اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Friday, April 30, 2004


اوتو شيلى: انتقاد سازمانهاى مدافع حقوق بشر را
در مورد قانون پناهندگي رد كرد
اتحاديه اروپا به توافق در باره قانون پناهندگي رسيد



بنا به گزارش خبرگزاري فرانس پرس, كمى قبل از گسترش اتحاديه اروپا, وزراى داخله ۱۵ كشور عضو اتحاديه به توافق در باره قانون پناهدگي دست يافتند. .اين كشورها در قاعده اى قانون كشور ثالث نيز به توافق رسيدند . بنا بر اين قانون کشورهاي عضو اجازه خواهند داشت كه متقاضى پناهندگى را درصورتى كه مبدا مسافرتش كشور امن شناخته شده باشد, به آنجا باز پس بفرستند و كشورى امن محسوب ميشود كه مصوبه ژنو مربوط به آوارگان را به رسميت شناخته باشد. حالا اين کدام کشورست خدا ميداند . وزير كشور آلمان اوتو شيلى از اين توافق اعلام رضايت كرده و گفته كه بدين طريق از تشكيل پرونده هاى غيرضرورى پناهندگى جلوگيرى ميشود. وى در عين حال انتقاد سازمانهاى مدافع
حقوق بشر را رد كرد كه گفته اند قاعده جديد باعث بدتر شدن نحوه حمايت از آوارگان ميشود.
ایران اشپیگل



Friday, April 23, 2004


نخست وزير بريتانيا اعلام كرد براي جلوگيري از مهاجرت بي رويه محدوديت هاي جديدي برقرار مي شود
توني بلر، نخست وزير بريتانيا در كنفرانس مطبوعاتي خود ديروز در لندن گفت اگرچه بريتانيا در زمينه هاي خاصي مثل هتل و رستوران به كارگر خارجي نياز دارد و قصد ندارد جلوي ورود مهاجرت هاي كاري را بگيرد اما از مهاجرت هاي بي رويه جلوگيري خواهد كرد. وي افزود دانشجويان خارجي بعد از اثبات توانائي مالي فقط اجازه خواهند در دانشگاههاي مخصوصي براي تحصيل ثبت نام كنند.



Tuesday, April 20, 2004








فراخوان به تحصن

مردم آزاده!



در اطلاعیه های متعددی که ما در رابطه با وضعیت پناهندگان ایرانی در نروژ منتشر کرده ایم، به شرایط سخت و نابهنجار زندگی پناهجویان در نروژ اشاره کرده و به سیاستهای ضدپناهنده دولت نروژ اعتراض کرده ایم. اینک مشاهده میشود هر روز که میگذرد شرایط سخت تر شده و رفتارهای غیرانسانی دولت نروژ جان انسانهایی را که از جهنم جمهوری اسلامی، با هزار رنج و مشقت فرار کرده اند، به مخاطره انداخته و آنها را به جهنمی بازمیگردانند که از آن گریخته اند. پوشیده نیست که دولت نروژ به اندازه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تداوم حاکمیت آدمکشان جمهوری اسلامی نقش دارد و با تمام توان به این رژیم نیرو میبخشد. سیاست ضدپناهندگی کنونی دولت نروژ را در راستای همین سیاست میتوان ارزیابی کرد و مسئولیت عواقب آن را برای جان پناهجویان ایرانی را باید به گردن مقامات این کشور انداخت.



با توجه به اینکه انسان ایرانی با به خطر افتادن جانش، راه دیگری جز جستن پناه در کشورهای غربی ندارد، انتظار دارد که بعد از یک زندگی پر از مشقت و یک سفر پر مخاطره به یک زندگی شایسته انسانی دست یابد، اما با اسکان داده شدن در کمپهایی که استاندارد زندگی در آنها بسیار نازل است بمدت طولانی، و سپس به کشور مبدأ بازگردانده شده و جان آنها با خطرات دوچندان مواجه میشود. دو نمونه مشخص در این رابطه در دست است که اخیرا یکی از آنها رسانه های نروژی و خارجی را درنوردید. اسماعیل یوسفی پناهجوی ایرانی در ماه فوریه به ایران اخراج و پس از 2 هفته، جنازه او با سری شکسته پیدا شده و دلیل مرگ او نامعلوم می باشد ولی مرگ اسماعیل یوسفی دو هفته پس از دپورتش به ایران نتیجه یک اقدام آگاهانه است. این قتل را با توجه به اوضاع سیاسی- اجتماعی ایران به هیچ وجه نمیتوان تصادفی پنداشت. همچنین علی طهماسبی در آوریل سال 2003 به ایران اخراج و توسط مقامات جمهوری اسلامی دستگیر و به مدت 11 ماه در زندان تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفته که اکنون با قید ضمانت آزاد می باشد. اینها تنها دو نمونه از تراژدی های مخوفی است که گریبانگیر پناهجویان اخراجی از طرف نروژ میباشد که ما قادر به جمع آوری اطلاعات آن گردیده ایم. مسلما افراد زیادی دچار مشکلات گردیده اند و ما از سرنوشت آنان بی اطلاعیم.



پلیس نروژ در بسیاری موارد قبل از ابلاغ جواب رد نهایی به پناهجویان، آنها را دپورت میکند. این عمل نشانگر نفوذ تفکر و سیاستهای ضدخارجی و ضدپناهنده بر عملکرد دولت نروژ است که هر شانسی را برای جان به دربردن از پناهجویان سلب میکند. ما این اقدامات را شدیدا ضد انسانی و افشا واعتراض به این سیاستها را یک وظیفه عمومی میدانیم. در همین راستا اقدام به دعوت عمومی برای شرکت در تحصنی که در ماه جاری برگزار خواهد شد، مینماییم و چشمداشت حمایتهای بیدریغ از این تحصن یک امر بدیهی است و انتظار میرود که نحوه حمایت خود را از طریق ایمیل به ما اطلاع دهید.



خواسته های این تحصن از مقامات نروژی به شرح زیر میباشد:

1. توقف اخراج پناهجویان ایرانی بدلیل ناامن بودن این کشور برای ارجاع هر معترضی

2. جوابگو بودن در مقابل پناهجویانی که پس از دپورت به ایران مورد تعقیب، اذیت و آزار و شکنجه قرار گرفته و یا جان خود را از دست می دهند. ازجمله و مشخصا پرونده اسماعیل یوسفی و علی طهماسبی

3. بازنگری در پرونده پناهجویانی که حکم اخراج دریافت نموده اند

4. توقف اخراج پناهجویانی که قبل از ابلاغ جواب رد نهایی کمیسیون امور خارجیان توسط پلیس دستگیر و به ایران اخراج میگردند.



