اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Thursday, March 31, 2005


پزشک پناهنده سیاسی به کانادا گفت زهرا کاظمی در اثر شکنجه و تجاوز جنسی در بازداشت جان خود را از دست داد
یک پزشک ایرانی به نام شهرام آسام ، که با همراه اعضای خانواده به عنوان پناهنده سیاسی در کانادا به سر می برد، در مصاحبه با هفته نامه آلمانی «دی سایت» مرگ زهرا کاظمی، عکاس ایرانی - کانادائی را ناشی از شکنجه های شدیدی دانست که به او در هنگام بازداشت وارد آمده است. وی گفت در سحرگاه روز ششم تیرماه 1382 این عکاس و خبرنگار را در حالیکه بیهوش و شدیدا مجروح بود، به بیمارستان بقیه الله در تهران متقل کردند. وی که شخصا زهرا کاظمی را معاینه کرده بود، گفت آثار برجای مانده در سراسر بدن وی نشان از شکنجه داشت. این پزشک همچنین در معاینات خود تشخیص داد که زهرا کاظمی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود. وی مقامات جمهوری اسلامی را مسئول قتل وی دانست و گفت به این دلیل به خارج از کشور رفته است تا حقایق را به آگاهی همگان برساند. زهرا کاظمی در دوم تیرماه 1382 هنگام عکسبرداری از تظاهرات بستگان دانشجویان زندانی در مقابل زندان اوین بازداشت شد. وی بعد از 18 روز درگذشت. (rm) صدا



Sunday, March 27, 2005


تظاهرات پناهجویان در مقابل بازداشتگاه «باکستر» بر علیه مقررات پیشنهادی وزارت مهاجرت استرالیا
پلیس ضد شورش استرالیا هفت مرد و دو زن پناهجو را به جرم نزدیک شدن به حریم بازداشتگاه پناهندگان باکستر استرالیا دستگیر کرد. طرح پیشنهادی وزارت مهاجرت استرالیا موجب نگرانی پناهجویان شده است. تظاهرات علیه قوانین پیشنهادی وزارت مهاجرت استرالیا امروز در برابر بازداشتگاه باکستر در جنوب استرالیا به خشونت گرائید. در این تظاهرات که در شهرهای مختلف استرالیا از سه روز پیش ادامه دارد، تاکنون 16 تن بازداشت شده اند. شرایط محدودکننده پیشنهادی وزارت مهاجرت برای دادن ویزای موقت به پناهجویان، با اعتراض شدید آنها و طرفداران تغییر قوانین مهاجرت در استرالیا روبرو شده است. تظاهرکنندگان به دیوارهای بازداشتگاه حمله ور شدند. تظاهرکنندگان رفتار دولت استرالیا را سختگیرانه و غیرانسانی تلقی می کنند و از سرنوشت پناهجویان مسلمانی ایرانی و عراقی که به مسیحیت گرویده اند در بازگشت به میهن شان بیمناک هستند. جمشيد عديلي (سيدني) (rm) صدا



Friday, March 25, 2005


تظاهرات مردم استراليا در اعتراض به طرح دولت براي دادن ويزاي موقت به پناهجويان

پيشنهاد دولت استراليا براي دادن ويزاي موقت به پناهجوياني که بيش از سه سال در بازداشتگاه هاي استراليا به سر برده اند، به سبب شرايط محدودکننده پناهندگان با مخالفت آنان روبرو شده است. بر مبناي پيشنهاد دولت استراليا پناهجويان براي دريافت ويزاي موقت مي بايست متعهد شوند در صورتي که شرايط بازگشت آنان فراهم شود، خاک استراليا را ترک گويند. در همين حال هرگونه حق اعتراض از آنان صلب مي شود. امروز هزاران تن از مردم استراليا در سيدني و ديگر شهرها تظاهرات گسترده اي در اعتراض به اين طرح برپا ساختند. در تظاهراتي که در برابر منزل مسکوني خانم آماندا ونستون وزير مهاجرت استراليا برپا شد، معترضين طرح پيشنهادي دولت را غير انساني و باعث شرمساري مردم اين کشور دانستند. خانم ونستون در مصاحبه اي کوتاه اعلام داشت در قوانين مهاجرت استراليا تغييري داده نخواهد شد. صدها پليس در برابر بازداشتگاه هاي پناهندگان به حالت آماده باش درآمده اند و از آن بيم دارند که در ساعات آتي مردم براي نجات پناهجويان دست به اقدامات خشونت آميز بزنند. (rm) صدا



Wednesday, March 23, 2005




Sunday, March 20, 2005


فرا رسیدن نوروز را به همه هموطنان ، به خصوص به همه پناهجویان و پناهندگان تبریک می گوئیم .



