اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Thursday, June 30, 2005


متن نامه فرستاده شدۀ اتحادیه پناهندگان ایرانی، در حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه، که برای احقاق جقوق
حقه خود،درتحصن و اعتصاب غذا به سر می برند.با آرزوی موفقیت برای همه آنها




30 June 2005


UNHCR - Geneva
AMNESTY INTERNATIONAL
United Nations' Human Rights Commission


Appeal
To save the lives of seventeen Iranian-Kurdish refugees
In Turkey



Dear Sir/Madam,

We are writing to appeal to you to save the lives of a number of Iranian-Kurdish refugees on hunger strike in Turkey from about one month ago.
These people have been on a hunger strike in Ankara and Van in objection to the harsh and unsafe living conditions that Iranian-Kurdish refugees and asylum-seekers in Turkey have been subjected to during the past four years.
This group consists of political activists and their families are deprived of their basic refugee rights and regular welfare benefit, their statues in Turkey is uncertain. They
Just demand their cases be attempted and considered as soon as possible.
According to the news we have recently received, they are in a very unpleasant situation physically and psychologically and their lives are in danger.
We urge you, therefore, to deal with this situation urgently and act in accordance with their demands and help them to solve their problem.

Many Thanks



Iranian Union of Refugees -- I.U.R

Email : iurunion@yahoo.com



Wednesday, June 29, 2005


شمار پناهندگان متقاضی اقامت در کشورهای اتحادیه اروپا دو برابر شد

شمار پناهجويانی كه از يک يا بيش از يک كشور عضو اتحاديه اروپا درخواست پناهندگی كرده اند در سال گذشته دو برابر شده است.
به نقل از گزارش منتشر شده از بانک اطلاعاتی يورو داک، در سال ۲۰۰۴ ميلادی شمار درخواست كنندگان پناهندگی كه از يک يا بيش از يک كشور عضو اين اتحاديه درخواست پناهندگی كرده اند به ۳۱ هزار و ۳۰۷ نفر رسيد.
بر اساس اين داده ها، تنها 6 نفر از پناهجويان از هشت كشور عضو اين اتحاديه درخواست پناهندگی كرده بودند و يا به عبارتی ديگر شانس خود را آزموده بودند.
گفتنی است كه بانک اطلاعاتى يوروداک از سال ۲۰۰۳ ميلادى در همه كشورهاى عضو اتحاديه اروپا به جز دانمارک، نروژ و ايسلند براى مقابله با ورود موج مهاجرهاى غير قانونى به اروپا بكار گرفته می شود.
در مجموع شمار پناهجويان درخواست كننده در اتحاديه اروپا با افزايش ۶۰۲۰ نفر به ۲۳۲ هزار و ۲۰۵ نفر رسيده است.
افرادی كه از كشور دومی درخواست پناهنگی می كنند، پس از آشكار شدن بر اساس پيمان دوبلين، به كشور اول بازگردانده می شوند.




یک پناهجوی ایرانی که قصد داشت خود، زن و فرزند هشت ساله اش را آتش بزند، بازداشت شد
یک پناهجوی بلاتکلیف ایرانی قصد داشت خود، زن و فرزند هشت ساله اش را در یک خیابان پر رفت و آمد آتش بزند. این پناهجو که مهر تحمل می شود برگذرنامه اش خورده پس از آنکه از سوی یک مشاور اجتماعی می شنود که درخواست اجازه کارش رد شده، تصمیم می گیرد که خود، زن و فرزند خردسالش را آتش زند. این ایرانی که نامش فاش نشده روز دوشنبه با یک بطری پر از بنزین در خیابانی در دوسلدورف حاضر می شود و از طریق تلفن همراه از همسر سی و سه ساله اش می خواهد که هرچه زودتر خو.د را به محل مورد نظر برساند. به گزارش پلیس این پناهجو با صدای بلند در خیابان دست به سخنرانی زده بود و نظر عابران را بخود جلب می کرد و پیش از آنکه دست به خود سوزی بزند با مداخله یک عابر و پلیس بازداشت و به بیمارستان روانی انتقال داده شد. (rm) صدا



Tuesday, June 28, 2005


دو مهاجر تونسی در آبهای ترکیه غرق شدند


به دنبال غرق شدن قایق حامل مهاجران در آبهای غرب ترکیه، دو مهاجر اهل کشور تونس کشته شدند.
بنا به گزارش خبرگزاری "آناتولی" قایق غرق شده حامل 21 مهاجر بوده و از شهر "دیکیکی" ترکیه به سوی شهر "میدیللی" یونان حرکت می کرده است.
این قایق روز یکشنبه 5 تیر ماه غرق شده که 2 نفر از آنان جانباخته و گروههای امداد رسانی موفق شده اند که 19 نفر دیگر از مهاجران را نجات دهند.




کمیسرعالی پناهندگان سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست به جای بستن مرزهای خود به پناهجویان پناه دهند
کمیسر تازه امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز گذشته در نخستین کنفرانس خبری خود کشورهای جهان را به کمک به پناهجویان فراخواند و از آنها خواست به پناهجویان به چشم قربانیان ترور برخورد کنند. آنتونیو گوترس Antonio Guterres نخست وزیر پیشین پرتقال که دو هفته پیش به مقام کمیسر تازه امور پناهندگان منصوب شده است تاکید کرد که پناهجویان بعنوان قربانیان تغییر و تحولات اجتماعی مورد تهدیدند و باید آنان را پذیرفت. آقای گوترس گفت پناهجویان و پناهندگان تروریست نیستند، آنان اولین قربانیان ترورند و باید با آنها به عنوان قربانی برخورد شود. کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد افزود پناهجویان سرزمین های خود را بعنوان بهتر شدن وضع اقتصادی خود ترک نمی کنند بلکه آنان از جنگ داخلی و تجاوزها به حقوق انسان می گریزند.



Sunday, June 26, 2005



روز جهانى همبستگى با قربانيان شكنجه در جهان

سازمان عفو بين الملل معتقد است كه در بيش از ۷۰ كشور جهان، از جمله ايران، شكنجه زندانيان بطور مستمر انجام مى گيرد
از طرف سازمان ملل متحد روز ۲۶ ماه ژوئن، برابر با پنجم تيرماه، روز منع اعمال شكنجه و همبستگى جهانى با قربانيان اين جنايت در جهان اعلام شده است. اعمال شكنجه يكى از شديدترين موارد نقض حقوق بشر قلمداد مى شود. در قطعنامه سازمان ملل كه در روز ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ ميلادى به امضاى ۱۳۶ كشور جهان رسيده، اعمال هرگونه شكنجه در مورد زندانيان منع شده است. ولى در گزارش ساليانه سازمان
عفو بين الملل ما شاهد نقض مكرر مواد اين قطعنامه حتى در كشورهاى امضاء كننده آن هستيم




بیش از هزار پناهجوی غیرقانونی در استرالیا همانند بردگان زندگی می کنند


یک موسسه مدافع حقوق بشر در استرالیا اعلام کرد: بیش از هزار پناهجوی غیر قانونی که به وسیله باندهای قاچاق انسان به استرلیا رفته اند به ناچار همانند بردگان کار می کنند.
به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، مردان، زنان و کودکان قاچاق شده به استرالیا در کارخانه ها، بخش کشاورزی و مشاغل خدماتی به انجام کارهای سخت و طاقت فرسا وادار می شوند و زندگی آنان بیشتر شبیه به بردگان است.
گزارش یاد شده همچنین به وضعیت بسیار نامناسب پناهجویان ساکن در اردوگاههای مهاجران در استرالیا اشاره کرده و شرایط زندگی ساکنان این اردوگاهها را غیر قابل تحمل اعلام کرده است.
گفتنی است اگر چه تحت فشار گروههای مدافع حقوق بشر دولت استرالیا وعده ایجاد شرایط بهتر برای پناهجویان را داده ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.




106 تن از مردم زیمبابوه در انگلستان اعتصاب غذا کردند

چندی از پناهجویان اهل زیمبابوه که در معرض اخراج از انگلیس قرار دارند از روز پنجشنبه 2 تیر ماه و در اعتراض به این مسئله اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.
به نقل از خبرگزاری محلی "آسو سیشن" 106 پناهجوی اهل زیمبابوه که از مخالفان سیاسی دولت این کشور هستند از دولت انگلیس تقاضای پناهندگی کرده اند که تقاضای آنان قبول نشده و احتمالا از این کشور اخراج می شوند.
مقامات دولتی انگلیس ضمن تائید این اعتصاب غذا تعداد پناهجویان اعتصابی را 16 نفر اعلام کرده اند.
پناهجویان یاد شده اعلام کرده اند حاضرند در حال اعتصاب غذا بمیرند ولی به زیمبابوه باز نخواهند گشت.




اطلاعیه 5


در ادامه اعتصاب غذای پناهندگان کرد ایرانی در شهر "وان" ترکیه روزهای جمعه و شنبه پناهندگان جهت نشست روزانه خود در جلوی درب دفترکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تجمع کردند که با برخورد شدید پلیس روبرو و متفرق شدند اما در اطلاعیه مطبوعاتی این گروه که با حضور آژانسهای خبری ترکیه انجام گرفته ، اعتصابیون ضمن اعلام دوباره عزم راسخ خود بر ادامه اعتصاب غذا تا اعلام جواب کتبی و رسمی UNHCR دال بر قبول خواستهایشان تاکید کردند. آنها همچنین اعتراض خود را به صورت تجمع گروهشان در محلی مشخص و زیر نظر دوربین خبرگزاریها ادامه می دهند.
با گذشت 23 روز از شروع اعتصاب غذای پناهندگان حال اکثر آنها وخیم و بحرانی می باشد و بعضی از آنها به دردهای شدید و بیهوشیهای پیاپی گرفتار آمده اند و با این وصف کمیساریای عالی پناهندگان هنوز به سکوت خود در برابر خواستها و وضعیت آنها ادامه می دهد!
ادامه اعتصاب غذای این گروه از پناهندگان در شهر"وان" بخشهایی از این گروه در دیگر شهرهای ترکیه را بر آن داشته تا در حمایت از آنها دست به اعتصاب زده و هر روز بر تعدادشان افزوده می شود و علاوه بر 5 نفر در " اسکی شهیر " در شهر "قهرمان" دو نفر و در "افیون" چهار نفر دیگر اعلام اعتصاب غذا کرده اند!
خواستهای برحق کلیه این پناهندگان بدین قرار می باشند؛
1- رسیدگی سریع به وضعیت معیشتی شان
2- به جریان انداختن سریع پرونده هایشان
3- عمل به مفاد کنوانسیون 1951 ژنو در مورد پناهندگانی همچون آنها

این پناهندگان بار دیگر از کلیه احزاب ، سازمانها ، گروهها و شخصیتهای سیاسی ، حقوقی و بشردوست می خواهند جهت شکستن مهر سکوت UNHCR در برابر خواستهای آنها و نجاتشان از این وضعیت فلاکتبار اقدامات حمایتی جدی و عملی انجام دهند و با تشکیل تجمعات و مراجعه به دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان و سفارتخانه های ترکیه در سراسر جهان خواهان حل سریع مسئله بلاتکلیف ماندن 1200 پناهنده کرد ایرانی در ترکیه گردند!