افرادی که مایل به شرکت در این تحصن میباشند، خواهشمندیم هر چه سریعتر با شماره تلفن 75 39 51 90 تماس حاصل نمایند.



سازمان حمایت از پناهجویان ایرانی در نروژ





Sunday, April 18, 2004





سرگرداني هزاران پناه جوي ايراني و خطر بازگشت داده شدن آنها به كشور توسط پليس تركيه
به گفته مسئولان سازمان ملل در آنكارا تعداد زياد پناهجويان ايراني در تركيه و عدم تمايل كشورهاي غربي به قبول آنها باعث شده است كه روند بررسي پرونده آنها به كندي پيش برود. يك پناه جوي ايراني در آنكارا درمصاحبه با راديوفردا مي گويد به بهانه تناقض در اظهارات، پرونده اوبعد از شش سال مختومه اعلام شد. وي ميافزايد 12 تن از افراد خانواده او در ايران اعدام شده اندو خود او زنداني بوده است و اينك پليس تركيه تهديد كرده است او و همسر و دو فرزندش را به ايران برخواهد گردانيد



Saturday, April 17, 2004


باگرم ترين درودهاي انقلابي:
رفقا:
۳ تن از عزيزان پناهجو كه سابقه مبارزاتشان طولاني و
خستگي ناپذيرانه بوده است. از روز ۱۳ اپريل ۲۰۰۴
ميلادي براي مطالبه حقوق از دست رفته شان در unhcr
مستقر در كشور تركيه به درب اين سازمان در شهر انكارا
مراجعه كرده اند.
اين عزيزان با مشكلdeport از سوي پليس مواجه گشته اند
ودر صورت ديپورت به ايران عواقب بدي در انتظار ايشان
ميباشد.وضعيت پرونده اين رفقا در unhcr بسته ميباشد.
اين رفقا اعلام كرده اند كه تا مطالبه حقوق از دست
رفته شان در مقابل درب اين سازمان همه روزه اقدام به
تحصن خواهند كرد.و در صورت جواب منفي دست به اعتصاب
غذا خواهند زد.
لذا از تمام احزاب-راديوها-سازمانهاي بشر دوست در
سراسر جهان و... امداد و ياري و پشتيباني ميجوييم.
-۱جهت اشنايي بيشتر با اين عزيزان ميتوانيد به نامه
ضميمه و يا با تلفن ۰۰۹۰۵۵۵۲۸۶۷۸۳۱با ذكر نام تماس
حاصل نماييد.
-۲دوستان جهت ياري بيشتر ميتوانند خبرفوق را براي
تمام احزاب-سازمانهاي بشر دوست -رسانه هاي خبري و...
ارسال نمايند.
-۳جهت ارسال نامه اعتراضي و تائيد و پشتيباني از اين
رفقا به دفترunhcr دراين كشور به ادرسهاي اينترنتي
زير ميل ارسال نمائيد۱-turan@unhcr.ch .
2-ennis@unhcr.ch
ويا با سايت www.unhcr.ch در كشور تركيه با زبان
انگليسي در قسمت contact us ارسال نمائيد.
و يا به ادرس پستي زير ارسال نمايند.
dress:sancak mahallesi-
12.cadde212 sokak no:3 06550 ankara

p.o.box pk5,06551 ankara
ويا با فاكس۰۰۹۰-۳۱۲-۴۴۱-۲۱۷۳:تماس حاصل نمائيد.
- رونوشت نامه هاي خود را به ادرس زيرارسال نمائيد:
e-mail:iranian_world2004@yahoo.com
بي صبرانه در انتظار ياري شما عزيزان هستيم.
با سپاس و ارزوي ايراني اباد و ازاد



Friday, April 16, 2004


اطلاعيه: فراخوان حمايت از تجمع سراسری اعتراضی، در مقابل دفاتر سازمان ملل در سراسر دنيا
آنچه امروز بر ايران و جامعه ايرانيان ميگذرد و آنچه بر ما روا ميدارند، بيانگر اين واقعيت تلخ است که اليگارشی حاکم بر ايران و آنان که هر روز همانند گذشته به چپاول و غارت و نقض حقوق بشر و سرکوب مشغولند برای خاموش نمودن هر ندای آزاديخواهی و عدالت خواهی به هر گونه شيوه و ابزار مرسوم دیکتاتورها متوسل ميشوند و اختناق و فاشيسم مذهبی را تداوم ميبخشند. اينان که با صرف هزينه های هنگفت برای صدور تروريسم و برنامه های اتمی غير قانونی، ايران و جهان را در بحران ميطلبند، بازهم افکار عمومی جهان و دولتها را منحرف ميسازند و با ژستهای دمکراتيک و عوامفريبانه موقعيت خود را تثبيت میکنند.

مسند نشینان که به هیچ مرجعی خود را پاسخگو نمیدانند، شکنجه و زندانهای مخوف انفرادی و نقض حقوق بشر را پیش،پیش پی میگیرند و همانند سابق روزنامه نگاران و دانشجویان و دگراندیشان را سرکوب مینمایند و در این عرصه آنچنان یکه تازی میکنند که نتیجه آن ؛ زندانهای مملو از آزادیخواهان، فرار مغزها و جوانان، فقر، بیکاری دامنگستر، فساد و بحرانهای موجود است.

مهره های عوامفریب استبداد، حتی جهانیان و دولتها و افکار عمومی را فریب میدهند تا حکومت توتالیتر خود را دمکرات و قابل اصلاح نشان دهند.

و بازهم نتیجه اینکه هزاران پناهجوی ایرانی در سراسر جهان، مانند زندانیان سیاسی داخل ایران، فریادشان به گوش دنیا نمیرسد و هرگونه ظلمی در حقشان روا میدارند.

نقض آشکار حقوق پناهجویان و عدم پاسخ مثبت به تقاضای آنان و بعضا دیپورت و جواب منفی به این ستمدیدگان، شرایط بسیار خوبی برای دیکتاتورها فراهم آورده است.

جنبش دانشجویی ضمن گرم نگه داشتن کانون داخلی مبارزه علیه استبداد و فاشیسم، اکنون همراه با خانواده های زندانیان سیاسی،قصد اعلام پیام دادخواهی به مراجع

بین المللی را دارد.

ما امضاء کنندگان این فراخوان، ضمن پافشاری و اصرار بر آزادی بی قید و شرط زندانیان عقیدتی، مطبوعاتی و سیاسی در ایران، خواستار بازنگری مراجع بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد در اعطای پناهندگی به پناه جویان و تضمین امنیتی به آنان، و تعیین یک بازرس دائمی بین المللی حقوق بشر از طرف آنان در امور ایران میباشیم.

ضمن تاکید بر اعلام خواسته های برحقمان، حمایت مراجع جهانی و سازمانهای فعال سیاسی و حقوق بشری را خواستاریم.

