اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Tuesday, July 27, 2004




 

200 پناهنده از کره شمالي در يک هواپيماي ويژه کرايه شده وارد کره جنوبي شدند

حدود دويست پناهنده از کره شمالي در يک هواپيماي ويژه کرايه شده وارد کره جنوبي شده اند. مبداء پرواز اين هواپيما بطور مشخص بازگو نشده و تنها از آن بعنوان يک کشور جنوب شرقي آسيا ياد شده است. هواپيماي ديگري با دويست پناهنده ديگر قرار است روز چهارشنبه، فردا در همان فرودگاه نظامي در سونگنام واقع در جنوب سئول به زمين بنشيند. گزارشها ميگويند اين دو پرواز بزرگترين گروه منفرد پناهندگاني را تشکيل ميدهد که از کره شمالي وارد کره جنوبي شده اند.



Saturday, July 24, 2004



خبر فوري ـ آمريكا موقعيت حقوقي مجاهدين مستقر در اشرف را به عنوان افراد حفاظت شده مشمول كنوانسيون چهارم ژنو به رسميت شناختSat, 24/07/2004 - 11:49
فرماندهي نيروهاي چند مليتي در عراق طي بيانيه يي(2ژوئيه) خطاب به ساكنان اشرف موقعيت حقوقي آنها را اعلام كرد. در اين بيانيه ايالات متحده آمريكا تأييد كرده است كه پرسنل سازمان مجاهدين خلق ايران مستقر در اشرف شهروندان تحت حفاظت و مشمول كنوانسيون چهار ژنو مي باشند.براين اساس كنترل و محدوديت هاي اعمال شده بر مجاهدين بر طرف خواهد شد و در عين حال حفاظت از قرارگاه اشرف كماكان بر عهده نيروهاي آمريكايي خواهد بود. متن كامل اين بيانيه به اين شرح است:ستاد فرماندهي نيروهاي چند مليتي ـ عراقبيانيه فرماندهي نيروهاي چند مليتي در عراق در آستانه امضاي موافقتنامه براي افراد سازمان مجاهدين خلق ايران در اشرفبه ساكنان اشرفايالات متحده موقعيت حقوقي ، استاتو، شما را به عنوان افراد حفاظت شده مشمول كنوانسيون چهارم ژنو مورد تأييد قرار داده و اين تصميم را به كميته بين المللي صليب سرخ در ژنو ابلاغ كرده است.به رسميت شناختن اين موقعيت به تسريع تلاشهاي كميته بين المللي صليب سرخ و كميسيارياي عالي پناهندگان ملل متحد براي مشخص كردن وضع نهايي افراد طبق قوانين ذيربط بين المللي كمك خواهد كرد.خبرهاي تكميلي متعاقبا انتشار مي يابد



Tuesday, July 20, 2004


29تير:درخواست امضاى طوماراعتراض به اخراج پناهجويان ايرانى از تركيه به ايران روشنگرى: به دنبال انتشار خبر تصميم تركيه به اخراج گروه كثيرى از پناهجويان ايرانى در اين كشور، پناهجويان در تماس با روشنگرى از ايرانيان در سراسر جهان درخواست كرده اند طومار اعتراض به اين تصميم را امضا كنند. آدرس زير براى امضاى طومار اعتراض در اختيار روشنگرى قرار گرفته است: http://www.petitiononline.com/iransos1



