اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Tuesday, February 28, 2006


حدود هفت هزار تن عصر روز شنبه با راهپيمايي در خيابان‌هاي "بروكسل"، نسبت به نقض حقوق اوليه مهاجران در بلژيك اعتراض كردند
.
اين تظاهرات با حضور هيات‌ها و نمايندگاني از اتحاديه‌هاي صنفي، احزاب سياسي و گروه‌هاي قدرتمند محلي برگزار شد.
"فلاندرزنيوز" به نقل از سازمان‌دهندگان تظاهرات گزارش داد:سياست فعلي بلژيك در زمينه مهاجرت، هزاران تن را از حقوق اوليه بشري محروم كرده است.
معترضان خواستار پايان حبس مهاجران غيرقانوني در مراكز محصور پناهجويان و توقف فوري بازگشت اجباري آنان به كشورهايشان شدند.
بنا به گفته تظاهركنندگان، افرادي كه به طور غيرقانوني در بلژيك اقامت دارند، از هر گونه دسترسي به مراقبت‌هاي بهداشتي، مسكن، آموزش و يا كار محروم هستند.
اين تظاهرات همچنين اعتراض به اظهارات "پاتريك دي‌ول" وزير كشور بلژيك كه گفته بود عليه كساني كه به مهاجران غيرقانوني كمك مي‌كنند، اعلام جرم خواهد كرد ،بود.











Sunday, February 26, 2006




۵۲‬درصد از اتباع مجاز افغان كه با مجوز پناهندگي در استان اصفهان اجازه اقامت داشتند، با همكاري ايران و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل به كشورشان باز گردانده شدند
.
رييس دفتر امور اتباع بيگانه و مهاجرين خارجي استانداري اصفهان‌گفت: برغم كمبود امكانات،نيروي انساني و بودجه،از ابتداي سال ‪ ۸۰‬تاكنون تعداد اتباع افغان حاضر در استان از ‪ ۲۴۳‬هزار نفر به ‪ ۱۱۵‬هزار نفر رسيده است.
"لطف‌الله خواجو" روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا تصريح كرد: مجوز اقامت ديگر افغانهاي باقي مانده، بنابر اعلام وزارت كشور براي بازگشت به كشورشان تنها تا پايان شهريور ماه سال ‪ ۱۳۸۵‬تمديد شده است.
وي گفت: آنان در اين مدت فرصت دارند تا به امور شخصي،اداري و دولتي خود در زمينه‌هاي مختلف تحصيل، بدهكاري،دادگاه و غيره بپردازند تا سررسيد موعد تعيين شده، مشكلي براي خود و دستگاههاي ذيربط ايجاد نكنند.
وي بااعلام اينكه پس از هر بازگشت اتباع مجاز افغاني حدود ‪ ۱۰‬درصدشان به شكل غيرقانوني مجددا"به ايران بازمي‌گردند،گفت:عدم همكاري كارفرمايان باعث شده است ايران بخصوص استان اصفهان براي افغانها داراي جذابيت شغلي فصلي باشد.
وي افزود: هرساله به‌دليل شرايط آب و هوايي براي ساخت و ساز در فصل بهار و تابستان، كارگران افغان دوباره وارد ايران مي‌شوند.
رييس دفتر امور اتباع بيگانه و مهاجرين خارجي استانداري اصفهان تصريح كرد: اين بازگشتها در كنار‪ ۸۰‬هزار تبعه افغان غيرمجاز، با توجه به كمبود نيرو در بخش‌هاي اداري و انتظامي و بودجه، برخورد با آنها را دچار مشكل كرده است.
خواجو اضافه كرد: يكي ديگر از مشكلاتي كه مانع از بازگرداندن افغاني‌هاي مجاز و غير مجاز و شناسايي شده، ازدواج‌هاي غيررسمي و ثبت نشده آنها در دفتر اتباع و ثبت است.
وي گفت: يك زن ايراني بايد براي ازدواج با هر تبعه خارجي ابتدا به دفتر اتباع بيگانه مراجعه كند و پس از بررسي لازم در مورد صلاحيت فرد، براي آنها پروانه ازدواج جهت ثبت صادر مي‌شود.
وي اذعان داشت:برغم هشدارها مبني بر اينكه اين دست ازدواج‌ها مشكلاتي را در هر زمينه براي زن و فرزند به همراه مي‌آورد،همچنان شاهديم كه بسياري از خانوادهاي كم درآمد و روستايي، دختران خود را بصورت غير رسمي به ازدواج افغانها درمي‌آورند.
رئيس دفتر امور اتباع بيگانه و مهاجرين خارجي استانداري اصفهان گفت: از ابتداي امسال سه‌هزار و‪ ۸۰۳‬تبعه افغان غيرقانوني دستگير و به تنها اردوگاه استان براي بازگشت به كشورشان اعزام شده‌اند.
وي كمك كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در بخش نگهداري و هزينه‌هاي شناسايي و بازگردان افغانها در مقابل هزينه‌ي مصروفه توسط كشورمان، اندك اعلام كرد.
خواجو افزود:آنان مدعي‌اند كه شرايط حاكم بر افغانستان به شكلي نيست كه افغانها را وادار به پناهندگي و يا مهاجرت غيرمجاز كند لذا كمكها بسيار كم است و روز به روز نيز كمتر مي‌شود.
وي بابيان‌اينكه تمام هزينه‌نگهداري آنها در اردوگاهها برعهده دولت ايران است، اظهار داشت: كمكهاي كميسارياي عالي پناهندگي با توجه به يكسان بودن شرايط به پاكستاني‌ها بسيار زياد است.
اين مقام مسوول گفت: تنها راه برخورد با اتباع بيگانه از بين‌بردن جذابيت شغلي براي افغانهاست.
وي افزود: آنها علاوه بر احراز شغل‌هاي سخت مانند كارگري و كار در كوره‌ها و سنگبري‌ها عرصه‌هاي شغلي ديگر نظير توليد پوشاك،كفش و تره‌بار را هم اشغال كرده‌اند.