Wednesday, March 16, 2005


اعتراض ايرانيان خارج از کشور در برابر مقر سازمان ملل در ژنو به کارنامه حقوق بشري جمهوري اسلامی جمعيتي شامل حدود 200 تن از ايرانيان در برابر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو گردآمدند تا به کارنامه نامناسب حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران خاصه در ارتباط با زندانيان سياسي و خانواده هاي قربانيان قتل هاي زنجيره اي اعتراض کنند. حسين ماهوتيان از شرکت کنندگان در اين تظاهرات روز سه شنبه در ژنو در مصاحبه با رادیوفردا مي گويد: ما بايد تلاش کنيم از نهادهاي مدني کشورهاي محل سکونت خودمان بخواهيم از کشورها و نمايندگان خودشان در سازمان ملل بخواهند که نقض حقوق بشر در ايران را سرکوب کنند. از تظاهرات بعد از ظهر سه شنبه ايرانيان در برابر مقر سازمان ملل متحد در ژنو راديو فردا گزارشي دارد همراه با مصاحبه با پرستو فروهر، حسين دواني و حسین زال زاده از خانواده هاي قربانيان قتل هاي سياسي زنجيره اي) (rm) صدا



Sunday, March 13, 2005



از ديپورت عبدالله اميني جلوگيري کنيد




هموطنان شریف با کمال تأسف چند ساعت پیش بطور تلفنی مطلع شدم که برادرم آقای عبدالله امینی در حال حاظر در زندان شهر میلان در ایتالیا بسر میبرد و از قرار معلوم فردا به ایران دیپوت خواهد شد.او که از فعالین شناخته شده سیاسی در منطقه کردستان ایران است ،در صورت افتادن به چنگ د ژخیمان خون آشام ایران بلافاصله به زندان منتقل شد ه و مجازات مرگ در انتظار او خواهد بود.بدین خاطر من صمیمانه از همه هموطنان عزیز بویژه هموطنان مقیم ایتالیا و شهر میلان درخواست میکنم تا بهر صورت ممکن به کمک او بشتابند.در این مسیر ارسال نامه و فکس اعترضی به مقامات و ادارات مربوطه گام مهمی را شامل میگردد.لطفآ در صورت دریافت هر گونه اطلاع از وضعیت نامبرده و یا اقدامی در این جهت خانواده اش را با بوسیاه ایمل آدرس زیر در جریان قرار دهید.با تشکر – خانواده امینیayob-amini@yahoo.de



Saturday, March 12, 2005


فراخوان ایرانیان مقیم اروپا برای تجمع اعتراضی علیه نقض حقوق بشر در ایران ایرانیان مقیم اروپا قرار است روز سه شنبه با حضور در میدان ملتها در ژنو، صدای اعتراض خود نسبت به نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران و بویژه وضعیت زندانیان سیاسی را به گوش شرکت کنندگان در کنفرانس حقوق بشر برسانند. پژمان پیران درباره نحوه طراحی این حرکت اعتراضی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید این تجمع طبق فراخوانی از سوی کانونها و کمیته های حقوق بشر در ژنو برگزار می شود و همزمان در گوتنبرگ سوئد نیز تجمع اعتراض آمیزی نسبت به نقض حقوق بشر برگزار خواهد شد. وی معتقد است این گونه اعتراضها با تحت فشار قرار دادن حکومت می تواند به زندانیان سیاسی کمک کند. امیر نیرو سخنگوی کمیته دفاع از حقوق بشر در سوئد درباره روند تلاشها در سوئد به رادیو فردا می گوید در حمایت از این فراخوان حزب چپ سوئد اطلاعیه ای مطبوعاتی صادر کرد و سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات قول همکاری داده و کمیته سوئدی دفاع از حقوق بشر قول داده که اطلاعیه ای در این زمینه داشته باشد. آقای نیرو افزود: اگر خانواده های زندانیان سیاسی بتوانند از این فراخوان دفاع کنند، ما می توانیم این فراخوان را در جهان و (rm) صدا



Friday, March 11, 2005


هشدار کمیساریای آوارگان و پناهندگان در مورد مرگ پناهجویان کشورهای آفریقایی کمیساریای آوارگان و پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از کشته شدن شهروندان برخی کشورهای آفریقایی که سعی داشتند که به یمن پناهنده شوند، ابراز نگرانی کرد. این عده که بیش از 100 تن گزارش شده اند هنگامی که توسط قاچاقچیان به یمن برده می شدند، در دریا غرق شدند. یکی از بازماندگان اعلام کرد که قاچاقچیان یک گروه 85 نفره را که در یک قایق بطرف یمن می رفتند درحالیکه فاصله زیادی تا ساحل بود، مجبور به پریدن در دریا کردند. در حادثه دیگری 93 تن که زنان و کودکان هم در میانشان بودند به علت غرق شدن قایقشان در خلیج عدن کشته شدند و تنها 4 تن از سرنشینان نجات یافتند.