Friday, July 16, 2004


دولت جديد عراق ، مجاهدين خلق در عراق را به عنوان پناهجو، طبقه بندی ميکند


روزنامه فايننشال تايمز، چاپ لندن، در شماره روز چهارشنبه 14 ژوئيه خود مطلبی دارد در مورد سرنوشت گروه مجاهدين خلق (گروه سابقا مسلح مخالف جمهوری اسلامی) در عراق. در اين مقاله که توسط محسن عسگری و گرت اسميت (Gareth Smyth)، نويسندگان فايننشال تايمز نوشته شده، آمده است عبدالعزيز حيکم، رهبر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، به ايران اطمينان داده که حدود 4 هزار عضو سازمان مجاهدين خلق که اکنون در عراق تحت عنوان اسير جنگی در بازداشت نيروهای آمريکايی قرار دارند، توسط دولت جديد عراق، به عنوان پناهجو، طبقه بندی خواهند شد. به اين ترتيب ممکن است امکان استرداد آنها به ايران فراهم شود و در اين صورت، سرنوشت آنها در ايران نا معلوم خواهد بود. بازگرداندن اين عده به ايران، همواره از جمله درخواست های دولت ايران بوده اما با مخالفت گروهی در هيات حاکمه آمريکا روبرو بوده است. به نوشته فايننشال تايمز، عبدالعزيز حکيم گفته از دولت عراق انتظار دارد تا اعضای اين گروه را از عراق بيرون کند. به هر حال آنچه مشخص است اين است که تاکنون، نحوه برخورد آمريکا با اين گروه که وزارت خارجه آمريکا آن را به عنوان يک سازمان تروريستی خارجی طبقه بندی کرده، در هاله ای از رمز و راز بوده است. فايننشال تايمز سپس به سابقه حضور و دستگيری اعضای اين گروه در عراق می پردازد و می نويسد، سال گذشته نيروهای آمريکايی 3 اردوگاه مجاهدين خلق در عراق را تصرف کرد و ضمن جمع آوری تجهيزات و تسليحات سنگين از جمله تانک از اين گروه، چهار هزار نفر از نيروهای آنان را در اردوگاه اشرف در 100 کيلومتری شمال بغداد بازداشت کردند. اما نيروهای آمريکا به سازمان مجاهدين خلق اجازه دادند تا بر خلاف بازداشتگاه هايی چون "ابوغريب" و "گونتانامو" نظام سازمانی خود را در داخل بازداشتگاه حفظ کنند و به اين ترتيب اين فرضيه مطرح شده که ممکن است مقامات پنتاگون قصد داشته باشند از اين عده به عنوان سلاحی عليه ايران سود ببرند و يا آنها را جهت مبادله با برخی اعضای القاعده که گمان می رود در ايران باشند، مورد استفاده قرار دهند. به نوشته فايننشال تايمز، شورای حکومتی عراق سال گذشته رای به اخراج اين عده از عراق داد اما با مخالفت پل برمر، فرماندار آمريکايی وقت عراق روبرو شد و نويسندگان اين مقاله می گويند تماس آنها با مقامات آمريکايی در عراق درباره سرنوشت سازمان مجاهدين خلق در اين کشور، بدون پاسخ مانده است. بی بی سی




26تير:پناهندگى دبير فرهنگى روزنامه دولت دريچه: اخبار دريافتى از پناهندگى سياسى دبير گروه فرهنگي، هنرى يکى از روزنامه ها به کشور آمريکا حکايت دارد. گفته مى شود (م.ق) دبير گروه فرهنگي، هنرى روزنامه (....) با استفاده از جو تبليغاتى انتخاباتى مجلس هفتم به آمريکا گريخته و باگرفتن يک وکيل رايگان پناهندگى سياسى اخذ کرده است. گفتنى است مدير مسئول اين روزنامه به منظور دورى از هرگونه هياهو و جنجال خبري،موضوع را مسکوت گذاشته و توصيه کرده است در اين مورد با کسى حرف زده نشود سياهكل



Tuesday, July 13, 2004


فراخوان كميسارياى عالى پناهندگان UN به اتحاديه اروپا براى بهبود حقوق پناهجويان

برلين: كميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل, خواهان توسعه بيشتر حقوق آوارگان در سطح اروپا شد. سخنگوى اين كميسياريا در آلمان در گفتگو با نشريه برلينز سايتونگ اعلام كرد كه سرگردانى سه هفته اى ۳۷پناهجوى آفريقاى در سواحل ايتاليا نشان داد كه بخش هايى از حقوق پناهندگى كنونى در اروپا امكان پاسخگويى به چنين شرايطى را نداشته و فراگير نيست. استفان تلوكن در اين گفتگو سخن از قواعد پناهندگى مشترك در سطح اروپا رانده و افزوده كه بار ادارى پذيرش پناهنده و نيز مخارج اسكان و نگهدارى از آنها نيز بايست بين همه تقسيم گردد
رادیو آلمان .ایران اشپیگل