ما پیام خود را به گوشهای ناشنوای مسند نشینان و مستبدان رسانده ایم و اکنون روی سخن ما سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی پناهندگان و سازمانهای حقوق بشرند.

بنابراین جهت انجام این مهم، ما امضاء کنندگان این اطلاعیه به همراه جنبش دانشجویی و خانواده های زندانیان سیاسی روز 6 اردیبهشت برابر با 25 آوریل (یک شنبه) مقابل دفاتر سازمان ملل در تهران و هرگوشه جهان، تجمع اعتراضی خود را برگزار خواهیم نمود.

برای دادخواهی اینکه:

زندانیان سیاسی با هر گرایشی یدون قید و شرط آزاد شوند.

وضعیت پناهجویان ایرانی در سراسر جهان، دارای تضمین امنیتی شود.

بازرسی، دائمی برای مسئله حقوق بشر در ایران منصوب گردد.
تاریخ: 29/1/1383


وعده ما 6 اردیبهشت برابر با 25 آوریل
تهران- خیابان قائم مقام فراهانی- مقابل دفتر سازمان ملل- ساعت 2 بعدازظهر

و مقابل تمامی دفاتر سازمان ملل در سرایر دنیا


از شخصیتها، سازمانهای سیاسی آزادیخواه و مدافعان حقوق بشر،كه مايل به حمايت از اين اطلاعيه هستند تقاضا ميشود كه امضاهاي خود را به آدرس komitedefa@yahoo.com ارسال دارند.




چشم انداز حل مساله پناهندگان افغاني در ايران
احمد حسيني، مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور جمهوري اسلامي، اعلام كرد تا پايان سال جاري، چيزي به اسم پناهنده، مهاجر و يا آواره افغاني در ايران وجود نخواهد داشت. رود لوبرز Ruud Lubbers، كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در سفرش به ايران موفق شد عليرغم تصميم نهايي مقامات جمهوري اسلامي مبني بر خروج كامل 1.5 ميليون پناهنده افغاني تا پايان سال جاري، نظر مقامات ايران را در زمينه ادامه اقامت بخشي از پناهندگان افغان جلب كند. آقاي لوبرز گفت: سازمان ملل متحد برنامه هايي را در دست اجرا دارد كه امكان ادامه حضور برخي پناهندگان افغان در ايران را فراهم مي كند. تشديد مشكلات جدي در زمينه كمبود و يا نبود امكانات بهداشتي، آب، مسكن و آموزش در افغانستان، و بهره مندي افغاني ها در ايران از حداقل امكانات زندگي و عدم تمايل براي بازگشت عاجل از مسائل عمده اين مشکل است.



Thursday, April 15, 2004


ايران S O S كميته نجات: كميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل متحد آنكارا، تركيه!
خانمها و آقايان محترم برابر اخبار دريافت شده از سوى پناه جويان ايرانى مقيم شهر وان در تركيه كه در بين آنان زنان و كودكان بى پناه و بيگناه نيز قرار دارند حاكيست كه تعداد كثيرى از اينان پس از دريافت جوابيه منفى صادره شده از سوى آن كميساريا در معرض بازگرداندن به جمهورى اسلامى ايران قرار گرفته اند، امرى كه ميتواند آنان را در خطر جدى تعقيب، دستگيرى، زندان، شكنجه و حتى اعدام قرار دهد. از اينرو حتى برخى از آنان از ترس ديپورت و بخاطر در خطر بودن جانشان به زندگى مخفى و زير زمينى روى آوده اند و نا اميدانه در انتظار راه نجاتى براى خود و فرزندانشان مى باشند. در اينجا بارديگر توجه آن كميساريا را نسبت به عواقب وخيم برخوردهاى غير عادلانه با پناه جويان ايرانى كه اغلب با مشكلات و مشقات زياد به منظور نجات جان خود و فرزندانشان هستى اشان را نيز از دست داده اند و باميد پناهگاهى كه از خطر تعقيب و زندان وشكنجه و اعدام در امان باشند ناچارا به تركيه پناه آورده اند و در نزد كميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضاى پناهندگى نموده اند جلب مينمائيم. هنوز خاطره تلخ خود كشيهاى اعتراضى و زنجيره اى پناه جويان ايرانى: " جواد عظيمي" و"شهرام جلو زاده" در شهر" بلجيك" تركيه كه با خوردن سم به زندگى پر رنج خود پايان دادند، فراموش نشده است. "على سليمانى زاده" كه در شهر "آ فيون" تركيه با خوردن سم و 40 قرص ديازپام ا قدام به خودكشي نمود كه پس از ا نتقال به بيمارستان شش روز را در حال كُما بود. وى پس از بهبودى نسبى بار ديگر به جهت پيگيرى وضعيت خود، همسر و فرزند خردسالش، بارديگر به شعبه كميسارياى عالى مراجعه نمود ولى در مقابل نمايندگى آن كميساريا در آنكارا از سوى پليس تركيه مورد ضرب وشتم قرار گرفت و دستگير گرديد. خبر خودكشى مجدد و مرگ وى را پس از بازداشتش توسط پليس به خانواده اش ابلاغ كردند، در يادها داريم. همچنين"كامرا ن فرمانده" كه بدليل دريافت جوابيه منفى و وحشت از بازگرداندنش به ايران در شهر"اسكى شهير" تركيه قبل از آن اقدام به خود كشى كرده بود، را از ياد نبرده ايم. خانواده قربانيان هنوز داغدار از دست دادان عزيزان خود هستند. اينك نيز ما بار ديگر متاسفانه با سياستهاى در پيش گرفته شده از سوى كميسارياى عالى پناهندگان ملل متحد شعبه آنكارا در قبال پناه جويان ايرانى با فجايع تازه اى روبرو هستيم كه نمونه هاى جديدى از نقض آشكار حقوق انسانى ايرانيان پناه جو ميباشد. بطور نمونه : 1 - خانم حليمه آذرم داراى پرونده پناه هندگى شماره 7980 – A متولد 1970 ميلادى كه باتفاق سه فرزند خود قمرى، مولود و محمد رحيم پور بدليل در خطر بودن جانشان از چنگال حاكمان جلاد رژيم جمهورى اسلامى فرار نموده و با تسليم تقاضاى پناهندگى به آن كميساريا در شهر وان اقامت دارند . اين زن پناهجوى ايرانى از جمله پناه جويانى است كه بدليل فعاليتهاى انساندوستانه و ابراز مخالفتش با نقض آشكار و روزمره حقوق بشر در ايران مى تواند برابر قوانين مجازات اسلامى از سوى حاكمان تروريست كشور ايران تحت تعقيب، دستگيرى، شكنجه و حتى اعدام قرار گيرد. اين خانواده پناه جو ا ينك با وجود عدم دريافت حكم نهائى از سوى پليس شهر وان تركيه در خطر ديپورت به جمهورى اسلامى قرار گرفته و بدين جهت وى و فرزندان بى گناه وبى پناهش در معرض شديدترين فشارهاى روحى و روانى قرار گرفته اند، تا حدى كه از ترس بازداشت و ديپورت توسط پليس تركيه به زندگى مخفى روى آورده اند. 2 - آقاى سيد منصور ايوبى داراى پرونده پناهندگى شماره 6495 - A متولد 1966 ميلادى نيز كه باتفاق كه باتفاق همسر خود خلنم رقيه سعيد پور، متولد سال 1969 ميلادى و فرزندش سيده ياسمن متولد 1997 ميلادى ، بمنظور نجات جانش از ايران خارج گرديده و از آن كميساريا تقاضاى پناهندگى سياسى نموده. وى از فعالين شناخته شده سياسى مخالف رژيم جمهورى اسلامى است. اين پناه جوى سياسى بنا به اظهار خودش از فعالين حزب دمكرات كردستان ايران ميباشد. وى نيز بدليل دريافت جوابيه منفى در وضعيتى اسفناك قرار گرفته و باتفاق همسر و فرزندش در آستانه ديپورت به جمهورى اسلامى قرار دارد. آقاى سيد منصور ايوبى به دليل فعاليتهاى سياسى در ايران همانند مورد خانم آذرم برابر قوانين مجازات اسلامى ميتواند از سوى رژيم جمهورى اسلامى بعنوان محارب با خدا و رسول خدا و حاكميت اسلامى مورد تعقيب، دستگيرى، شكنجه، و مصلوب نمودن قرار گيرد. ما بار ديگر توجه آن كميساريا را به گزارشات متعدد نقض آشكار و سركوب روزمره انسانها درايران تحت حاكميت ملايان تروريست جلب مينمائيم و خواهان: 1 - لغو هر چه سريعتر حكم ديپورت خانم آذرم و فرزندانش همچنين آقاى ا يوبى ، همسر و فرزندش و ديگر پناه جويان ايرانى در تركيه ، 2 – بازگشائى و بررسى مجدد پرونده پناهندگى اين پناه جويان و تجديد نظر اساسى در مورد احكام صادره و شناسائى آنها برابر كنوانسيون ژنو به عنوان پناهندگان سياسى هستيم. از نظر ما در رسيدگى به پرونده پناهجويان ايرانى توجه به وضعيت اسف بار نقض مكرر حقوق بشر و افزايش سركوب، زندان، شكنجه و اعدام در ايران ضرورى است . بنام انسانيت و حقوق بشر از شما تقاضامنديم كه وضعيت ويژه نقض آشكار حقوق بشر در ايران در ارتباط با پناه جويان ايرانى را همواره در نظرداشته باشيد و بيش از اين باعث بروز فجايع غير قابل جبران انسانى نگرديد. ما شعبه كميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل متحد در آنكارا را مسئول حفظ امنيت و جان پناهجويان ايرانى مقيم تركيه مى دانيم و خواهان رسيدگى منطقى وعادلانه همراه با برخورد انسانى به آنان هستيم.
با تقديم احترام ايران S O S كميته نجات
14 . 04 . 2004 وين- اتريش