Wednesday, March 09, 2005


اعتصاب غذای پناهجویان ایرانی در دانمارک 27 ایرانی محکوم به اخراج، در دانمارک که ماههاست در بازداشتگاه اداره ره مهاجرت این کشور به سر می برند، دست به اعتصاب غذا زدند. در این بازداشتگاه چند دختر ایرانی نیز وجود دارند که آنها نیز در اعتصاب غذا به سر می برند. یکی اعتصاب کنندگان به نام علی ناصری که پناهنده سیاسی است در مصاحبه با رادیو فردا می گوید در جمهوری اسلامی به او اتهام جدایی طلبی زده اند و در صورت بازگشت اعدام خواهد شد، به همین دلیل وی معتقد است که باید مقاومت کنند. به گفته وی اعتصاب کنندگان قصد دارند یا بمیرند یا دولت دانمارک قانونش را عوض می کند. او به دوپناهنده مرد و یک زن اخراج شده از دانمارک اشاره می کنند که در ایران به زندان افتاده و شکنجه شده اند و دو تن از آنها بار دیگر فرار کرده و به دانمارک آمده اند و عجیب آن که فورا از اجازه اقامت برخوردار شده اند. سومین اخراج شده که یک زن است هنوز در ایران در زندان به سر می برد و دولت دانمارک غیابا اجازه اقامتش را صادر کرده است.



Monday, March 07, 2005


سال گذشته میلادی 660 ایرانی به کشور سوئد پناهنده شدند

در طول سال گذشته میلادی تعداد 660نفر از مهاجرین ایرانی از دولت سوئد تقاضای پناهندگی کرده اند.
به گزارش سینا و به نقل از منابع اینترنتی، 238 نفر از این تعداد را زنان مهاجر ایرانی و 422 نفر آنان را مردان مهاجر ایرانی تشکیل می دادند.
همچنین 135 نفر از این افراد کودکانی بودند که به همراه والدینشان به سوئد مهاجرت کرده و 9 نفر از کودکان نیز به تنهایی و بدون سرپرست از دولت این کشور تقاضای پناهندگی کرده اند.
بر اساس این گزارش ایرانیان 3 درصد از کل تعداد پناهندگان به سوئد در سال 2004 میلادی را تشکیل می دادند.
اداره مهاجرت کشور سوئد اعلام کرده است که در سال 2004 میلادی به پرونده 921 نفر از اتباع ایرانی پناهنده به این کشور رسیدگی شده است.
از میان این پرونده ها تنها 60 پرونده موفق به دریافت اقامت شده و پرونده 744 نفر ایرانی برای کسب مجوز اقامت با پاسخ منفی روبرو شده است.
در طی سال 2004 میلادی 21 هزار و 161 نفر از دولت سوئد تقاضای پناهندگی کرده اند.





دیپلمات جمهوری اسلامی پناهنده به غرب گفت ایران از 2006 به بعد سالی یک بمب اتمی تولید خواهد کرد: اشپیگل به نوشته مجله آلمانی اشپیگل، یک دیپلمات ایرانی که به غرب پناهنده شده، مدعی است که حکومت ایران در یک طرح دامنه‌دار در نظر دارد از حدود دو سال دیگر حداقل سالی یک بمب بسازد. بر اساس اظهارات این فرد، یک گروه ویژه که از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده، روی برنامه هایی برای یافتن راههای جهت گمراه کردن مقامهای آژانس بین المللی انرژی اتمی کار میکند. به گفته وی تغییر مسیر مواد اتمی از نیروگاه بوشهر، یکی دیگر از وظایف این گروه ویژه است وهدف اصلی به دست آوردن پلوتونیوم به آن اندازه است تا به کمک فن آوریهای نوین، بتوانند حداقل سالی یک بمب اتمی تولید کنند.



