اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Thursday, January 29, 2004


آغاز اجراي معاهده بين المللي عليه قاچاق پناهجويان و مهاجران غيرقانوني
يك قرارداد بين المللي عليه قاچاق پناه جويان و مهاجران از امروز به كار بسته مي شود. سازمان ملل متحد از اين قرار داد به عنوان جهشي در مبارزه با قاچاق انسان ها تجليل كرد. هدف از اين قرارداد غيرقانوني كردن قاچاق مهاجران و عاملان آن است. اين قرارداد پس از آن اعتبار يافت كه از مجموع 112 امضا كننده قرارداد، آن را در مجالس خود تصويب كردند.




غلامحسین انوری در آتش سیاستهای ضد پناهندگی کمیساریای پناهندگی سازمان ملل سوخت

غلامحسين انورى يک پناهجوى ٥٠ ساله ايرانى که روز گذشته ساعت ١١ صبح در مقابل دفتر کميسارياى پناهندگى سازمان ملل در کوالالامپور اقدام به خود سوزى نمود، ٩ ساعت بعد در ساعت ٥\٨ شب در گذشت. غلام پيش از اقدام به خود سوزى يک نامه ٥ صفحه اى خطاب به ميديا ارسال کرده و انگيزه هاى خود را براى اين امر توضيح داده است. رسانه هاى گروهى مالزى ٤٨ ساعت قبل از خودسوزى غلام از اين وضع مطلع بوده و آها پليس را نيز در جريان تصميم غلام گذاشته بودند. اما متاسفانه هيچگونه تدابيرى براى جلوگيرى از اين فاجعه توسط پليس کوالالامپور صورت نگرفته بود. غلام همچنين در نامه خود اعلام داشته بود که وى از بلوچستان ايران بوده و در سال ٢٠٠١ با يک گذرنامه پاکستانى از ايران خارج و به مالزى ميايد. در مالزى خود را به کميسارياى پناهندگان سازمان ملل معرفى کرده و پس از يکسال جواب درخواست پناهندگى وى توسط اين سازمان رد شده و پرونده وى نيز بسته ميشود. غلام بسته شدن پرونده پناهندگى و ساير مشکلات زندگى را عاملى براى پايان دادن به زندگى خود اعلام کرده بود. روز سه شنبه غلام در مقابل جمع خبرنگارانى که شاهد ماجرا بودند اقدام به خود سوزى کرده و آتش سياستهاى ضد انسانى و ضد پناهندگى کميسارياى پناهندگان سازمان ملل پرونده زندگى و حيات او را براى هميشه ميبندد.
از سوى ديگر رسانه هاى مزدور جمهورى اسلامى اين خبر هولناک را وارونه جلوه داده و غلام را بعنوان يک فرد قاچاقچى معرفى کرده که در اثر اختلاف با همکاران خود دست به خود سوزى ميزند. جمهورى اسلامى تلاش ميکند انگيزه فرار صدهاهزار نفر را که تنها و تنها بخاطر حاکميت نکبت بار و پر از جنايت و سرکوب و بيحقوقى انجام ميگيرد را پنهان و کتمان سازد.
مرگ تکان دهنده و اسف بار غلام وجدان هر انسان باشرف و آزاديخواهى را ّبه درد مياورد. هر انسانى با شنيدن و ديدن خبر هولناک مرگ غلام آرزوى پايان يافتن به چنين فجايعى را دارد. در دنيايى که جمهورى اسلامى وجود نداشته باشد و سازمان پناهندگى سازمان ملل بر اساس حقوق و ارزشهاى واقعا انسانى عمل نمايند، در دنياى که انسان و زندگى انسانى بارزش ترين پديده حيات تلقى شود، در دنيايى که حلقه ها و حصارهاى دون شان انسانى از زندگى بشر رخت بربسته باشد، در دنيايى که سرمايه نحوه زندگى انسانها را تعيين ننمايد، پرونده زندگى پناهجويانى چون غلام با چنين شقاوتى بسته نميشود. و غلام ها ميتوانستند از شور و حرارت زندگى زيباى انسانى نرده بانى براى صعود به قله استعدادها و خلاقيتها بسازند. اين هيولاها را بايد از زندگى بشر منقرض کرد.
فرشاد حسينی