رونوشت : كميسارياى عالى پناهندگان ملل متحد
كمسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد
كمسيون حقوق بشر پارلمان اروپا
سازمان عفو بين الملل گروه پناهندگان
سازمان ديده بان حقوق بشر
رسانه هاى جمعى
نقل از گزارشگران



Tuesday, April 13, 2004


17 پناهجوي ايراني که به صورت غير قانوني وارد اطريش شده بودند توسط پليس بازداشت شدند
17 ايراني که در تعطيلات آخر هفته و همزمان با عيد پاک به صورت غير قانوني وارد اطريش شده بودند، از سوي پليس اين کشور بازداشت شدند. اين ايرانيان، به گفته پليس اطريش، به صورت غير قانوني وارد ايالت نيدراسترايش Niederösterreich يا اتريش سفلي شده، و خواهان دريافت پناهندگي هستند. اين پناهندگان همگي با فرم هاي از پيش پر شده به زبان آلماني وارد اطريش مي شوند، که بحث هايي را درباره همکاري وکلاي اطريشي با پناهجويان مطرح کرده است. اين در حالي است که اطريش در ماه هاي اخير مقررات سخت تري را براي پذيرش پناهندگان وضع کرده، و اين مساله با اعتراضاتي نيز مواجه شده است. در همين حال، موسسات خيريه و انجمن هايي که وظيفه کمک رساني به پناهجويان و پناهندگان را بر عهده دارند، در هفته هاي اخير اعلام کردند که در وضعيتي کاملا دشوار به سر مي برند، و امکان ارائه تسهيلات و ارائه کمک به متقاضيان جديد را ندارند.



Monday, April 12, 2004


21فروردين.متن سخنرانی خانم پروين حيدری هنگام اهداء جايزه کمک به همنوع 2004 سوئيس

سرکار خانم مسئول پيشين در شورای دولت فدرال
جناب آقای شهردار ژنو
خانمها و آقايان، فعالين برگزيده کمک به همنوع
دوستان عزيز

در ابتدا از استقبال شما، برای ابتکار بجايتان در اعطاء جايزه به بانوان سپاس گزارم.
سپس از پيام نيرو بخش و انسانی سرکار خانم روت دری فووس مسؤول پيشين در شورای دولت فدرال و جناب آقای کريستين فرازينو شهردار ژنو تشکر ميکنم.
مقدمتاً سخن خود را با قطعه شعری کوتاه از خانم قدسی قاضی نور آغاز مينمايم.