26/06/2005
کمیته پناهندگان اعتصابی – وان








اطلاعیه 4


در ادامه حرکت اعتراضی پناهندگان اعتصابی کرد ایرانی در شهر وان روز پنجشنبه تجمع روزانه متحصنین در جلو دربUNHCR با حضور 15 پناهنده اعتصاب غذایی و جمعی دیگر از هم سرنوشتانشان که به عنوان هم موضعی با انها در کنارشان می نشینند انجام گرفت . امروز با گذشت 22 روز از شروع اعتصاب وضعیت چند نفز دیگر از پناهندگان رو به وخامت نهاده و از همان ساعات اولیه یکنفر به بیمارستان منتقل گردید.

در ساعت 10.30 نیروهای پلیس به محل تجمع آمدند که گفتگو میان پناهندگان و مسئولین آنها به نتیجه ای نرسید و پلیس به پراکنده کردن پناهندگان پرداخت . گروه متفرق شده اعتصابیون بعد از دور شدن از محل به دفتر حقوق بشر ترکیه شعبه "وان" رفتند و به برخورد پلیس اعتراض کرده و از آن نهاد خواستند سریعا جهت حمایت از آنان اقدام نمایند . در این میان یکی دیگر از پناهندگان در محل دفتر حقوق بشر دچار ضعف و بیهوشی شد که با آمدن آمبولانس در یکی از اطاقهای این دفتر جهت اعمال کمکهای اولیه اقدام شد. در این میان اعتصابی دیگری که از دیروز دچار خونریزی معده و بالا آوردن خون شده است امروز با دیگر پناهندگان در جلو درب UNHCR حضور داشتند!

امروز همچنین در حمایت و هماهنگی حرکت اعتراضی پناهندگان در وان در "اسکیشهر" یکی دیگر از شهرهای ترکیه و محل اقامت موقت پناهندگان ایرانی 3 نفر دیگر از پناهندگان موسوم به شمال عراقی دست به اعتصاب غذا زده اند که در اطلاعیه های بعدی اسامی کامل آنها اعلام خواهد شد .

جمعیت پناهندگان اعتصابی امروز بار دیگر ضمن اعلام نا رضایتی از سکوت کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در برابر سرنوشتشان بار دیگر از عموم هموطنان ایرانی شان در خارج و کلیه انسانهای آزادیخواه و مدافع حقوق بشر در سراسر جهان خواستند جهت حمایت عملی و جدی از آنها سریعا اقدام کرده و فشارهای خویش را بر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دولت ترکیه افزایش دهند تا راهی جهت نجات کل این جمعیت گشوده شود !؟

23/06/2005
کمیته پناهندگان اعتصابی - وان




اطلاعیه 3

در ادامه حرکت اعتراضی گروهی از پناهندگان کرد ایرانی که به صورت اعتصاب غذا در جلو درب UNHCR در شهر وان ترکیه در حال انجام است تعداد این گروه به 15 نفر رسیده است. اینان که بخشی از جمعیت 1200 نفره پناهندگان کرد ایرانی آمده از مناطق شمالی عراق می باشند از سال 2001 میلادی تا سال 2003 جهت دریافت حق پناهندگی و اسکاندهی در کشورهای پناهنده پذیر در ترکیه اقامت موقت داشته اند ودر اوایل سال 2004 درخواست پناهندگی شان از طرف کمیساریای پناهندگان مورد قبول قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون نه تنها جهت اسکاندهی شان در کشورهای پناهنده پذیر اقدامی نشده است بلکه از کمکهای مستمر و موثر UNHCR هم بی بهره بوده اند . حتی از طرف دولت ترکیه هم مورد بیمهری قرار گرفته و اقامتشان به صورتی جدای از اقامت دیگر پناهندگان ایرانی و در زیر قانون " شرایط حضور خارجی ها در ترکیه (5683) " قرار داشته اند و اقامتشان در دوره های یکساله و شش ماهه با دریافت هزینه ای سنگین امکان پذیر شده است .
با گذشت چهار سال و عدم توجه UNHCR به خواستهای پناهندگان و حتی عدم اقدام جهت حل مطمئن مسئله اقامت موقت این گروه که از نظر ترکیه به عنوان پناهجو یا پناهنده موقت هم شناخته نشده اند آنان مصمم به استمرار حرکتهای اعتراضی خود هستند.
هر چند بر اثر طولانی شدن مدت اعتصاب چند نفر از پناهندگان متحصن دچار ضعف شدید و حتی بیماری های دستگاه گوارش و کم خونی شده اند اما باز هم مصمم به ادامه حرکت اعتراضی تا تحقق خواستهایشان می باشند!
بر این اساس این گروه 15 نفره از اعتصابیون از کلیه سازمانها و گروههای سیاسی و فعالین در امر حقوق بشر تقاضا دارند جهت حمایت از آنها گامهای سریع و جدی بردارند! 22/06/2005

جمع اعتصابیون
کارو روشنی فیض الله زندی علی ترابی حسن اندرزا




ظاهر جامعی ژیلا شهسواری منصور خالدی خبات قریشی



ابوبکر عزیزی پرویز نعمتی محمد آزاد صلواتی کمال جان علی پور



وریا تکان تپه A-7896 ناصر عنایتی A-7849 جلیل کریمی K-4745



Friday, June 24, 2005



گزارشی از ناگفته های تظاهرات 17 یونی در برن – سوئیس


از آنجائی که مسائل حاشیه ای در رابطه با تظاهرات 17 یونی برابر سفارت در برن حالتی متفاوت با برگزاری تظاهراتهای قبلی را داشت بر آن شدیم تا گزارشی از مسائل جانبی این حرکت را در اختیار هموطنان گرامی قرار دهیم . پیشاپیش از تمامی شما بزرگواران پوزش میطلبیم اگرچند روزی دیر کرد در ارسال این گزارش مشاهده می نمائید .
در ابتدا لازم است در مورد گرفتن مجوز برای تظاهرات در شهر برن - سوئیس توضیح مختصری داده شود .
درخواست طبق روال برای پلیس ارسال گردید , و بعد از چند روز با نمایندۀ کمیته تحریم انتخابات تماس گرفتند , از ما خواستند به شهر برن – سوئیس برویم تا جوابگوی سؤالات آنان باشیم , روز موعود رفتیم و پلیس بعد از حدود دو ساعت بحث سعی میکرد تا به ما تلقین کند که باید بیشتر از همیشه مراقب اوضاع پیرامون باشیم . در انتها قرار شد بعد از ده روز مجوز را برایمان از طریق پست ارسال کنند . دقیقا سه روز بعد , از طرف پلیس برن تلفنی تماس گرفتند که : ببخشید ما با سفارت ایران در برن تماس گرفتیم و مطلع شدیم 17 یونی روز انتخابات در ایران است و پیرو همین امر تعدادی ایرانی برای رأی دادن به آنجا خواهند رفت و ....... پس ما برای آن روز بخصوص نمیتوانیم به شما مجوز تظاهرات بدهیم . در همین رابطه رفقای ما با حداکثر توان پشت این مسئله را گرفتند تا بتوانند طبق قوانین حاکم در سوئیس از حق شهروندی خود برای آزادی بیان - اندیشه و حق برپائی تظاهرات استفاده کنند . از طریق وکیلی با تجربه و آگاه به مسائل ایران استفاده نمودیم تا بتوانیم مجوز تظاهرات را دریافت کنیم . این امر حدود دو روز طول کشید اما پلیس در انتها گفت در محل همیشگی نزدیک سفارت که بشما کروکی داده بودیم , نمیتوانید تجمع نمائید , یا محلی دویست متر دورتر از سفارت یا هیچ , با اجبار پذیرفتیم .
طبق درخواست کمیته داشتن دو عکاس و یک فیلم بردار چند نفر انتظامات و یک نفر مسئول صحنه نیز در مجوز قید شد .
تظاهرات رأس ساعت 13.00 از میدان Helvetiaplatz طبق قرار با پلیس آغاز گردید , جمعیت کثیری از هموطنان آزاده و مترقی در این تظاهرات اعتراضی شرکتی فعال داشتند , یک نکته بدون استثناء نظر هر رهگذری را به خود جلب میکرد . تعدادی از تظاهر کنندگان در لباس کلاسیک یک زندانی دربند با زنجیر و گویهائی فلزی به دست و پا , که پیشاپیش آنان آخوندی با عبا عمامه در حال کشیدن یکی از زندانیان بود حرکت میکردند .
تظاهرات کنندگان در میسر حرکت تا نزدیک سفارت یکپارچه و منظم شعارهائی به زبان آلمانی و فارسی را در محکومیت جمهوری اسلامی و انتخابات فرمایشی با صدائی بلند و رسا سر میدادند .
ساعت دو به محل مقرر نزدیک سفارت رسیدیم , در آنجا بود که بخوبی و بطرزی آشکار خشم و کینۀ تعدادی از مردم میهن در بندمان هویدا بود , صدای طنین آنان بحدی بود که بطور حتم لرزه بر جان خائنین و وطن فروشان داخل سفارت می انداخت . تعدادی از شعارهای داده شده این چنین بود .
- تحریم انتخابات شعار هر مبارز ایرانی
- مرگ بر جمهوری اسلامی
- زنده با آزادی
- جمهوری اسلامی تروریست , تروریست
- نابود باد حکومت زن ستز
- مرگ خامنه ای , خاتمی , رفسنجانی
- دانشجوی زندانی آزاد باید گردد
- زندانی سیاسی آزاد باید گردد
کارگر , دانشجو , پرستار اتحاد , اتحاد
- اتحاد – مبارزه – پیروزی
پیرامون تظاهرات کنندگان مملو از پلیس با کلیه تجهیزات و لوازم مدرن بود آنان هر حرکتی را زیر نظر داشتند , همه چیز بخوبی پیش میرفت که , صدا و حالت جمعیت حاضر به یکباره تغییر کرد از گوشه سمت راست تظاهرکنندگان مسئول صحنه با شتاب وسرعت به طرف پلیس شروع به دویدن کرد , ( بدلیل اینکه در لابلای پلیس فردی ناشناس با کت قهوه ای در حال گرفتن عکس و تهیه گزارش بود , طبق مجوز فقط دو نفر میتوانستند از جمعیت فیلم برداری کنند , پس فرد مذکور باید از طرف سفارت باشد که صد البته با هماهنگی پلیس جهت شناسائی ما آنجا آمده بود ) مسئول صحنه به خود فروش مذکور به فارسی گفت ؛ به چه حقی عکس و فیلم میگیری او به آلمانی گفت ؛ چی = مسئول گفت ؛ خفه شو مزدور فارسی حرف بزن , مسئول دستش را دراز کرد تا دوربین را از چنگش در آورد که پلیس به طرف او هجوم برد , جمعیت ناظر به فکر اینکه هموطنشان در خطر است بسوی پلیس و فیلم بردار حمله ور شدند , تعداد جمعیت به حدی بود که پلیس برن بیک باره خود را در شرایطی ویژه یافت , مسؤول تظاهرات که در فکر دوربین شخص مورد نظر بود نیز به طرف درگیری نظر انداخت و .... همین چند ثانیه برای جاسوس مورد نظر کافی بود تا از نظر دور شود . در این بین جمعیت بجوش آمده یکپارچه شعار
مزدور برو گم شو ....
سفارت جمهوری لانه مرگ و نفرت.....
مرگ بر خودفروش ....
را سر داند , اما او توانست با حمایت پلیس از مهلکه بگریزد . از آن لحظه به بعد تا انتها مشت گره کرده جمعیت بطرف پلیس و سفارت به هوا میرفت .
همچنانکه غرّش شیر زنان و مردان حاضر لرزه به تن پلیس و سفارت خزیده ها انداخته بود , چند نفر از مسئولین با فشار به پلیس خواهان توضیح در مورد شخص مزبور و گرفتن فیلم دوربینش بودند . پلیس از ما خواست هر چه سریعتر عقب نشینی کنیم , اما جمعیت با دیدن جاسوس رژیم آنچنان بخروش آمده بودند که به راحتی نمیشد آنان را به عقب برد , بالاخره با تلاش فراوان پس از مدتی جو به یک آرامش نسبی دست یافت. بعد از چندی پلیس اعلام داشت آن شخص بعنوان خبرنگار از طرف یکی از نشریات داخلی در ایران به اینجا آمده تا از سفارت در روز انتخابات گزارش تهیه کند , صدای شما نظر آنان را بخود جلب کرده . بحث شدیدی بین ما و پلیس در جریان بود . به رئیس پلیسهای حاضر در آنجا گفته شد که ؛ او یک خبرنگار عادی و معمولی نیست , او یک مأمور سفارت بوده که برای شناسائی تظاهرات کننده ها به اینجا آمده است , دولت ایران رژیمی بس فاشیست و تروریست است , رژیم با شناسائی حضار در تظاهرات به خانواده های این مبارزان داخل کشور فشار خواهد آورد , شما مسئول امنیت جان تظاهرکنندگان هستید , پس در هر صورت باید فیلم دوربین آن وطن فروش را به ما بدهید.
پلیس پس از مدتی آمد و گفت ؛ ما در چنین مواردی نمیتوانیم هیچگونه دخالت کنیم او اکنون در سفارت است و ما نمیتوانم کاری کنیم .
پس از چندی پلیس پیش آمد و خواست یکی از ما با آنان برود , یکی از رفقای انتظامات با پلیس رفت , بعد از اندک مدتی همگی با خبرنگار حرفه ای بازگشتند , وی خبرنگاری از طرف تلویزیون سوئیس بود که جهت تهیه گزارش و فیلم برداری به آنجا آمد بود , همین امر جان تازه ای به حضار داد , گزارشگر مورد نظر حدود 15 دقیقه از تمامی زوایای آن تظاهرات با شکوه فیلمبرداری کرد .
در انتها قطعنامه تظاهرات به فارسی و آلمانی قرائت گردید . جمعیت حاضر تمامی مفاد قطعنامه را مورد قرار دادند و ساعت 15.30 به طرف میدان Helvetiaplatz حرکت کردند و همچنان با انرژی و توانی مثال زدنی شعارهای قید شده را تکرار میکردن تا ساعت 16.00 به میدان رسیدند .
در انتها مسئولان بر پائی تظاهرات از کلیه شرکت کنندگان خواستند که چنین وحدت مستحکم و با شکوهی را که بین تعدادی سازمان , حزب و تشکل ایرانی خارج از کشور حول محور تحریم انتخابات ایجاد شده است را محترم شمرده و همچنان این راه را ادامه دهند . پایان بخش این تظاهرات با شکوه اجرای سرود ای ایران بود
این حرکت اعتراضی جنبه های قابل توجه ای را در بر داشت . از جمله هماهنگی های بیش از حد سفارت با پلیس برن , تا جائی که پلیس تمام تلاش خود را بعمل آورد تا مجوز به ما ندهند , در برگۀ مجوز ارائه شده برای اولین بار قید نموده بودند که , در صورت هر گونه تخلفی مسئولین قید شده در مجوز میبایست نفری 5000 فرانک سوئیس بعنوان جریمه پرداخت کنند . دیگر آنکه حمایت مستقیم پلیس و حضور غیره متعارف کمیّ آنان با کلیه تجهیزات سابقه نداشته است .
بخوبی دلایل اثبات میکند که رژیم چه در داخل و چه خارج از کشور از تمامی قدرت و توان خود استفاده کرده بود تا تعداد بیشتری را به پای صندوقهای رأی بکشاند و از بذل و بخشش اموال خلقی زجر کشیده جهت عدم بازتاب اخبار هر گونه مخالفت و تحریم انتخابات جلوگیری کند , آنان بخوبی در یافته اند که حتی در بین مزدوران خود نیز محبوبیت ندارند .
آنان از ابتدا تولّدی نامشروع و خونچکان داشته اند .
آرزوی قلبی هر ایرانی آزاد اندیشی سرنگونی حاکمیت جهل , جنون مذهبی – فاشیستی ایران است .
(ما مسرور آنیم که توانستیم یکبار دیگر به وظیفه تاریخی خود که همانا ایجاد وحدت بین نیروهای اپوزیسیون است بخوبی عمل نمائیم , و امیدواریم آن دسته از هموطنان که خود را بجز دیگران میدانند در حرکات بعدی، در تاکتیکهای خود , جهت منافع خلق تجدید نظری کلی نماید .)

