه بر کمیساریای عالی پناهندگان و دولت ترکیه بسته شده و از کلیه احزاب، سازمانهای سیاسی و حقوقی ، مدافعین حقوق پناهندگی و هر انسان آزادیخواه و خیر اندیشی انتظار دارند در یک حرکت جمعی وهماهنگ در مقابل سیاستهای ضد انسانی کمیساریای پناهندگان و موضعگیری مشکوک دولت ترکیه که سرنوشت این گروه را به آینده نامعلومی سوق می دهد به حمایتشان برخیزید و از آنها که دورانی از عمر خود را صرف مبارزه در راه آزادی و برقراری دمکراسی در میهنمان کرده اند پشتیبانی نمایید.
شما می توانید با حضور در تجمعات اعتراضی که قرار است در فاصله روزهای 17 تا 20 این ماه
(17-20/03/2006) از طرف کمیته های حمایت از این پناهندگان در پایتخت کشورهای سویس و سوئد در برابر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و سفارتخانه های ترکیه تشکیل شوند گامی عملی در پشتیبانی از این گروه 1200 نفره بردارید.
06/03/2006

جهت هماهنگی می توانید با این شماره و مایلها تماس حاصل فرمائید
سویس :»» عثمان تازیک تلفن 0041765641929
chak_penaberan@yahoo.com
سوئد :»» نعمت سروری تلفن 0046735960473
info@kelashin.com



Monday, March 06, 2006



سازمان ملل از پناهندگان كرد ايرانى خواست به كردستان عراق نقل مكان كنند
كميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل از پناهجويان كرد ايرانى مستقر در مرز اردن خواست به كردستان عراق نقل مكان كنند. به گزارش خبرگزارى فرانسه از امان، كميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل امروز از پناهندگان كرد ايرانى كه به عراق متوارى شده و در منطقه‌اى بي‌طرف در مرز اردن مستقر شده‌اند، خواست به كردستان عراق نقل مكان كنند. اين سازمان در بيانيه‌اى اعلام كرد 190 كرد ايرانى كه سال گذشته به عراق فرار كرده و در بيابانى در غرب اين كشور مستقر شده‌اند، جان خود را به خطر انداخته‌اند زيرا به دليل مشكلات لجستيك، اين سازمان امكان كمك رسانى به آنها را ندارد. اين بيانيه از پناهجويان خواسته است از توافقى كه بين اين سازمان با دولت منطقه‌اى كردستان عراق حاصل شده است، استفاده كرده و به منطقه كوا در استان اربيل در شمال عراق نقل مكان كنند. آن مارى داچلندر، نماينده اين سازمان در اردن گفت: ,كميسارياى پناهندگان سازمان ملل موظف است از پناهندگانى كه در داخل خاك اردن قرار دارند، حمايت كند.






سمینار خشونت علیه زنان مهاجر در برلین در آستانه برگزاری مراسم روز جهانی زن
در آستانه هشتم مارس روز جهانی زن، کانون پناهندگان ایرانی در برلین شامگاه گذشته همایشی زیر عنوان خشونت علیه زنان مهاجر برپا کرد. پنج پژوهشگر و نویسنده زن از ایران و کشورهای دیگر، در این برنامه سخنرانی کردند. میهن روستا، برپاکننده این همایش، در مصاحبه با رادیوفردا می‌گوید در یکی دو سال گذشته مسئله زنان مهاجر در ارتباط با قدرت گرفتن اسلامگرائی، یکی از مسائل عمده کشورهای اروپائی نیز شده است. تنها سخنران ایرانی در این همایش خانم شهلا شفیق، جامعه شناس و نویسنده چهار کتاب در باره مسائل زنان، بود. وی در مصاحبه با رادیوفردا می‌گوید در این سخنرانی یک نقطه‌نظر روش‌شناسانه ارائه داد به کسانی که با زنان مهاجر سروکار دارند، که در بحث در باره زنان مهاجر از معیارهای رایج در جوامع غربی استفاده نمی‌کنند



Sunday, March 05, 2006



پناهجوی ایرانی یک ساعت پیش از اخراج از آلمان به خودسوزی اقدام کرد
بهزاد صمدی، 34 ساله، که چهار سال است به آلمان سفر کرده است، و تقاضای پناهندگی داده است، بعد از رد تقاضا درخواست دیگری ارائه کرد اما مقامات مسئول به عنوان پناهجوئی که باید به کشورخود باز گردانده شود، او را دستگیر کردند و به فرودگاه فرانکفورت منتقل ساختند. روزنامه فرانکفورتر روندشا می نویسد بهزاد صمدی برای آنکه از اخراج خود جلوگیری کند، در فرودگاه دست به خودسوزی زد. داود صمدی برادر بهزاد صمدی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید بهزاد نمی خواست بازگردد. وی می افزاید نگران سلامت برادر خود است و ریه او دچار مسمومیت شده است. وی می افزاید برادر او به جرم خودسوزی به شش هفته زندان محکوم شد. داود صمدی می گوید برادرش بهزاد بعد از بهبود و تحمل زندان، باردیگر به ایران مراجعت داده خواهد شد. فدراسیون سراسری پناهجویان ایرانی در آلمان بعد ازظهر شنبه تظاهراتی در اعتراض به بازگرداندن صمدی درشهر گیسن برپا کرد. حوریا احمدی سخنگوی فدراسیون می گوید به تمام اداره های مربوطه اعتراض کردیم و وکیل شدیدا دنبال کارش است و روزنامه های محلی این خبر را منعکس کرده اند.