آوارگي، بهای سيب چيده نبود
آوارگي، کيفر جسارت حوا بود

تبعيد !، يک مجازات است يا يک حرکت وتحول جديد؟
خانمها ، آقايان؛ اين سؤالی است که ساليان سال در پيچ وخم افکار من طنين انداز بوده است! سوالی بى جواب!، زيرا اگر تبعيد و آوارگی يک نوع مجازات است ، توأمان يک حرکت جديد در زندگی است.
تبعيد می تواند نوعی کيفر باشد. چون ، آنانی که کشور خود را ترک می کنند، در هر صورت تمام آنچه که در نزدشان عزيز بوده مانند، والدين ، برادر و خواهر ، دوستان ، شغل ، پيوندهای اجتماعی و مسائل قابل اهميت ديگر... را در کشورشان بجا گذاشته اند.
مجازات گفته شده اينچنين کيفری است، که با آمدن به سوئيس، هويت نيز بجا گذاشته می شود.
خلاصه بدليل عدم آشنايی ، بعلاوه عدم وابستگی ، به يک زبان ديگر و آداب رسوم ديگری و.... همه زندگی ما دگرگون ميشود.
پس تبعيد ، يک حرکت جديد و حقيقتاً يک مبارزه طلبی جديد است !
فرار از يک کشور ناسازگار و به هم ريخته که ناشی از ظلم صاحبان حکومت ميباشد ، برای فرد نه تنها يک مجازات نيست ، در واقع يک آرامش و تسکين موقتی می تواند باشد.
با آمدن به سوئيس ، علی رغم تمام آنچه که دوباره بايد انجام داد ، پايه ای مشخص برای شجاعت زنانی است که مجدداً ارزشيابی می شوند ، در مقابل آنچه که روزانه با آن برخورد دارند ، ترکيب و وفق يافتن با سيستم جديد و هرچه در اينجا و کشورشان بوده از قبيل آموختن زبان فرانسه و شغل تازه .
در مسائلی که مربوط به من است ، من خوشحالم ، مکان جديد ، اين اجازه را به من داد که بطور کامل به عنوان يک شهروند آزاد ( با حق رأى ) بتوانم برای ايرانيان و ساير خارجيان مفيد باشم . و نوبت به من رسيد تا اين اشخاص را با دنيای ناشناس مکان جديدشان آشنا کنم.
اگر تبعيد برای حوا يک مجازات ناخوشايند به دليل از دست دادن بهشت بود ، ولی برای من با ترک کشور ايران با رژيم سياسی بسته و آمدن ( به سوئيس ) ، دری بسوی آزادی گشوده شد .
يکی از آرزوهای من برای آينده اين است که ، بتوانم از نظر شغلی در مکانی باشم که تجربيات خود را بيشتر در اختيار پناهجويان قرار دهم ؛ تا آنها بتوانند آسانتر خود را با شرايط جابجايی که در بيشتر مواقع برای آنها مشکل است ، وفق دهند.

در آخر از حسن توجه خانمها وآقايان تشکر می کنم
پروين حيدری



Sunday, April 11, 2004


تظاهرات معترضان به دستور اخراج 26 هزار پناهجوي بلاتكليف در هلند
در اعتراض به اخراج 26 هزار پناهجوي بلاتكليف كه در ميان آنها بيش از پنج هزار ايراني نيز وجود دارند، بعد از ظهر ديروز تظاهرات گسترده اي با شركت حدود 15 هزار تن در شهر آمستردام هلند برپا شد. يك پناهجوي ايراني در مصاحبه با راديو فردا مي گويد چهار سال و دو ماه است كه بلاتكليف در هلند بسر مي برد. وكيل او با شكايت به اتحاديه اروپا موفق شده است از اخراج وي موقتا جلوگيري كند. پناهجوي ديگري مي گويد: او و خواهرش حدود شش سال است كه در هلند بسر مي برند و به هزينه خودشان مشغول تحصيل اند.



Thursday, April 08, 2004


فراخوان سازمان پرايم : اخراج هارا متوقف کنيد وازصميم قلب عفودهيد!
20فروردين:
فراخوان برای تظاهرات روز شنبه 10 آوريل
اخراج ها را متوقف کنيد و از صميم قلب عفو دهيد!
پناهندگان و هم ميهنان ارجمند:
شنبه 10 آوريل روز سراسری اعتراض برعليه سياستهای غيرانسانی و پناهنده ستيز خانم فردونک وزير پناهندگی و انتگراسيون است. ما انتظارداريم در اين تظاهرات حد اقل 10.000 نفر شرکت کنند. تا کنون از 37 شهر سازمانهای مختلف هلندی و پناهجويی اعلام کرده اند که با چندين اتوبوس برای ابراز همبستگی به تظاهرات ملحق خواهند شد.
سازماندهی تظاهرات را پلاتفرم " Keer hettij " به عهده دارد.در اين پلاتفرم بيش از 400 سازمان متشکل شده اند. تظاهرات راس ساعت 12 در ميدان دام آمستردام شروع می شود.
" اخراجها را متوقف کنيد و از صميم قلب عفو دهيد" شعار مرکزی تظاهرات است.
تلاش همه ما اين است که وسيع ترين همبستگی را با پناهجويان سازماندهی و عملی کنيم.به همين دليل تعدادی از مهمترين شخصيتهای محبوب و مردمی هلند دعوت شده اند تا سياستهای غير انسانی اين کابينه راست را نقد کرده و حمايت آشکار خود را از پناهجويان اعلام کنند.

خطوط کلی برنامه:
رهبران چهار حزب مهم اپوزسيون آقايان Wouter Bos ( واتر بوس) از حزب سوسيال دمکراتها، Jan Markijnissen (يان مارينسين) از حزب سوسياليستها، Andre Rouvoet (آندره راوفوت) از حزب اتحاديه مسيحی ها و خانم Femke Halsma ( فمکه هالسما) از حزب سبزها برای مصاحبه دعوت شده اند. تعدادی از شخصيتهای مهم احتماعی نيز در اين تظاهرات سخنرانی خواهند کرد. چهار سازمان پناهندگی Prime ، Askv ، Van Harte Pardon و De Activistenschool برنامه های آينده خود را برای دفاع از پناهندگان به اطلاع عموم خواهند رساند.
آقای داريوش اقبالی خواننده محبوب و مردمی ايران برای دفاع از پناهجويان بويژه هموطنان عريز، به جمع ما خواهند پيوست. برنامه داريوش در دو نوبت اجرا خواهد شد. ساعت 12:40 قبل از شروع مصاحبه با رهبران احزاب سياسی هلند و ساعت 16:40 بعد از سخنرانی شخصيتهای اجتماعی هلندی. شروع واختتامی پر شور با داريوش اقبالی و تظاهراتی بياد ماندنی و اميد آفرين.