با امید به فردا در ایرانی آباد و آزاد

و برپائی نظامی بر پایۀ عدالت اجتماعی

اتحادیه پناهندگان ایرانی
( I . U . R )

18 . 6 .2005
28 .خرداد 1383

برای دیدن عکسهائی از این تظاهرات اینجا را کلیک کنید



Wednesday, June 22, 2005


پناهندگان به دانمارک باید متعهد به یاد گیری زبان این کشور شوند

پناهندگانی که مایلند اقامت کشور دانمارک را دریافت کنند باید قراردای را با دولت این کشور مبنی بر تعهد یاد گیری زبان دانمارکی منعقد کنند.
به گزارش سینا و به نقل از منابع اینترنتی، همچنین در این تفاهم نامه پناهنده متعهد می شود که برای یافتن کار تلاش کرده و به قوانین، معیارها و ارزشهای کشور دانمارک احترام بگذارد.
کمک هزینه افرادی که موارد این تفاهم نامه را نقض کنند کاسته شده و احتمال اخراج آنان از دانمارک افزایش خواهد یافت.
حزب رادیکال دانمارک به دلیل سخت بودن این قوانین از مفاد آن حمایت نکرد.




سهمیه سالانه پذیرش پناهندگان تنها به کشورهای معدودی در جهان تعلق می گیرد

از مجموع 189 کشور عضو سازمان ملل متحد تنها تعداد اندکی از انان از سهمیه سالانه پذیرش پناهندگان در چارچوب برنامه اسکان مجدد برخوردارند.
به گزارش سینا و به نقل از روابط عمومی کمیساریای عالی امور پناهندگان در ایران، استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، هلند و ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهای یاد شده هستند.
سایر کشورها ممکن است پناهندگان معرفی شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد را به صورت موردی و معمولا به دلیل پیوستن به سایر اعضای خانواده یا داشتن وابستگی خانوادگی یا ارتباطات قوی فرهنگی مورد بررسی قرار دهند.
همچنین به نقل از این کمیساریای پناهندگان در شرایط عادی نمی توانند درخواست اسکان مجدد در کشوری را داشته باشند اما در مواقعی که این درخواست برای پیوستن به سایر افراد خانواده صورت پذیرد پناهندگان می توانند درخواست اسکان مجدد در کشورهایی را داشته باشند که اعضای درجه یک خانواده آنان در آن کشورها زندگی کند.




میزان پناهندگان جهان به کمترین میزان در 25 سال گذشته رسید

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد میزان پناهندگان در سراسر جهان به پایین ترین میزان خود در 25 سال گذشته رسیده است.
به نقل از پایگاه اینترنتی "ورلد نیوز"، سخنگوی UNHCR گفت: این کاهش سبب می شود میزان نگران کننده افرادی که در کشور خود آواره می شوند به ویژه منطقه جنگ زده دارفور در سودان، مورد بی توجهی قرار گیرد.
روپرت کالویل" در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار پناهندگان با چهار درصد کاهش به 2/9 میلیون نفر رسید که پایین ترین میزان از سال 1980 محسوب می شود.
در مجموع از سال 2001 تا کنون بیش از پنج میلیون پناهنده به کشورهای خود بازگشتند که از این میان بیش از سه میلیون و 500 هزار نفر افغانی بودند اگر چه هنوز هم افغانستان در صدر کشورهای دارای پناهنده قرار دارد.
در سال 2004 یک میلیون و 500 هزار نفر به کشور خود بازگشتند و پس از افغانستان، کشورهای سودان، بروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو و سومالی بیشترین میزان پناهنده را داشتند.
کالویل افزود: شمار افرادی که به صورت داخلی بی خانمان شده بودند از 17 میلیون در سال 2003 به 2/19 میلیون نفر در سال 2004 رسید. این افزایش در کشورهای سودان و کلمبیا بیش از سایر کشورها مشهود بود.
بر اساس این گزارش، بیش از هفت میلیون و 600 هزار نفر در سراسر جهان هیچ ملیتی ندارند و این بیشتر به دلیل سقوط رژیم سیاسی حاکم بر کشورشان است، مردم شوروی و یوگسلاوی سابق نیز در میان این افراد قرار می گیرند.
بزرگترین کشور پذیرای پناهندگان در سال گذشته ایران بود که نزدیک به یک میلیون پناهنده را که بیشتر افغانی و پاکستانی بودند در خود جای داده بود.پس از ایران کشورهای آلمان، تانزانیا و آمریکا در رده های بعدی کشورهای پذیرای پناهندگان قرار داشتند.





اطلاعیه شماره 1

بعد از اعتصاب غذای 18 روزه خبات قریشی و محمد آزاد صلواتی از پناهندگان شمال عراقی در شهر وان ترکیه و بی توجهی UNHCR به خواسنهایشان که همانا خواست ما پناهندگان کرد ایرانی میباشد ما جمعی 5 نفره از این گروه پناهندگان به اطلاع عموم می رسانیم به حمایت از از اعتصاب آنها و مطالبه خواستهایمان ؛
1- توجه به وضعیت معیشتی مان
2- به جریان افتادن سریع پرونده هایمان
3- انجام سریع تعهدات UNHCR بر اساس کنوانسیون 1951 ژنو در مورد حقوق پناهندگان منجمله ما

از تاریخ 17/06/2005 اعتصاب غذای نامحدودی را اعلام داشته و از کلیه احزاب ، سازمانها ، گروهها و شخصیتهای سیاسی و حقوقی و فعالین حقوق بشر در سراسر دنیا می خواهیم جهت دفاع از حقوق ما و نجاتمان از این وضعیت فلاکتبار اقدام نمایند.