Friday, March 03, 2006



به دلیل تحریم امضا ، پناهندگان روانه دادگاه می شوند!

بیش از یک ماه از تحریم امضا و حضور و غیاب در پاسگاههای پلیس از جانب پناهندگان کرد ایرانی در ترکیه(کیس موسوم به شمال عراق) می گذرد.
این حرکت اعتراضی که در برابر بی توجهی به خواستها و سرنوشتشان از طرف کمیساریای عالی پناهندگان و ممانعت آشکار دولت ترکیه از اسکاندهی شان در کشور سوم سر بر آورده با عکس العمل تند پلیس مواجه گشته است.
در شهر "کونیا" پلیس به پناهندگان اعلام داشته از روز دو شنبه آینده (06/03/2006) پناهندگان روانه دادگاه می شوند تا به اتهام فرار از امضا روزانه و سرپیچی از دستورات پلیس محاکمه شوند.
03/03/2006

خبر از؛ عباس
Tel:0090 555 651 79 53



Thursday, March 02, 2006



وزير خارجه انگليس به "بوريس برژوفسكي" ناراضي در تبعيد روس در اين كشور هشدار داد كه براي براندازي حكومت روسيه تلاش نكند

به گزارش پايگاه اينترنتي پارلمان انگليس، "جك استراو" در پاسخي كتبي به نمايندگان مجلس اين كشور نوشت: به برژوفسكي هشدار داده شده چنانچه به اظهارات خود درخصوص تلاش براي كودتا در روسيه ادامه دهد، وضعيت پناهندگي وي در انگليس مورد بازبيني قرار خواهد گرفت.
اين منتقد حكومت "ولاديمير پوتين" رييس‌جمهوري روسيه از سال ‪ ۲۰۰۳‬در انگليس در وضعيت پناهندگي به‌سر مي‌برد.
وزير خارجه انگليس در نامه خود به پارلمان آورده است: انگليس به تماميت ارضي و قانون اساسي روسيه احترام مي‌گذارد.
برژوفسكي از متحدان نزديك "بوريس يلتسين" رييس جمهوري سابق روسيه است كه پرونده تخلفات مالي وي در كشورش در جريان است.
وي ماه گذشته از برنامه خود براي سازماندهي يك كودتا و تجديد قانون اساسي روسيه خبر داده بود.



Wednesday, March 01, 2006



مهاجران اهل تركيه به آلمان حقوق بازنشستگي كمتري از همكاران آلماني خود دريافت مي‌كنند
.
به گزارش روز چهارشنبه پايگاه‌اينترنتي دويچه‌وله (راديوصداي آلمان) هم‌اكنون حدود دو ميليون و ‪ ۷۰۰هزار ترك تبار در آلمان زندگي مي‌كنند، اما شركتهاي بيمه و مقامات مسوول دولتي آلمان نمي‌دانند كه وضعيت بازنشستگي تركها چگونه است يا خواهد بود.
"فاروق شن" (‪ (Faruk Senمدير مركز مطالعات ترك شناسي در آلمان در اين باره گفت : ‪ ۲۳۰هزار ترك در آلمان حقوق بازنشستگي دريافت مي‌كنند و چون اين بازنشستگان مدت زيادي پول نپرداخته‌اند و حقوقشان هم پايين بوده، به طور متوسط ماهانه ‪ ۵۷۲يورو دريافت مي‌كنند.
در همين زمينه، "هارالد وينكلز" رييس انجمن تركيه در هامبورگ گفت: ‪۵۰ هزار نفر از بازنشستگان زن هستند و وضعيت اكثر زنان ترك بدتر از مردان است.
وي افزود: بعضي زنها چند سالي كار كرده‌اند، اما سال‌هايي هم هست كه مجبور بوده‌اند به خاطر فرزندانشان كار نكنند و به همين خاطر سالهاي كمتري نسبت به مردها پول به صندوق بازنشستگي پرداخته‌اند.
براساس اين گزارش ، تاكنون گمان مي‌رفت تركها مي‌توانند بر روي همبستگي نزديك خانوادگي تكيه كنند، اما نسل جديد ترك عادتهاي اجتماعي جامعه غربي را پذيرفته است.
امروزه سالمندان نه در كنار خانواده، بلكه بيشتر تنها زندگي مي‌كنند و علاوه بر اين، به علت درصد بالاي بيكاري ميان تركها، آنها نمي‌توانند اميدي به كمك مالي ديگر اعضاي خانواده داشته باشند.
آخرين گزارش درباره وضعيت مهاجران نشان مي‌دهد مهاجران سالمند زودتر و بيشتر از هم سن و سالهاي آلماني خود بيمار مي‌شوند و دليل آن، اين است كه كار اكثر آنها بدني و بسيار سنگين بوده است.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R