Saturday, February 25, 2006



چند عنوان خبری از مطبوعات امروز سوئیس


*** برنرسايتونگ
- اولين مورد آنفلوانزاي مرغي در سوييس مشاهده شد
- وضعيت فيليپين بحراني تر مي‌شود
*** تاگس انسايگر
- القاعده به عنوان عامل عمليات انتحاري در عربستان سعودي معرفي شد
- شكاف مذهبي در عراق عميق تر مي‌شود
- ‪ ۶۵‬كشته براثر آتش سوزي در بنگلادش
*** نوي زوريخر سايتونگ
- دعوت به وحدت در عراق
- "ميلوشويچ" اجازه درمان در روسيه را ندارد
- سفر ناگهاني "كاندوليزا رايس" به بيروت





عکسهائی از تظاهرات اعتراضی پناهندگان کرد ایرانی
موسوم به کیس شمال عراق؛ در ترکیه ؛ مقابل دفترUNHCR در اعتراض به پنج سال بلاتکلیفی









Friday, February 24, 2006



سازمان ملل: مردم سريلانكا مي‌خواهند درگيريهاي
‪ ۲۰‬ساله پايان يابد

سري لانكا.پناهندگانكميسارياي عالي سازمان ملل براي پناهندگان، روز سه‌شنبه و يك روز پيش از آغاز گفت وگوهاي صلح بين چريكهاي جدايي طلب تاميل و دولت سري لانكا اعلام كرد كه كاهش تعداد پناهندگان در مناطق ناامن اين كشور نشان مي‌دهد كه مردم اين جزيره مي‌خواهند درگيري ‪ ۲۰‬ساله اين كشور پايان يابد.سخنگوي "آنتونيو گوترس" گفت، تعداد اين پناهندگان در ماه جاري شديدا كاهش يافته است و اين نشان از تمايل به صلح و پيشرفت بسوي ثبات در اين جزيره است.



Thursday, February 23, 2006




دولت تايلند اعلام كرد كه همچنان خواستار بازگشت
‪۱۳۰‬پناهنده اين كشور از مالزي است

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاري مالزي (برناما) "سيهاساك فوانگت كيو" سخنگوي وزارت امور خارجه تايلند تاكيد كرد كه اين كشور هنوز اميد خود را براي بازگرداندن اين افراد از دست نداده است.
وي گفت: مذاكرات با پناهندگان ادامه دارد اگرچه از زمان فرار اين عده در اوت سال گذشته (مرداد ماه) هنوز هيچ راه حل قطعي در اين مورد بدست نيامده است.
"كانتاتي سوفامونگ خون" وزير امور خارجه تايلند نيز روز گذشته گفته بود: پناهندگان برغم تضمين دولت در مورد تامين امنيت آنان كه مهمترين علت عدم بازگشتشان است، عدم تمايل خود را نسبت به بازگشت به كشور اعلام كردند.
در اوت (مردادماه)سال گذشته ميلادي ‪ ۱۳۱‬تن از مسلمانان استان "ناراتيوات" در جنوب تايلند به‌دنبال افزايش ناآراميها وايجاد موج خشونت عليه مسلمانان به منطقه مرزي كلانتان در كشور مالزي پناهنده شدند.
اين اقدام پناهندگان باعث رويارويي ديپلماتيك ميان مالزي و تايلند شد كه پس از تحويل يكي از افراد پناهنده به بانكوك ، به آرامش نسبي گراييد.
از زمان آغاز ناآرامي‌ها در سه استان جنوبي تايلند شامل ناراتيوات ، يالا و پاتاني در تاريخ ‪ ۴‬ژانويه (‪۱۴‬دي) سال ‪ ۲۰۰۴‬تاكنون، بيش از يك‌هزار و ‪۱۰۰‬ نفر كشته شدند.
ناآرامي‌هاي جنوب تايلند در حالي ادامه دارد كه نخست وزير اين كشور حالت فوق‌العاده در مناطق جنوبي كشور را تمديد كرد.
بر اساس اين قانون ، نيروهاي امنيتي و پليس تايلند اجازه دارند هر فردي را بدون داشتن اتهامي دستگير كنند.
اين قانون همچنين به دست‌اندركاران دولتي اجازه مي‌دهد براي جلوگيري از دامن زدن به بحران مناطق جنوب و تشويش افكار عمومي ، خطوط تلفن را كنترل كرده و به سانسور روزنامه‌ها بپردازند.
كابينه دولت نيز به مجريان اجازه داده است در صورتي كه مطلب نشريه‌اي را مخل امنيت عمومي تشخيص دادند ، از انتشار آن جلوگيري كنند.
اين قانون كه از زمان تصويب به اجرا درآمده است ، جايگزين حكومت نظامي در سه استان "يالا" ، "ناراتيوات" و "پاتاني" شده است
.





تجمع اعتراضی در مقابل دفتر اروپايی سازمان ملل متحد در ژنو
با حضور جمعی از قربانیان نقض حقوق بشر در ايران
جهت درخواست محکوميت نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران
و
تعيين ناظری ويژه و دائمی برای نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران
محل: ژنو- Place des Nations ( روبروی مقر سازمان ملل )
تاريخ: 13 مارس 2006
ساعت: 2 بعداز ظهر
تماس(سوئيس) : تلفن همراه 079 464 20 38 و ايميلmnrecht@hotmail.com
"فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکا شمالی" ihrnena@gmail.com
انجمن فعالان حقوق بشر در ايران-کانادا،انجمن مدافعين حقوق بشر و دمکراسی در ايران- فرانسه،اتحاد برای دفاع از حقوق بشر در ايران- واشنگتن- امريکا،انجمن مدافعين حقوق بشر در ايران- بلژيک،کانون دفاع از حقوق بشر در ايران- آلمان،شبکه فعالان حقوق بشر ايرانی در آلمان،کانون دفاع از دمکراسی در ايران – هلند،کميته دفاع از حقوق بشر در ايران- سوئد،کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – کاليفرنيا- امريکا،کميته نوران ( کميته دفاع از حقوق بشر در ايران- نروژ)،سازمان ايرانيان غرب کانادا- ونکور – کانادا،کميته دفاع از آزادی و دمکراسی در ايران – اتريش، فعالين ايرانی حقوق بشر- سوئيس،کميته اتحاد برای دموکراسی در ايران – ايتاليا،کميته دفاع از زندانيان سياسی ايران- برلين،فعالان دفاع از حقوق بشر- Iranestinony