ژیلا شهسواری به شماره کیس: S-5633 TEL: 0090 555 369 4237

Khaledi_114@yahoo.com

پرویز نعمتی به شماره کیس: N-2074 TEL: 009 542 770 43 19
Dalahoo55p@yahoo.com



ظاهر جامعی به شماره کیس: J-1551



ابوبکر عزیزی به شماره کیس : A-8228 TEL: 0090 555 313 24 92
Zagroos_10@yahoo.com




حسن اندرزا به شماره کیس : A-8483 TEL: 0090 555 285 34 96



Tuesday, June 21, 2005


برنامه رقص و موسيقي گروه رزبار در مقر كميسارياي عالي پناهندگان به مناسبت روز جهاني پناهجو [ ۱۳۸۴ دوشنبه ۳۰ خرداد ]
امروز (دوشنبه) به مناسبت روز جهانی پناهجو گروه موسیقی رزبار که هشت سال پیش در آلمان شکل گرفته، در مقر کمیساریای عالی پناهجویان و فراریان در ژنو، چند برنامه موسیقی و رقص دسته جمعی به اجرا درآورد. آقای فرخ دلشاد سخنگوی گروه رزبار درباره این برنامه به رادیو فردا می گوید: این برنامه در محلی که بسیاری از گروههای بزرگ کلاسیک دنیا برنامه اجرا کردند، برگزار شد. به گفته آقای دلشاد در سراسر شهر ژنو امروز به همین مناسبت برنامه های مختلفی برگزار شد. این گروه قبلا کنسرتی در برابر نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ اجرا کرده بود و درآمد آن برنامه به پناهجویان اختصاص داده شد.



Sunday, June 19, 2005


Asyl ist Menschenrecht

پناهندگی حقوق بشر است

روز پناهنده را به همه پناهندگان در سراسر جهان تبریک می گوئیم

به امید اینکه با مقاومت و مبارزات خود به حق انسانی و قانونی خود برسند
و با آرزوی روزی که همه دیکتاتورها بدست توانای مردم نابود شوند و در
کشور خودمان نیز مبارزات مردم به گُل بنشیند و نسیم آزادی در سراسر کشورمان
وزیدن نماید

اتحادیه پناهندگان ایرانی ــ سوئیس




چهار متقاضي پناهندگي از دولت استراليا خودکشی کردند

چهار متقاضي پناهندگي از دولت استراليا در اعتراض به ادامه نگهداري در اردوگاه ويژه پناهندگان در سيدني رگ دست خود را بريدند.
به نقل از رویتر، بيشتر افراد معترض از پناهندگان چيني هستند.
از سوی دیگر به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي ، دولت استراليا روز گذشته اعلام كرد سياست خود در زمينه اعطاي پناهندگي و پذيرش مهاجران را تغييرخواهد داد.
بر اساس مقررات جديد، پناهندگاني كه صاحب فرزند هستند از اردوگاهها آزاد خواهند شد و تقاضاي پناهندگي ديگر مهاجران نيز تا دو سال آينده بررسي می شود.





در دفاع از پناهجويان ايرانى موسوم به "شمال عراق" و
خبات قريشى و آزاد صلواتى


گزارشى از رشته فعاليتهاى مينو هميلى (معاون دبير سازمان سراسرى و مسئول کشورهاى هم مرز و نماينده خبات قريشى).

پناهجويان ايرانى موسوم به کيس "شمال عراق" که تعداد آنان ١٢٠٠ نفر ميباشند چهار سال است خود را به دفتر کميسارياى عالى امور پناهنگى سازمان ملل در ترکيه معرفى نموده اند و تاکنون دفتر اين سازمان تصميم قاطع و روشنى براى اعزام آنان به کشورهاى اروپايى نگرفته و هر بار غير مسئولانه تر از بار قبل به سرنوشت آنان برخورد ميکند. آنان را عليرغم چهار سال تحمل درد و رنج و کابوس ديپورت و تحقير هر روزه پليس ترکيه و زورگويى ها و تهديداتشان٬ چهار سال بلاتکليفى محض و معلق ماندن زندگى کودکان و محروم شدنشان از دنياى کودکانه و ابتدايى ترين حقوق جهان متمدن٬( تحصيل کردن ) و چهار سال پر از فقر و محروميت همه آنان را به لبه پرتگاه کشانده است و تعدادى از آنان را به مرحله اى سوق داده اند که براى تحقق اين امر بسيط انسانى به اشکالى از اعتراض مرگبار و آسيب رسانى به جان خود کشانده است.

خبات قريشى و آزاد صلواتى ٢ پناهجوى ايرانى و از آندسته پناهجويان موسوم به شمال عراق هستند كه طى٤ سال با وجود داشتن قبولى در بدترين شرايط و در سرگردانى بسر ميبرند ، اين ٢ پناهجو تصميم گرفتند عليرغم ميل باطنى خود با به خطر انداختن جسم و جانشان به وسيله اعتصاب غذا، به بلاتكليفى و وضعيت ١٢٠٠ نفر هم كيس و هم سرنوشت خود و لاقيدى يو ان اعتراض كنند . خبات رسما مسئوليت کمپين اعتراضى خود را به مينو هميلى محول نموده است و از ايشان خواسته است که نهايت تلاش خود را بکار بياندازد تا صدايش را به گوش مجامع بين المللى و مردم آزااديخواه برساند. مينو هميلى در ارتباط با اعتصاب غذاى اين دو پناهجو و كل كيس موسوم به شمال عراقيها اقدامات زير را انجام داده است .

ارسال كليه اطلاعيه هاى خبات قريشى، آزاد صلواتى و ديگر پناهجويان به سايتها و ميدياى ايرانى و فرستادن اطلاعيه از جانب سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى (بيمرز).

مراجعه به عفو بين الملل در ٦ ژوئن و نشست نسبتأ طولانى مينو هميلى و عزت ملكى عضو دبيرخانه سازمان سراسرى در٩ ژوئن با ٢ تن از كارمندان به نامهاى (لولى و ارونتاتى)؛ اين ملاقات نتايج مثبتى در بر داشت و مسئولين امنستى اينترنشنال، در پى توضيحات مکرر و تاکيدات هيئت مذاکره در مورد وضعيت وخيم دو پناهجوى اعتصابى خبات قريشى و آزاد صلواتى٬ متعهد شدند براى پيگيرى پرونده هاى مذبور٬ آنان را به مركز سازمان عفو بين الملل که مقر آن در انگليس ميباشد٬ گزارش دهند. عکسهاى متحصنين همراه با مدارک و توضيحات كامل در مورد اجحاف به ١٢٠٠ نفر و ارائه ٬ به امنستى انترناشنال ارسال گرديد.

تماس مداوم با "مركز كانادايى حمايت از قربانيان شكنجه" Canadian Centre for Victims of Torture و تلاش براى متقاعد كردن اين نهاد براى دخالت و حمايت از اعتصاب كنندگان٬ كه سر انجام در نتيجه اين تماسها امروز از طرف اين نهاد خطاب به مراكز عفو بين الملل در انگليس و يوان در سويس ٢ نامه ارسال گرديد که رونوشت آن را جهت اطلاع مينو هميلى مسئول پيگيرى کيسهاى مذکور ارسال نمودند. شايان توجه است که اين نامه ها به ايميل ليست اين سازمان که شامل بالغ بر ٢٥٠ سازمان و نهاد بين المللى مدافع حقوق بشر ميباشند٬ ارسال شده است.

همزمان با اين تلاشها مينو هميلى در تماسهاى جداگانه با پليس شهر وان بخش خارجى و همچنين دفتر کميسارياى عالى سازمان ملل در وان در رابطه با وضعيت عمومى اين پناهجويان و سياست دولت ترکيه و کميسارياى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان و اعتصاب غذاى خبات قريشى و آزاد صلواتى بحث و گفتگو کرده است و نگرانى عميق سازمان ما را به اطلاع مقامات مربوطه رسانده است.
سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى تلاش خود را براى رساندن صداى حق طلبانه اين پناهجويان بگوش نهادهاى گوناگون حقوق بشر با تمام توان ادامه خواهد داد. ضمنا همينجا بار ديگر از خبات قريشى و آزاد صلواتى درخواست ميکنيم که بيش ازاين سلامتى خود را به خطر نيندازند و به اعتصاب غذاى خود پايان دهند زيرا روشهاى موثرترى براى مبارزه وجود دارد و سازمان ما اکنون در اين مسير گام برميدارد.

تلاش سازمان ما براى منعکس نمودن اين صداى انسانى و حق طلبانه کماکان و بدون وقفه ادامه خواهد داشت. از جمله اقداماتى که در آينده نزديک احتمالا بوقوع بپيوندد مصاحبه با نشريه ايرانى در كانادا به سردبيرى (طه حسينيانى) با مينو هميلى و خبات قريشى و يا ديگر نمايندگان اين گروه و همچنين مصاحبه با تلويزيون بامداد در تورونتوميباشد.

به اميد تحميل خواست بر حق اين عزيزان به يو ان و انتقال همگى آنها به كشورهاى ثالث .

دبيرخانه مرکزى سازمان سراسرى پناهندگان ايرانى
١٥جون ٢٠٠٥




His Excellency António Guterres
United Nations High Commissioner for Refugees
Case Postal 2500 CH,
1211 Geneva 2-Depot, Switzerland.


15 June 2005

Re: Protection of Kurdish refugees from Northern Iraq in Turkey with special attention to Khabt Ghoreishi # 4481

Dear Guterres,

We have recently come to know about the hunger strike of a group of Kurdish asylum seekers who have entered Turkey from Northern Iraq. They mainly reside in the city of Van and have been on hunger strike in front of the Ankara branch of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) since June 6, 2005. The plight of these refugees is shared with us by our clients, who have recently come to Canada from Turkey as government-assisted refugees. Some of these asylum seekers are accepted by the UNHCR branch office in Turkey, but there has been no attempt for their resettlement for a long period of time. Others are living in tormenting limbo with no status in that country. They suffer from lack of protection, abject poverty and absence of medical care.

According to information provided to the CCVT by our clients the health of striking refugees is at great risk. Among them Mr. Khabat Ghoreishi is facing a critical condition because of his refusal to eat and drink. Some of these refugees may face torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment upon their return to their countries of origin.

We, at the CCVT, are concerned about the health and safety of the above vulnerable refugees and asylum seekers, specifially Mr. Ghoeishi.
In the name of article 3 of the Convention against Torture 33 of the Refugee Convention, I urgently appeal to you to:
1. Call upon the government of Turkey to ensure the transfer of striking refugees, specifically Mr. Ghoreishi to hospital;
2. Assist with their ongoing protection in Turkey against refoulement and their right to asylum there.
3. Assist in reopening their cases at UNHCR office in Ankara and providing them with financial assistance

If there are any questions or concerns, please do not hesitate to let me know.

Yours sincerely,


Mulugeta Abai
Executive Director

CC:
UNHCR Protection Office
280 Albert Street, Suite 401
Ottawa, On K1P 5G8.