Wednesday, January 28, 2004


بازگشت پناهندگان از ايران به عراق
يک مقام کميسرياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در امور پناهندگان در بصره گفت که بيش از 250 عراقي در اردوگاه هاي پناهندگي در ايران به عراق بازگشتند. علي ديراقي سخنگوي کميسرياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان گفت که با بازگشت اين گروه از پناهندگان عراق تعداد پناهندگان بازگشته به عراق پس از سقوط صدام حسين در مجموع به 2300 نفر نفر رسيده است. اين سخنگو گفت ايران با پذيرش بيش از 200 هزار پناهنده عراقي پذيراي بزرگترين گروه از پناهندگان عراق بود. پناهندگان عراقي پس از جنگ خليج فارس در سال 1991 ميلادي و پس از قيام و کشتار شيعيان در عراق به ايران فرار کردند.



Friday, January 23, 2004


دو پناهجوی ایرانی در کابل لبهای خود را دوختند
دو تن از پناهجويان ايرانی در کابل، در اعتراض به عدم رسيدگی به پرونده هايشان از سوی کميساريای پناهندگان سازمان ملل متحد، لبهايشان را دوختند.

اين دو تن، محمد شورابی، بيست و هفت ساله از تهران و سيد سليم عارف سی و نه ساله از بهشهر مازندران هستند که از نيم روز چهارشنبه (21 ژانويه) اعتصاب غذا کرده اند.

به همراه آنان، بيست و هشت پناهجوی ديگر از کشورهای ايران و عراق نيز هم اکنون در يکی از اقامتگاههايی که کميساريای پناهندگان در اختيار آنان قرار داده به سر می برند و می گويند که از عصر روز چهار شبنه اعتصاب غذا کرده اند.

محمد شورابی پيشتر گفته بود که از وضعيت سياسی و اجتماعی موجود در ايران رنج می برد و حاضر به بازگشت به کشورش نيست.

سيد سليم عارف نيز ادعا می کند که تابستان گذشته و در جريان تظاهرات سالگرد حوادث کوی دانشگاه تهران متهم به ترور يک نظامی شده است.

او در اين مورد که چطور موفق به فرار از ايران شده است، توضيحی نمی دهد.

در اين ميان، چند نفر نيز به همراه خانواده هايشان پناهنده شده اند.

بيشتر اين افراد که از شش ماه تا يک سال پيش به کابل آمده اند، در مرحله نخست مصاحبه، درخواستهايشان توسط کميساريای پناهندگان سازمان ملل رد شده است.

کميساريای عالی سازمان ملل متحد (UNHCR) در کابل می گويد که هنوز جواب قطعی به پناهجويان داده نشده و فقط مراکز اقامتی آنان بسته شده است.

پناهجويانی که در مرحله نخست رد شده اند، از رفتار يک افسر فلسطينی که در کميساريای پناهندگان مسئوليت رسيدگی به پرونده ها را بر عهده دارد شکايت دارند و می گويند که او صلاحيت رسيدگی به پرونده هايشان را ندارد.

دانيل اندرس (Daniel Endres) معاون دفتر يو ان اچ سی آر در افغانستان می گويد که اين کميساريا تا زمان تکميل پرونده پناهجويان، به کمکهای خود به آنان ادامه خواهد داد.

آقای اندرس می گويد که کمک نقدی به اين پناهجويان، از پنجاه دلار در ماه، به صد دلار افزايش يافته است.

او در عين حال تاييد می کند که مراکز اقامتی پناهجويان، به دليل مشکلاتی که برای خود آنان به وجود آمده بود بسته شده است و آنان بايد خودشان مشکل اقامت خود در کابل را حل کنند.

آقای اندرس می گويد که اقامتگاههای پناهجويان مجرد، به دليل اختلافاتی که بين آنان به وجود آمده بود بسته شده است.