عشق ، ایران ، آزادی

هم میهنان
درود خود را در حالی تقدیم شما می نمایم که سراسر وجود مان را دردی از جنسی غریب فرا گرفته آنقدر جانکاه و فرساینده که باری انگارتمام نیشدر های عالم بناست به واسطه ی آزادیخواهی در جان دردمند ما فرو رود ( به جرم آزادی و آزادگی )
اینجانب از سنگر جنبش آزادی ایرانیان و خصوصا جنبش درد آشنای (مستقل دانشجوئی) با شما سخن می گویم
این چند سطر، انعکاس لرزانیست از درد هائی که جان اهالی مبارزه را به لب رسانده
این نوشته ، انعکاس صدای خرد شدن استخوان های هم میهنانمان در بین چرخ دنده های پولادین، سرد و بی مهر و بی توجهی کسانیست که جز سر دادن شعار ( حق انسان ) کار دیگری نمی کنند
امروز من از جائی با شما سخن می گویم که از درد و رنج ایرانی کو ، کوه اندوه و بی سامانی به پاست
قصد من انعکاس زلالی چشمان زن و دختر نجیب ایرانیست که هر بی سر و پائی به او چشم طمع دوخته ، انعکاس صوت دستانیست که از سر استیصال به پیشانی می خورند ، صدای شیر مرد کردیست که اسبش را و تفنگش را از دستش گرفته اند و از سر اجبار از وطنش متواری اش نموده اند، تا امروز در ترکیه ، در یک زاغه ی محقر گلی ، گوشه ای بنشیند و به همسر و فرزندانش که از گرسنگی رنگ رخسارشون به زردی گرائیده ، با خجالت بنگرد و دندانهایش را از شدت فشار زندگی بر یکدیگر بساید

از ترکیه با شما سخن می گویم از جائی که از این دست عشاق در تبعید کم نیست ، از جائی که جان انسان را به قدر پر کاهی ارج نمی نهند
هم میهن
آیا مگر نه اینکه این خیل مرد و زن و کودک ، همان جان به در بردگان از سیل آهنوارحکومت جهل و خون و جنون اند که در طول تمام این سالها در جنگی نابرابر و نا جوانمردانه با دشمنی که در شیادی و بی رحمی و جمیع تمام خصائص غیر انسانی اشتهار دارد و سوگند یاد کرده ایست ضد ایرانی ، از خود شرافت و شجاعت به نمایش گذارده اند

پس چرا ؟ پس چرا ؟اینان که با این روش و با این دد منشی از موطنشان بیگانه شدند و حالا امروز هم که آسیمه سر و عصیان زده ، در جست و جوی محلی برای لختی آسایش به اینجا آمده اند و پناهجو شده اند ، باز هم مورد بی مهری اند و آیا این دقیقا به معنی از آنجا رانده و از اینجا مانده را نمی دهد ؟

هم مینان
شماری پناهجوی ایرانی که از شر هیولای حکومت مذهبی و راسیست ایران سینه هاشان را از جلوی گلوله برداشته اند از کوه و کمربه اینجا آمده اند باید اینگونه طرد و فراموش شوند؟
کسانی را که امروز اینگونه با ایشان بر خورد می شود آیا حق ندارند با خود بی اندیشند که با جزامی اینگونه بر خورد نی شو د ، به گواه تاریخ اینها کم آدمهائی نیستند ، شاید آدمهای کوچکی باشند ولی چرا فراموش کرده ایم که انسان های بزرگی هستند ، زنان و مردانی که با غنای اندیشه هایشان کوه ها را جا به جا می کنند ، چرا فراموش شده اند و مرغ پر بسته در کنج قفس در تبعید و فرورفته در خاکستر ، بچه هائی که عمرشان در تبعید می گذرد ، مرد هائی که قامتشان خمیده می گردد و زنانی که گیسو به سپیدی می بازند

هم میهنان
این گوشه ای از درد های پناهجویان ایرانی در نا کجا آبادی به نام ترکیه است که در این بین یکی از بیشترین سهم ها در پریشانی و درد را کرد های پناهجو دارند ، همان کسانی که ما فراموششان نمودیم ، و سوال اینجاست که چرا ما یک روز کرد را فراموش می کنیم یک روز لر و روز بعد مازنی و گیلانی و چرا به این باور قلبی نمی رسیم که مشهدی هم ایرانیست و یک نفر ایرانیست حتی اگر اهل بندر خمیر باشد و یا منزل محقری داشته باشد در جزیره ی تنب کوچک
پس ما مگر برای چه و که می جنگیم ؟

امروز چهارشنبه 2006-02-22 یکبار دیگر هموطنان ما بر آن شدند تا با تجمعی مسالمت آمیز در برابر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان حقوق بشر در شهر آنکارا در کشور ترکیه داد آزادیخواهی بر آورده و به نشانه ی اعتراض و مطالبه ی حقوق خویش در برابر این دفتر دست متحصن گردند
در این راستا هم اکنون نیاز مند یاری شما هستیم تا با ملحق شدن به این هم میهنان نهضتی در طرحی نو برای رهانیدن این عزیزان بیا فرینیم

با سپاس علی عالم زاده
دبیر تشکیلات شرق اروپا ی ( جنبش آزادی ایرانیان و جنبش مستقل دانشجوئی )
جهت کسب هر گونه اطلاعات لطفا از این آدرس بهره بجوئید

a.alemzadeh@gmail.com





اطلاعیه پناهندگان کرد ایرانی در ترکیه!