گزارش تحریم تظاهرات انتخابات نمایشی، مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران، سوئیس- برن


در تاریخ 17 یونی 2005 برابر با 27 خرداد 1384 تظاهراتی از طرف کمیته تحریم انتخابات در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر برن، سوئیس به منظور تحریم انتخابات فرمایشی نهمین دوره ریاست جمهوری برگزار گردید.
برای دیدن تصاویر اینجا را کلیک کنید



Thursday, June 16, 2005


کمک سازمان ملل به پناهجويان افغان برای بازگشت به کشورشان

آژانس پناهندگان سازمان ملل می گويد کمک به هزاران پناهجوی افغان ساکن اردوگاه های يک منطقه قبيله ای نشين در مرز افغانستان و پاکستان را برای بازگشت به کشورشان آغاز کرده است.
کميساريای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت اين اقدام پس از آن صورت می گيرد که مقامات پاکستان اعلام کردند اردوگاه های پناهندگان افغان را در اين منطقه تعطيل خواهند کرد.
پاکستان می گويد جنگجويان مرتبط با شبکه القاعده، طالبان و گلبدين حکمتيار، فرمانده سابق افغان، در اردوگاه های واقع در وزيرستان شمالی پناه گرفته اند.
اردوگاه های پناهجويان در منطقه وزيرستان جنوبی پيش از اين تعطيل شده است.
تا 30 هزار پناهجوی افغان در اردوگاه های وزيرستان شمالی زندگی می کنند و سازمان ملل متحد می گويد بيشتر اين پناهجويان مايلند به خانه هايشان برگردند.
بسياری از آنها، از زمان اشغال افغانستان توسط ارتش اتحاد جماهير شوروی سابق يعنی بيش از 25 سال قبل در اين اردوگاه ها بسر برده اند و با جوامع محلی در آميخته اند.
يکی از خبرنگاران بی بی سی در پاکستان می گويد به آن دسته از پناهجويانی که اين کشور را ترک می کنند، مبلغی پول پرداخت می شود و از آنهايی که در پاکستان می مانند انتظار می رود به جوامع افغان در ديگر نقاط پاکستان ملحق شوند.




14 مهاجر در آبهای کشور مغرب غرق شدند


14 مهاجر در جریان غرق شدن یک قایق مسافربری در آبهای کشور مغرب جانشان را از دست دادند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، این حادثه روز دوشنبه 23 خرداد ماه و زمانی روی داده که قایق حامل مهاجران از بندر "تانگر" در کشور مغرب به سوی اسپانیا در حرکت بوده و به علت غرق شدن آن 6 کودک، 6 زن و 2 مرد مهاجر جانشان را از دست داده اند.
قایق غرق شده حامل 115 مهاجر بوده و تیمهای امداد رسانی جهت نجات مهاجران ناپدید شده در تلاش هستند.




پلیس ترکیه جمعی ازپناهجویان ایرانی در این کشور را دستگیر کرد

به دنبال بازگشت پناهجویان معترض ایرانی از شهر آنکارا به شهرهای محل سکونت خود، پلیس ترکیه شماری از آنان را فراخوانده و پس از تحقیقات تحویل مراجع قضائی داد.
به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک، پناهجویان فوق از مدتی قبل و در اعتراض به عدم رسیدگی به خواستهایشان در مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در شهر آنکارا اقدام به تحصن کرده بودند.
به دنبال پایان تحصن و بازگشت آوارگان به شهرهای محل سکونت خود شماری از آنان که اکثرا در شهر آکسارای ساکن هستند به دادگاه فراخوانده شده اند.



Sunday, June 12, 2005


تمامی امور پناهندگان در بلژیک به کمیساریای عالی پناهندگان سپرده می شود


حزب هلندی زبانهای دموکرات مسيحی بلژيک (CD&V) طرح تازه ای را برای ساده کردن و سرعت بخشيدن به پروسه پناهندگی در اين کشور پيشنهاد داده است که به عقيده کارشناسان بزودی قانونی خواهد شد.
هم اکنون مراحل پذيرش پناهجويان و تصميم گيری درباره آنها به دو اداره گوناگون در اين کشور مربوط مي شود.
اين دو اداره يکی بخش مهاجرت وزارت امور خارجی ها و ديگری کميساريای عالی پناهندگان و بی خانمانها است.
به عقيده کارشناسان حزب CD&V اين دوگانگی و داد و ستد پرونده ها بين دو اداره گوناگون باعث کندی کار و اشتباه های زيادی می شود و آنها خواستار انجام تمامی پروسه پناهندگی از روز نخست تا پايان تصميم گيری در يک اداره (کميساريای عالی پناهندگان) شده اند.
ماهيت کلی در سيستم تازه چندان با مدلهای قديمی تفاوتی نمی کند ولی پرونده پناهجويان از اين پس در يکجا متمرکز خواهد بود.
اين حزب تاکيد می کند که هم اکنون سيستم پناهنده پذيری در بلژيک بسيار پيچيده، گيج کننده و طولانی است.
به گفته ی آقای Dirk Claes از اين حزب بدليل حذف داد و ستد پرونده ها بين اداره های گوناگون زمان و هزينه در سيستم تازه بسيار کاهش پيدا خواهد کرد.
اين طرح پيش بينی کرده که پرونده پناهجويان معمولی حداکثر در ۳ ماه و پناهجويانی که پرونده آنها به موشکافی بيشتری نياز دارد يا اعتراضی به پرونده خود دارند تا يکسال بررسی قطعی شده و تکليف آنها روشن شود.



Friday, June 10, 2005




قرقيزستان پناهندگان ازبک را پس فرستاد

دولت قرقيزستان چهار ازبک را که ماه گذشته و هنگام حمله نيروهای ارتش به تظاهرکنندگان شهر انديجان از کشور خود گريخته بودند به مقامات ازبکستان تحويل داده و همزمان، ترور يکی از اعضای مجلس قرقيزستان گزارش شده است
.
کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان در مصاحبه ای با بی بی سی گفته است که اين چهار نفر از جمله شانزده پناهنده ازبک بودند که نيروهای ويژه قرقيزستان آنان را روز پنجشنبه، 9 ژوئن، بازداشت کردند.
وی اقدام دولت قرقيزستان را مغاير قوانين بين المللی توصيف کرده است.
در جريان نا آرامی در انديجان و چند نقطه ديگر ازبکستان در ماه گذشته، چند صد تن از اهالی اين مناطق با عبور از مرز به قرقيزستان گريختند و در حال حاضر حدود پانصد تن از پناهجويان در اردوگاهی تحت نظر سازمان ملل اسکان يافته اند.
از آنجا که سربازان ازبک در نزديکی مرز با قرقيزستان مستقر شده و اردوگاه آوارگان را زير نظر داشتند، اخيرا مقامات سازمان ملل متحد اين اردوگاه را در نقطه ای دورتر از مرز برپا کرده اند.

خشونت در انديجان صدها نفر از ازبکها را آواره کردکميساريای عالی سازمان ملل نگران آن است که دولت ازبکستان پناهندگان بازگشتی را مجازات کند.
پيشتر وزير خارجه قرقيزستان متعهد شده بود که هيچيک از پناهجويان ازبک از اين کشور اخراج نخواهند شد.
در خبری ديگر، گزارش شده است که يکی از اعضای پارلمان قرقيزستان بامداد روز جمعه در بيشکک، پايتخت، به ضرب گلوله کشته شد.
وی جلديزبک سورابالديف نام دارد و از جمله طرفداران عسگر آقايف، رييس جمهوری معزول قرقيزستان محسوب می شده است.
برخی از مقامات دولت کنونی قرقيزستان آقای سورابالديف را متهم کرده بودند که در خلال تظاهرات ماه مارس سال جاری می کوشيد با سازمان دادن گروهی از افراد طرفدار رژيم سابق، با تظاهرکنندگان مخالف مقابله کند.
تظاهرات ماه مارس سرانجام به فرار آقای آقايف و بعدا کناره گيری وی از قدرت منجر شد.
دادستان کل قرقيزستان گفته است تحقيقات در مورد ترور جلديزبک سورابالديف آغاز شده است.



Wednesday, June 08, 2005


زامبیا دروازه ورود مهاجران غیرقانونی به انگلیس است


سازمان مهاجرت زامبیا اعلام کرد این کشور به دروازه ورود مهاجران غیرقانونی به انگلیس و آفریقای جنوبی تبدیل شده است.
به نقل از پایگاه اینترنتی "آل آفریکا"، مدیر روابط عمومی سازمان مهاجرت گفت: این سازمان تا کنون بارها نگرانی خود را نسبت به عبور افرادی از ملیتهای مختلف از این کشور برای رسیدن به این دو کشور اعلام کرده است.
"گرین ول لیمپ" افزود: افرادی از کشورهای کاستاریکا، بولیوی، مکزیک و اتیوپی از زامبیا استفاده می کنند، زیرا اتباع این کشورها نمی توانند بدون داشتن ویزای معتبر که مورد تایید انگلیس باشد، از کشور خود وارد این کشور شوند.
وی اظهار داشت: این افراد به عنوان بازدیدکننده و گردشگر وارد زامبیا شده و سپس از این کشور راهی انگلیس می شوند.
مسئولان سازمان مهاجرت زامبیا قصد دارند تمام افرادی را که بدون داشتن مدارک قانونی از این کشور قصد خروج دارند، متوقف کنند.




گزارش و نتیجه اعتراض گروهی بیش از 150 تن از پناهندگان کرد ایرانی در آنکارا

دیروز بیش از 150 تن از پناهندگان در آنکارا در مقابل درب اداره UNHCR جهت مطالبه خواسته هایشان، دست به حرکتی اعتراضی به شیوه مسالمت آمیز زدند. تجمع به دنبال اهمال و سیاست درانزوا قرار دادن این گروه از جانب UNHCR صورت گرفت که به مدت 4 سال از ابتدایی ترین حقوق خویش محرومند. تجمع دوشنبه 6 ژوئن 2005 از ساعت 30/8 بامداد شروع شد و تا ساعت 2 بعد ازظهر ادامه داشت، که در پی مداخله نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه خاتمه یافت.
این 150 پناهنده جزو گروه 1200 نفری هستند که در سالیان 2001، 2002 و 2003 از شمال عراق و به دنبال متوقف شدن کار UNHCR در اربیل و سلیمانیه و نفوذ نیرو و عاملان تروریستی جمهوری اسلامی وارد ترکیه شده و خودشان را به دفترUN در "وان" معرفی کرده بودند ولی UN در اوایل از پذیرش تعهدات خود در مقابل این گروه امتناع ورزیده، حتی از فوریه 2002 از ثبت نام آنان خودداری می کرد. گرچه همه این پناهندگان از 2004 رسما به عنوان پناهنده شناسایی شده اند ولی کماکان در وضعیت معلق و بلاتکلیفی به سر می برند. پناهندگان بارها جهت روشن شدن وضع بلاتکلیفیشان از راههای قانونی دست به اعتراض زده بودند ولی در همه موارد از طرف پلیس وان به شدت سرکوب شدند، در سپتامبر 2003 پلیس 20 تن از این پناهندگان را دستگیر وبلافاصله به مرز ایران دیپورت میکند، بعدها در نوامبر 2003 در پی یک تجمع اعتراضی مسالمت آمیز 53 پناهنده دستگیر و به مدت 8 روزبازداشت می شوند که خوشبختانه و بعد از مداخله سازمانها و نهادهای حقوقی و بین الملی آزاد شدند. واکنش ضعیف UNHCR باعث شد که ترکیه همه این پناهندگان به جز این 53 نفررا به 14 شهر آنادولی انتقال دهد و به عنوان " مهاجر موقت"نه "پناهنده" به آنان اجازه اقامت موقت داده شود. منطق UNHCR در تعلل انتقال این گروه " جابجا شونده بی قاعده (Irregular Mover )" است بدین معنی که پیشتر و در شمال عراق امنیت داشته اند.
تا کنون این گروه دو بار در مقابل دفتر UN در آنکارا تجمع اعتراضی داشتند که آخرینشان دوشنبه اخیر بود. مطالبه و خواستهای این گروه به شیوه رسمی و با اطلاعیه به 3 زبان انگلیسی، ترکی و فارسی صادر شده بود، که خواستار رسیدگی به وضع بلا تکلیفی، دریافت جواب صریح و تشریح علت اهمال در وضعیت این گروه، رسیدگی به امور مالی و درمانی و انتقال آنان به کشورهای غربی بود.
آنچه که می شود از آنها به عنوان نقطه مثبت یاد کرد حضور رسانه های گروهی محلی و بین المللی بود که تمام خواسته ها و وضعیت این گروه را تحت پوشش قرار دادند، همچنین حضور نماینده شعبه خارجی پلیس آنکارا و فیلمبردار tv8 ترکیه در نشست مذاکره این گروه با UN بود که این اقدام در تاریخ نشستهای پناهندگان بی سابقه بود.
خانم کارولین مسئول بخش حقوقی UN آنکارا، آقای متین کوراباتیر سخنگوی UN ، فریده عبدلعظیمی، خانمه حسین زاده، سردار رحیمی، محمد سبیلی و حسن لاوه به عنوان نماینده پناهندگان و نماینده شعبه خارجی پلیس در این نشست حضور داشتند که همه مشکلات مربوط به وضعیت بغایت وخیم پناهندگان، تمدید اقامت موقت پناهندگان از جانب وزارت کشور ترکیه و تهیه جدول زمانی انتقال آنان مورد بحث و مذاکره قرار گرفت. در جواب، مسئولین UN خاطر نشان ساختند که استرداد پناهندگان به ایران یا عراق به هیچ شیوه امکان ندارد، نگه داشتن پناهندگان در ترکیه تا روشن شدن وضع عراق منتفی است و همه کوشش و برنامه UN ، انتقال پناهندگان بیمارو در وضعت حاد است اما توضیح داده نشد که برنامه UN برای بقیه پناهندگان چیست؟ در نهایت، نمایندگان پناهندگان اصرار کردند که این دستورات و برنامه های UN از جانب خانم کارولین در مقابل دوربین ها برای همه پناهندگان گفته شود که این اقدام هم انجام شد.
آنچه که جای نگرانی است خودداری مسئولین UN در تهیه جدول زمانی انتقال پناهندگان به کشور ثالث و طفره رفتن UN از حضور نماینده وزارت داخلی ترکیه در این نشست بود.
گرچه رفتار پلیس همراه با خشونت نبود ولی از پناهندگان مرتبا خواسته می شد که سریعا متفرق شوند چون به گفته پلیس، این تجمع با قوانین کشور ترکیه مغایرت دارد.
در نهایت پناهندگان همگی تاکید داشتند که در صورت برآورده نشدن خواسته هایشان، اینگونه تجمعات اعتراضی را تکرار خواهند کرد.