پناهجويان، ضمن تاييد اختلافاتی که بين افراد مجرد در يکی از اقامتگاهها به وجود آمده بوده، می گويند که کميساريا کمک نقدی به آنان را افزايش نداده است و آنها از اول ماهی صد دلار دريافت می کرده اند.

آنها می گويند که با صد دلار در ماه، توانايی پرداخت کرايه خانه و تامين ساير نيازهای اوليه زندگی را ندارند.

بی بی سی



Wednesday, January 21, 2004


تظاهرات علیه ورود خاتمی به سوییس در برن
سه شنبه شب برابر با 20 ژانویه دهها تن از پناهجویان و پناهندگان ایرانی علیه ورود خاتمی به سوییس اقدام به برپایی تظاهرات اعتراضی کردند.
از چند روز پیش چند گروه سیاسی و اتحادیه پناهندگان ایرانی برای گرفتن مجوز این تظاهرات اقدام کرده بودند ولی پلیس به هیچ وجه با آن موافقت نکرد تا دولتمردان سوییسی با خیالی آسوده با خاتمی جلاد به مذاکره بنشینند. اما علیرغم عدم اجازه پلیس، این تظاهرات با حضوردهها ایرانی آزاده با فریادهای انقلابی انجام گرفت تا خیال آسوده دیکتاتوران را نقش بر آب کنند.
تظاهرکنندگان که از نمایندگان گروههای مختلف سیاسی و اتحادیه پناهندگان ایرانی بودند از ساعت 7.30 تا 8.15 در مقابل هتلی که خاتمی در آن به ضیافت شام دعوت شده بود در هوایی سرد حضور یافتند و با فریاد شعارهایی مانند :

مرگ بر جمهوری اسلامی
مرگ بر خاتمی


با ملاها معامله نکنید
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
و زنده باد آزادی از خاتمی جلاد استقبال کردند.


کلیه شعارها به زبانهای فارسی، آلمانی و فرانسه داده شد.
دو نفر از تظاهرکنندگان قبل شروع تظاهرات بازداشت شدند و بعد از ساعاتی آزاد شدند.
پلیس اجازه ادامه بیشتر تظاهرات را نداد.


زنده باد آزادی ، مرگ بر استبداد

اتحادیه پناهندگان ایرانی ( سوییس



Friday, January 16, 2004



لندن ، ايرنا : ۲۶ دى ۱۳۸۲ برابر با ۱۶ ژانويه ۲۰۰۴
دو شهروند ايراني شامگاه پنجشنبه توسط پليس اداره مهاجرت انگليس در
فرودگاه " هيثرو " لندن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
به گزارش شاهدان عيني ، چهارتن از نيروهاى محافظ اداره مهاجرت انگليس
هنگامي اين دو زن و شوهر جوان را به باد کتک گرفتند که آنها براى سوار
شدن به هواپيما از خود مقاومت نشان مي دادند.
مسوول شرکت هواپيمايي "ايران اير" در فرودگاه هيثرو با تاييد اين خبر
به خبرنگار ايرنا گفت : مردى که مورد ضرب و شتم قرار گرفت "اميد" نام داشت
که براى اخذ پناهندگي به انگليس آمده بود ولي پس از رد شدن درخواستش قرار
بود به همراه همسرش به ايران بازگردانده شود.
فاضلي افزود : اين مرد ايراني با گذرنامه ايراني به انگليس آمده بود ولي
ظاهرا همسرش فاقد گذرنامه بود که از طرف سفارت ايران در لندن برايش برگ -
عبور کنسولي صادر شده بود.
وى اظهار داشت : ضرب و شتم اين دو شهروند ايراني با مداخله گارد شرکت
هواپيمايي ايران اير و همچنين ورود پليس فرودگاه هيثرو به صحنه پايان
يافت .
وى گفت : زن آسيب ديده که " زينب ديلم " نام دارد بايک دستگاه آمبولانس
از پاى پلکان هواپيمابه بيمارستان منتقل شد ولي شوهر وى را ماموران اداره
مهاجرت با خود به همراه بردند.
اين دو قرار بود با پرواز ساعت چهار عصر ايران اير به تهران بازگردانده
شوند.