استراليا به پناهجويان اجازه اقامت دايم مي دهد



دولت استراليا در آنچه که تغيير جهت در سياست مهاجرتي آن خوانده شده است به هزاران پناهجوي خارجي که داراي اجازه اقامت موقت هستند اجازه داده است براي کسب اجازه اقامت دايم و شهروندي آن کشور اقدام کنند.
آماندا وانستون, وزير مهاجرت دولت استراليا, گفته است که روش قبلي که شامل اعطاي ويزاي سه ساله قابل تمديد به پناهجويان است, در جلوگيري از ورود سيل پناهجويان و مهاجران غيرقانوني به اين کشور موفق بوده و اينک مي توان به اقدام تکميلي در اين زمينه دست زد.

وي گفته است که زمان آن فرا رسيده است تا فعاليت مثبت تمام کساني که با استفاده از دوره اقامت موقت خود به استراليا خدمت کرده اند مورد توجه و شناسايي قرار گيرد.

سازمان هاي مدافع حقوق پناهجويان از اين تصميم دولت استقبال کرده اند اما برخي از گروه هاي سياسي دولت را متهم کرده اند که با در نظر داشتن نزديکي انتخابات عمومي در استراليا در صدد بهره برداري سياسي از اين موضوع برآمده است.

اقدام دولت استراليا پس از آن اتخاذ شد که گروهي از نمايندگان حزب حاکم از دولت خواستند نگرشي رافت آميز تر نسبت به پناهجويان اتخاذ کند.

طبق مقررات قبلي, پناهجويان مي بايست ثابت کنند که مستحق دريافت پناهندگي هستند و در غير اينصورت از خاک استراليا اخراج مي شدند.

به پناهجويان ويزاي قابل تمديد سه ساله داده مي شد اما آنان حق نداشتند خانواده هاي خود را به استراليا بياورند.

همچنين, پناهجوياني که به طور غيرقانوني وارد استراليا مي شدند به اردوگاه هاي مخصوص پناهندگان انتقال مي يافتند در حاليکه اين اقدام با انتقاد شديد سازمان هاي مدافع حقوق پناهجويان مواجه بود.

در مقابل, دولت استراليا تاکيد داشت که اقدامات سختگيرانه در مورد پناهجويان براي جلوگيري از ورود غيرمجاز هزاران مهاجر غيرقانوني که با قايق به آن کشور عزيمت مي کردند لازم بوده است.

انتظار مي رود حدود ده هزار نفر از تسهيلات جديد استفاده کرده درخواست اقامت دايم خود را تسليم مقامات مهاجرت کنند
BBC



Sunday, July 11, 2004


شرايط سخت زندگى در ايران بخصوص براى زنان و دختران جوان، نداشتن دورنماى درست براى آينده كارى و زندگى مستقل ، سخت گيرى ها و محدوديت هاى اجتماعى و خانوادگى ، عدم پذيرش در دانشگاه هاو غيره بسيارى از دختران جوان را به اين فكر انداخته كه با ازدواج اين امكان را بيابند كه به خارج از ايران سفر كنند و خود را از بار اين مشكلات برهانند. خانم نسرين كريمى وكيل مدافع ايرانى مقيم برلين و عضو هئيت مديره كانون وكلاى آلمان و ايران به سوالات راديو دويچه وله درباره مشكلات حقوقى زنان ايرانى در آلمان پاسخ گفته است.

خانم كريمى كه ۴۴ سال دارد، تحصيلات خود را در رشته هاى قوم شناسى و حقوق در كشور آلمان به انجام رسانده و از سال ۱۳۷۸ در برلين از جمله، به رسيدگى به مشكلات حقوقى ايرانيان در زمينه هاى مختلف مانند حقوق خانواده، حق حضانت، نفقه، مهريه، طلاق و غيره مى پردازد.