سردار رحیمی
7 ژوئن 2005



Tuesday, June 07, 2005



اطلاعيه شماره 2 پناهجويان شمال عراق وان تركيه



در ادامه اعتراض به سياستها وعملكردهاي پناهنده ستيزانه كميساريايي عالي پناهندگان سازمان ملل و پايمال كردن حقوق انسانيمان به وسيله اين سازمان، ما پناهجويان كرد ايراني (موسوم به شمال عراقي) امروز دوشنبه 6/6/2005 در يك حركت متحدانه همراه با ديگر پناهجويان شمال غراقي در انكارا ، در شهر وان تركيه در مقابل دفتر اين سازمان اقدام به تجمع اعتراضي نموديم .لازم به ذكر است كه قبل از استقرار ما در مقابل دفتر كميساريايي عالي پناهندگان در شهر وان 6 اكيب از نيروهاي امنيت و پليس تركيه بدرخواست اين سازمان به قصد برهم زدن تجمع بر حق ما درمحل حاضر شده بودند. با وجود اين وضعيت ما پناهجويان از اقدام به برگزاري تجمع اعتراضيمان منصرف نشده و در مقابل اين سازمان تجمع كرده و نامه اعتراضي خود را كه حاوي مطالبات مان نيز بود به مقامات مسئول يوان تحويل داده و رسما اعتراض خود رابه اطلاع اين سازمان رسانديم .درلحظات اوليه تجمع ما با فشار وتهديدات نيروهاي امنيت و پليس تركيه مستقر در محل مواجه شد وعملا آدامه تجمع اعتراضي ما در مقابل كميساريايي عالي پناهندگان با ممانعت آنها رو برو گرديد، اين در حالي بود كه هم زمان بر تعداد نيروهاي امنيتي و پليس در محل افزوده مي شد وزير فشار، ما را مجبور به ترك محل تجمع كردند ونسبت به برگزاري هر گونه تجمع از طرف ما در مقابل درب كميساريايي عالي پناهندگان ومكانهاي ديگر شديدا هشدار دادند.ما پناهجويان كرد ايراني شمال عراقي حركت نيروهاي امنيت وپليس تركيه را در چهار چوب توافقات انجام شده قبلي بين كميساريايي عالي پناهندگان و دولت تركيه براي ممانعت از رسيدن به خواسته هايمان دانسته و آنرا محكوم مي كنيم.ما بار ديگر از تمام احزاب وسازمانهاي سياسي ونهاد هاي مدافع حقوق پناهندگي ومدافع حقوق بشر وتمام انسانهاي آزاديخواه ميخواهيم كه بهر طريق ممكن ما را در جهت رسيدن به حقوق پناهندگيمان ياري دهند وما را در مقابل اين بيعدالتي وحق كشي اشكار تنها نگذارند.6/6/2005
منبع: سايت ديدگاه





فراخوان به تظاهرات

همو طنان مبارز
جمهوری اسلامی در روز اول ماه میِ امسال , رسمأ و عملأ پنجه در پنجه پولادین کارگران شریف , زحمتکش و انقلابی کشورمان انداخت . و همانگونه که همگان شاهد بودند شکست جانانه ای را نیز متحمل شد .
حرکت این پیشگامان آنچنان کوبنده و آتشین بود که توانست بخوبی دست مزدوران خانه کارگر , شوراهای اسلامی کار و دیگر کانونهای وابسته به حکومت ضد بشری ایران را به خوبی باز کند , رژیم هم متعاقب آن دست به سرکوبی بی محابا و بس وحشیانه زد و اکنون تعداد کثیری از آنان را نیز دربند نگهداشته است .
در تاریخ 14 یونی 2005 در شهر ژنو – سوئیس نشستی بنام کنفرانس جهانی کار برگزار میگردد . در این کنفرانس مرتجعین وحشی اسلامی نیز بنام نمایندگان طبقه کارگر ایران شرکت میکنند که در این رابطه کارگران پیشروی تبعیدی فراخوانی را اعلام کرده اند تا صدای حق طلبی آنان را به گوش جهانیان برسانند .
خواستهای ابتدائی و بر حقی چون :
- داشتن قانون کاری منطبق با کنوانسیونهای بین المللی درحمایت ازکارگران وزحمتکشان
ـ رهائی دلیران اسیر در بند رژیم ضد کارگری ایران .
- احقاق حقوق از دست رفته کارگران , معلمان و پرستاران .
- حق داشتن سندیکائی مستقل به دست خود کارگران و........!
- دریافت چندین ماهه یا ساله حقوق معوقه شان .
- محکوم نمودن نمایندگان منتصب رژیم در کنفرانس جهانی کارگر .
و خواستهای بیشمار دیگر .
در این راستا اتحادیه پناهندگان ایرانی حمایت خود را از این فراخوان انقلابی اعلام میدارد و از همه آنان که در راه رهائی زحمتکشان جهان ثابت قدم هستند دعوت به شرکت در این حرکت انقلابی میکند.
مکان : ژنو = 14 یونی 2005 = ساعت 10.30

اتحادیه پناهندگان ایرانی – سوئیس




یک تبهکار خارجی در بلژیک به اردوگاه نگهداری از پناهجویان انتقال یافت

مقامات امنيتی بلژيک امروز از انتقال يک تبه كار خارجی اهل یوگسلاوی سابق به اردوگاه نگهداری پناهجويان در جنوب اين كشور خبر دادند.
به نقل از منابع اینترنتی، اين برای نخستين بار در بلژيک نيست كه يك گانگستر خطرناک در اردوگاه پناهجويان برای فراهم کردن مراحل اخراج وی نگهداری می شود.
بر اساس گفته های مقامات امنيتی بلژيک اين جانی برای مدت كوتاه در اين كمپ نگهداری خواهد شد و تا زمانی كه كارهای اداری اخراج به يوگسلاوی سابق انجام شود در اين محل نگهداری خواهد شد.
بنا به گزارش های رسانه های خبری بلژيک این تبه کار پنجاه و يك ساله روز جمعه از زندان آرلن ( Aarlen ) به كمپ پناهجويان در شهر ووتم ( Vottem ) انتقال داده شد.
نامبرده به دلیل يک سری سرقت مسلحانه به ۲۵ سال حبس محكوم شده بود.




مبادی کنترل مرزی سوئیس تا سال 2007 برچیده می شود


مردم سوئيس با شرکت همه پرسی به پيوستن کشورشان به منطقه تردد آزاد اروپا، "شنگن" رای مثبت دادند.
به گزارش سینا و به نقل از منابع اینترنتی، مردم سوئيس برای پيوستن به منطقه شنگن، امکان آن را برای پليس اين کشور فراهم کردند تا با دولتهای عضو اتحاديه اروپا به تبادل اطلاعات درباره جرائم و پناهندگان بپردازد.
سوئيس عضو اتحاديه ی اروپا نيست اما از هر چهار سو ميان دولتهايی که عضو اين اتحاديه هستند، احاطه شده است.
پيوستن به منطقه شنگن به معنای آن خواهد بود که اين کشور مبادی کنترل مرزی خود با همسايگانش را تا سال ۲۰۰۷ برخواهد چيد.




دو پناهجوی کرد ایرانی در عراق کشته شدند

انجمن پناهجویان کرد ایرانی ساکن در اردوگاه التاش عزاق از کشته شدن دو پناهجوی کرد ایرانی بر اثر انفجار خبر داد.
به نقل از منابع اینترنتی، ، این افراد به علت انفجار در منطقه "قعاقی" در شهر رمادی عراق کشته شده اند.
این انفجار عصر روز پنجشنبه 12 خرداد ماه روی داده و طی آن 2 پناهجو با اسامی "ستار قادر میر ویسی" و "فرهاد احمد عبدالغفور قبادیه" جانشان را از دست داده و 10 نفر دیگر نیز زخمی شده اند که وضعیت جسمی یکی از زخمی شدگان بسیار وخیم اعلام شده است.
این حادثه زمانی روی داده که پناهجویان کرد ایرانی جهت تامین نیازمندیهای خود و خانواده هایشان مشغول کار بوده اند.