پناهجويان عزيز:
برای يک حرکت موفق پناهندگی فاکتورهای زيادی لازم است، علاوه بر زمان و مکان مناسب سياسی و اجتماعی سه فاکتور ديگر نيز مهم هستند.
1- به ميدان آمدن وسيع ترين طيف پناهجويان از تمام مليتها. اين سياستها سرنوشت شما را رقم می زند و احيانا جان شما به خطر خواهد انداخت. پس بپا خيزيد و با درايت و آگاهی از آينده خود دفاع کنيد. حضور تک تک شما بيش از آنچه که فکر کنيد می تواند موثر واقع شود.
2- حمايت گسترده نهاد های سياسی و اجتماعی هلندی از شما. اين امر به ميزان قابل توجهی عملی شده. بيش از 400 سازمان برای دفاع از شما به ميد ان آمده اند. بخش اعظم هزينه رفت و آمد شما را اتحاديه کارگران هلند و سازمان هومانی تاس می پردازند.
3- بايد صدای اين پناهجويانی را که قربانی سياستهای سخت گيرانه و غير عادلانه اين کابينه هستند به گوش مردم و مسئولين رساند. اين امر نيز به ميزان زيادی عملی خواهد شد. چه از نظر پوشش مطبوعاتی و توجه رسانه ها و چه از نظر جلب توجه سياستمداران و رساند صدای پناهجويان به گوش مسئولين امور.
بنا براين مهمترين مسئله ای که شما بايد انجام دهيد برای دفاع از جان و آينده خود با هم متحد شويد و با نظم و درايت در صحنه ظاهر شويد. هرگز با يک بار تظاهرات کردن همه امور بر وفق مراد نخواهد چرخيد. پی گيری شما در تداوم اين گونه حرکات بی اندازه موثر است. شما صاحب مسئله هستيد، بايد با روشن بينی درک موقعيت ها و عزمی جزم به ميدان بيائيد.
خانم فردونک عزم خود را جزم کرده و با صدای رسا اعلام کرده است که می خواهد 26.000 پناهجو را از هلند اخراج کند. عواقب اين سياست فاجعه آفرين می تواند غير قابل جبران باشد.

ادعاهای دولت هلند.
دولت هلند ادعا می کند که پروسه پناهندگی در هلند بينهايت دقيق و عادلانه است و کسيکه توسط اين سيستم اخراج شود حتما پناهنده اقتصادی و درغگو بوده و هيچ گونه خطر جانی او را تهديد نمی کند!
از سال 1997 تا حالا سازمان پرايم توانسته است در 6 مورد با اسناد ثابت کند که پناهندگان اخراجی از هلند در کشورشان کشته شده اند! يک نفر در ايران، سه نفر در ترکيه، يک نفر در سوريه و يک نفر ديگر در زئير!
تعداد قابل ملاحظه ای از پناهجويانی که قرار است اخراج شوند بيش از ده سال است که در هلند بسر می برند و در اينجا صاحب خانواده و بچه دار شده اند. هستند کسانيکه بيش از 14 سال است که در اين کشور زندگی می کنند. بچه های اين خانواده ها در اين جا بزرگ شده اند و در اين جا به مدرسه و دانشگاه می روند، آنها هيچ آينده ای در کشورشان ندارند. بازگشت اجباری اين خانواده ها به کشورهای ديکتاتوری مثل ايران می تواند زندگی اين بچه های بيگناه را هم به خطر بيندازد. اکثر دولتهای اروپائی قرارداد های بين المللی زيبايی را در مورد حقوق کودک امضا کرده اند ولی در نهايت تاسف اين حقوق در عمل شامل بچه های خارجی و جهان سومی نمی شود! سازمان پرايم معتقد است که اين مشکل تنها يک راه حل عادلانه دارد، به همه کسانی که مشمول قوانين قديم پناهندگی ميشوند و قبل از اول آپريل 2001 به هلند آمده اند عفو عمومی بدهند. دولت هلند با اين بهانه از خودسلب مسئوليت می کند که اينها بعد از اينکه اولين بار پرونده شان بسته شد می بايست خودشان هلند را ترک می کردند. درحاليکه فراموش می کنند که اين قوانين همين دولت هلند به پناهجويان اين امکان را داده است که بتوانند برای جندمين بار پرونده خود را باز کنند. پس مسئوليت دولت در سرنوشت پناهجويانی که سالها در شرايط انتظار شکنجه آور بسر برده اند انکار نشدنی است. راه حل انسانی عفو عمومی است.
کم نيستند تعداد پناهجويانی که دراين سالهای شکنجه آور انتظار که شمشير داموکلس اخراج دائما بر بالای سرشان درنوسان بوده توان جسمی و روحی لازم را نداشتند و بالاخره درهم شکسته اند و با دست خود به زندگی فلاکتبار در اين مهد تمدن و دمکراسی نقطه پايان نهاده اند.

ايجاد شبکه مقاومت درمقابل اخراجها
ما می خواهيم مخالفت خود را با اين سياستهای کابيه راست آقای بالکن انده نخست وزيرهلند از حزب دمکرات مسيحی و خانم فردونک وزير پناهندگی از حزب ليبرالها اعلام کنيم. ما تلاش خواهيم کرد به طرق مختلف مقاومت و نا فرمانی مدنی را دامن بزنيم و سياستهای اخراج خانم فردونک را با شکست روبرو کنيم.
سازمان پرايم در نظر دارد به کمک افراد و سازمانهای پناهندگی راديکال، وکلا، سياستمداران ونمايندگان مترقی مجلس، شبکه ارتباطی و مقاومت را سازماندهی کند. تا در صورت امکان از اخراج پناهجويانی که با خطر شکنجه و زندان روبرو خواهند شد، جلوگيری شود. در اين مورد نيز گزارشدهی وخبر رسانی به موقع شما در باره پناهجويانی که برای اخراج دستگير می شوند می تواند فوق العاده مهم باشد. اطلاعات دقيق شما در باره چگونگی دستگير، اخراج اجباري، تاکتيک های پليس برای شکستن روحيه پناهجو و وادار کردن او برای به اصطلاح همکاری داوطلبانه و در صورت بازگشت به کشورش اگر با زندان و شکنجه و اعدام روبرو شوند می تواند در تغيير سياست های حاکم بی اندازه موثر واقع شود.
اگر دولتهای اروپائی متوجه شوند که پناهجويان به کمک مردم اروپا زندگی تک تک پناهجويانی را که برگردانده می شوند تحت نظر دارند به هيچ وجه براحتی جرئت نمی کنند با جان پناهجويان قمار کنند.
در مقابل سياستهای اخراج های اجباری و قربانی کردن پناهجويان و حقوق پناهندگی به خاطر منافع اقتصادی نبايد ساکت نشست.
سازمانهای تشکيل دهنده پلاتفرم " Keer hettij " با اتحاد عمل خود می خواهند در مقابل سياستهای ارتجائی اين کابينه راست مقاومت کنند و نگذارند که دستاورد های دمکراتيک جامعه را که محصول سالها مبارزه مردم مترقی هلند است با جايگزينی ارزشهای نئوليبرال نابود کنند. اين دستاوردهای دمکراتيک و متمدنانه قابل فروش و حراج نيستند. درمقابل سيستمی که همه چيز را به کالای قابل فروش تنزل می دهد تنها راه درست بالا بردن آگاهی سياسی و سازماندهی بيشترين توده ها برای مقاومت و دخالت در سرنوشت خودشان است.
به اميد اتحاد و پيروزی روز افزون شما.