او در مورد علت اصلى بروز مشكلات در خانواده هاى ايرانى معتقد است:
«ايفاى رل و نقش زن و مرد به نسبت جامعه سنتى كه ما از آن مى آييم تغيير مى كند. اين باعث مى شود كه با تغيير اين نقش ها، روابط خانوادگى تغيير كند. اين تغييرات باعث ايجاد مشكلاتى مى شوند كه در تجربه افراد نيستند. بعضى وقت ها به دليل اينكه فشار فاميل وجود ندارد، انسان ها راحت تر مى توانند اختلافات پيش آمده را مطرح كنند، و يا حتى تصميم به جدايى بگيرند كه شايد اگر در ايران زندگى مى كردند اين كار را نمى كردند. گاهى نيز ناخواسته مشكلاتى پيش مى آيند كه كه مربوط به شرايط سخت زندگى در خارج از كشور هستند.»

خبر گزارى ايسنا خبر از شركت بيش از يك ميليون و صد و شصت هزار نفر دختر جوان را در كنكور مى دهد كه از اين ميزان فقط تعداد كمى امكان راهيابى به دانشگاه ها را دارند و بقيه به دنبال راه حل هاى ديگر براى رهايى از مشكلات خانوادگى و اجتماعى مى گردند.
نداشتن دورنماى درست كارى، تحمل اعمال خشونت در خانواده و ممنوعيت هاى اجتماعى خارج رفتن از ايران را به آرزوى طلايى بسيارى از دختران جوان تبديل كرده است.

تصميم به ازدواج با مردى در خارج از ايران كه معمولا بدون شناخت درست از همسر آينده و خانواده او و تنها بنا بر معرفى يك واسطه صورت مى گيرد مى تواند عواقب بسيار سختى را براى آنان ايجاد كند. در اين ميان تنى چند از مردان ايرانى كه سال هاست در خارج از كشور بسر مى برند و با وجود تجارب مختلف، در ايجاد روابط عاطفى و تشكيل زندگى خانوادگى موفقيت چندانى را بدست نياورده اند، از موقعيت فعلى استفاده كرده و براى ازدواج با دخترى «نجيب» و «مطيع» راهى ايران مى شوند.

همه چيز در مدت بسيار كوتاهى صورت مى پذيرد. برخى از دختران گاهى حتى با وجود اختلاف سنى زياد، فقط به منظور فرار از وضعيت فعلى شان تن به اين ازدواج مى دهند. در ظرف مدت بسيار كوتاهى مقدمات كار فراهم شده و عروس راهى خارج از كشور مى شود. برخورد دو دنياى متفاوت و توهمات و توقعات متفاوت اين دو انسان از يكديگر در خيلى از موارد منجر به ايجاد ناهنجارى ها و درگيرى هاى سختى ميان آن دو مى گردد.

ازدواج هايى از اين نوع در بسيارى از كشور هاى اروپايى اتفاق مى افتند و به دنبال خود مشكلات حقوقى خاصى را براى زنان ايرانى ايجاد كرده اند. خانم نسرين كريمى نيز با تجربه كارى خود در مشاهده تعدد موارد طلاق هايى از اين نمونه، تاكيد مى كند كه: «برخورد دو تجربه بسيار متفاوت اغلب باعث ايجاد مشكلات خانوادگى بسيار عظيمى مى شود كه دربسيارى از موارد به طلاق مى انجامند.»

بر طبق قوانين موجود در آلمان تا دو سال اجازه اقامت زنانى كه از طريق ازدواج به آلمان سفر كرده اند به اقامت و زندگى مشترك با همسرانشان بستگى دارد. اين مسئله بسيارى از زنان را مجبور مى كند كه خشونت و مشكلات زندگى با همسر را در اين مدت تحمل كنند. خانم كريمى درباره كاربرد قوانين ايران در دادگاه هاى آلمانى مى گويد:
«طبق معاهده بين المللى كه در سال ۱۹۲۹ ميلادى، مهر ماه ۱۳۰۷ خورشيدى بين ايران و آلمان به امضاء رسيده، وقتى اتباع ايرانى در آلمان تصميم به طلاق مى گيرند، و در مشكلات حقوقى متعاقب آن، مثل مسئله ارث، حق حضانت فرزند و غيره، دادگاه هاى آلمانى موظفند بر اساس قانون ايران اين دعوا را حل كنند. يعنى قوانين ايران و محدوديت ها و مشكلات مربوط به مسائل زنان در اينجا هم پايه تصميم گيرى ها قرار مى گيرند.»