امروز چهارشنبه 22/02/2006 بیش از 150 پناهنده کرد ایرانی از کیس موسوم به شمال عراق در اعتراض به بی توجهی کمیساریای عالی پناهندگان به وضعیت وخیمشان در ترکیه و ممانعت دولت ترکیه از اسکاندهی شان در کشور سوم که مدت 5 سال بلاتکلیفی 1200 پناهنده کرد ایرانی را به دنبال داشته است در جلو درب آن کمیساریا در شهر آنکارا تجمع آرامی انجام داده و خواستار رسیدگی سریع به وضعیت خود و اسکاندهی در کشور سوم ،امن پناهنده پذیر شدند.
همانند تجمعات گذشته جمعیت معترض با موافقت دفتر UNHCR مورد هجوم پلیس ترکیه قرار گرفته و دستگیر شدند.
کلیه دستگیرشدگان تا زمان انتشار این اطلاعیه از آنکارا تحت نظارت پلیس به شهرهای محل اقامتشان بازگردانده شده و بخشی از آنها هنوز در بازداشت پلیس می باشند!

از کلیه دلسوزان ، حامیان این پناهندگان، شخصیتها ، سازمانهای مدافع حقوق بشر و پناهندگی ، احزاب و سازمانهای سیاسی می خواهیم قبل از وقوع فاجعه دیگری همچون دیپورت "کریم توژلی" از ترکیه که او را به دار اعدام جمهوری ترور و خونریزی آخوندی سپارد به حمایت از این 1200 پناهنده در ترکیه برخیزند.

22/02/2006
واحد خبر پناهندگان کرد ایرانی در ترکیه




عکسهایی از پناهنده ای که در حال رفتن به آنکارا در ترمینال شهر آفیون توسط پلیس دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته را ضمیمه نموده ایم












Wednesday, February 22, 2006



مجلس اروپا نيز درخصوص رفتار فرانسه با پناهندگان تحقيق مي‌كند

كميسر شوراي اروپا درخصوص نقض حقوق‌بشر در فرانسه، هياتي را مامورتحقيق و بررسي وضعيت متقاضيان پناهندگي اتباع خارجي در فرانسه و نحوه رفتار ماموران اين كشور باآنان كرده است

دولت فرانسه اينك متهم است كه رفتار مناسبي با متقاضيان پناهندگي در اين كشور نداشته و محل نگهداري آنان در وضعيت مناسبي نيست و بيشتر شبيه بازداشتگاه است.
هيات مجلس اروپا متشكل از ‪ ۵‬عضو كميسيون آزاديهاي مدني اين نهاد اروپايي است كه سه تن از آنان از نمايندگان فرانسه و مابقي از نمايندگان ايتاليا و اسپانيا هستند.
آنان موظفند تا درخصوص وضعيت متقاضيان پناهندگي در كشورهاي فرانسه، انگليس، مالت، لهستان، ايرلند، همچنين محل نگهداري‌آنان و نيز نحوه برخورد دولت‌ها با اين متقاضيان، گزارشي تهيه و تقديم مجلس اروپا كنند.
هيات اروپايي روز دوشنبه كارش را با بازديد از محل نگهداري متقاضيان پناهندگي در پاريس آغاز و از دو مركز نگهداري اين افراد دراين شهر بازديد كرده است.
در فرانسه ‪ ۱۸‬مركز نگهداري متقاضيان پناهندگي وجود دارد كه اكثر افراد مستقر دراين مراكز، كساني هستند كه درخواست پناهندگي آنان بعداز طي مراحل اداري رد شده و در انتظار اخراج از فرانسه بسر مي‌برند.
چاپ و انتشار كتاب "پلاس بووه، سيماي ديگر پليس فرانسه" كه ازرفتار خشن پليس فرانسه با زندانيان پرده برداشته است و نيز گزارش كميسر حقوق بشر شوراي اروپا در خصوص موارد متعدد نقض حقوق بشر در فرانسه، پارلمان اروپا را به فكر واداشت تا درخصوص وضعيت متقاضيان پناهندگي در فرانسه و برخي ديگر از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا گزارش مستدلي تهيه كند.
روزنامه ليبراسيون چاپ روز سه‌شنبه پاريس نوشت: "نيكلا ساركوزي" وزير كشور فرانسه و رييس پليس اين كشور برخورد شفافي با نمايندگان مجلس اروپا كه هم اكنون مشغول بازديد از مراكز متقاضيان پناهندگي در دادگستري پاريس و انجام تحقيقات در اين زمينه هستند از خود نشان نمي‌دهند.
مركز نگهداري متقاضيان پناهندگي در دادگستري پاريس اخيرا از سوي كميسر شوراي اروپا مورد بازديد قرار گرفت و وي در گزارش ‪ ۲۰۰‬صفحه‌اي خود از وضعيت فاجعه بار اين مركز پرده برداشته بود.
كميسر شوراي اروپا در گزارش خود آورده است: "شرايطي كه اين افراد درآن بسر مي‌برند كاملا غير انساني است".
فرانسه ‪ ۱۰‬سالي است كه قول داده است تا مركز نگهداري متقاضيان پناهندگي در دادگستري پاريس را به مكان مطلوب تري منتقل كند اما تاكنون اين كار محقق نشده است.
هيات پنج نفره مجلس اروپا بناست پس‌از بازديد ازمراكز نگهداري متقاضيان پناهندگي در كشورهاي فرانسه، انگليس، مالت، لهستان، ايرلند نتيجه گزارش خود را اواخر سال ‪ ۲۰۰۶‬به مجلس اروپا ارايه دهد.