Sunday, March 06, 2005


وضعيت نابسامان کودکان افغان در ايران از دید یک کارشناس حقوقی کودکي افغان انگشتانش در زير قطار له شد، ولي مددکارها بدلیل نامشخص بودن وضعیت تابعيت وی و نداشتن شناسنامه مورد قبول از نظر مراجع حقوقي در ايران نتوانستند در جريان وقوع حادثه به او ياري رسانند. فريده غيرت وکيل دادگستري مي گويد: قوانين ما در مورد فرزنداني که پدرانشان افغان يا پاکستان هستند و مادرانشان ايراني، مشکل آفرين است. وی می گوید: گرچه به حال خود رها کردن کودکان افغاني که تابعيت آنها در ايران روشن نيست، خلاف انسانيت و حقوق بشر است ولی مددکاران تنها مي توانند در محدوده وظايف خود عمل کنند و تقصيري متوجه آنان نيست، بلکه اين قانون است که بايد تکليف اين کودکان را روشن کند.




شمار مهاجران زن در جهان رو به افزايش است
سازمان ملل متحد می گويد که امروزه شمار روزافزونی از زنان به طور مستقل مهاجرت می کنند و به منبع اصلی درآمد خانواده هايشان بدل می شوند.
اما اين سازمان اخطار می دهد که زنان در جستجوی يافتن يک زندگی بهتر بيش از پيش در مقابل قاچاق انسان آسيب پذير می شوند.
به علاوه شمار چشمگيری از زنان مهاجر پناهندگانی هستند که بچه دارند.
تصور عمومی از يک مهاجر معمولا يک مرد جوان و تنهاست که به دنبال کار می گردد.
گفتگو با احمد پوری، مسئول موسسه پرايم در هلند و فعال امور پناهندگان
اما اين تصوير ظاهرا اکنون نيازمند اصلاح است: سازمان ملل متحد می گويد که زنان در تاريخ بشر هرگز به اندازه امروز درحال حرکت و جابجايی نبوده اند.
سازمان ملل می گويد تنها کمتر از نيمی از کل مهاجران را زنان تشکيل می دهند و اکثر آنها خانه هايشان را برای يافتن کار يا برای پيوستن به ساير اعضای خانواده خود ترک می کنند.
اما اين سازمان اخطار می دهد که زنان همچنين در مقابل قاچاق انسان، که اکنون پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه سومين منبع درآمد برای جنايات سازمان يافته به حساب می آيد، آسيب پذير هستند.
سازمان ملل هشدار می دهد مجازات کارگران قاچاق شده نبايد فوق العاده شديد باشد چرا که اين کار آنها را از افشای وضعيت واقعی خود منصرف می سازد.
اين گزارش همچنين اشاره می کند که قوانين مهاجرت اغلب با تبعيض عليه زنان همراه است.
براساس اين قوانين زنان وادار به انجام آزمايش حاملگی می شوند، از مهاجرت بدون تاييد سرپرست محروم می شوند يا به آنها اجازه داده نمی شود شوهر يا فرزندانشان را نزد خود بياورند.
سوزان مارتين، نويسنده اين گزارش، گفت که در حدود 10 درصد از کل مهاجران پناهنده هستند و سه چهارم اين پناهندگان زنانی هستند که با بچه هايشان سفر می کنند.



Wednesday, March 02, 2005


در سال گذشته شمار پناهجويان در 38 کشور صنعتي جهان 22 درصد کاهش يافت بر اساس يک آمار رسمي در سالي که گذشت، شمار پناهجويان در 38 کشور صنعتي جهان حدود 22 درصد کاهش يافت. همه ساله در چنين روزهايي سازمان حمايت از پناهجويان و فراريان در شهر ژنو با انتشار آمار و ارقامي خبر از شمار کل پناهجوياني مي دهد که در سال پيش تقاضاي خود را به دستگاه هاي مسئول کشورهاي مورد نظر تسليم داشته اند. سازمان سراسري پناهندگان ايراني در اروپا يکي از نهادهايي است که از حق و حقوق پناهندگان دفاع مي کند و دبير آن خانم لادن داور در مصاحبه با راديوفردا با اشاره به اين موضوع که علت اصلي اين کاهش نه در بهبود شرايط اجتماعي کشورهاي پناهنده خيز، بلکه در مقررات سختي است که 38 کشور پناهنده پذير وضع کرده اند. خانم داور اضافه مي کند: يکي از دلايلي که تعداد پناهندگان کم شده، شرايط بعد از 11 سپتامبر است، از آن گذشته ديوار آهنيني را به دور کشورهاي صنعتي کشيدند به طوري که ورود پناهنده به سختي صورت مي گيرد، ولي در عين حال به اين آمار هم نمي توان اعتماد کرد، زيرا تعداد پناهندگان غير قانوني که به طور مخفي زندگي مي کنند زياد شده است.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R