Monday, January 12, 2004


پناهندگان بروي قايق به سمت ايتاليا يخ زدند

بنا به گزارش خبرگزاري فرانس پرس,وزير بهداشت الباني اعلام نمود که پناهندگاني که با قايق قصد رسيدن به سواحل ايتاليا را داشتند , همه از فرط سرما يخ زدند. او گفت: مرگ اين افراد بر اثر خراب شدن يکي از اين موتورهاي اين قايق بوده است. انها ازما تقاضاي کمک نمودند , اما تقاضاي کمک انها بسيار دير امد و ديگر اينکه ما نتوانستيم محل انان را مشخص نمائيم. حداقل 21 پناهنده بر اثر اين حادثه جان خود را باختند. تنها يازده پناهنده ديگر جان سالم از اين قضيه بيرون برده ا ند. اجساد پناهندگان يخ زده ديروز در بندر ولورا در الباني تحويل داده شدهاند.
جستحو براي افراد مفقود شده تا امشب ادامه دارد. هنوز از هويت و مليت اين افراد خبري ارسال نشده است



Sunday, January 11, 2004


راهپيمائي دو روزه پناه جويان اعتصابي ايراني دربلژيك، از ديد يك سخنگو
در حاليكه تحصن و اعتصاب غذاي حدود 250 تن از پناه جويان بلاتكليف ايراني در بلژيك كه بيشتر آنها جوان هستند، از مرز يكصد روز گذشته است، از سوي مقامات مسئول تاكنون جواب قانع كننده اي به آنها داده نشده است. از اين رو پناه جويان در نظر دارند در يك حركت اعتراضي ديگر يك راهپيمائي دو روزه را از شهر آن ورس تا بروكسل برگزار كنند. فاريا لطيفي، سخنگوي پناه جويان اعتصابي در مصاحبه با راديوفردا مي گويد تعدادي از نمايندگان حزب سبز بلژيك و سازمان هاي سياسي ديگر در اين راهپيمائي با آنها همراهي مي كنند. وي مي افزايد در بررسي پرونده اين افراد، 25 درصد نتيجه مثبت و 75 درصد نتيجه منفي داشته اند در حاليكه مورد همه مشابه بوده است. وي مي افزايد از سوي مقامات مهاجرت بلژيك قول داده شده به اين پرونده رسيدگي شود. وي مي افزايد 20 تن از 250 اعتصابي در يك كليسا در بروكسل به اعتصاب غذاي خود ادامه مي دهند.




اعتصاب غذاي پناه جويان افغاني در يكي از جزائر اندونزي
پناهجويان افغاني در يكي از جزائر اندونزي روز شنبه سوگند خوردند كه دست از اعتصاب غذا برندارند. اين پناهجويان، همراه با شماري ديگري از پناه جويان، از جمله از ايران، خواستار رسيدگي فوري به پرونده هاي خود شدند. اعتصاب كنندگان خواستار انتقال به يكي از كشورهاي اروپا شدند اما سخنگوي امور پناهندگان سازمان ملل گفت به اعتصاب غذاي اين جمع رسيدگي نمي شود تا ديگران را از چنين رفتارهائي بازداريم.



Tuesday, January 06, 2004


وزارت کشور اتریش خبر آمادگی اعطای پناهندگی به مجاهدین را تکذیب ک رد.

وين ، ايرنا :
سخنگوى وزارت کشور اتريش گزارش برخي از رسانه ها را مبني بر اعلام آمادگي
وين براى اعطاى پناهندگي سياسي به مجاهدين ، تکذيب کرد.
برخي خبرگزاريهاى غربي در چند روز گذشته از آمادگي اتريش براى اعطاى
پناهندگي سياسي به مجاهدين خبر داده بودند.
"رودلف گوليا" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در وين گفت :
وزارت کشور اتريش تاکنون در مورد اعطاى پناهندگي به گروه مخالف جمهورى
اسلامي ايران ، خبرى اعلام و منتشر نکرده است .



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R