وزارت امور خارجه سوئيس روز سه شنبه با اعلام حمايت مشروط از حماس واكنشهاي مختلفي را از سوي احزاب اين كشور برانگيخته است.
در بيانيه وزارت امور خارجه اين كشور همكاري سوييس با دولت اين كشور منوط به رعايت توافقنامه اسلو شده بود.
روزنامه باسلر سايتونگ در شماره روز سه شنبه خود با اشاره به اين بيانيه نوشت: بدين ترتيب سوئيس نيز همان موضعي را اتخاذ نموده كه آمريكا ، سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا درقبال دولت آينده فلسطين اتخاذ كرده اند.
اين روزنامه در ادامه به مواضع تعدادي از نمايندگان مجلس كانتونهاي اين كشور اشاره كرده است.
بر اين اساس "ماكسيميليان راينمن" نماينده مجلس كانتونهاي سوييس و عضو كميسيون سياست خارجي اين مجلس از حزب مردم گفته كه حماس يك جنبش مردمي در فلسطين است كه نبايد آنرا با گذشته ضد اسرائيلي‌اش مقايسه كرد بلكه بايستي اين سازمان را با گفتار و رفتار آينده‌اش مورد ارزيابي قرار داد.
وي كه به عنوان ناظر انتخاباتي و همچنين با هيات‌هاي صليب سرخ بارها به فلسطين سفر كرده است مي‌گويد اگر كه شاخه ميانه رو حماس قدرت را بدست گيرد ، شانس براي برقراري صلح در فلسطين از ده سال پيش كه دولت متشكل از گروه فتح در فلسطين بر سركار بود ، بيشتر خواهد بود.
"برونو فريك" نماينده مجلس از حزب دمكرات مسيحي نيز بر اين عقيده است كه قطع كمك سوييس به فلسطين پيش از آنكه دولت جديد در آنجا بر سركار آيد ، يك ايده اشتباه است.
اين درحاليست كه خانم فرني مولر از حزب سوسيال دمكرات نظر ديگري دارد و خواهان موضع صريح كشورش در قبال حماس است و مي‌گويد دولت جديد فلسطين به محض اينكه قدرت را به دست گيرد بايد مواضع خود را دقيقا روشن نمايد.
وي معتقد است كه اين موضوع نبايد فقط شامل به رسميت شناختن اسرائيل باشد بلكه حماس بايد بسيار صريح از خشونت دوري جويد و اگر حاضر به اين كار نشد ، كليه پروژه‌هاي دولت سوييس در فلسطين بايد مورد تجديد نظر قرار گيرند.





چندعنوان خبری از مطبوعات روز چهارشنبه سوييس

برنرسايتونگ
دولت سوييس براي رفع خسارات ناشي از سيلاب سال گذشته با افزايش تخصيص مالي موافقت كرد -
آمريكا فشار خود را بر حماس افزايش مي‌دهد
نخستين ديدار نمايندگان كوزوو و بلگراد با اميد اندكي پايان يافت
*** تاگس انسايگر
شماري سيگاري‌ها در اروپا حدود۱۵‬درصد كاهش یافت
‪ اعضاي يك شبكه قاچاق مواد مخدر در سوييس دستگير شدند -
آمريكا با تحريم‌هاي اسراييل عليه فلسطين موافق است
*** نوي زوريخر سايتونگ
سردرگمي براي دستگيري تبهكار جنگي يوگسلاوي
انگليس از ارتش خود در عراق حمايت كرد
اختلافات سياسي درباره آنفلوانزاي مرغی در آلمان



Tuesday, February 21, 2006



اداره آمار سوييس اعلام كرد كه تحقيقات نشان مي‌دهد كه در پايان سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي ظرفيت زندان‌هاي اين كشور به حداكثر رسيده است.
بر اين اساس، تعداد زندانيان سوييس از شش هزار نفر گذشته و ظرفيت زندان‌ها به حد اشباع رسيده است.
ظرفيت زندان‌هاي سوييس شش هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر است كه در زمان حاضر ‪ ۹۳‬درصد از اين ظرفيت اشغال شده است.
بنابر اين گزارش، بيش از ‪ ۷۰‬درصد از اين زندانيان را خارجيان فاقد مجوز اقامت در سوييس تشكيل مي‌دهند.
اين تحقيق حاكي است كه ميزان زندانيان در سوييس به ‪ ۸۳‬در هر صد هزار نفر رسيده است.
ميانگين تعداد زندانيان در ساير كشورهاي اروپايي ‪ ۹۷‬در هر صد هزار نفر است.





نزديك به ‪ ۶۰۰‬هزار مهاجر طي سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي وارد اسپانيا در جنوب غربي اروپا شدند.

خانم "كارمن آلكايده" رييس موسسه ملي آمار اسپانيا روز سه‌شنبه در همايشي در مادريد، با اعلام اين خبر، خاطرنشان كرد: اين رقم به معناي تداوم روند افزايش فشرده، سريع و غير قابل انتظار مهاجران خارجي به اسپانيا است به گونه‌اي كه اينك نسبت به سال ‪ ۱۹۹۸‬ميلادي شمار اتباع خارجي در اسپانيا ‪ ۴۸۶‬درصد افزايش يافته است.
هم اكنون آمار جمعيت اسپانيا از مرز ‪ ۴۴‬ميليون نفر گذشته است كه حدود چهار ميليون نفر از اين تعداد را مهاجران خارجي تشكيل مي‌دهند.
با اين وجود، رييس موسسه ملي آمار اسپانيا، از شمار مهاجراني كه به صورت غير قانوني در اين كشور زندگي مي‌كنند، ابراز بي‌اطلاعي كرد، اما گفت: با سهولتي كه دولت براي قانوني شدن شرايط آنان و كسب كارت بيمه اجتماعي ايجاد كرده است، شمار اين افراد نبايد زياد باشد.
دولت سوسياليست اسپانيا سال گذشته تصميم گرفت به تمامي مهاجران غير قانوني كه دست كم شش ماه در اين كشور بسر برده و به كار اشتغال دارند، مجوز كار و اقامت اعطا كند. با اجراي اين مصوبه، بيش از ‪ ۷۰۰‬هزار مهاجر قانوني شده‌اند.
بنا به نتايج نظرسنجي‌ها، مساله مهاجرت پس از تروريسم اكنون يكي از مهمترين مشكلات جامعه اسپانيا از نظر مردم آن است، هر چند كارشناسان مي‌گويند نگراني مردم در پي اغتشاشات اخير در فرانسه و نيز رويدادهاي مربوط به ورود مهاجران غيرقانوني به شهرهاي اسپانيايي "سئويا" و "مليا" واقع در شمال خاك افريقا كه مهر ماه گذشته نزديك به ‪ ۲۰‬كشته برجاي گذاشت، در بزرگتر شدن هراس از مساله مهاجرت در ميان مردم اسپانيا تاثير داشته است.
همزمان با رشد جمعيت مهاجران در اسپانيا، رفتارهاي نژادپرستانه و بيگانه ستيزي نيز در اين كشور اروپايي رو به گسترش گذاشته است.
با اين وجود، دولت مي‌گويد كه تلاش خواهد كرد از حقوق مهاجران و حتي اعطاي حق راي به آنان در انتخابات شهرداري‌ها دفاع كند.