سازمان هاى زنان زيادى در آلمان براى دفاع از حقوق زنان در اين مورد اقدام كرده و مى كنند. اين سازمان ها با معرفى وكلا و مشاوران روانى و حقوقى سعى در كمك رساندن به اين زنان و حمايت از آنان، حتى در خانه هاى امن زنان را دارند.




تقاضاى پناهندگى آفريقايى هاى كشتى «كاپ آنامور» از آلمان

كلن: ۳۷ نفر آفريقايى كه بر روى كشتى پناهندگان موسوم به «كاپ آنامور» زندگى مى كنند و اين كشتى مدت سه هفته است بر آبهاى سيسيل در جنوب ايتاليا شناور است، بالاخره از دولت آلمان فدرال تقاضاى پناهندگى كردند. بنا به اطلاع سازمان امدادى «كاپ آنامور» در شهر كلن، كاپيتان كشتى تقاضاى پناهندگى ۳۷ تبعه كشور سودان را در روى كشتى دريافت كرد. اين تقاضا ها قرار است هر چه سريع تر به مركز اداره فدرال امور پناهنگى، به شهر نورنبرگ آلمان ارسال شوند. بخاطر موقعيت مايوس كننده در كشتى، ناخداى كشتى طى تماسى فوق العاده، اجازه خواست تا سريعا در ساحل «پورتو امپدوكله» پهلو بگيرد.
بايد گفت، دولت ايتاليا از پذيرش اين پناهندگان بشدت امتناع كرد، زيرا كه بنا به ادعاى مقامات ايتاليا، اين پناهجويان در آب هاى كشور مالت وارد كشتى شده اند. ولى اين امر از سوى سازمان امداد «كاپ آنامور» رد شده است.



Friday, July 09, 2004


گزارشی از تظاهرات 8 جولای 2004

به مناسبت سالروزقیام دانشجویی 18 تیر ماه 1378

دهها تن از ایرانیان مقیم سوئیس به دعوت اتحادیه پناهندگان ایرانی ، امروز از ساعت یک تا 5 بعد از ظهر، در شهر ژنو در میدان ملتها، مقابل مقر اروپائی سازمان ملل گرد هم آمدند و علیه رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند و تنفر خود را از دژخیمان حاکم بر میهنمان و همبستگی خود را با دانشجویان زندانی به نمایش گذاشتند.

یک گروه چهار نفره نیزهمزمان وارد سازمان ملل شدند و با مسئولین این سازمان وارد مذاکره شدند و نمونه های جنایات و نقض وحشیانه حفوق بشر در ایران را بطور مستند ارائه دادند و با توجه به آن خواهان رسیدگی و پیگیری ویژه وضعیت زندانیان سیاسی در ایران و پذیرفتن تقاضای پناهندگان ایرانی در کشورهای اروپائی شدند.


اتحادیه پناهندگان ایرانی – سوئیس

8 جولای 2004





قطعنامه تظاهرات 8 جولای 2004

به مناسبت بزرگداشت قیام دانشجویی 18 تیر ماه 1378


روزها یکی پس از دیگری می گذرد وسایه مخوف اختناق ومرگ همچنان پهنای کشورمان را به رنگ خون نگه داشته است

در انتخابات اخیر، رژیم جهل و جنایت بخوبی دریافت که دیگر هیچگونه مشروعیتی در بین عامه مردم ندارد . در این راستا دول امپریالیستی از جمله اتحادیه اروپا زیر فشار ارگانهای جهانی حقوق بشری، مجبور به عقب نشینی موضعی حتی از منافع اقتصادی خویش گردیده اند و اعلام می دارند که سیاست ادامه گفتگو با جمهوری ایران، نتایج ملموسی در بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور بدنبال نداشته و نخواهد داشت .