احمد پوری



Tuesday, April 06, 2004


گزارش:حسين توسلى
سایت روشنگری

دو روز پس از تصويب قانون سخت گيرانه ضد پناهندگى توسط اتحاديه اروپا، خبرهاى تازه اى در اين مورد انتشار يافته است. ساندى تايمز در 4 آوريل از افتضاح جديد دولت تونى بلر نوشته است. به نوشته اين روزنامه وزارت كشور انگليس در بخش نامه داخلى از پليس و اداره مهاجرت خواسته است به منظور آراستن آمار پناهندگى فعلا از دستگيرى مهاجرين غيرقانونى خوددارى كند. بلر در فوريه 2003 وعده داده بود طى 6 ماه تعداد متقاضيان پناهندگى را به نصف كاهش دهد. سياست مهاجرتى كشورهاى عضو اتحاديه اروپا به يك موضوع داغ تبديل شده است. هفته پيش وزير امور مهاجرت انگليس در اثر انتقادات شديد از سياست هاى مهاجرت ناگزير به ترك سمت خود شد.
تشديد سخت گيرى دولت هاى عضو اتحاديه اروپا به منظور كاهش تعداد پناهجويان عواقب ناگوارى به بار آورده است. اتحاديه براى كنترل جريان پناهندگى در ماه فوريه سال گذشته فهرستى مشترك از اثر انگشت پناهجويان متقاضى پناهندگى در كشورهاى عضو تهيه كرد. بعد از انتشار خبر ايجاد اين فهرست كامپيوترى هزاران متقاضى پناهندگى انگشتان دست خود را سوزانده و يا با سمباده به نحوى سائيده اند كه شناسايى اثر انگشت شان امكان پذير نباشد. فهرست مشترك "ايروداگ" حاوى 300 هزار اثر انگشت است كه مى تواند بلافاصله معلوم كند كه متقاضى پناهندگى قبلا در كشور ديگرى تقاضا داده است يا خير. براساس تفسير تعدادى از كشورهاى اروپايي، پناهجويى كه در كشورى تقاضا داده باشد به آن كشور پس فرستاده مى شود. اين در حالى است، كه هم سياست پناهندگى و هم امكانات كشورهاى عضو اتحاديه متوازن نيست، هم غالب تقاضاهاى مجدد پناهندگى مربوط به زمانى است كه پناهجو از اولين كشور متقاضى جواب رد مى گيرد. اخيرا گزارشى از سوى پزشكان بدون مرز انتشار يافت كه در آن از وضعيت وخيم اسكان پناهجويان در ايتاليا انتقاد شده بود. فعالان امور پناهندگى مى گويند كه پس از سوزاندن انگشتان دست براى دور زدن فهرست مشترك كامپيوتري، كشورهاى اروپايى به زودى شناسايى پناهندگان از طريق ويژگى هاى مردمك چشم را در دستور كار نهادهاى پناهندگى و پليس خواهند گذاشت.
به گفته اين فعالان جنگ دولت هاى اروپايى با مهاجرين جنگ پنهان است كه معمولا جايگاه موثرى در افكار عمومى به خود اختصاص نمى دهد. موارد ويژه اى هم كه مورد توجه رسانه ها قرار مى گيرد، به جاى منجر شدن به بحث در باره قوانين مهاجرتي، به جزئيات همان مورد ويژه محدود مى مانند. با اين حال در سراسر اتحاديه اروپا، خودكشى و خودسوزى در ميان مهاجرين رو به افزايش است. يك مقام مسئول در اداره مهاجرت سوئد به "پست گوتنبرگ" روزنامه بزرگ غرب اين كشور گفته است كه طى سال گذشته 3 مورد خودسوزى پناهجويان در سوئد رخ داده است. تازه ترين مورد مربوط به يك پناهجوى اهل مولداوى در فرودگاه ارلاندا در استكهلم است كه هفته پيش قرار بود با هواپيما به اسلو بازپس فرستاده شود اما دست به خودسوزى زد و حالا يك هفته است كه در بخش مراقبت هاى ويژه با مرگ دست و پنجه نرم مى كند.



Monday, April 05, 2004


پناهجوی ايرانی در رومانی خودسوزى كرد


به گزارش "جبهه نجات" در تاريخ 9 فروردين شهرام رحيميان نژاد، 40 ساله، بعد از 6 سال اقامت در بوخارست- پس از خود سوزی جانسپرد.
براساس اين گزارش "نامبرده، برای جلوگيری از اخراج اجباريش، که عامل اصلی آن، بی ارزشی ايرانيان در ديد دولتهای خارجی از بدو روی کار آمدن رژيم جمهوری اسلامی ميباشد، دست به خود سوزی زد."
پزشکان معالج در روماني، هر شانسی برای مداوای ايشان را بيهوده دانسته و ساير هموطنان ايرانی با مشقت بسيار، مبلغ مورد نياز(15000 يورو) برای انتقال و معالجه در آلمان را فراهم آوردند، که بدليل وخامت سوختگي، اين عمل ميسر نگرديد و اين هم ميهن در پنجشنبه( سيزده بدر)، جان باختند.



Sunday, April 04, 2004



هشدار جمهوري اسلامي به پناهجويان و فراريان افغاني براي ترك ايران
پناهجويان و فراريان افغاني بايد داوطلبانه به ترك ايران بپردازند، در غير اين صورت با دست يازيدن به زور به كشورشان بازگردانده مي شوند. پس از گردهمايي ويژه افغانستان در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه پيش در برلين كه طي آن 56 كشور شركت كننده متعهد شدند كه مبلغي معادل هشت ميليارد و دويست ميليون دلار براي بازسازي اين كشور جنگ زده اختصاص دهند، جمهوري اسلامي از فراريان افغاني خواست كه به ترك ايران بپردازند. حدس زده مي شود كه هم اينك حدود يك و نيم ميليون افغاني در ايران به سر مي برند. وزارت كشور جمهوري اسلامي در اطلاعيه اي كه از آن به عنوان آخرين هشدار ياد شد، از فراريان افغاني كه سالها است در ايران اقامت دارند خواست كه داوطلبانه به ترك ايران بپردازند، در غير اين صورت از شيوه زور و اجبار بهره گرفته خواهد شد.