Filmreife Flucht aus Gefängnis

Vier Ausschaffungshäftlinge sägten im vorarlbergischen Bludenz die Gitterstäbe des Zellenfensters durch und seilten sich mit aus Lein- und Handtüchern gefertigten Tauen ab.

Wie die Häftlinge eine Metallsäge in ihre Zelle schmuggeln konnten, ist nach Angaben der Polizei noch unklar. Eine Fahndung nach den Ausbrechern läuft. Bei den Geflohenen handelt es sich um drei Georgier und einen Russen im Alter zwischen 17 und 31 Jahren. Zwei der Flüchtigen hatten um Asyl angesucht, ihre Anträge waren aber abgelehnt worden. Wie es einem der Häftlinge gelang, eine Metallsäge in die Zelle zu schmuggeln, wird jetzt untersucht. Auschaffungshäftlinge würden bei ihrer Ankunft durchsucht und Gegenstände konfisziert, hiess es. Unklar ist auch, ob die Stäbe des Quadratgitters in nur einer Nacht durchgesägt wurden oder ob die Häftlinge schon länger mit Fluchtvorbereitungen beschäftigt waren. Die vier Männer hielten sich zwischen 8 und 68 Tagen im Ausschaffungszentrum auf. «Die Flucht war absolut professionell. Die Leintücher waren gezopft, sie haben richtige Taue daraus gefertigt», sagte ein Polizeisprecher gegenüber der österreichischen



Monday, February 20, 2006






مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کردند پناهندگان افغان در ایران یا از ایران بیرون بروند یا به اردوگاه های پناهندگی منتقل شوند
مسئولان جمهوری اسلامی به افغانهای پناهنده در ایران اخطار کردند که چندماهی بیشتر فرصت ندارند که یا از ایران بیرون بروند یا خود را برای زندگی در اردوگاه های پناهندگی آماده کنند. بسیاری از افغانهای پناهنده با ایرانیان ازدواج کرده اند که تکلیف آنها در پرده ابهام مانده است. احمد حسینی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی در وزارت کشور ایران گفت مهاجران افغان به کمک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشورشان باز گردانده می شوند. وی گفت حدود 300 هزارتن از آوارگان افغان در تهران دارای اسناد قانونی اقامت اند. از جمع دو میلیونی که در سراسر ایران زندگی می کنند، 900 هزارتن از آنان مدرک قانونی اقامت دریافت کرده اند.



Tuesday, February 14, 2006


ازدواج‌هاي مصلحتي در سوييس دولت را وادار به واكنش كرد

افزايش ازدواج‌هاي مصلحتي در سوييس، دولت فدرال اين كشور را وادار به واكنش براي مقابله با آن كرده است.
روزنامه آلماني زبان "برنر سايتونگ" با درج اين مطلب نوشت: اخيرا ادارات ثبت احوال سوييس متوجه شده‌اند كه ازدواج هاي مصلحتي و غيرمتعارف در سوييس به ويژه از سوي خارجيان براي دريافت تابعيت افزايش يافته است.
بسياري از متقاضيان پناهندگي كه درخواست پناهندگي آنها در سوييس رد مي شود، براي تجديد نظر در اين زمينه با افرادي ازدواج مي‌كنند كه اغلب ‪ ۲۰‬الي ‪ ۳۰‬سال از آنها بزرگتر هستند.
دولت سوييس اذعان داشته است كه اين ازدواج‌ها براي طولاني مدت نبوده و صرفا مصلحتي است و به همين خاطر مقرراتي تصويب خواهد شد تا ادارات ثبت احوال ضمن تحقيقات، بتوانند از رسميت بخشيدن به اينگونه ازواج‌ها جلوگيري كنند.
اداره فدرال ثبت احوال سوييس به خاطر مقاومت كارمندان ادارات ثبت احوال، خواهان آن شده است تا پليس ويژه خارجيان در اين زمينه با ادارات ثبت احوال همكاري كرده و اطلاعات لازم درباره اين گروه از افراد را به اين ادارات ارايه دهند.



Monday, February 13, 2006


گزارش تصویری تظاهرات 22 بهمن 1384 مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن سوئیس














Wednesday, February 08, 2006


سفارت جمهوری اسلامی در کابل اعلام کرد درمورد ایرانی بودن فردی که خود را آتش زد، شواهدی بدست نیاورده است
مقامهای سفارت جمهوری اسلامی در کابل می گویند تاکنون درمورد ایرانی بودن فردی که چند روز پیش دربرابر دفتر سازمان ملل متحد مزار شریف خود را آتش زد، شواهدی بدست نیامده است. این شخص بنام محمد اسماعیل که خود را ساکن شیراز و از مخالفان رژیم ایران می خواند در اعتراض به پرونده پناهندگی خود، در برابر دفتر سازمان ملل متحد در مزار شریف دست به خودسوزی زد. پزشکان می گویند وضع جسمی محمد اسماعیل شدیدا نگران کننده است.