جمهوری اسلامی ایران در بیش از ربع قرن اخیر تلاشی مستمر نموده تا :

• حقوق و آزادی عمومی مردم را هر روز و بطور مستمر پایمال نماید،
• اختناق و سرکوب را هر روز شدیدتر و فراگیرتر نماید ،
• دانشجویان ، دانش آموزان ، اهل قلم ، کارگران ، زحمتکشان ، زنان و همه آزادیخواهان و آزاداندیشان را بازداشت، زندانی ، شکنجه ، سنگسار واعدام نماید ومجازاتهای بی رحمانه قطع اعضای بدن را همچنان ادامه دهد.

ما شرکت کنندگان در تظاهرات امروز به دعوت « اتحادیه پناهندگان ایرانی » در ژنو، برابر سازمان ملل متحد خواستار :


• سرنگونی کامل جمهوری اسلامی ایران و محاکمه سران رژیم جهل و خرافه در یک دادگاه بین المللی،
• آزادی همه زندانیان سیاسی ،
• عدم دخالت بیگانگان در تعیین سرنوشت میهنمان هستیم ؛

تا مردم ایران خود بتوا نند جامعه ای عاری از اختناق و بی عدالتی بنیان گزارند .


ما عهد کرده ایم فریاد حق طلبی مردممان را با اتحاد و همبستگی به گوش جهانیان برسانیم ، تا روزی که غنی نتواند فقیر را استثمار کند و آزادی و دموکراسی در سرزمین پهناور ایران سایه گسترد .


زنده باد آزادی

گسسته باد زنجیر امپریالیسم جهانی


ژنو ، میدان ملل – 8 جولای 2004






18تير.خطر ديپورت جمع وسيعی از پناهندگان ايرانی را در ترکيه تهديد می کند

منبع خبر:پيام
طبق آخرين خبرهايی که از شهر چانکری در ترکيه رسيده است پليس ترکيه 53 تن از پناهندگان ايرانی را همراه خانواده هاشان دستگير کرده و دست اندر کار انتقال آنها به مرز ايران و تحويل دادنشان به مقامات جمهوری اسلامی است . اين شمار از پناهندگان همگی در دفاتر کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل به ثبت رسيده اند و تحت سرپرستی آن سازمان در انتظار انتقال به کشور سوم هستند . اقدام پليس ترکيه در دستگيری آنها و زمينه سازی برای ديپورت به ايران نه تنها با موازين حقوق بشر و اخلاق انسانی مغاير است بلکه حتی به طور مشخص زير پا نهادن تعهداتی است که دولت ترکيه در قبال اين پناهندگان در نزد سازمان ملل متحد رسماً پذيرفته است .

با توجه به اينکه تا کنون بارها پليس ترکيه مرتکب اين چنين اعمالی غير انسانی شده است و با توجه به اينکه همگی دستگير شدگان از فعالين با سابقه اپوزسيون در کردستان و ايران هستند ، خطری که زندگی و جان اين پناهندگان را تهديد می کند بسيار جدی است . از اين رو لازم است همه اقدامات لازم از مجاری سياسی ، ديپلماتيک و همچنين از طريق رسانه های گروهی برای بازداشتن پليس ترکيه از دست زدن به اين عمل سريعاً به کار بيافتد .



Thursday, July 01, 2004


وضعیت ناروشن 65 هزار مهاجر افغانی در آلمان
پس از سقوط حکومت طالبان و به روي کار آمدن دولت انتقالي افغانستان چگونگي برخورد با پناهجويان بلاتکليف افغان در آلمان، موضوعي است که از سوي وزيران داخله ايالات اين کشور همچنان ناروشن است. برخي از ايالات آلمان خواهان اخراج فوري 65 هزار نفر از شهروندان افغانند، اما برخي ديگر ابراز تمايل کرده اند که به آنها اجازه اقامت داده شود.
نصير مهرين تاريخنگار و پژوهشگر و آشنا به مسائل افغانها در هامبورگ در مصاحبه با راديو فردا، علت مهاجرت هموطنانش به آلمان را مسائل سياسي و جنگهاي داخلي در کشور دانست. وي پيشنهاد مي کند به جاي اخراج هموطنانش به افغانستان، پسنديده است که مقامهاي مسئول آلمان با آنها مدارا کنند و بگذارند که افغانها خود داوطلبانه راهي کشورشان شوند.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R