ابلاغيه بی شرمانه وزارت کشور ترکيه در مورد پناهنده های کرد ايرانی و علت سکوت و بی تفاوتی يوئن

وزارت کشور ترکيه بعد از گذشت بيش از ۴ سال اسارت وبرده گی ، ظلم وستم، تبعيض وسهل انگاری و حرکات غير انسانی در مقابل پناهنده های کرد ايرانی تازه از خواب خوش ديکتاتوری بيدار و اطلاعيه ای در مورد اين پناهند ه های پی پناه وبه اسارت گرفته شده صادر ميکند.حکومت ترکيه پس از سپری شدن ۴ سال تازه از خواب غفلت بپا خواسته و قوانين جديد وخود ابتکاری را به کنوانسيون ژنو ميافزايد و تازه لقب خارجی به اين پناهنده ها داده واعلام ميکنند که اين افراد خارجی بوده و بايد به قوانين ترکيه احترام گذاشته ورعايت آنرا بکنند. در اينجا مطرح کردن و جواب اين سئوالات ميتواند جوابگوی قوانين تدوين شده وزارت کشور باشد وآن اينکه حکومت ترکيه مدعی است که اين پناهنده ها شامل قوانين و مقررات تدوين شده در مورد خارجيها قرار ميگيرند و بايد به آن احترام گذاشته و آنرا اجرا کنند. مسائل ونکات مهم که در تجزيه وتحليل اين ابلاغيه توجه همه را به خود جلب کرده و می کشد اينکه در مدت اين ۴ سال چرا حکومت ترکيه قوانين ومقرراتی که شامل حال اين پناهنده ها که به قول آنها خارجی تلقی شده اند واز آن بحث بعمل ميآورند را به اجرا در نياورده اند؟ آيا تا به امروز با آنها بعنوان يک خارجی با ملاک ومعيارهايی که ادعا ميکنند رفتار وبرخورد کرده اند ؟ آيا حکومت ترکيه از حق و حقوق يک خارجی آنها را بهره مند بوده و اجازه استفاده به آنها را داده اند؟آيا به عنوان يک خارجی آنها در انتخاب محل اقامت وزندگی خودشان آزاد بوده وتصميم گرفته اند؟آيا همچون يک خارجی تابه حال به آنها اجازه کار وتدريس داده شده است؟ در کدام بند از قوانين مربوط به اقامت خارجيها قيد شده که بايدهر روزخودشانرا به پليس معرفی کرده و امضاء کنند؟ در کدام ماده آن از ممنوعيت مسافرت و جابجايی بدون اجازه وحکم پليس بحث بعمل آمده؟ مگرحکومت ترکيه بر اساس برگه های قبولی يوئن مطابق کنوانسيون ژنو که به اين افراد داده شده بوداقدام به تقسيم اين پناهنده هااز وان به شهرهای ديگر نکرد؟ حال چرا و بر اساس چه ملاک و معيارهايی از خود قانون ومقررات اختراع کرده واعلام ميکنند که آنها طبق کنوانسيون ژنف پناهنده و پناهجو نيستند؟ آيا اگر حکومتی کرد نشين موجديت ميداشت حکومت ترکيه به اين خيمه شب بازيها ادامه ميداد؟ همه ميدانيم و همه از آن آگاهيم که تنها وتنها اين افراد بخاطر کرد بود نشان اسير و گرفتار سياستهای حکومت ضد کرد ترکيه شده اند و اين مسئله ای ثابت شده و غير قابل انکار ميباشد.و در اين راستا نبايد از اين غافل بود که مسئولان يوئن هم در اين رابطه و سهل انگاريها بدون تقصيرو بی گناه نيستند و به خوبی می دانند که ترکيه به قوانين بين المللی وجهانی در مورد حق وحقوق انسانی پايبند نبوده ونيست و تنها راه حل مشکلات اين پناهنده ها ارجاع پرونده آنهابه مسئولين بالاتر و مطرح کردن آن در اجلاس اين سازمان ميباشد که تا به امروز اين کميساريا ازارجاع آن سر باز زده وآنهم بدليل ساختار و چهارچوب اين کميساريا بوده که اکثريت مسئولان آنرا خود کارمندان ترک تشکيل ميدهند و برای بلاتکليف نگهداشتن و بهره کشی واستثمار بيشتر اين پناهنده هاهر چند مدت يکبار اعلام ميکنند که با حکومت ترکيه مشغول مذاکره وگفتگو بوده وهر بار هم اعلام می کنند که به نتيجه ای نرسيده اند . بايد اينرا در نظر بگيريم که احتمالاحکومت ويوين ترکيه از اين غافلند که صلح بين المللی( جنگ جهانی )وهمچنين و تدوين و تصويب قوانين پناهنده گی (کنوانسيون ژنو) به اندازه اين جلسات پشت پرده وقوانين خود ساز آنها طول نکشيده وادامه نداشته است. در نهايت با وجود ترفندها و مسامحه کاريهای يوئن وپليس ترکيه ما بايد وظيفه خود را انجام داده و بايد به آنها ثابث کنيم که آنهاهم حق و حقوقی انسانی دارند و بايد آنرا داد و برای اعلام آن بايدهمه با هم و همصدا در هر نقطه از دنيا وجهان که هستيم از هر طريق ممکن چه از طريق نشريات واطلاعيه ها،سايتهای انترنتی، راديو وتلويزيونها،روزنامه ها وتمامی رسانه های گروهی چه خارجی چه داخلی صدای اين پناهنده ها وهمچنين سياستهای ضد انسانی وتبعيضات نا بجا و بيمورد حکومت و پليس ترکيه را افشاء وبر ملا کنيم وآنرا به گوش تک تک جهانيان برسانيم.محمد کرد ۶/۶/۲۰۰۵



Saturday, June 04, 2005



فراخوان به تظاهرات
انتخابات فرمایشی ریاست جمهوری ایران را تحریم می کنیم
.ابرهای سیاه ظلم و خون همچنان پهنای میهن عزیزمان را در بر گرفته است! ایرانیان مبارز و آزادیخواه: رژیم غیر مردمی- آخوندی در ایران مثل همیشه دست به یک انتخابات فرمایشی زده تا خائنی چون خاتمی را بر مردم تحمیل کند تا بتواند مدتی دیگر به حیات ننگین خود ادامه دهد. هموطنان: از آنجاییکه تحریم این انتخابات نمایشی سرنوشت ما مردم ایران را با این دد صفتان روشن می کند و نه گفتن به آن به سرنگونی این جانیان سرعت بیشتری می بخشد، بدین جهت وظیفه هر انسان آگاه و آزادیخواه است که با حد اکثر توان در افشای این رژیم آخوندی کوشا باشد. ما از تمامی سازمانها، احزاب، تشکل ها و نیروهای مردمی منفرد دعوت به عمل می آوریم در کارزاری مشترک و قدرتمند که در برابر سفارت اشغالی ایران در برن (سوئیس) برگزار می گردد شرکت فعال داشته باشیم.
زمان: جمعه 17 یونی 2005 برابر با 27 خرداد 1384 از ساعت 13.00 الی 16.00 مکان: برن جلوی سفارت ایران ( لانه جاسوسی حکومت ایران) محل تجمع: ایستگاه اتوبوسهای زوریخ ساعت 10.00 صبح
برای کسب اطلاعات بیشتر با آدرس ایمیل زیر در سایت خانه پناهجو ارتباط برقرار نمایید
.



Thursday, June 02, 2005


جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، اولویت انگلیس در دوران ریاست بر اتحادیه اروپا است

مقامات انگلیسی اعلام کردند کنترل مهاجرت غیرقانونی یکی از اولویت های این کشور در دوران 6 ماهه ریاست اتحادیه اروپا خواهد بود.
به نقل از پایگاه اینترنتی Workpermit، "چارلز کلارک" وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: با روسیه، اوکراین، چین و مراکش مذاکراتی را انجام خواهیم داد تا مهاجرانی را که به طور غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا کرده اند به کشور خود باز گردانند.
وی افزود: در صورتی که این کشورها خواهان برقراری روابط قوی و مداوم با اتحادیه اروپا هستند، باید برای بازگرداندن این مهاجران تلاش کنند.
کمیسیون اروپا در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهای سریلانکا، هنگ کنگ، ماکائو و آلبانی برای پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی این کشورها انجام داده است.
با تلاش در زمینه مهاجرت غیرقانونی و تدوین قوانین منسجم در این زمینه، انگلیس یکی از مهمترین طرحهای اتحادیه اروپا را اجرایی خواهد کرد.




یک بازی رایانه ای پناهندگی در سوئد برنامه ریزی شد

یکی از شبکه های تلویزیونی سوئد برای بازتاب وضعیت پناهندگانی که به قصد اخذ پناهندگی کشورهای غربی در دام قاچاقچیان قرار گرفته و در کشورهای غربی سرگردان می شود، اقدام به نصب یک بازی کامپیوتری پناهندگی بر روی وب سایت خود کرده است. به نقل از منابع اینترنتی، این بازی کامپیوتری بازی غم انگیزی است و مشکلات پناهندگان را در راههای مهاجرت نشان می دهد.
در لابلای این بازی آمار دقیقی از وضعیت پناهندگان، تعدادی که در بین راهها گیر افتاده، جان خود را از دست می دهند و تعدادی اندک که به مقصد می رسند نیز ارایه شده است.
مراحل این بازی عمدا به کندی طراحی شده است تا اعصاب و روان باز یکننده را پریشان کند.




چهار مهاجر در آبهای ترکیه ناپدید شدند

به دنبال غرق شدن یک قایق کوچک حامل مهاجران درآبهای ترکیه 4 مهاجر ناپدید شدند.
به نقل از خبرگزاری "شین هوا"این حادثه روز دوشنبه 9 خرداد ماه در حالی روی داده که 9 مهاجر سعی داشته اند با یک قایق کوچک خود را به جزیره "لیس بایس" یونان برسانند که قایق آنان غرق شده و به دنبال تلاش تیمهای امداد رسانی 5 نفر از مهاجران نجات داده می شوند .
از سرنوشت 4 نفر دیگر هیچ اطلاعی در دست نیست.
پلیس یونان هیچگونه خبری از هویت مهاجران حادثه دیده منتشر نکرده است.
کمتر از 20 روز گذشته 25 مهاجر به علت حوادث مختلف در آمریکا، ایتالیا و یونان جانشان را از دست داده اند.




دستگیری 70 مهاجر غیرقانونی در ایتالیا


70 مهاجر غیرقانونی که عمدتا تبعه چین بودند توسط پلیس ترکیه و یونان و با همکاری "کارابینیری" ایتالیا دستگیر شدند.
نقل از پایگاه اینترنتی (AGI) از آنکونا در ایتالیا، کارابینیری در مناطق مختلف ایتالیا، فرانسه و یونان درباره سازمانهای مافیایی چین که به قاچاق انسان، آدم ربایی به قصد تجاوز و مهاجرت غیرقانونی می پردازند، تحقیق می کند.
بررسی ها نشان می دهد طول سفر برخی مهاجران غیرقانونی به بیش از یک سال می رسد که سبب ایجاد نارحتی های جسمی و روحی در میان این افراد می شود.
واحد تحقیقات ویژه کارابینیری به این نتیجه رسید با همکاری تمام اعضای اتحادیه اروپا می توان به نتایج دلخواه در زمینه مبارزه با مهاجرت غیرقانونی دست یافت.