Tuesday, February 07, 2006


فراخوان
تظاهرات به مناسبت 22 بهمن در برن

ایرانیان آزاده
در گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد انقلاب
در اعتراض به سرکوب اعتراضات کارگری و دستگیری رهبران سندیکاها و نقض حقوق بشر
در اعتراض به سیاست های ماجراجویانه هسته ای جمهوری اسلامی و اعتراض به سیاست یهود ستیزی و جنگ افروزی جمهوری اسلامی
از کلیه نیروهای انقلابی، احزاب و سازمانها و نهادهای دمکراتیک دعوت به عمل می آید تا به تظاهرات روز شنبه 11 فوریه در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در شهر برن گرد هم آییم
.
زمان روز شنبه 11 فوریه 2006 ساعت 11 الی 13
مکان مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن

ساعت حرکت از ایستگاه اتوبوسهای شهر زوریخ 9 صبح

کمیته برگزار کننده تظاهرات



Monday, February 06, 2006


یک ایرانی در برابر دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در مزار شریف خود را آتش زد
یک شهروند ایرانی در برابر دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در مزار شریف خود را آتش زد. وی در اعتراض به عدم پذیرش درخواست پناهندگی اش از سوی دفتر این سازمان در مزار شریف خود را به آتش کشید. پزشکان می گویند بخش اعظم بدن وی سوخته است. وی مدعیست که از اعضای گروه های مخالف دولت جمهوری اسلامی است. یکی از پزشکان بیمارستان گفت صورت و 90 درصد بدن این شخص سوخته است. محمد اسماعیل 27 ساله اهل شیراز است.



Thursday, February 02, 2006




برخی از مهمترین مطالب جمعبندی سالیانه سایت انتگراسیون ایرانیان پناهجو، پناهنده ومهاجر در آلمان