ايران طرح بزرگ بازگشت نهايی مهاجران افغان را آغاز کرد

در ايران طرح بزرگ بازگشت مهاجران افغان از روز شنبه، 3 آوريل (15 فروردين ماه)، آغاز شده است. بنابر گفته مقامات ايران، اين کشور قصد دارد تا سال 1384 طرح بازگشت نهايی مهاجران افغان را به پايان برساند. احمد حسينی، مدير کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، گفته است: "با برقراری امنيت در افغانستان زمان بازگشت مهاجران به کشورشان فرا رسيده است و به طور قطع در سال 1384 پديده ای با عنوان پناهنده، مهاجر و آواره افغان در ايران وجود نخواهد داشت." آقای حسينی گفت بعد از سال ها حمايت از مهاجران افغان به دليل شرايط خاصی که در افغانستان حاکم بود، حالا طبق طرح بازگشت مشترک، آخرين فرصت به آنها داده شده است که به افغانستان بازگردند. مديرکل دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور افزود طرح بازگشت مشترک مهاجران افغان توسط دو قرارداد يک ساله و دو ساله ميان دولت های ايران و افغانستان و کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از فروردين ماه 1380 آغاز شده است که در دو سالی که از اجرای اين طرح می گذرد، به مهاجران افغان برای بازگشت به کشورشان تسهيلاتی داده شده که حالا يک سال از آن باقی مانده است. او گفت ايران برای آسانتر کردن اين روند، از مهاجران افغان برای بازگشت به کشورشان هزينه ای دريافت نمی کند. آقای حسينی گفت اين افراد همچنين اجازه دارند بدون هيچ محدوديتی دارايی های خود را از ايران خارج کنند و از کمک های کميساريای عالی سازمان ملل هم برخوردار هستند. در همين حال، محمد علما، مديرکل دفتر اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان گفته است از زمان آغاز طرح بازگشت حدود 750 هزار مهاجر افغان از مرز دوغارون به افغانستان بازگشته اند که نزديک به نيمی از آن به طور داوطلبانه بوده است. او گفت از آغاز سال جديد تا کنون حدود 300 هزار نفر مهاجر ديگر از طريق همين مرز راهی افغانستان شده اند. احمد حسينی، مدير کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور ايران، پيش تر گفته بود سياست ايران قانونمند کردن حضور افغانها در اين کشور است و به همين دليل از اين پس با آنها طبق قوانين خاص اتباع خارجی رفتار خواهد شد. مدير کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور ايران گفت : "کاهش سطح خدمات اداری و اجتماعی به افغان های مقيم، افزايش هزينه های آموزشی، بهداشتی و شهری از جمله ممنوعيت هايی است که دولت ايران برای سال 1383 در نظر گرفته است." آقای حسينی گفت: "در صورتی که طی سال جاری پايان مهاجرت افغانها از سوی سازمان ملل اعلام شود، دولت ايران يا بايد آنها را اخراج کند يا با توافق به کشور سومی بفرستد و يا آنان را در جمعيت خود ادغام کند." او گفت بحث ادغام اين مهاجران به طور کامل منتفی است چون تمام مسئولان کشور با آن مخالفند. بی بی سی



























Friday, April 02, 2004






14فروردين:اتحاديه اروپاقانون سختگيرانه پناهجويى را تصويب کرد

وزيران کشور و دادگسترى کشورهاى عضو اتحاديه اروپايى سرانجام در مورد
مقررات سختگيرانه پناهجويى جديد به رغم هشدارهاى کميسارياى عالى پناهندگان
سازمان ملل به توافق رسيدند.
به گزارش روز پنجشنبه سايت اينترنتى "اى يو پليتيکس " بر اساس مقررات
جديد از اين پس بايد مشخص شود به چه کسانى پناهندگى اعطا مى شود و سپس
اين افراد از چه حقوق حمايتى برخوردار خواهند بود.
اين مقررات همچنين شرايط پناهجو را تعيين کرده و ماهيت و منبع دلايل
کافى براى درخواست پناهندگى را نيز ارزيابى مى کند.
همچنين مقررات جديد، کشورهاى عضو اتحاديه را وادار مى سازد اعضاى يک
خانواده را از هم جدا ننموده و مزاياى اعطايى براى پناهنده بايد بتواند
تضمين کننده استانداردهاى کافى زندگى باشد.
" مايکل مک دوول " وزير دادگسترى ايرلند قوانين جديد را عوامل کليدى
ايجاد سياست مشترک پناهندگى اتحاديه توصيف کرد و گفت : اجراى اين سياست
پشتيبان پناهندگان بوده و به افرادى که نياز به حمايت دارند پيشنهاد
خواهد شد.
وى افزود : اين مقررات همچنين از درخواستهاى ثانويه براى پناهجويى نيز
جلوگيرى به عمل مى آورد.
کميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل روز سه شنبه گذشته به اتحاديه -
اروپايى در مورد مقررات جديد مربوط به پناهندگى در اين اتحاديه هشدار
داده بود.
دبيرکل اين کميساريا اعلام کرده بود که مقررات جديد اتحاديه اروپايى در
مورد پناهندگان جان بسيارى را به مخاطره خواهد انداخت .
" رود لوبرز " گفته بود که اجرايى شدن اين پيشنهاد و تغييرات ديگرى که
اتحاديه اروپايى در صدد اعمال آن است به اخراج بسيارى از پناهندگان از
کشورهاى عضو اين اتحاديه منجر مى شود.
در صورت اجراى مقررات جديد پناهجويى اتحاديه اروپايى ، پناهجويانى که با
استناد به آن از کشورهاى عضو اتحاديه اخراج مى شوند حق استيناف نخواهند
داشت .
همزمان با هشدار کميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل ، تعدادى از
سازمانهاى غير دولتى مرتبط با پناهندگان و گروه هاى حقوق بشرى نيز از
اين اتحاديه خواسته بودند در برخى از پيشنهادات اصلى خود پيرامون
پناهندگان تخفيف قايل شود.



Thursday, April 01, 2004


13فروردين:براثرغرق کشتی 100پناهنده سوماليائی جان خود را از دست دادند

روشنگرى - خبرگزاری آلمان :
يک کشتی حامل پناهندگان سوماليائی در سواحل سومالی دچار موج طوفان شديد شده و همه سرنشينان آن غرق گرديدند. در اين حادثه جانکاه تنها تيم 5 نفره کارکنان کشتی جان سالم بدر بردند. اين خبر توسط يک فرستنده راديوئی محلی اعلام شده است. کشتی حامل پناهندگان بسوی يمن در حرکت بود.
فرار از راه دريا, بعنوان تنها امکان, تا کنون به قيمت جان صدها تن از مردم سومالی تمام شده است. قاچاقچيان برای اين سفرهای مرگ بسوی يمن که با کشتی های فرسوده انجام می گيرد 500 دلار از هر نفر طلب می کنند. قيمت حمل مسافر تا اروپا بر 4000 هزار دلار بالغ می گردد. قاچاق چيان در حالتهای معمولی, و برای فرار از تعقيب پليس, مسافرين را وادار می کنند تا بسيار بسيار دورتر از خشکی خود را به آب زده و بسوی ساحل شنا نمايند كه اين خود تاکنون به قيمت جانهای بسياری تمام شده است.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R