نامه زیر امروز به دستمان رسیده که آنرا عینا درج کرده ایم
گزارشی خبری پيرامون تکاپوهای اقای بهمن معالی زاده و ديدارهای ايشان با مسئولان دولت اردن وunhcr
درنتيجه کوششهای پيگيرانه بنياد نوروز(بنياد بشر دوستانه ای که از يکسال و نيم اخير به هدف ياری رسانی به پناهجويان ايرانی ،از سوی اقای بهمن معالی زاده بر پا شده است.) حدود يک هزار نفر از پناهندگان ايرانی که در دو اردوگاه در اردن ،و نيز در اردوگاه ديگری بنام القادسيه ،در در ان سوی مرز اردن با عراق ، روزگار نوميدانه ای را سپری می کردند اکنون نسبت به حل اين مشکل ديرينه خود اميدوار شده اند. وزير دربار اردن هاشمی ،پرنس رائدبن زيدُ و وزير جديد کشور ،اقای عًَوانی يرُفاس (که يک ماه ونيم است در اين پست خدمت ميکند)، بدنبال ملاقاتها و کوششهای اقای بهمن معالی زاده، گفتند: دولت اردن عزم خود را برای حل اين مشکل جزم کرده است.نهم ماه مه(دوشنبه) گزارشی که از سوی اقای معالی زاده،درباره راههای حل اين معضل تهيه شده بود،به وزير دربار ،اميررائدين زيد تسليم گرديد،که قرار است ايشان مُفاد اين گزارش و راهکار ارائه شده در انرا در ملاقاتی با حضور اقای معالی زاده با وزير کشور اقای عوانی يرفاس به رايزنی بگذارد. وزير دربار اردن ،بنابه در خواست شهبانو فرح پهلوی ،قول داد که ان کشور نهايت همکاری را برای کمک به حل مساًله پناهجويان ايرانی ايرانی به عمل اورد. پرنس رائد بن زيد در طول روزهای اخير ،شخصاً با اقای معالی زاده که به اردن سفر کرده است تلفنی سخن گفت و نيز يکشنبه هشتم ماه مه با پايه گذار بنياد نوروز ملاقات کرد. در اين ديدار ،پرنس بن زيد فيلمهايی را که هياًت بنياد نوروز از بازديدهای خود از سه اردوگاه پناهجويان تهيه کرده بود مشاهده نمود و گفت از ديدن اين صحنه ها بسيار متاًسف شده است،و خواهد کوشيد از هر چه که در توان دارد برای حل اين مشکل ياری گيرد. اقای معالی زاده بنام مردم ايران از توجه ويژه دربار پادشاهی اردن و دولت اَمٌان نسبت به مساله پناهجويان اواره ايرانی در سه اردوگاه الکرامه ،الرواشد،والقادسيه سپاسگزاری کرد.هياًت بنياد نوروز به سرپرستی اقای معالی زاده در طول ده روز اخير موفق شد وارد اين سه اردوگاه شده و با صدها نفر از پناهجويان نوميد که در بدترين شرائط روزگار را می گذرانند ملاقات کند.اين بازديد در نتيجه ملاقاتهای متعدد که اقای معالی زاده با مسئولان کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در شهر امٌان ونيز با کارمندان اين نهاد که مسئول رسيدگی در داخل اردوگاهها با پناهندگان هستند امکان پذير شد.پناهجويان با تاکيد بر اينکه اين نخستين بار است که در طول اقامت پُردرد انها در اين اردوگاهها موفق به ديدار با اعضای يک بنياد خيريه ايرانی شده اند ،از گفتگو و ملاقات با اقای بهمن معالی زاده و خبر نگار همراه ايشان بسيار خوشحا ل شده بودند.پناهجويا ن خواهش ميکردند که فرياد انها به گوش جهانيان رسانده شود و ايرانيا ن در سراسر جها ن خواستارند که انا ن را به دست فراموشی نسپارند.دولت اردن و کميساريای عا لی پناهندگا ن سازمان ملل و نيز گارد مرزی امريکائی و عراقی تا کنون به هيچ ايرانی و غير ايرانی اجازه بازديد از دو اردوگاه الکرامه و القادسيه را نداده بودند. بنياد نوروز محموله های اب اشاميدنی و مواد اوليه غذايی را با ياری مسئولان ارتش اردن به انسوی مرز اردن که فراتر از ناحيه موسوم به سرزمين بی صاحب است برد و در ميان سرور و خوشحالی وصف ناشدنی اوارگان اين محمو له ها را ميان انان تقسيم کرد.و اقای معالی زاده و هيات همراه پای درد دل انان نشستند. سربازان ارتش امريکا که گارد مرزی عراق و اردن هستند، نهايت همکاری و انساندوستی خود را با اقای معالی زاده و هيات بنياد نوروز به عمل اوردند. نيروهای امريکای که خود برای نخستين بار بود وارد اردوگاه القادسيه می شدند و پس از ديدن هيجان و شور پناهجويان، انان نيز به هيجان در امده بودند،با اعضای هيات بنياد نوروز و نيز در لحظات توزيع اب اشاميدنی و مواد غذای همکاری نمودند.بدنبا ل اين بازديد سربازان امريکايی بنا بدستور فرمانده خود اب اشاميدنی مقر خويش را به اردوگاه القادسيه اوردند وقول دادند که از اين پس توجه بيشتری به اين گروه از پناهجويان ايرانی داشته باشند.پس از سا لها زندگی در غير انسانی ترين شرائط ،صدها کودک پا برهنه و گرسنه زنان جوان باردار و مردان نوميد ايرانی در اين اردوگاهها اکنون نسبت به حل مشکل خويش اميدوار شده اند.بنياد نوروز نيز به نوبه خود اميدواراست مسئولان اردن هر چه زودتر پناهجويان را از اردوگاه القادسيه و الکرامه به اردوگاه الرواشه که از شرايط نسبتاً بهتری بر خوردار است منتقل کند، تا بتوان با تماسهای اتی با سفارتخانهای خارجی کشور سومی را نسبت به پذيرش در خواست پناهندگی سياسی اين پناهجويان ايرانی متقاعد کرد.هنگاميکه که پرزيدنت جورج دبليو بوش و وزير خارجه در دولت اول و اقای کولين پاول در حال تلاش برای مطرح کردن پرونده صدام حسين در شورای امنيت بودند بسياری از پناهجويان ايرانی که سالها در اردوگاه الطاش در عراق زندگی ميکردند از بيم بمبارانهای قوای متفقين عليه ارتش صدام بسوی خاک اردن براه افتادند دولت اردن از ورود انها به خاک کشورش جلوگيری کرد.اما در اقدامی بشر دوستانه امکان داد که در سرزمين موسوم به بی صاحب (NO MAN S LAND) حد فاصل عراق و اردن اردوگاهی بنام الکرامه بر پا شود که انها را در خود جا دهد. اما پيش از ان اردوگاه الرواشد به پا شده بود. يکی از نخستين کسانيکه از طريق اردن رهسپار کشور سوم شد خانم مرضيه خواننده مشهور و از طرفداران سازمان مجاهدين خلق ايران بود.بنظر ميرسد که دربار پادشاهی اردن توصيه اکيد کرده بود که خانم مرضيه هر چه زودتر به کشور يگری رسانده شود. اما بسياری ديگر از ايرانيان از بخت بلند خانم مرضيه بر خوردار نشدند.خانم مرضيه در نخستين هفته ای کار اردوگاه الرواشد به انجا رسيد و از اين طريق به اروپا رفت.چادرهای پناهجويان در الکرامه از برزنت نيست بلکه از پتوهها و گونی های سوراخ سوراخ و پاره پاره است.که زنان پناهجو با دست خود انها را به لبه همديگر دوخته اند.در زير هر به اصطلاح چادر يک خانواده بزرگ زندگی ميکنند. وشگفتا که در اين وضعيت گاه برخی خانوادها ، ده يا بيشتر فرزند داردند.اما شماری جوانان مجرد نيز در بين انها هستند.در اردوگاه الکرامه ،حدود نيمی از پناهجويان را افراد زير ۱۸ سا ل تشکيل ميدهند.بدترين شرايط را کودکان بيماردارند ..اما در اردوگاه القادسيه که هيچ عاملی تا کنون به انها دست ياری نداده بود ۲۰۹ زن و مرد و کودک و از جمله زنان باردار ازهيچ گونه امکان پزشکی بهرمند نمی شوند. هر روز در طول کليومترها کاروان پايان ناپذيرتريلی و کاميونهای اردن و عراقی صف ميکشند تا کالا، اذوقه ،بنزين،و....(و بقولی از شيرمرغ تا جون ادميزاد) به عراق حمل کنند.از انجا که بازرسی کاميونها ۶روز تا ۱ هفته و گاه بيشتر طول ميکشد صدها راننده کاميون عرب ونيز هزاران عرب ديگر که هر يک به دليلی در ناحيه مرزی حرکت ميکنند در اين بخش حضور دارند.اين افراد نمی توانند وارد اردگاههای پناجويان شوند.اما از انجا که پناهجويان برای گذاراندن زندگی خود گاه ناچار ميشوند از حصار خاردار بگذرند و برای ساعاتی به گدائی درجادهها اقدام کنند.و ازجمله خطرات اين است که به زنان و دختران پناهجو از سوی اعراب مورد تجاوز قرار گيرند.نمونه های از اين رويداد پيشتر به وقوع پيوسته است.در طول ۲ سالی که از پايان جنگ در عراق ميگذرد دهها راننده کاميون اردنی به هنگام ورود به عراق سر بريده شده اند.از اين روی بسياری از راننده های اردنی ترجيح ميدهند که در خط مرزی با عراق محموله کاميون يا تريلی خود را خالی و به کاميون يا تريلی عراقی تحويل دهند.از انجا که مردم اردن در اين ناحيه کم هستند،کار تخليه بار کاميونها را اکثراً پناهجويان ايرانی انجام ميدهند،که اين امر خطرات بسياری نيز دارد.زيرا انها اين اقدام را بصورت غير قانونی انجام ميدهند.ناچاری مفرط انها را به تن در دادن به اين خطرات ميکشاند.انان بلافاصله از سوراخهای ايجاد شده در حصارسيمی و خاردار به داخل اردوگاه باز ميگردند.به هنگام باران در اين صحرای خشک و بی اب و علف ونيز به هنگام وزش باد و طوفان موجی عظيم از گردوخاک وشن در اردوگاهها به پا ميشود که ساعتها ادامه دارد.موج شن از داخل گونی های پاره پاره و پنجرهای پلاستيک زرد!! که چادر دارد وارد خانه ميشود. هر چيز که اندوخته پناهجويان است در موج طوفان شن به هوا برمی خيزد. وتنها کاری که از دست انان بر می ايد،نيايش کردن به هدف پايان هر چه زودتر باران و طوفان شن است.اما نکته دردناکتر ان است که در اردوگاه القادسيه اوارگان از ريزش باران بشدت خوشحا ل می شوند زيرا انها به عليرغم شن و ماسه ای که می ريزد دهان خود را باز ميکنند تا شايد چند قطره ای اب باران گلوی خشکشان را لحظاتی تر کند.انان پلاستيک کثيف را روی زمين الوده پهن ميکنند تا شايد اندکی اب باران در ان جمع شود و بعد از ان استفاده کنند. در چنين شرايط رقت باری اقای بهمن معالی زاده و هيئت همراه وارد اردوگاهها شدند،پناهجويان اين ايرانيان دلسوز را ناجی فرستادها شده از سوی پروردگار تلقی کرده و استقبال وصف نا شدنی از انان به عمل اوردند.انها با چشم گريان و در حاليکه دستهای پينه بسته خود را به سروصورت ميهمانان ايرانی خود می کشيدند التماس می کردند که به جهان بگويند چه فاجعه ای در اين بخش ازدنيا در قبال شماری از بی پناهترين اوارگان ايرانی در جريان است. دفتر بنياد نوروز ۳۱/۵ / ۲۰۰۵



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R