یکشنبه - 29.01.06
تجارب ما

پیشاپیش از همه آنان که با نظرات انتقادی یا تشویق هایشان مارا یاری رساندند و آنان که در پشت صحنه در تهیه مطالب ما را کمک و یا پشتیبانی نمودند صمیمانه تشکر میکنیم.
جمعبندی سالیانه سایت انتگراسیوندوم فوریه سال 2005 بعد از چندین ماه کار مقدماتی، سایت " انتگراسیون ایرانیان پناهنده، پناهجو ومهاجر ساکن آلمان" بطور رسمی اعلام موجودیت کرد.در آستانه یکمین سالگرد شروع کار سایت، یک جمعبندی کوتاه از تجارب کار خود ارائه میدهیم.
1- انگیزه کار ما چه بود ؟ تجربه شخصی و کاری و ارتباطات اجتماعی ما با ایرانیان به ما نشان میداد که یک دلیل عمده و اساسی مشکلات زندگی ایرانیان در آلمان به عدم آشنائی آنان با چگونگی حل و فصل این مشکلات بر می گردد. عدم آشنائی با زبان، با سیستم و نظم اجتماعی حاکم بر این کشور، عدم آشنائی با قوانین و حقوق خود و نیز وظایفی که به عنوان یک شهروند از آنها طلب می شود و...در کنار این ضعف ها، این مسئله نیزدر بین ایرانیان بسیار جدی است که بر اساس گفته های " این و آن آدم" عمل می کنند. بسیاری از ایرانیان فکر می کردند و فکر می کنند که بر اساس همان " فرهنگ و شیو ه هائی" که در ایران با آن زندگی می کردند و با آن " خود را به هر آب وآتشی" می زدند تا مشکلشان را حل کنند، می توانند در اینجا نیز با همان روش " امور خود را بگذرانند".ما در کار عملی خود بطور گسترده با آسیب های فردی و خانوادگی که این طرزفکر با خود به دنیال میاورد آشنا هستیم. برای ما این مهم بود که به سهم خود راه و شیوهای قانونی و درست و در عین حال ساده و راحتی را که می توان با کمک آن، این مشکلات را حل و فصل کرد را به هموطنان خود نشان داده و آنها را با پایه ای ترین اطلاعات و قواعد در این زمینه آشنا کنیم
.
2- هدف ما چه بود و چگونه می خواستیم آنرا محقق کنیم؟ هدف ما " اطلاع رسانی تخصصی به زبان ماردی با زبانی ساده " بود. اطلاع رسانی با هدف تسهیل " انتگراسیون".از نظر ما انتگراسیون کلید حل مشکلاتی است که فوقا به آن اشاره شد. انتگراسیون از نظر ما حفظ ویژه گی ها و هویت فرهنگی خود و در عین حال باز بودن برای پذیرش فرهنگ و نظام اجتماعی کشوری است که زندگی جدید خود را در آن شروع کرد ه ایم. انتگراسیون پهنه های مختلفی همچون زبان، فرهنگ و آداب و رسوم، قوانین ، نظم و سیستم اجتماعی ، سیستم سیاسی ، تاریخ و .. را شامل می شود. لازمه یک انتگراسیون مؤفق، آمادگی، خواست و تلاش خارجی تازه وارد به یک کشورمی باشد. در عین حال سیستم قانونگذار و دستگاه اجرائی و رسانه های عمومی کشورنیز در این ارتباط نقش تعیین کننده دارند. فاکتور سوم و مهم دیگر آمادگی پذیرش از سوی جامعه و شهروندان کشور میزبان می باشد. ما بر آنیم آنزمان که" تازه وارد" در کشور جدید " احساس تعلق" پیدا کند، آنزمان که از حقوق و شانس برابر در کشورجدید برخوردار باشد، می تواند نقش و سهم خویش را به عنوان یک شهروند بدرستی بعهده گرفته و منشاء مؤفقیت برای خود ، جامعه و آن کشور گردد.برای رسیدن به این هدف یعنی اطلاع رسانی، یک ابزار کار و رسانه عمومی لازم است که بتوان از طریق آن این کار را دنبال کرد و اینتر نت و سایت اینترنتی، تنها وسیله ای است که در حال حاضر به ما این امکان را میدهد.
اواخر سال 2004 و قبل از آنکه به تدارک کار و ساختن این سایت بپردازیم، ابتدا دو هفته خود را با این سؤال مشغول کردیم:1- آیا واقعا این کار ضروری است؟2- آیا سایت یا سایتهای دیگری وجود دارد که این هدف را دنبال می کند. چگونه می شود از دوباره کار ی خو داری کرد؟
بعد از دو هفته پاسخ ما این بود:1- بله این کار ضروری است و تجربه و کار عملی ما- چه با ایرانیانی که سالهای سال است در آلمان زندگی می کنند و چه در ارتباط با ایرانیانی که به تازگی از ایران میآیند- این ضرورت را تأئید می کند.2- ما هیچ سایتی که به بطور تخصصی اهداف گفته شده فوق را به زبان فارسی برای ایرانیان دنبال کند پیدا نکردیم.بنا بر این، اجراء کار را در دستور کار قرار داده و آنرا دنبال می کنیم.
3- مسائل مالی و فنی را چگونه حل کنیم؟ نتیجه مباحثات ما این بود که برای نیم سال اول هزینه ها را خودمان تقبل می کنیم. بعد از آن در مورد منابعی که حاضر باشند ما را حمایت کنند بحث خواهیم کرد. همچنین به این نکته فکر خواهیم کرد که آیا مایلیم تبلیغات را به عنوان یک منبع درآمد، وارد کار کنیم یا نه؟ در یک سال گذشته ما نتوانستیم هیچ منبع کمک مالی پیدا کنیم. دریافت کمک مالی از منابع دولتی یا صندوق اروپائی امکان پذیر است اما دنبال کردن آن یکسری الزامات قانونی را ازما طلب می کند که ا نرژی وظرفیت آنرا نداریم. با تبلیغ و با رعایت موازین خودمان، در اساس مخالف نیستیم اما ساختار اداری و ظرفیت دنبال کردن آنرا نداریم. نتیجه آنکه مسائل مالی را کماکان خودمان عهده دار می شویم.
4- سایت در این یک ساله چگونه پیش رفت و اصلی ترین مشکلات آن چه بود؟- از آنجا که تجربه قبلی نداشتیم تا ساختار مناسبی برای کار پیدا کنیم، سه ماه زمان لازم بود. در این مدت هفته ای دو روز و هر بار بین 6 تا 8 ساعت دو نفر با هم وقت صرف درست کردن ساختار سایت می کردند.علاوه بر آن مسئول فنی سایت بطور فشرده و انفرادی روزانه 4 تا 8 ساعت را به برنامه ریزی و تکمیل ساختار فنی سایت اختصاص میداد.- تنوع و گستردگی مطالب باعث شد که یک بار دیگر تغییراتی در ساختار سایت داده شود و عملا از اواخر ماه می 2005 بود که ما به یک دوره ثبات نسبی در ساختار سایت رسیدیم. - بعد ازآن بدلیل مشکلات خانوادگی و شخصی ونداشتن وقت و برخی مشکلات دیگر، تنها یک روز در هفته( روزهای جمعه) بین 5 تا 7 ساعت برای به روز کردن سایت وقت اختصاص داده می شود.( از اول سال 2006 روزهای چهارشنبه)- در حال حاضر سایت ساختار لازم برای پرداختن به موضوعات متفاوت مربوط به انتگراسیون را دارد، اما هر کدام از این موضوعات، مسؤل خاص خود را طلب می کند که در حال حاضر نداریم. - بدلیل مشکلات فوق، بسیاری از قسمت های سایت راکد مانده است و مطلب جدیدی وارد آن نشده است. این مسئله باعث شده که سایت فقط در زمینه مسائل مربوط به پناهندگی- و اقامت و تا حدی هم در قسمت سیاسی- به روز باشد و در نتیجه تنوع متناسب با نام خود را نداشته باشد.
5- بیلان بازدید کنندگان- بررسی آماری نشان میدهد که از ماه یونی که سایت حالت ثبات پیدا کرد، بازدید از سایت پیوسته بیشتر شده است. آمار متوسط بازدیدهای روزانه انجام شده به ترتیب زیر است: یونی:16 بازدید روزانه، یولی 30، آگوست 29، سپتامبر 29، اکتبر 73 ومتوسط بازدید روزانه سایت در ماه دسامبر 100 مورد می باشد.متأسفانه امکان فنی اینکه تعداد افراد یا کشورهای بازدید کننده را مشخص کنیم وجود ندارد.- در این فاصله شش امیل از ایران و یک ایمیل از افغانستان و شش ایمیل از آلمان داشته ایم. تمامی ایمیل ها سوالاتی را مطرح کرده بودند که به آن پاسخ داده و یا آدرسی را برای ارسال کننده ایمیل فرستاده که از آن طریق پاسخ خود را دنبال کند. موضوعات تماس مربوط به پناهندگی، تابعیت و کمکهای سوسیال بوده است.- حد اقل سه نفر از آلمان با ارسال ایمیل ودو نفر از طریق تلفن به محل کار همکاران سایت، سؤالاتی را مطرح کرده بودند. - وکیل کابیس که بطور داوطلبانه با سایت همکاری دارد، اطلاع داد که تاکنون تعدادی که از طریق سایت آدرس اورا پیدا کرده و به وی مراجعه کرده و یا تماس تلفنی داشته اند. ازجمله یکنفر از آمریکا، یک نفر از کانادا و یکنفر هم از ایران با کابیس تماس تلفنی داشته اند.- یکی از مشکلات ما در سال گذشته این بود که بدلیل مشکلاتی که از آن سخن رفت، امکان جلسات منظم برای گروه پیدا نشد درنتیجه در یک نشست اظطراری، قرار این شد، این کار تلفنی انجام شود.
6- مشکلات
- سایت به روز نیست و هر هفته و بصورتی محدود مطالب وارد آن می شود. افراد موجود امکان پذیرش کار بیشتر را نداشته و ظرفیتها پر است. با آگاهی به این واقعیت، باید کمبود ها و مسئله به روز نبودن سایت را بپذیریم.



http://www.if-id.de/Jahresbericht2005.ph http://www.if-id.de/files/roots/A_H/Vijehnameh_A.php http://www.if-id.de/files/roots/A_H/Vijehnameh_B.php



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R